03/06/2026
🥳 🏳️🌈 🗝 Nu har vi tagit emot Regnbågsnyckeln!
Sedan oktober 2023 har medarbetare och förtroendevalda i Starrkärr-Kilanda församling genomgått processmodell Regnbågsnyckeln, med målet en mer inkluderande kyrka. Processen består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion. Söndag 31 maj tog församlingen officiellt emot märkningen Regnbågsnyckeln. Det är vi mycket glada och stolta över!
För att ta emot certifieringen medverkade kyrkorådets ordförande Maj-Britt Lundberg, vice ordförande i kyrkorådet Ingrid Inhammar, kanslist Ylva Andréasson, församlingsassistent Roland Dahl, präst Dan Melander och diakon Louise Marmkvist.
Hanna Bothén från Sensus överlämnade Regnbågsnyckeln under mässan i Starrkärrs kyrka.
........................
Processmodellen Regnbågsnyckeln har arbetats fram av Kristna Regnbågsrörelsen i samverkan med Växjö stift och studieförbundet Sensus. Sedan 2018 erbjuds den till alla stift och församlingar/pastorat i Svenska kyrkan.