Katolska Kyrkan i Värnamo, Marie Födelses församling

Katolska Kyrkan i Värnamo, Marie Födelses församling Välkomna till Marie Födelses Katolska församling i Värnamo. Vi tillhör den världsvida katolska kyrkan som är grundad av Herren Kristus själv.

Mässtider och aktiviteter en vanlig vecka:
(ändringar och påminnelser läggs ut i flödet)

VÄRNAMO (Mariakyrkan, Vråenvägen 25, 331 40 Värnamo)
Söndagligen – Mässa kl 11, efterföljande kyrkkaffe
Onsdagar – Rosenkransbön kl 18, Mässa kl 18:30, därefter bibelstudium
Fredagar – Rosenkransbön 17:30, Mässa kl 18

LJUNGBY (Sankt Stefans katolska kapell, Bolmstadsvägen 21, 341 23 Ljungby)
Lördagar – Vigil

iemässa kl 17

GISLAVED (Gyllenfors kapell, Åsbjörnsgatan 21, 332 36 Gislaved)
Söndagar – Mässa kl 15.. ... ...

GIVANDE - bankgiro 5753-2509

UPPDATERING!Välkommen till våra mässor och aktiviteter!VÄRNAMO - Mariakyrkan, Vråenvägen 25, 33140 Värnamo GISLAVED - Gi...
31/05/2026

UPPDATERING!
Välkommen till våra mässor och aktiviteter!

VÄRNAMO - Mariakyrkan, Vråenvägen 25, 33140 Värnamo GISLAVED - Gislaveds kyrka (Svenska kyrkans lokal)
LJUNGBY - Sankt Stefans katolska kapell, Bolmstadsvägen 21, 341 23 Ljungby

Kontakt: Kyrkoherde fader Franz Schneider tfn ‭0707-122 679‬, epost [email protected]

Varmt välkommen!

VÄLKOMMEN till våra mässor och aktiviteter!VÄRNAMO - Mariakyrkan, Vråenvägen 25, 33140 Värnamo GISLAVED - Gislaveds kyrk...
25/05/2026

VÄLKOMMEN till våra mässor och aktiviteter!

VÄRNAMO - Mariakyrkan, Vråenvägen 25, 33140 Värnamo GISLAVED - Gislaveds kyrka (Svenska kyrkans lokal)
LJUNGBY - Sankt Stefans katolska kapell, Bolmstadsvägen 21, 341 23 Ljungby

Kontakt: Kyrkoherde fader Franz Schneider tfn ‭0707-122 679‬, epost [email protected]

Varmt välkommen!

F. Franz predikan Pingstdagen 2026Är vi födda med ett visst språk eller är vi födda med förmågan att lära oss ett språk?...
25/05/2026

F. Franz predikan Pingstdagen 2026

Är vi födda med ett visst språk eller är vi födda med förmågan att lära oss ett språk? När vi fötts i Sverige av svenska föräldrar och öppnar ögonen första gången så utbrister vi: ”Men vad häftigt, där är pappa och mamma och hunden Felix.” Nej, det är förstås så att FÖRMÅGAN att lära sig ett språk är nedlagd i själen och sedan lär vi oss ett visst språk. Fast jag undrar ändå om det ändå inte finns också ett sorts ett urspråk nerlagt i oss även om vi kommer från olika bakgrund. Jag är inte du och du är inte jag, vi skiljer oss från varandra som personer, vi är besjälade varelser. Pappa och mamma är delaktiga i Guds skapande av en ny människa och Gud skapar människosjälen i samma ögonblick som befruktningen äger rum. Nu kan vi födas med skador som gör att vi inte kan lära oss något känt språk, men förmågan att kommunicera finns fortfarande i själen, den kan bara inte aktualiseras, eventuellt på grund av en hjärnskada eller på grund av något ont andligt inflytande eller kanske av psykologiska skäl. En del barn verkar inte ha förmågan att tala vid den ålder man förväntar sig att de skall börja, men så plötsligt börjar de tala mer än man trodde vara möjligt. Hur kunde de så plötsligt kunna uttrycka sig – och så avancerat? Det finns mycket i människans i hennes själ.

Ganska i början av människans historia började människorna att bygga ett torn. De hade blivit stolta över sin förmåga att kommunicera och uppfinna nya metoder att konstruera mästerverk. De började tro att de själva nått fram till alla sina förmågor, utan Gud. De började bygga på ett torn som skulle nå upp till himlen. De tänkte: ”Kanske Gud existerar men det intresserar oss inte, det är oss ett och detsamma. Vi fixar det själva.” Och Gud steg ner och förbistrade deras förmåga att kommunicera och de splittrades åt jordens alla hörn. Brister på fördragsamhet och fördomar splittrade dem med strider som följd och död och förintelse. Den ene kunde inte längre förstå den andre. Kyrkan har i senaste tid poängterat: ”Utan Gud förlorar allt sin mening” och ”utan Gud är vad som helst tillåtet”. Ja, utan Gud förlorar vi förståelsen för människan, först den andre och till sist förståelsen av oss själva, vårt ursprung och vårt mål. Vi blir mållösa, biter i gruset, kommer på sista plats i turneringen.

Idag, på Pingst, stiger Gud, liksom i Babel, ner på nytt, i den Helige Ande och läker språkförbistringen. Tungor som av eld fördelar sig på var och en av lärjungarna och de fylls av Anden. Folket i staden hade hört dånet och samlades utanför huset där lärjungarna befann sig och de kom ut och börjad tala med alla på deras eget språk. Hur skedde det? Började de tala olika språk - vilket kan hända bland kristna när Anden kommer över dem - eller verkade Anden också på de lyssnande så att de kände igen det språk som de glömt men som egentligen var deras ursprungliga? De förstod i alla fall för ett ögonblick VARANDRA. Så lär vi oss i Kyrkan, av Anden, än idag att förstå varandra. Vi talar samma språk vare sig vi kommer från Libanon eller Israel, Iran eller USA. Vare sig vi kommer från Ryssland eller Ukraina, Finland eller Sverige, från Ghana eller Kongo, Brasilien eller Kroatien, eller något annat land på vår jord. Någonting nytt har kommit, ser ni det! Ett nytt rike, nya himlar och en ny jord.

Fast nu finns det förstås också ett annat rike som tillåtits och kommer att tillåtas fram till änden, Mörkrets rike. Också detta rike har samlats till att för ett ögonblick strida mot Guds rike, för att förstöra Guds skapelse: Guds främsta från begynnelsen, människan och Guds främsta i den yttersta tiden, Kyrkan. Dock; liksom varje människa kommer att gå sin Skapare till mötes på domens dag så går också Mörkrets rike mot sin dom. Och vi står dagligen inför valet vilket rike vi vill höra till.

I onsdags gick man till val i Stockholm, till ett val att göra en förändring i den svenska grundlagen. För att göra en förändring i grundlagen krävs det dock ytterligare ett kommande val för att lagen skall ändras. Frågan gällde något som kallas ”aborträtten”. Det är två ord sammansatta för att skapa ett nytt ord men det är ett suspekt ord, ologiskt i rättssammanhang eftersom det också står i grundlagen att en oskyldig inte får dömas och ingen person får berövas livet. Ordet aborträtt är motsägelsefullt, ett ord som strider mot sig själv. Att döda en oskyldig kan inte vara en rättighet, absolut inte i Guds ögon. Att lagligt bedriva abort är att lagligt införa rättslöshet i ett samhälle. Det är en kullerbytta i logik, lag och moral med allvarliga och permanenta skador till följd. Om detta införs i grundlagen blir samhället i grunden rättsvidrigt. Vad det nya grundlagsförslaget vill säga är att VISSA som ännu inte begått ett brott inte får dömas medan ANDRA som ännu inte begått ett brott får dömas – till döden. Vissa har den fundamentala rätten till liv medan ANDRA inte har det. Så har slavägare historiskt menat eller en folkgrupp gentemot en annan. Mina älskade! Att döda en oskyldig kan aldrig vara rätt eller en rättighet. Abort är ALDRIG RÄTT och kan inte bli en rättighet att utföra, liksom det aldrig kan vara rätt att medvetet döda civila i en krigssituation. Den som medvetet dödar civila eller fångar i krigssituationer begår krigsbrott och kan och skall dömas därefter. Men vem bryr sig idag om vad som är rätt?

Så fortgår ännu kampen mellan Mörkrets och Ljusets rike till den dag då Gud säger ”consummatus est” för Gud talar ju latin – eller kan han kanske också andra språk? ”Consummatus est” betyder ”Det är fullbordat” och Jesus sade det på korset. Istället för att låta någon annan ta på sig straffet för brotten mot människan tar HAN på sig det. Men, mina älskade! Nu skulle man kunna översätta ”consummatus est” också med: ”det är nog!” Det kan dröja ännu hundra år och det kan ske om två veckor.
Amen

F. Franz predikan Kristi himmelsfärd högmässan 2026Igår kväll, i predikan, tog jag upp fenomenet i bibeln där det talas ...
15/05/2026

F. Franz predikan Kristi himmelsfärd högmässan 2026

Igår kväll, i predikan, tog jag upp fenomenet i bibeln där det talas om Gudsnamnet eller Namnet – det som Jesus bär tillsammans med Fadern och Anden och som pekar på hans Gudomliga natur. Jesus säger i Johannes-evangeliet att allt han har kommer från Fadern (Jfr Joh 16:15; 10:30; 5:19-22; 3:35) och i sin bön till Fadern kvällen före sitt lidande, då han ber för de sina säger han: ”Jag har uppenbarat ditt Namn för de människor som du tog från världen och gav åt mig. De var dina och du gav dem åt mig och de har bevarat ditt ord.” (Joh 17:6) Och längre ner: ”Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen och jag kommer till dig. Helige Fader, bevara dem I DITT NAMN, DET SOM DU HAR GETT MIG, så att de blir ett liksom vi är ett. Medan jag var hos dem bevarade jag dem I DITT NAMN, DET SOM DU HAR GETT MIG,” (Joh 17:11-12) Jesus talar vidare här som om han redan har stigit upp till himlen, fast det förstås ännu inte har skett i hans mänskliga kropp, den som inom kort kommer att utlämnas till lidande, kors och död, för att sedan stå upp igen.

Är det inte en fantastisk högtid, Kristi himmelsfärd? Ni minns hur det började: hur Treenigheten uppenbarar sig vid Jesu dop i Jordan, hur Anden stiger ner över Jesus i en duvas gestalt och Faderns röst hörs, du är min älskade Son, du är min utvalde. Och himlen öppnar sig, den väg som har varit stängd för människan. Denna dag fullbordas det, när Jesus med sin mänskliga natur stiger upp till sin Fader och vår Fader. Om Jesus inte blivit en av oss, betalat vår skuld och tagit sitt byte med sig, skulle vi ännu vara bundna i denna världen och sedan i dödsriket. Himlen skulle vara stängd, hopplöst onåbar. Men nu har Jesus stigit upp genom himlarna och trätt fram inför Fadern. Hebréerbrevets författare skriver: ”Detta hopp är vår själs ankare. Det är tryggt och säkert och når innanför förhänget, dit Jesus öppnat vägen för oss då han blev överstepräst för evigt…”(Heb 6:19-20a; se också 4:14) Simon Petrus skriver i sitt första brev: ”Ni räddas nu genom att Jesus Kristus har uppstått, han som har stigit upp i himlen och sitter på Guds högra sida, sedan änglar, makter och krafter har lagts under honom.” (1 Pet 3:21b-22) Och i Kolosserbrevet skriver Paulus där han talar om dopet: ”Om ni alltså har uppstått med Kristus, sträva då efter det som finns däruppe där Kristus sitter på Guds högra sida.
Ser ni hur allt hänger samman – dopet och allt som Jesus utfört för oss? Så kan vårt hjärta redan vara i himlen genom kärleken, såsom Augustinus skriver, trots att vi kroppsligen ännu måste vara kvar i världen och även mentalt, för att fortsätta Jesu verk i världen. Kristi himmelsfärd gör att vi på något sätt kan likna Jesus i hans bön kvällen före sitt lidande, redan vara hos Fadern och ändå stå inför de uppgifter som är oss anförtrodda i denna värld.

Mina älskade! Just nu står ännu Jesu första lärjungar och stirrar mot himlen där ett moln tagit deras Herre ifrån dem och två änglar måste väcka dem: ”Galiléer … varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen skall komma tillbaka just så som ni har sett honom fara upp till himlen.”

Till sist: Jesus har visserligen ännu kvar att göra då han skall återkomma till domen, men med vilken himmelsk glädje måste inte Jesus vara uppfylld när han nu träder fram inför Fadern: ”Mission accomplished – Uppdraget slutfört”.

Amen.

15/05/2026
F. Franz predikan på sjätte Påsksöndagen 2026I förra söndagens evangelium sade Jesus till sina lärjungar: ”Känn ingen or...
12/05/2026

F. Franz predikan på sjätte Påsksöndagen 2026

I förra söndagens evangelium sade Jesus till sina lärjungar: ”Känn ingen oro. Tro på Gud och tro på mig. I min Faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni skall vara där jag är.”(Joh 14:1-2)

Är det inte fantastiska ord? Jesus vill verkligen ha med oss att göra, han vill hämta oss TILL SIG för att vi skall vara där han är. Idag fick vi höra fortsättningen där Jesus förklarar vad han förväntar sig av oss, han sade till sina lärjungar: ”Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud.” Och så vänder han på meningen i slutet av stycket och säger: ”Den som har mina bud och håller dem han älskar mig.” Mina älskade! Det hänger ihop, det ena följer av det andra åt båda håll. Om vi verkligen älskar honom kommer vi att hålla hans bud, och när vi håller hans bud visar vi att vi älskar honom. Nu finns det de som vill göra det enkelt för sig och ställer frågan: Vad betyder det att hålla hans bud, vad är hans bud? Och så minns de när de skriftlärda frågar Jesus om det viktigaste budet i Lagen. Jesus svara med det dubbla kärleks-budet. Du skall älska Herren din Gud och du skall älska din nästa. Och så går de snabbt förbi och tänker sig att det räcker med att jag har en känsla för Gud och för nästan. Men ni märkte säkert att jag förkortade det dubbla kärleksbudet, vilket just är vanligt bland oss människor. Vi förkortar och förenklar och så drar vi en lättnadens suck: ”Så enkelt”. Lite känslor här och där och så är vi på säkra sidan.

Läser vi det dubbla kärleksbudet noggrant märker vi att det ställer mycket höga krav. Vi börjar med ens bli en aning oroliga och frågar oss, men vad betyder det praktiskt? Mina älskade! Läs evangeliet, läs det i alla dess fyra versioner, Matteus, Markus, Lukas och Johannes, för där förklarar Jesus tydligt för oss vad det betyder att hålla hans bud. Jesus talar på två ställen i Matteusevangeliet om hur viktigt det är av att ta hans uppmaningar på allvar. Ni minns liknelsen om de tio brudtärnorna och bröllopsmåltiden. Fem av de tio har inte varit uppmärksamma och dörren till bröllopsmåltiden har stängts. När de kommer fram och vill komma in, vad svarar då Brudgummen? ”Sannerligen, jag känner er inte.” (Matt 25:12b) Men Jesus har redan tagit upp temat i bergspredikan, där han tydligt utlagt den nya Lagen, han säger: ”Inte alla som säger ’Herre, Herre’ skall komma in i himmelriket, utan bara den som gör min himmelske Faders vilja. På den dagen (alltså den yttersta dagen) skall många säga till mig: ’Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare’.” (Matt 7:22-23)

Dessa är de mest förfärliga ord en människa kan få höra. Så ni ser att det inte räcker med att inse att Jesus är Gud, och inte ens med att ha profeterat i hans namn och drivit ut demoner och gjort underverk i hans namn. Vi behöver göra Faderns vilja liksom Jesus i allt gjorde Faderns vilja. Mina älskade, ta Jesu ord på allvar, be om att få förstå vad som är Faderns vilja med ditt liv, och be om kraft att utföra det han vill!

I dagens första läsning fick vi höra om en av de sju diakonerna i Jerusalem, Filippos. Han var uppmärksam och lät sig ledas av den Helige Ande. Han vandrade runt till fots, när inte Anden tog honom någonstans i ett nafs. Nu hade han kommit till huvudstaden i Samarien, den heter Samaria, och förkunnade Kristus för folket där. ”Alla lyssnade uppmärksamt på hans ord när de hörde honom tala och såg de tecken han gjorde. Ty från många som var besatta for de orena andarna ut under höga rop och många lytta och lama botades. Det blev stor glädje i den staden.” Sedan fick vi höra hur apostlarna i Jerusalem fick besked om vad som hände i Samaria och de skickade dit Simon Petrus och Johannes som bad för dem alla och lade sina händer på dem. Och vad händer då? Den Helige Ande kommer över dessa. De har döpts och inlemmats i Kyrkans gemenskap av Filippos och nu får de Anden genom handpåläggning.

Jag talade om handpåläggning någon söndag tillbaka och sade att det var särskilt viktigt vid diakon- präst- och biskopsvigning, men, som ni märker, det är viktigt för varje kristen. Därför har vi konfirmationen. Om tre veckor, den sista lördagen i maj, kommer några vuxna och några ungdomar i vår församling att ta emot konfirmationens sakrament. Be för dem! De behöver våra förböner, och vi behöver deras hängivenhet, när de fyllts av Anden.

Och så går vi till Petrus brev i andra läsningen. Han förklarar hur vi skall leva troget gentemot Kristus, att vi skall hålla Herren Kristus helig i våra hjärtan – ge honom TID och PLATS i våra hjärtan – att alltid vara beredda att svara var och en som kräver besked om vårt hopp. Alltså, tala om vår tro för människor som verkar intresserade. Och till sist: vara beredda att också lida något för Jesus.

Amen.

KORRIGERING: mässan på torsdag, kristi Himmelsfärsdag, är KLOCKAN 11!VÄRNAMO - Mariakyrkan, Vråenvägen 25, 33140 Värnamo...
10/05/2026

KORRIGERING: mässan på torsdag, kristi Himmelsfärsdag, är KLOCKAN 11!

VÄRNAMO - Mariakyrkan, Vråenvägen 25, 33140 Värnamo GISLAVED - Gislaveds kyrka (Svenska kyrkans lokal)
LJUNGBY - Sankt Stefans katolska kapell, Bolmstadsvägen 21, 341 23 Ljungby

Kontakt: Kyrkoherde fader Franz Schneider tfn ‭0707-122 679‬, epost [email protected]

Varmt välkommen!

Adress

Mariakyrkan, Vråenvägen 25
Värnamo
33140

Öppettider

Måndag 09:00 - 12:00
13:00 - 16:00

Telefon

+46705488446

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Katolska Kyrkan i Värnamo, Marie Födelses församling postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Heliga Platser

Skicka ett meddelande till Katolska Kyrkan i Värnamo, Marie Födelses församling:

Dela