06/20/2026
❓عمرك عدّى عليك موقف صعب جدًا، وفي وقتها كنت شايفه شر وخسارة، لكن بعد فترة اكتشفت إن ربنا طلع منه خير ما كنتش تتخيله؟ 👀
يمكن ظلم 💔 أو فشل 😔 أو تأخير ⏳ أو باب اتقفل في وشك 🚪
وفي وقتها ما فهمتش ربنا ليه سمح بده.
📖 بعد وفاة يعقوب، خاف إخوات يوسف إن يوسف ينتقم منهم بسبب اللي عملوه فيه زمان.
لكن يوسف قال لهم:
«أَنْتُمْ قَصَدْتُمْ لِي شَرًّا، أَمَّا اللهُ فَقَصَدَ بِهِ خَيْرًا.» (تك ٥٠ : ٢٠)
يوسف ما نسيش اللي حصل.
💔 اتباع عبد. 💔 اتظلم. 💔 اتسجن سنين.
لكن لما بص على حياته كلها، اكتشف إن ربنا كان شغال حتى وسط أصعب الأحداث.
✨ في حاجات بتحصل في حياتنا بنبقى مش شايفين فيها أي خير.
وبصراحة، أحيانًا الشر بيكون شر فعلًا، والظلم بيكون ظلم فعلًا.
لكن روعة الآية إن يوسف ما قالش إن اللي عملوه إخواته كان صح.
هو قال إن ربنا قدر يحوّل الشر ده لخير. 🤍
🌱 يمكن النهارده في حاجة وجعاك ومش فاهم ليه حصلت.
يمكن لسه القصة ما اكتملتش.
ويمكن انت واقف عند البير،
لكن ربنا شايف القصر اللي في آخر الطريق.
💡مش كل حاجة بتحصل لينا بتكون خير...
لكن ربنا يقدر يطلع خير من أي حاجة بتحصل لينا. 🙏✨
وده اللي عمله مع يوسف.
والإله اللي حوّل البير لقصر، والسجن لمجد،
لسه قادر يشتغل في حياتنا النهارده ❤️
🙏 يارب 🤍
في حاجات كتير مش فاهمها،
وفي مواقف وجعتني ولسه مش شايف قصدك منها 🙏
لكن اديني أثق إنك قادر تطلع خير حتى من أصعب الظروف.
حوّل أوجاعي لبركة، وخوفي لسلام،
واديني عينين أشوف بيهم إيدك الشغالة في حياتي كل يوم ❤️✨
آمين 🙏🤍🌱