Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen Zwolle

Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen Zwolle Hier kunnen mensen informatie vinden over de Kerk. Berichten achterlaten. Vragen stellen.

23/01/2024

De filosofieën van de wereld versus het Evangelie van Jezus Christus

Ja, mijn leven is behoorlijk uit balans. Ik doe nog steeds niet evenveel goede als slechte dingen. De balans in mijn leven slaat wat door naar Jezus Christus en zijn leringen en geboden. En ik hoop dat het nog veel erger wordt. Of mag ik het anders zien? Is je leven pas in balans als je alleen nog maar goede dingen doet en denkt? Als je leeft zoals Jezus dat van je wilt. Tja, dan schieten we allemaal te kort en lopen we allemaal uit balans. Gelukkig gaan we daardoor niet letterlijk scheef lopen, zoals ik daarnet deed.
Laten wij een goed leven leiden. Een leven waarvan de Heer zegt: „Goed gedaan, goede en trouwe dienaar, over weinig bent u trouw geweest, over veel zal ik u aanstellen; ga in, in de vreugde van uw heer.“ Mattheus 25: 23.
Elder Uchtdorf zegt: „Als we willen dat ons leven in evenwicht is en dat de Heiland ons hemelwaarts verheft, onze toewijding aan Hem en zijn evangelie niet oppervlakkig of onregelmatig kan zijn. Net als de weduwe in Jeruzalem moeten we Hem onze gehele ziel bieden. Ons offer mag dan klein zijn, maar we moeten het met ons hart en onze ziel brengen.Discipelschap van Jezus Christus is niet slechts een puntje op ons takenlijstje. De Heiland is de motiverende kracht achter alles wat we doen. Hij is geen oplaadpunt langs de weg. Hij is geen toeristische route of bezienswaardigheid. Hij is ‘de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door [Jezus Christus]’. Dat is de weg en onze uiteindelijke bestemming. Evenwicht en liftkracht zijn het resultaat van ‘standvastig in Christus voorwaarts streven, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen’.“ Hier wordt door de vertalers het word ‚evenwicht‘ gebruikt als vertaling voor ‚balance‘. Gelukkig slaat de balans in het leven van Elder Uchtdorf, zo te horen, flink door naar Jezus Christus. Ik vind de kreet ‚balans hebben in je leven‘ een modekreet van de wereld. Hier goed gebruikt door Elder Uchtdorf. In de Schriften komt die kreet niet voor. Genoeg reden om kritisch te zijn.
‚Zeg nooit nooit.‘ Nog zo een kreet. Ik zal nooit meer roken. Ik zal nooit meer drinken. Ik zal nooit meer een dag hebben zonder schriftstudie. Ik zal nooit meer boos worden. Ik zal nooit een roeping afwijzen. Ik zal nooit vloeken of andere krachttermen gebruiken. De kans is vrij groot dat ik in een van deze voornemens zal falen. Nou en. Sta weer op en probeer het opnieuw. Tot het je uiteindelijk zal lukken. En lukt het na veel proberen, en vragen om hulp aan je Hemelse Vader, nog steeds niet, dan heb je de grenzen van je mogelijkheden van dat moment leren kennen. Misschien is het proberen een goede voorbereiding op een nieuwe uitdaging op je pad. Komt die nieuwe uitdaging niet meteen? Daag dan jezelf uit. Blijf bezig. Ga niet, of niet te lang, stilzitten. En misschien komt een moeilijke uitdaging, die je jaren geleden niet lukte opnieuw op je pad, en je kans op succes zal groter zijn. want je hebt, zonder dat te beseffen, in al die jaren een beter plan van aanpak ontwikkeld.
Nog een kreet. ‚Je moet jezelf zijn en blijven‘. ‚Blijf dicht bij jezelf‘. Wat zeggen de Schriften? Mattheus 10:25. Het moet genoeg zijn voor de discipel dat hij wordt zoals zijn meester, en dat de dienaar wordt zoals zijn heer. Johannes 3: 5-7. ‚ Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.‘ Efeze 2:10. ‚Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.‘ 1 Korinthe 11:1.‘Wees navolgers van mij, zoals ik navolger van Christus ben.‘ Het is het beste dat wij worden zoals Jezus Christus is. Daarvoor kunnen wij niet onszelf blijven. Volgende kreet. ‚Mannen kunnen vrouwen worden, en vrouwen mannen.‘ Genesis 1:27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. Mattheüs 19:4 En Hij antwoordde en zei tegen hen: Hebt u niet gelezen dat Hij Die de mens gemaakt heeft, hen van het begin af mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft,’ De Heer maakt geen fouten. In ‚Het Gezin: een proclamatie aan de wereld‘ staat: ‚Ieder mens — man of vrouw — is geschapen naar het beeld van God. Ieder is een geliefde geestzoon of -dochter van hemelse Ouders, en als zodanig heeft ieder een goddelijke aard en bestemming. Het geslacht is een essentieel kenmerk van iemands voorsterfelijke, sterfelijke en eeuwige identiteit en doel.
Wil je een echte verandering van geslacht bewerkstelligen dan zal ook het DNA verandert moeten worden in elke cel van het lichaam. Pogingen daartoe zijn mijns inziens gedoemd om te falen.
Volgende. Er zijn veel mensen die denken dat ze de opwarming van de aarde of klimaatverandering kunnen tegengaan. En dat zou waar kunnen zijn. Maar ze gebruiken de verkeerde methode. Ze proberen het ontstaan van CO2 te voorkomen of ze gaan CO2 opslaan. Allemaal veel te duur en het levert bijna niets op. Ga bomen en andere gewasssen planten. Die groeien op CO2, en water en licht, en leveren voedsel op. Kijk maar eens naar Israel. Daar zijn ruim 240 miljoen bomen geplant. En dat gaat nog steeds door. Voordat de Joden daar terugkwamen, was het een kaal en troosteloos landschap. Nu is Israel vele malen groener dan het was. Exporteert zelfs veel voedsel. Genesis 1:29. ‚En God zei:Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.‘ Op heel de aarde waren dus zaaddragende gewassen en bomen met zaaddragende boomvruchten na de schepping. Israel heeft de hier genoemde gewassen sterk vermeerderd. Ze zijn dus bezig om de oude toestand van vlak na de schepping te herstellen. Dat kan alleen maar goed zijn. Israel heeft weer druiven geplant en drinkt ervan. De woestijn bloeit als een roos. Zoals geprofeteerd in het oude testament.
Ik heb horen zeggen, dat de Heer het land van Israel opdracht heeft gegeven het volk van Israel te ontvangen en weer vruchten voort te brengen zoals voorheen. Het klimaat verbeterde. En de Israelieten komen nog steeds terug naar Israel. Verdreven door vervolging. Ik heb horen zeggen, dat het klimaat van Utah, door de Heer bij de komst van de pioniers is verbeterd ten gunste van de landbouw. De beste klimaatbestuurder is de Heer. En getrouwheid aan het Eangelie draagt daar sterk aan bij.
De wereld zegt: luister naar experts. De Schriften zeggen: luister naar God. De wereld zegt: lichamelijke gezondheid is het belangrijkste dat er is. De Schriften zeggen: je geestelijke gezondheid is het belangrijkste dat er is. De wereld zegt: geld verdienen is een prioriteit. De Schriften zeggen: verzamel uw schatten in de hemel. Neem nou bijvoorbeeld de Tien Geboden. Wat zou er in de wereld gebeuren als iedereen het tegenovergestelde zou doen? Totale chaos en eindeloos bloedvergieten zou het resultaat zijn. De vraag; wat zou het resultaat zijn als iedereen dit zou doen, bij welk voorstel voor welke leefregel dan ook, is een goede vraag om de waarde daarvan in te schatten. Bijvoorbeeld: mensen zouden geen kinderen meer moeten kijgen. Resultaat: de mens verdwijnt binnen korte tijd van de aarde. Een voorstel voor collectieve genocide dus. Landen waarin sterk aan geboortebeperking wordt gedaan, hebben economische problemen of zullen die krijgen. Er zijn daar niet genoeg jonge mensen om voor de oude mensen te zorgen. Vergrijzing noemen ze dat.
Wat ik dus wil zeggen is: laat je niet betoveren door de nieuwste modegrillen en trends. Als je echt overweegt aan zoiets mee te doen, gooi het dan eerst door de zeef van de Schriften, uitspraken van de profeten, gebed en persoonlijke openbaring. Anders wordt je wellicht als de golven in de zee, die met alle winden meewaaien. Wees zelfs kritisch op de kreten die ik hier geslaakt heb en die niet onderbouwt worden door de Schriften of de uitspraken van de profeten. Alles wat daar van afwijkt zal leiden tot chaos en verwarring. En dat wil de tegenstander maar al te graag. De beste trend die je kan volgen is de leer van Jezus Christus. En dat getuig ik tot u, in de naam van Jezus Christus. Amen.

Vasten is in de gezondheid een steeds bekender fenomeen. Het reinigt je lichaam. Vasten is ook iets spiritueels en kan d...
08/04/2020

Vasten is in de gezondheid een steeds bekender fenomeen. Het reinigt je lichaam. Vasten is ook iets spiritueels en kan door meditatie, gebed je geestelijk versterken en je relatie met God versterken.

President Nelson roept ons op om samen met vrienden van de kerk en mensen die niet van ons geloof zijn samen te vasten voor de Covid-19 Pandemie. Laat je inspireren door het filmpje en uitnodiging.

Wanneer: *Goedevrijdag 10 April 2020*

Latter-day Saints and all others who want to participate are being called to join in a worldwide fast. “For all whose health may permit, let us fast, pray, a...

Klik op deze link om de nieuwe kerst campagne van de kerk te bekijken!
06/11/2019

Klik op deze link om de nieuwe kerst campagne van de kerk te bekijken!

Are you getting ready to this year? The Church recently released a video giving a preview of what this year's Christmas campaign, which will include ways people can change lives through sharing their faith, love, care, and service.

21/05/2019

Op de afgelopen algemene conferentie is ouderling Hans T. Boom geroepen als Algemeen Zeventiger van de kerk. Hij maakt deel uit van het 1e Quorum van Zeventig .

16/09/2018

Is er een God?
Even een opmerking vooraf. Als ik straks over een God spreek, dan heb ik het over de God van Abraham, Isaac, en Jacob. De God die wij aanbidden dus. Ik kreeg de vraag: is er een God? Als dat aan mij gevraagd was in mijn tienerjaren, dan had ik moeten antwoorden: “Ik weet het niet”. Ik had wel gehoord over God, want ik groeide op in de Gereformeerde Gemeente. We woonden in Vlaardingen en ik en mijn oudste zus gingen ook naar de school van die kerk.
Daar kregen we ook de bekende Bijbelverhalen te horen. Geen problemen mee. Jarenlang moesten we ook elke week een deel van een psalm uit het hoofd leren. Dat ging goed. Altijd een tien. Toen kwam de vijfde klas. Dat heet nu groep zeven. Daar moest je elke week een stuk catechismus uit het hoofd leren en voor de hele klas opzeggen. Dat zijn vragen en antwoorden op die vragen, die de leerstellingen uitleggen. Dat waren soms hele lappen tekst en dat lukte me niet altijd. En dan was je niks, als je dat niet kon. Zo kwam het op mij over. Ik werd er nogal zenuwachtig van en stil en teruggetrokken. Ik maakte veel fouten in mijn andere schoolwerk, die ik zelf ook verbeterde.
Gelukkig merkte mijn moeder dat het slecht met mij ging op die school. Ze haalde mij en mijn zus van die school af, en daarna gingen we wel naar een christelijke school, maar die school was veel minder zwaar op de hand. En we gingen ook niet meer naar de kerk. Ik had dus een slechte ervaring met godsdienst. Ik wilde over God niets meer horen. Ik wilde niets met Hem te maken hebben. Als er iets op de radio kwam over God, dan zette ik de radio meteen uit of ik zette hem op een ander zender.
Toen ik ruim 29 jaar oud was verhuisde ik naar Zwolle. Maar voordat het echt zover was, dacht ik bij mijzelf: ‘ Als ik daar eenzaam wordt, dan ga ik misschien wel bij een kerk’.Ik vond dat toen een rare gedachte, want ik wilde toch niets met God te maken hebben?
Toen ik net in Zwolle woonde, rende ik van de ene sensatie in de andere. Maar tot mijn verbazing voelde ik mij daarbij helemaal niet gelukkig. Ik dacht: ‘Er moet toch meer in het leven zijn dan dit, anders vind ik er niets aan. Dan mag er aan mijn leven hier wel een einde komen’. Niet dat ik gekke dingen zou zijn gaan doen hoor. Dat zit niet in mij.
Nou, misschien hooguit tien dagen daarna stonden er twee zendelingen aan mijn deur: Elder Zimmerman en Elder Hudson. Ik zie dat achteraf nog steeds als een antwoord van God op die gedachte die ik had gehad. Zou er een God bestaan? Ze lieten mij een boek zien en een van hen zei: “We hebben een boek voor jou over witte indianen”. Wat wil nou het geval. Ik had al eens eerder een boek over witte indianen gelezen. Dat was een leuk jongensboek over Vikingen die in Amerika onverwacht de winter moesten doorbrengen en die opgenomen werden in een indianenstam. Ik wilde nog wel een keer zo een boek lezen.
De zendelingen wisten dus, zeer waarschijnlijk door de Heilige Geest, wat ze moesten zeggen om mij zo ver te krijgen, dat ik het Boek van Mormon ging lezen. Toen ik later deze ervaring aan Elder Hudson vertelde, zei hij dat het toen een heel geestelijke tijd was voor hem. Zou er een God zijn? En natuurlijk, Amerika, Amerikanen, altijd welkom. Dus, kom binnen. En ze vertelden mij het verhaal van Joseph Smith. God de vader en Jezus Christus’ verschijning aan, en hun gesprek met Joseph Smith. Ik dacht: ‘Science fiction. Zulke dingen gebeuren niet’. Maar toen ik het Boek van Mormon ging lezen, kwam ik dingen tegen die Joseph Smith, op dat moment niet kon weten, want die dingen lagen toen nog in de toekomst. En daar komt nog bij dat die dingen ook niet in de Bijbel staan. Zou er toch een God bestaan?
Ik had dus al een stukje getuigenis. Ongeveer twee weken later nodigden de zendelingen me uit om mee te gaan naar een doopdienst in Apeldoorn. En weet u, bij het bedienen van de Gave van de Heilige Geest, voelde ik dat dat werkelijk gebeurde. Dus ik vertelde dat zo in de auto op de terugweg. O, dat was heel normaal. Nou, voor mij was dat niet normaal, maar heel bijzonder. Ik ontving die dag dus een getuigenis van het Melchisedeks priesterschap en van de bediening van de Gave van de Heilige Geest onder handoplegging. Twee dingen die, in deze combinatie, alleen in de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen bestaan. Na deze geestelijke ervaring wist ik het wel zeker: Er is een God. Dat was best een verassing voor mij, en ik was er ook blij mee.
Kort daarna vroegen de zendelingen of ik gedoopt wilde worden. Ik zei: “Nee, maar ik wil wel alle lessen hebben”. Ik dacht: ‘Laat ze nog maar even zweten’. Toen kwam de laatste les en vroegen ze me weer of ik gedoopt wilde worden. Ik dacht: ‘O, dan moet ik heel mijn leven veranderen’. Dat viel achteraf wel me hoor. Ze zagen dat ik twijfelde. Toen zie Elder Hudson: “Hans, het is echt, het is echt, het is echt waar”. En ik wist het ook. “Doe het dan maar”, zei ik. Op 23 januari 1988 heb ik me laten dopen en bevestigen door Elder James Edward Hudson.
Tijdens de doopdienst voelde ik de hele tijd de Geest bij mij, behalve tijdens de verordeningen. God was dus duidelijk aanwezig en ook als opvallend contrast schijnbaar niet tijdens de verordeningen. Wat het voor mij alleen maar duidelijker maakte dat God aanwezig was tijdens de doopdienst. Ja, er is een God. Daar komt nog bij, dat ik vele jaren later zelf een broeder mocht bevestigen als lid van de Kerk en hem de Gave van de Heilige Geest mocht verlenen. Die keer voelde ik de Heilige Geest best sterk, en deze broeder vertelde mij naderhand dat hij hetzelfde had gevoeld. Ik heb dus geen enkele twijfel aan de juistheid van deze verordening.
Helemaal zonder hindernissen was mijn weg naar de doop niet. Mijn moeder vond het niet nodig dat ik opnieuw gedoopt moest worden, maar ik wist het dopen door onderdompeling moest gebeuren en dat daarna de Gave van de Heilige Geest moest volgen. Dat had ik allebei niet ondergaan. Ik wist er ook niets van, dat ik als kind gedoopt was. En als ik had willen weigeren had dat niet gekund, want ik kon toen nog bijna niets, laat staan te kennen geven dat ik het niet wilde of juist wel wilde.
Eerlijk gezegd vind ik nu de doop van kleine kinderen een dwangmatig gebeuren. In de Bijbel staat geen enkel bewijs voor de noodzaak van het dopen van kleine kinderen. Integendeel. Als er op een gegeven moment kleine kinderen bij Jezus gebracht worden, doopt hij ze niet. Hij doet iets anders. Marcus 10 vers 16: ‘En Hij omarmde hen, legde de handen op hen en zegende hen’. Dat hebben we hier kort geleden nog kunnen meemaken. Ik heb het meer dan zesentwintig jaar geleden ook voor mijn eigen dochter mogen doen. Een volgende tegenslag was het feit dat er twintig cheques van de giro uit mijn brievenbus werden gestolen. Ik merkte dat pas toen ik een afschrift kreeg van de giro, waarop stond dat er 8.000 gulden van mijn rekening was afgegaan, door het innen van 20 cheques in Zwitserland. Bovengekomen ben ik meteen op mijn knieën gegaan en heb ik God gevraagd of Hij mij de rust wilde geven om dit probleem op te lossen. Ik voelde meteen die rust zo in mij zakken. Ik ben aangifte gaan doen bij de politie en de agent die mijn aangifte behandelde, was duidelijk zenuwachtiger dan ik. Ja, er is een God. Mijn vader schijnt ook tegen mijn doop en lidmaatschap van de Kerk geweest te zijn, maar hij heeft er nooit iets over gezegd. Wel werd hij altijd boos als met hem over de Kerk praatte. Toch had ik zo een twee jaar geleden een erg positieve ervaring toen ik, plaatsvervangend, de begiftiging voor mijn vader ontving. En over iets minder dan een jaar, zal mijn moeder de begiftiging kunnen ontvangen. Ja, inderdaad, zij is acht dagen geleden overleden. Nee, ik heb geen verdriet. Ik ben blij voor haar, dat zij nu niet meer hoeft te lijden. Zij had namelijk dat laatste twee maanden erg veel pijn. Zo erg, dat mijn zussen over euthanasie begonnen te praten. Dat vond ik geen goed idee, dus ik begon meteen te bidden of dat voorkomen zou mogen worden. De arts die eraan zou moeten meewerken, wilde er niet aan meewerken, omdat kort geleden een arts was veroordeeld voor medewerking aan euthanasie. Ook ging het daarna snel slechter met mijn moeder. Ongeveer drie weken later was ze overleden. Ja, er is een God.
Kort na mijn doop heb ik het Aaronisch priesterschap mogen ontvangen. Het Melchizedeks priesterschap kreeg ik ruim een jaar later, op 5 maart 1989. Later hoorde ik dat ze het mij al veel eerder hadden willen geven, maar dat is toen niet gebeurd. Waarom weet ik niet, maar ik weet wel, dat ik in die tijd bang was om het Melchizedeks priesterschap te ontvangen.
Maar, na bijna een jaar, kreeg ik het verlangen om het Melchizedeks priesterschap te ontvangen door God in mij geplaatst. Ik heb dat verlangen met verbazing en vreugde aanvaard. Dus toen het Melchizedeks priesterschap mij werd aangeboden, kon ik daar zonder voorbehoud mee instemmen.
Toen ik als ouderling in het Melchizedeks priesterschap werd aangesteld, voelde ik niets. Niet zo lang daarna was ik met een broeder op huisonderwijs bij een zuster, en werd ik gevraagd of ik haar een zegen wilde geven. Even was ik bang om dat te doen. Maar vlak voordat ik haar een zegen gaf, voelde ik werkelijk iets van bovenaf op mij komen. Ik dacht: ‘Het priesterschap dat ik draag ik dus echt’. En toen was ik ook niet bang meer. Het geven van de zegen ging goed. Ja, er is een God. Enige maanden daarvoor, had ik mijn patriarchale zegen ontvangen. Dat was voor mij ook een heel positieve geestelijke ervaring.
De volgende stap was het gaan naar de tempel voor mijn eigen begiftiging. Ik zag er tegenop. Maar ook deze keer kreeg ik het verlangen om naar de tempel te gaan door God in mij geplaatst. Ik heb dat verlangen, wederom met verbazing en vreugde aanvaard. Op 21 november 1989 heb ik mijn begiftiging in de Frankfurt tempel ontvangen. Ik ben meteen een week lang naar de tempel gegaan. Dus daarna kon ik voor overleden mensen werken. En ik keek zo om mij heen, en ik begon mij af te vragen of de handelingen in de tempel wel juist waren.
Diezelfde week deed ik een keer mee aan de verzegeling van huwelijken, met nog steeds die gedachte in mijn hoofd. Ik zat tijdens de verzegeling aan het altaar, en ik kreeg een heel warm gevoel bij mijn hart. Dat was mijn antwoord. Het verzegelen van huwelijken in de tempel is dus goed. Dat is de hoogste verordening in de tempel. Dan zijn ook alle overige verordeningen in de tempel goed. Ja, er is een God. Later heb ik nog drie geestelijke bevestigingen gekregen van de juistheid van de verordeningen in de tempel. Een keer bij de doop voor mijn oma van mijn vader’s kant en de overige twee keren bij de begiftiging voor mijn vader en mijn grootvader van mijn vader’s kant.
Door al deze geestelijke ervaringen, weet ik zeker dat de Kerk van Jezus Christus van de Heilgen der Laatste Dagen, de ware kerk van Jezus Christus is. Dit zijn ook een aantal belangrijke redenen voor mij om lid van deze kerk te zijn. Bijna al deze ervaringen hebben betrekking op dingen die exclusief in deze kerk plaatsvinden, en met gebruikmaking van het juiste priesterschap. En eveneens door deze geestelijke ervaringen, en ik heb er zeer vele meer gehad, weet ik zeker dat er een God is. Ik ben er niet trots op, want waarschijnlijk krijg ik ze omdat ik zo zwak ben en steeds versterking nodig heb. Ja, er is een God. En dit heb ik gezegd in de naam van Jezus Christus, Amen.

30/04/2018

Gered worden
Ik neem u mee naar Romeinen 10 vers 9, 10 en 13. Daar staat: ‘Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid’. En vers 13: ‘Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden’.
In de King James vertaling staat er voor ‘zalig worden’: ‘shalt be saved’. Oftewel ‘gered worden’. In diverse Nederlands vertalingen staat er ook ‘gered worden’ of ‘behouden worden’. Ik neem aan dat het vrijwel hetzelfde betekent.
Ik kom mensen tegen die zeggen dat ze gered zijn. Zijn die mensen dan niet meer in staat om te zondigen? Zijn ze hun vrije wil kwijt? Welk deel van ‘gered worden’ begrijpen ze niet, denk ik dan. Het kan hooguit een voorlopig ‘gered zijn’ zijn, een ‘gered zijn’ waar voorwaarden aan vast zitten. Eén van die voorwaarden is ‘volharden tot het einde’. Dat staat in Mattheus 10 vers 22: ‘En u zult door allen gehaat worden omwille van Mijn Naam; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden’.
Is het voldoende om ‘de Naam van de Heere aan te roepen’ om gered te worden? Is het voldoende om ‘geloof’ te hebben om gered te worden? Lees Efeziërs 2 vers 8 en 9: ‘Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen’.
Nee, het is niet voldoende. Johannes 15 vers 8: ‘Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent’. En dan ga ik weer naar Efeziërs 2 maar nu vers 10: ‘Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen’. Die vruchten zijn dus ‘goede werken’.
Maar waarom kunnen wij dan niet door het doen van ‘goede werken’ gered worden? Dat staat weer in vers 9: ‘opdat niemand zal roemen’. Dus, om te voorkomen dat mensen hoogmoedig worden. Want als je door het doen van goede werken gered kan worden, dan heb je Jezus Christus niet meer nodig.
Maar in feite zijn wij juist heel afhankelijk van God de Vader en Jezus Christus. Johannes 15 weer, maar nu vers 5: ‘Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen’. En Mosiah 2 vers 21: ‘ik zeg u dat indien u Hem zou dienen die u vanaf het begin heeft geschapen, en u van dag tot dag bewaart door u adem te verlenen om te kunnen leven en bewegen en handelen naar eigen believen, en u zelfs van het ene moment op het andere onderhoudt – ik zeg u, zelfs indien u Hem met uw gehele ziel zou dienen, dan nog zou u onnutte dienstknechten zijn’. En vers 24: ‘En ten tweede verlangt Hij dat gij doet zoals Hij u heeft geboden; waarvoor Hij u, indien gij het doet, onmiddellijk zegent; en dus heeft Hij u betaald. En gij staat nog steeds bij Hem in de schuld, zowel nu, als voor eeuwig en altijd; wat hebt gij dan om op te roemen?’
Gelukkig, we hebben niets om op te roemen. Laten we gewoon God de schuld geven van alles wat we goed doen. Bach deed het. Jezus Christus deed het. De wereldse mens geeft God de schuld van alles wat er fout gaat in de wereld, en neemt zelf alle credits van wat hij goed doet.
Toch dringt de Bijbel sterk aan op het doen van goede werken. Filippenzen 2 vers 12 en 13: ‘Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen’.
Mattheus 5 vers 16: ‘Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken’. Galaten 6 vers 10: ‘Laten wij dus, terwijl wij gelegenheid hebben, goeddoen aan allen, maar vooral aan de huisgenoten van het geloof’. 1Thimotheus 6 vers 17 tot en met 19: ‘Beveel de rijken in deze tegenwoordige wereld dat zij niet hoogmoedig zijn, en hun hoop niet gevestigd houden op de onzekerheid van de rijkdom, maar op de levende God, Die ons alle dingen in rijke mate verschaft om ervan te genieten; ook om goed te doen, rijk te zijn in goede werken, vrijgevig te zijn en bereid om samen te delen. Zo verzamelen zij voor zichzelf een schat: een goed fundament voor de toekomst, opdat zij het eeuwige leven verkrijgen’.
Dus het doen van ‘goede werken’ is een goede basis voor het verkrijgen van het eeuwige leven, en dus ook om gered te worden. Dat komt dicht bij wat er in 2 Nephi 25 vers 23 staat: ‘Want wij arbeiden ijverig om te schrijven, teneinde onze kinderen, en ook onze broeders, ertoe te bewegen in Christus te geloven en met God te worden verzoend; want wij weten dat wij, na alles wat wij kunnen doen, door de genade worden gered’. Dus wij kunnen wel degelijk ertoe aan bijdragen om gered te worden.
Maar we zullen altijd tekort schieten. Gelukkig zorgt het verzoeningswerk van Christus ervoor, dat we toch gered kunnen worden. Matheus 6 vers 19 tot en met 21: ‘Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen; want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
Wat is nu belangrijker ‘het geloof” of ‘de werken’? Ik denk dat de ‘werken’ het belangrijkst zijn. Want; Jacobus 2 vers 26: ‘Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood’.
Maar het is ook heel moeilijk om zonder ‘geloof’ tot het doen van goede werken te komen. Het is dus nog belangrijker dat ‘het geloof’ en ‘de werken’ samenwerken. Jacobus 2 vers 21 en 22: ‘Is Abraham, onze vader, niet uit de werken gerechtvaardigd, toen hij Izak, zijn zoon, op het altaar offerde? Ziet u wel dat het geloof samenwerkte met zijn werken en dat door de werken het geloof volmaakt is geworden?’
Dat doet me denken aan het gesprek dat Jezus met de rijke jongeling heeft. Mattheus 19 vers 21: ‘Jezus zei tegen hem: Als u volmaakt wilt zijn, ga dan heen, verkoop wat u hebt, en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan en volg Mij’.
Wij behoren Jezus Christus na te doen. Na te volgen. 1 Petrus 2 vers 20 en 21: ‘Want wat voor roem is er als u het geduldig verdraagt wanneer u zondigt en daarvoor slagen ontvangt? Maar als u het geduldig verdraagt wanneer u goeddoet en daarvoor lijdt, is dat genade bij God. Want hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor ons geleden heeft; Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen;’.
En wat deed Jezus dan? Handelingen 10 vers 38: ‘hoe God Jezus van Nazareth gezalfd heeft met de Heilige Geest en met kracht en hoe Hij het land doorgegaan is, doorgegaan is, terwijl Hij goeddeed en allen die door de duivel overweldigd waren, genas, want God was met Hem’. Als iemand goede werken voortbracht was dat Jezus Christus wel.
Dan, uiteindelijk zullen wij worden geoordeeld naar onze werken. Johannes 5 vers 29: ‘en zij zullen eruitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis’. Openbaring 20 vers 12 en 13: ‘en ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een an der boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, overeenkomstig hun werken. En de zee gaf de doden die in haar waren. Ook de dood en het rijk van de dood gaven de doden die in hen waren, en zij werden geoordeeld, ieder overeenkomstig zijn werken’?
Alma 33 vers 22: ‘en dat alle mensen op de laatste dag — de oordeelsdag — voor Hem zullen staan om naar hun werken te worden geoordeeld’. Leer en verbonden 76 vers 111: ‘want zij zullen geoordeeld worden naar hun werken, en ieder mens zal, naar zijn eigen werken, zijn eigen heerschappij ontvangen, in de woningen die zijn bereid;’. In één of andere vorm staat deze leer wel zo een dertig keer in de schriften. Dan zal het wel waar zijn. Broeders en zusters. Werk ze. En dit heb ik gezegd in de naam van Jezus Christus, Amen.

Volg vandaag live om 17.00 uur de boodschap van President Nelson via onderstaande link meer informatie:
16/01/2018

Volg vandaag live om 17.00 uur de boodschap van President Nelson via onderstaande link meer informatie:

Leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen over de hele wereld worden uitgenodigd om deel te nemen aan een live-uitzending met een boodschap van president Russell M. Nelson.

Adres

Mozartlaan 8
Zwolle
8031AB

Openingstijden

10:00 - 12:00

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen Zwolle nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Plaats Van Aanbidding

Stuur een bericht naar Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen Zwolle:

Delen