23/09/2025
Vi i Visk ser oss i första hand som kristna medmänniskor, inte valstrateger, som står på de utsattas sida. Inflytandet vi får, använder vi som Goda Förvaltare av förtroende som nu är oss givet.
Utan Visk den gångna mandatperioden hade Regnbågsnyckeln (HBTQIA+Certifiering) inte drivits igenom, då detta aldrig skulle drivits på initiativ av S/Kyrkligsamverkans-håll i pastoratet.
I Reportaget i NyaLudvikaTidning kan vi läsa:
"Martin Hannus är besviken. ”Vi har övertygat färre församlingsmedlemmar att välja VISK vid valurnan”".(Kommentar till valresultatet, på valnatten).
Kommentaren i tidningen avser valresultatet, inte tanken om vad vi gjort, vad vi göra eller vad vi kommer åstadkomma i kyrkopolitiken.
ValKommentar: Vi behåller mandat i fullmäktige, men landar runt 4.3%. Jag hade gärna sett ett resultat runt 7%. Istället backar vi och minst en tredjedel av de som röstade Visk (2021) har antingen avstått att rösta eller röstar (2025) på annat alternativ. På olika håll runt om i landet hamnar Visk vanligen mellan 7-10%.
Jag är väldigt glad över att vi har vårt mandat kvar. Istället för att i efterhand leka valstrateger eller spinndoktorer (och fortsatt stirra oss blinda på siffror) ser jag till det goda i att utsatta människor nu kommer att mötas av ännu mer förståelse och omtanke i kyrkan.
// Martin Hannus
Lägre valdeltagande – en besvikelse tycker politikerna.