11/06/2026
Välkommen till din domkyrka i helgen 13-14 juni!
På söndag är det Andra söndagen efter trefaldighet, och dagens tema är “Kallelsen till Guds rike”.Kl 11 är det präst- och diakonvigningsmässa med biskop Johan Dalman, diakon Maria Mibson, samt organist Jan H Börjesson. Oratoriekören medverkar.
Kl 18 är det sinnesromässa med Christofer Lundgren, präst, Maria Mibson, diakon och Jonas Lind, organist. Sinnesromässan är en enkel och avskalad gudstjänst med nattvard (druvjuice) inspirerad av Anonyma Alkoholisters tolvstegsprogram. Varje gudstjänst innehåller en kort meditation över ett bestämt tema. Musik har en given plats, liksom tystnaden och bönen, såväl den gemensamma som den enskilda. Fika serveras i vapenhuset från kl 17.
Passa på att besöka jubileumsutställningen "Från katedral till kateder" i domkyrkan, om Thomasgymnasiet 400 år och Strängnäs som bildningsstad. Utställningen pågår till 3 oktober.