16/06/2023
كل ما تعمل حاجة تحسسك إنك بعدت عن ربنا؛ استغفر وتوب عنها.
متطاوعش نفسك بإنك خلاص كدة، مينفعش تتوب وربنا مش هيقبلك، بالعكس والله، التوبة بعد الذنب دي بداية الصلاح، وربنا بيحب اللي يجاهد في كل مرة نفسه، ومرة على مرة هتتوقف عن الفعل دي نهائيًا.
{وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}