05/06/2026
”I Jesu Kristi nasaréns namn: stig upp och gå!”
Den första fredagen efter Pingst firar den syrisk-ortodoxa kyrkan minnet av det första under som utfördes efter den helige Andes nedstigande över apostlarna. Det är också det första miraklet som sker i Jesu Kristi namn efter Pingsten. Vid templets port möter apostlarna Petrus och Johannes en man som varit lam från födseln. När mannen ber om pengar svarar Petrus:
”Silver och guld har jag inte, men vad jag har ger jag dig: i Jesu Kristi nasaréns namn, stig upp och gå!” (Apg 3:6)
För den syriska traditionen handlar berättelsen om mer än ett kroppsligt helande. Den lame mannen blir en bild av den fallna mänskligheten som inte själv kan resa sig och gå livets väg. När Petrus reser honom upp i Kristi namn blir det en bild av hur Kristus genom sin kyrka upprättar människan och återger henne livet.
I sin homilia om den lame mannen framhåller Jakob av Serugh att apostlarna saknade jordisk rikedom men ägde den största skatten av alla: Kristus och den helige Andes kraft. Därför kunde de ge det som ingen rikedom kan köpa, hälsa, liv och gemenskap med Gud. Jakob betonar att miraklet inte sker genom apostlarnas egen kraft utan genom den uppståndne Kristus som verkar genom dem. Mannens uppresning blir samtidigt en bild av uppståndelsen, då Kristus reser människan ur syndens och dödens makt.
Att Petrus och Johannes var på väg till templet för att be visar också att kyrkans liv och kraft har sin källa i bönen. Berättelsen vittnar därför om att Pingstens gåva fortsatte att verka genom apostlarna, och att Kristi kraft fortfarande är verksam i hans kyrka.
Vi önskar er en välsignad tid
under uppståndelsens och pingstens tid
I Kristi kärlek
SOUF