06/06/2026
👉 Läs kyrkvaktmästare Emma Isakssons tankar inför sommaren:
Såsom flyttfåglarna kommer tillbaka till oss om våren kommer också sommarpersonalen tillbaka till oss på kyrkogården. Från att vara tre vaktmästare (+vår chef) blir vi nu tio stycken i vårt vaktmästargäng när alla har anlänt. Och vad de är efterlängtade. Vad skulle vi göra utan all denna personal? Tillsammans hjälps vi åt med stenar som lutar, gräs som ska klippas, blommor som ska planteras och skötas om, grusgångar som ska hållas i skick och sommarprojekt som ska bockas av från listan.
En arbetsinsats som jag kommer ihåg lite extra från de somrar jag jobbat här är när vi likt en skallgångskedja gick över en av skogsdungarna intill Norrfjärdens kyrka och ryckte sly. Vi började strax efter morgonkaffet och var klara till förmiddagsfikat. Och vilket resultat sen!
Ont i händerna fick vi men tillsammans hade vi lyckats och det blev verkligen så fint där vi hade gått fram. Fort gick det dessutom när vi var många och roligt hade vi haft det. En annan insats jag tänker på är när vi under förra sommaren restaurerade våra grusgångar. Tempen var över 30 grader, svetten lackade och vi var kanske inte alltid på våra bästa humör. Men tillsammans hjälptes vi åt, kom på idéer och lösningar på hur vi kunde lösa arbetet på bästa sätt och krigade igenom dessa dagar tillsammans. Och så tog vi många vattenochskuggpauser förstås!
Det är det där tillsammans som jag fastnar vid. Vi kämpade tillsammans genom dessa arbetsuppgifter och kämpar genom de uppgifter vi har framför oss. Och det gör något med oss. Att få känna att vi är en del av ett lag, en del av något, där man känner sig sedd och hörd. I kyrkan brukar man prata om att vi alla är olika delar men tillsammans utgör vi en och samma kropp och jag tycker att den bilden är fin. Vi är alla olika med olika kunskaper och personligheter men för att kunna fungera i längden behöver vi varandra. Vad vore ett ben utan en fot? Ett ansikte utan öga? En kyrkogård utan dess sommarpersonal? Tillsammans är vi starka!
Med det vill jag önska en trevlig sommar, ta hand om varandra och besöker du kyrkogården - glöm inte att säga hej! 🌸