Leger des Heils Korps Winschoten

Leger des Heils Korps Winschoten Korps Winschoten maakt deel uit van het Leger des Heils in Nederland, kerkgenootschap en organisatie voor maatschappelijke dienstverlening Iedereen is welkom!

Loop gerust binnen voor een kopje koffie. Dr. D. Bosstraat 16 - 9671 CC Winschoten

ZATERDAG 27 juni  FESTIVAL VAN HOOP13.00 u. Aankomst Stafband bij ons korpsgebouwca. 13.20De Amsterdam Staff Band start ...
16/06/2026

ZATERDAG 27 juni FESTIVAL VAN HOOP

13.00 u. Aankomst Stafband bij ons korpsgebouw
ca. 13.20
De Amsterdam Staff Band start met de Leger des Heils-mars bij de Klinker en geeft twee mini concerten bij Jumbo en op het Israëlplein.

15/06/2026
ZOMERSE ZONDAG (3) - LEZEN MET HUUB OOSTERHUIS IN DE THORABeste korpsgenoten.In kringloopcentra kom je de kandelaars met...
13/06/2026

ZOMERSE ZONDAG (3) - LEZEN MET HUUB OOSTERHUIS IN DE THORA

Beste korpsgenoten.

In kringloopcentra kom je de kandelaars met zeven armen regelmatig tegen. Zo ook in winkels waar men bijv. chinese wierook verkoopt of van die geurige oliën.
Ik schrijf over de menora, de bijzondere kandelaar uit de Tabernakel en de Tempel ten tijde van de gebeurtenissen, die naar voren komen in Exodus en de Profeten.
Mensen hebben ze soms in de huiskamer. In christelijke kerken kom je ze o.a. tegen om de 7 gaven van de Heilige Geest te symboliseren.

Voor dichter-theoloog Huub Oosterhuis was de Menora veel meer dan een religieus voorwerp. Hij zag de joodse kandelaar als een symbool van aanwezigheid, verlichting en de menselijke roeping.
In zijn poëzie en uitleg bij Exodus gaf hij de Menora drie diepe betekenissen:

1. Symbool van "Ik zal er zijn"
De Menora brandde altijd in het heilige der heiligen. Voor Oosterhuis was dit licht de visuele weergave van de Naam van God: JHWH ("Ik zal er zijn").
Het licht van de Menora staat niet voor een God die boven de wereld zweeft, maar voor een God die midden in de nacht van de geschiedenis brandt als een teken van hoop.
Het is het "brandende braambos" dat in de tempel is gezet: een vuur dat verlicht en verwarmt, maar niet vernietigt.
|
2. De Boom van het Leven
Oosterhuis wees er vaak op dat het ontwerp van de menora (met kelken, knoppen en bloesems) gebaseerd is op een amandelboom.
In de woestijn, een plek van dood en droogte, staat deze gouden boom symbool voor vruchtbaarheid en leven.
Het herinnert ons eraan dat de wereld bedoeld is als een paradijs, de tuin van Eden. De menora is de "boom van het Leven" die we moeten koesteren door gerechtigheid te doen.

3. De zeven armen: totaliteit en gemeenschap
De getalssymboliek van de 7 was voor Oosterhuis essentieel:

• De sabbat-gedachte:
De zeven armen verwijzen naar de zeven dagen van de schepping. De middelste arm is de Sabbat, de rustdag die alle andere dagen betekenis geeft.

• Samenhang:
Alle armen komen uit één stam voort. Oosterhuis zag hierin een les voor de mensheid: we zijn verschillend (verschillende takken), maar we horen bij elkaar en putten uit eenzelfde bron van licht en leven.

4. Licht dat naar buiten schijnt
In de Joodse traditie hadden de vensters van de tempel een bijzondere vorm: ze waren van binnen smal en van buiten breed. Dit suggereerde dat het licht van de Menora niet naar binnen moest schijnen om de tempel te verlichten, maar vanuit de tempel de wereld in.
Geloof en spiritualiteit zijn bij Huub Oosterhuis nooit bedoeld voor "binnen de muren". De menora herinnert ons eraan dat wij zelf "lichtdragers" moeten zijn in de maatschappij.

In de liturgie van Oosterhuis komt het licht vaak terug als een protest tegen de duisternis van oorlog en armoede. De menora is dan de "waakvlam" van de revolutie.
Voor Oosterhuis leert de menora ons dat we het licht niet moeten 'bezitten', maar moeten doorgeven.
Het brandt alleen zolang er mensen zijn, die de olie (de zorg voor elkaar) blijven aanvoeren.
Godezijdank.
Want onze wereld heeft het Gods licht van vrede dringend nodig.

[Dichter-theoloog Huub Oosterhuis bestudeerde de Thora (en de bredere Joodse Schrift) intensief met rabbijn Yehuda Aschkenasy. Aschkenasy, die Auschwitz had overleefd opende voor Oosterhuis een heel nieuwe manier van Bijbellezen.
Afgelopen jaar heb ik in de Thora gelezen. Het heeft geleid tot mijn e-book THORA. Deze zomerzondagen wil ik graag met u een en ander delen.]

BLOEMEN OP HET GRAF MAJOOR BOSSHARDTBr. Henry en br. Ruud hebben eerder deze week namens de Leger des Heils Goodwillcent...
10/06/2026

BLOEMEN OP HET GRAF MAJOOR BOSSHARDT

Br. Henry en br. Ruud hebben eerder deze week namens de Leger des Heils Goodwillcentra en het Goodwillkorps bloemen gelegd op het graf van majoor Alida Bosshardt.
Zij is de geloofsgetuige bij uitstek binnen het Leger des Heils Nederland.
Op haar geboortedag, 8 juni, is haar zo een eregroet gebracht.

Leger des Heils Korps Amsterdam Goodwill

ZOMERSE ZONDAG (2) - LEZEN MET HUUB OOSTERHUIS IN DE THORADichter-theoloog Huub Oosterhuis bestudeerde de Thora (en de b...
06/06/2026

ZOMERSE ZONDAG (2) - LEZEN MET HUUB OOSTERHUIS IN DE THORA

Dichter-theoloog Huub Oosterhuis bestudeerde de Thora (en de bredere Joodse Schrift) intensief met rabbijn Yehuda Aschkenasy. Aschkenasy, die Auschwitz had overleefd opende voor Oosterhuis een heel nieuwe manier van Bijbellezen.
Afgelopen jaar heb ik in de Thora gelezen. Het heeft geleid tot mijn e-book THORA. Deze zomerzondagen wil ik graag met u een en ander delen.

Begint er in Gen. 2 nu een nieuw verhaal over het scheppingswerk van JHWH?
Ik denk van niet.
*
De Here God houdt een rust moment. Hij is onze voorganger in het bestemmen van een zevende dag. De dag heet in de Joodse traditie SJABBATH, in het christelijk geloof de zondag.
God rust uit. Hij laat ons zien dat het goed is voor de mens even afstand te nemen van je dagelijkse inspanningen om je taken en verantwoordelijkheden te vervullen.
Rust voor je lichaam, tijd om intens te genieten van het leven door te recreëren en cultuur op te snuiven.
De zondag… bij uitstek de dag om je geloof in God te vieren, Hem te loven en eer te bewijzen, te bidden en je ziel te voeden met een Woord van God, die de mensheid een Blijde Boodschap wil brengen.

*
In dit tweede hoofdstuk van Genesis lezen we iets opvallends. Hij leert ons over onze ‘ziel’ dat het begrip niet gelijk staat aan een onstoffelijk deel van de mens.
Het Hebreeuwse woord NEPHESH hertaalt hij niet als “geest”. Hij geeft het woord een drievoudige betekenis:
-
ademhaling: het leven gaat in en uit
-
de organen waarmee de mens ademt, eet en drinkt
-
levenskracht: de mens komt energiek over, maar heeft ook behoeften en is kwetsbaar.

“Je hebt als mens geen ziel, maar je bent het!
Je ziel is onlosmakelijk verbonden met je lichaam en de aarde.
Stopt jouw ademhaling, kan je als ziel niet meer bestaan op de planeet. De ziel vergelijkt hij met alles wat de mens nodig heeft om te overleven (voedsel, water, zuurstof en vrijheid) Jouw ziel doet je er naar verlangen en doet je welhaast vanzelf uitzien naar het zorgen voor de hongerige en onderdrukte.”
De messiaanse waarden en normen komen direct aan het licht.
God overzag zijn Schepping. Het werk aan de tekentafel en het realiseren van zijn plannen was goed gelukt.
Hij had gein in de mensen – hij genoot hoe Adam zich bezighield met het ordenen van planten en alle dieren, zo schrijft de verhalenverteller.
“Jij bent de grijze roodstaart-papegaai, jou noem ik schildpad, jou eekhoorn. Jij krijgt het merk Friese stabij.”

Het maakte Adam echter niet gelukkig. Hij had geen sparring-partner om het leven mee te delen en om samen te doen.
Maaltijd houden doe je toch veel liever samen, samen gaan naar de theatershow van Wende Snijders geeft pas echt vreugde…
God overzag het en zag dat het niet goed was deze mens als eenzame ziel zonder partner.
Hij brengt Adam –zo hertaalt Oosterhuis- in een diepe verdoving. In de grondtekst staat een woord dat samenhang heeft met anesthesie.
JHWH neemt uit het lichaam van Adam zijn zijde en vormt met botweefsel en spieren een partner voor deze mens.
Zij krijgt de naam Iesja (= Vrouw) want zij werd genomen van Iesj (Man).
De taal geeft aan hoe zij met elkaar verbonden zijn.
Als Adam weer bij bewustzijn is gekomen, weet hij niet wat hij ziet en waarneemt.
“Wat is deze Mannin schoon en knap…? Wat een prachtig figuur en een schitterende stem? Wat straalt ze een liefde uit… Wat is zij verrukkelijk, deze vrouw!”

De verhalenverteller laat het paar plaats krijgen in een tuin, een paradijs om te leven. Hij zegende hen en gaf ze de aanwijzing in liefde talrijk te worden.
“Leef als Iesh en Iescha… Wees mens en geniet als zielen van het leven”.
Deze zin staat staat in mijn ebook in rode kleur. Dat verwijst naar bloed - de vloeistof van het leven.
Man en vrouw verlaten hun ouderlijk huis om zelf een gezin op te bouwen.
In Bijbelse taal spreekt men dan ook van de verwekkingen.


Foto:
Jan Brueghel - De schepping van Eva

Wanneer u op de foto klikt, verschijnt op uw beeldscherm een grotere versie.
06/06/2026

Wanneer u op de foto klikt, verschijnt op uw beeldscherm een grotere versie.

Adres

Dr. D. Bosstraat 16
Winschoten
9671CC

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Leger des Heils Korps Winschoten nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen