ولا فـــــــى الأحـــــــــــــلام

ولا فـــــــى الأحـــــــــــــلام الحياة جميلة... لا تحرم نفسك من بهجتها وروعتها!!!

طريقة عمل الجاتو شاتو😋المقادير  والطريقهكوب ونص دقيق منخول وعيلهم ذرة ملح ومعلقةكبيره بيكينج بودروفى الخلاط كوب زيت..كوب...
01/25/2024

طريقة عمل الجاتو شاتو😋
المقادير والطريقه
كوب ونص دقيق منخول وعيلهم ذرة ملح ومعلقةكبيره بيكينج بودر
وفى الخلاط كوب زيت..كوب سكر..كوب لبن..نصف كوب كاكاو خام وكيس فانيليا ويضرب جيدا حتى يذوب السكر تماما ويتقل معاكى القوام
وبتاخدى من الخليط ده كوبايه وتحطيها فى التلاجه
وباقى الخليط تحطى عليه 3 بيضات ومعلقه كبيره خل ويضرب مره اخرى وبعدين تخلطيهم على الدقيق ويضرب جيدا بمضرب يدوى حتى يتجانس الخليط مع بعضه ويصب فى صنيه مدهونه زيت وكاكاو ويدخل الفرن حتى النضج..
وبعد ما تخرج تخرميها بخلة الاسنان خفيف كده وتسقيها بنصف كوب ماء ساخن وعليه معلقتين كاكاو محلى
وبعد ما تبرد بتحطى عليها كوب الشيكولاته اللى فى التلاجه وتسيبيها شويه فى التلاجه ثم تقطع وبالهنا والشفا😋

البغاشه الخطيره اسهل حلو تعمليه ومش مكلفه 👌المقادير كوب دقيقبيضهمعلقه كبيره نشانص معلقه صغيره بيكنج بودر معلقه صغيره ذبد...
12/30/2023

البغاشه الخطيره اسهل حلو تعمليه ومش مكلفه 👌
المقادير
كوب دقيق
بيضه
معلقه كبيره نشا
نص معلقه صغيره بيكنج بودر معلقه صغيره ذبده
ذره ملح
ماء للعجن
الطريقه
نحضر بوله ونضع جميع المكونات ونعجنها جيد ثم نتركه حتى ترتاح لمدة خمس دقائق
ثم تفرد العجينة وتقطع وتقلي في الزيت

لعمل الشربات
2 كوب سكر
كوب ونص ماء
عصره ليمونه
وبالف هنا🌹

🌸🍬🌹الروتين ده ينفع العاملات وغير العاملات🍬🌸🌹🌸اعملي  قائمة طعام اسبوعيه في جدول المنيو وحددي طلبات الخزين بناء من خلال ال...
08/30/2023

🌸🍬🌹الروتين ده ينفع العاملات وغير العاملات🍬🌸🌹
🌸اعملي قائمة طعام اسبوعيه في جدول المنيو وحددي طلبات الخزين بناء من خلال المنيو الي هاتعمليه
🌸 قبل ماتنامي حددي هاتعملي اكل ايه بكره وخرجي الاكل من الفريزر وحضري محتوياته
🌸 لما تعملي اكل اعملي كميه عشان تنفعك وقت تاني.. وانتي بتعملي بانيه زودي وشليه في الفريزر وانتي بتعنلي مكرونه بشاميل زودي اللحمه المفرومه..وانتي بتعملي محشي زودي التسبيكه عشان وقت ماتبقي مزنوقه تلاقي الاكل ده يتعمل بسرعه

🌷🌷 بالنسبه لتنظيف البيت🌷🌷
🍭اول ماتصحي من النوم اعملي السرير
🍭بعد ماتغسلي وشك اعملي الحمام التواليت والحوض
🍭اعملي انقاذ في عشر دقايق للغرف واحده قبل ماتروحي الشغل وبعد ماترجعي
🍭 اغسلي الاطباق بتاعه اي اكله بعد الاكله مباشره ماتخليش الحوض يتملي
🍭 لمعي الحوض قبل النوم ونشفيه كويس
🌹 قبل ماتنامي🌹

🌸 نامي بدري
🌸 لو قادره تاخدي حمام دافي لجسمك بس لو مش قادره غيري هدومك بس
🌸 حطي بيرفن خفيف وحطي لايدك مرطب
🌸 جيبي كتاب حلو اقرايه
🌸 اتوضي وانتي في الحمام وصلي ركعتين قيام واقراي قران واستغفري واقراي اذكار الصباح والمساء وخلي سبحتك في ايدك النوم
🌸 ماتفكريش تفكير سلبي حبي نفسك وعدي نعم ربنا عليكي هاتلاقي نعمه كتيييره وكل حاجه حرمنا منها فيها خير لينا اكيد💗

🌸 جهزي هدومك من بالليل وهدوم ولادك عشان تصحي الصبح ماتفضليش تجري عشان تدوري علي هدومهم وهدومك 💗

🌸 خلي ولادك يساعدوكي ويتعلموا النظام عشان ماتتعبيش لوحدك

ربنا يسعدكم ويقويكم جميعا يارب اكون قدرت افيدكم❤️

هو راجل... بس أناني ......انا بديها فلوس بس بسألها على كل حاجة بتجبها بكام و ليه، و أقولها أتضحك عليكي، و أخليها تكره ال...
06/18/2023

هو راجل... بس أناني ......

انا بديها فلوس بس بسألها على كل حاجة بتجبها بكام و ليه، و أقولها
أتضحك عليكي، و أخليها تكره اللحظة اللي أديتها فيها مليم.

بخرجها بس من قبل ما اخرج معاها بقولها اخلصى، و أستعجل كل حاجة كأني في مهمة مجبور عليها.

بروح معاها عند اهلها بس طول ما انا هناك كأن حاجة بتقرصنى وبيبقى عبء على قلبى!

بنقدها دايما بالفشل بس اما تنجح فى حاجة ولو بسيطة بتريق عليها و أقولها بهزر.

بقارنها بتصرفات غيرها بس اما تقولى غيرك بيعمل كذا بقولها معندكيش ذوق و كلامك يخرب بيوت.

بجرحها وبستفزها وبعصبها بس اول ماترد عليا بقولها انتى مش مؤدبة.

بقولها كل سنة وانتى طيبة بس فى نفس اليوم برجع من برة بنفخ زى كل يوم عادى !

بعاتبها انها مش بتدلعنى لكن انا بطلب منها الحاجة كأنها خدامة عادي.

بتريق عليها ولو مضحكتش على تريقتى واقولها انتى نكد!

بتحسر على الستات اللى مدلعة نفسها انما ماتقولى عايزة وقت لنفسى أطلعلها 100 حاجة هي مقصرة فيها!

بقارنها بأمى في شغل البيت انما عايزها مهتمية بنفسها زي بنات الفيديوكليب !

بعلمها الغضب واطالبها بالهدوء!

برميلها الكلمة البايخة واطالبها تختار وقت العتاب!

بكسرها واستنى منها الابتسامة اول ما ادخل من برة!

بحسسها انها عبء عليا واعاتبها انها ليه مكشره!

بطالبها تبقى متدلعة لكن اول ماتكلمنى عن خروجة ولا رحلة بتخنق من رغبتها!

بحبها لكن بعاملها عكس مشاعرى .

متجوزها لكن محسسها انها عانس معايا!

بهدها واطلب منها تتحمل علشانى!

بعترف بغلطى لكن قدامها بنكر!

بوصلها لمرحلة العدم واجلدها زى المجتمع لو طلبت الطلاق!!

بوعدها لكن بستسهل وجودها وامتلاكها!

بطلب منها فى البداية تسيبنى ومتلزقليش لكن اول مابتبعد بأتهمها بالتقصير !

مبشوفهاش لكن بطالبها انها تدقق فى احتياجاتى!!

هو راجل شرقى لكن فشل فى إشراقها !.

11/20/2022

اللهم حصِّن بيوتنا.. واصرف عنها كل هم وبلاء.. ولا ترينا سوءًا في أهلنا وأحبابنا..

🌼🌼🌼شوية نصايح 🌼🌼🌼🌼لما تيجى تعملي فراخ بانيه او بوفتيك افردي كيس بلاستيك وحطى عليه البقسماط والتتبيلات وتبلي عليه وبعدين ...
11/20/2022

🌼🌼🌼شوية نصايح 🌼🌼🌼

🌼لما تيجى تعملي فراخ بانيه او بوفتيك افردي كيس بلاستيك وحطى عليه البقسماط والتتبيلات وتبلي عليه وبعدين لما تخلصي لمى الكيس وارميه على طول كدة هتوفري غسيل طبق كمان هتحمى حوضك من الانسداد بسبب البقسماط اللي بيقع في الحوض اثناء الغسيل

🌼 لو وقعتى زيت على الارض متجريش تجيبى فوطة وتمسحيه لا رشيى عليه ملح وسبيه دقيقتين تلاتة وبعدين اكنسية بالمقشة والجاروف واتفاجئي بالسحر ولا اكن في حاجة وقعت

🌼 حطى معلقتين قهوه في كوب صغير في اى مكان بيطلع روائح غير مستحبة زى الجزامات والتلاجات والفريزر و اى ضلفة مطبخ او خزين بتسحب كل الروائح تماما

🌼لما يقع منك بيض على الارض او على التربيزة بيض نى طبعا اوعى تمسحيه بفوطة لا امسحيه بمنديل كلينكس وارمى على طول لان الفوطة بتبقى ريحتها وحشة اوى لو مسحتى بيها بيض حتى بعد الغسيل وكذلك اللبن

🌼 ما تمسحيش رخامات المطبخ بالكلور امسحيها بنقطه من الخل بيقتل الجراثيم وبيقضي علي اي بكتريا

🌼 لو عندك حاجة نحاس متجبيش نحيتها مايه بنص ليمونة واغسليها هترجع جديدة

🌼 لو عندك مكواه بخار وحاسة ان كفائتها قلت حطى في خزان الماية خل وسخنيها وسبيها ربع ساعة في الفيشة على اعلى درجة وبعدين اضغطى على دافع البخار لحد ما يتبخر كل الخل حتلاقي طلع حاجات كدة زى الطين ودى رواسب الماء لما بيغلي ويتبخر وكررى الطريقة مع مايه عادية مرتين لشطف خزان الماء وفوطة مبلولة امسحى الرواسب اللي خرجت حتلاقيها رجعت جديدة

🌼 عاوزة عيون البوتجاز الاستانلس تبرق انقعيها مع قشر ليمون ومايه سخنة في طبق وبعدين بصابونة وش اي نوع لوكس او كامى او اى حاجة حطى منها حته على ليفه واغسليها حترجع جديدة

🌼لبسي الباسكت اللي في الغرف اكتر من كيس فوق بعض بحيث يتملي واحد تشليه تلاقي واحد مكانه وبكدة توفري وقتك في تغيير الكيس كل يوم

🌼 دايما خلى عندك فرشة بإيد وهاتى علبة شاور جل او شامبو فاضيه وحطى فيها سائل تنظيف و كلوركس وانتى بتغسلي وشك الصبح حطى شوية سائل واغسلي الحوض في اقل من دقيقة بقى زى الفل

🌼اول ماتصحى الصبح وقبل ما تخرجي من اوضتك اعدلي ملاية السرير والمخدات وبكدة تكونى خلصتى من مهمة يومية من غير ماتخدي بالك

🌼 وانتى واقفه تعملى الشاى ولا النسكافيه على ما الماية تغلي روقى درفة واحدة في المطبخ تكون عاوزة تتظبط

06/14/2022

سألتها ليه محاولتيش
تنقذي بيتك قبل ما تطلقى؟*
قالتلي
😞
هو انت فاكر ان الطلاق هو اللي حصل عند المأذون؟
الطلاق بيحصل نفسيا قبلها بكتير : في كل مره احتجت فيها يطبطب عليا وسابني او عمل نفسه مشغول.
في كل مره حكيتله على اللي واجعني وكان بيستهزأ بيه او يقلل منه.
في كل مره كنت بتمنى يبقى رومانسي معايا ولو لحظات ويحسسني اني ست.
في كل مره كنت بوريه فيها شكلي في فستان جديد وكان يدور وشه الناحيه التانية او يتريق على شكلى فية.
في كل مره خذلني ومأخدليش حقي من ناس اساؤوا ليا ونزل من نظري كراجل.
في كل مره شتمني ادام ولادي وقلل احترامهم ليا.
في كل مره كنت بعيط لما بشوف اتنين بيحبوا بعض وجوايا الغيره ملياني لأني نفسي اعيش لحظات زي دي.
في كل مره كنت بحس بيها بوحده قاسيه حتى وانا نايمه جنبه.
في كل مره حسسني فيها اني نص ست واني مش كفاية لية.
في كل مره كان بيضرب فيها الولاد ويهينهم علشان يوجعني بيهم.
في كل مره وعدني فيها انه هيبقى سند حقيقي وطلعت مسنوده على حيطة مايلة خدتني ووقعت بيا.
الشرع بيقول ٣ طلقات
وبعدها مفيش رجوع
و انا اتطلقت منه ١٠٠ مرة
وعيشتي معاة كانت باطلة. 🖤🖤💔💔💞😍

سؤال وجواب================◇◇◇================س/ ما سبب التعب و الإرهاق المستمر ؟ج/ السبب : نقص فيتامين D س/ ما سبب البقع...
10/21/2021

سؤال وجواب
================◇◇◇================
س/ ما سبب التعب و الإرهاق المستمر ؟
ج/ السبب : نقص فيتامين D
س/ ما سبب البقع زرقاء على الجلد ؟
ج/ السبب : نقص فيتامين C و الصفائح
س/ ما سبب التشنجات في عضلة الساق ؟
ج/ السبب : نقص في الكالسيوم و المغنيسيوم
س/ ما سبب البقع البيضاء على الاظافر ؟
ج/ السبب : نقص الزنك و حُمض المعدة
س/ ما سبب ظهور الشعر الأبيض ؟
ج/ السبب : نقص عنصر النحاس
س/ ما سبب ظهور القشرة في الشعر ؟
ج/ السبب : نقص الأحماض الدهنية و أوميغا 3 OM3 .
س/ ما سبب خشونة الجلد ؟
ج/ السبب : نقص الزنك و فيتامين A
س/ ما سبب تشقق الشفاه ؟
ج/ السبب : نقص فيتامين B12
س/ ما سبب ضعف الشعر و هشاشته ؟
ج/ السبب : نقص حمض الفوليك
================◇◇◇================
علامات تنذرك بنقص الفيتامينات في الجسم
================◇◇◇================
تساقط الشعر
دليل على نقص فيتامين "ب7"و D3,,,, يجب التعرض للشمس واكل السمك َوالكبده والبيض المسلوق وزيت الزيتون ، ويمكن تناول اللوز، والموز، والبطاطس المهروسة، لزيادة هذا الفيتامين في جسمك.
================◇◇◇================
الشد العضلي
دليل على نقص الكالسيوم والبوتاسيوم والماغنسيوم، ويمكنك تناول المكسرات المختلفة، والموز والتفاح والقرع لتعويض نقص هذه الفيتامينات في جسمك.
================◇◇◇================
حبوب الوجه
تدل على نقص فيتامين "ب7"، ويمكنك تناول البيض المسلوق والمشروم والبطاطس والجبنة، والقرنبيط لتعويض نقص هذا الفيتامين في جسمك.
================◇◇◇================
اصفرار العين
دليل على نقص فيتامين "ب12"، ويمكنك الحصول علي ذلك الفيتامين بتناول التونة، والسالمون، اللبن، وكبد الدجاج.
================◇◇◇================
الشقوق في زوايا الفم
دليل على نقص فيتامينات "ب3" و"ب2 و"ب12"، والحديد والزنك، ويمكنك التغلب على تلك المشكلة من خلال تناول السمك والسلمون، والبيض
================◇◇◇================
دعمك لي بمتابعتي والنشر يحفزني لتقديم الأفضل وشكرًا على الدعم 🌹
ودمتم بصحة 🌹
فضلا اترك تعليق بذكر الله وقم بعمل متابعة لصفحتي الخاصة ليصلك ما هو جديد
================◇◇◇================

09/22/2021

إلى الساده الافاضل المدرسين والمدرسات..مع بدايه العام الدراسي الجديد نحب ان نذكركم بهذا المنشور
لو جالك الطالب بكراسات العام الماضي
-و قام بنزع الأوراق المستعملة سابقاً فى كراساته القديمه بتاعت العام الماضي
لا داعي لضربه وإهانته وتحقيره أمام زملائه
فمن المؤكد بأن والده لم يقدر على توفير ثمنها
هذا إذا كان والده مازال على قيد الحياة أصلا
وكمان بلاش تطلب كراسات ابو ٤٠ او ٢٠ او ٨٠
اي كراسه مناسبة يحضرها الطالب يكتب فيها
-قد تستعين بعض الاسر بأغلفة وكراريس الترم الأول ، فلا داعي للتعقيد يرحمكم الله.
-فبعض العائلات لايملكون المال الكافي لشراء كل المستلزمات وخاصة إذا كان هناك 4أو 5 أبناء يدرسون.
-إذا لم يستطع الطفل توفير كتاب: لاداعي لضربه وإهانته أطلب منه أن يتابع مع زميله.
-وإذا تأخر عن إقتناء اللوازم المدرسية لاداعي لتذكيره أمام زملائه وإهانته، فربما لم يوفر والده ثمنها، هذا إذا كان لديه والد أصلا.
-كن إنسانا قبل أن تكون أستاذا ، واحذر أن تكسر قلب طفل يتيم أو فقير ذنبه الوحيد أنه ولد فقيراً.
-ليس عليك مشكلة الإصلاح الاجتماعي في البلد ولا الإنفاق عليها، لكن مبادرتك في صفك الدراسي تصنع الأمل، وتسد خللا ليس بالهين السهل!
فلا تدري بأي عمل تدخل الجنة
👏👏👏👏
أضافه
الي الساده أولياء الامور
بلاش تعملي لاطفالك سندوتشات كفته وهمبرجر خليكي في الجبنه ولما يرجع البيت اعملي له كل اللي في نفسه حتي لا ينظر له طفل فقير ليس في استطاعت أهله شراء مثل هذه السندوتشات فبراءت الأطفال تجعلهم ينظرون لبعضهم البعض
وشكرا

Address

10th Street, Brooklyn
New York, NY
10019

Telephone

01001704756

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when ولا فـــــــى الأحـــــــــــــلام posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share