09/10/2024
Wat is spiritualiteit? Een andere ego identiteit geworden?
Nee, spiritualiteit is wat mij betreft geen andere ego-identiteit geworden. Ik zie in de begrippen spiritualiteit en ego een kosmische cyclus waarin de mens als een spiritueel wezen zie, afkomstig uit het zielenrijk, die besloten heeft om een ‘louteringspad/weg’ te volgen waarin hij zijn status als volkomen onbewuste oercel [geen eigen bewustzijn nodig heeft vanwege het directe contact met de scheppende Bron] die functioneert als engel om boodschappen bij mensen op de aarde en willekeurige andere bewoonde planeten en sterren te brengen om de mens(en) aldaar op de hoogte te brengen van een belangrijke gebeurtenis, zoals de komende geboorte van Jezus bij Moeder Maria in het Nieuwe Testament. Maar dit louterings- of evolutiepad is bedoeld om alle onbewuste zielen in dat zielenrijk ooit allemaal deze evolutie naar de verlichting te laten doorlopen. Omdat al die (mensen)zielen bestemd zijn om ooit een scheppende god te worden, en dus op weg naar het ‘eindpunt’ - en dat is de eenwording om samensmelting met de hoogste scheppende hiërarchieën – moeten ze allemaal enorm veel ervaring en vaardigheden ontwikkelen. Op deze manier verkeert de Schepper zelf in voortdurende groei, beweging en verandering, zoals alles in de kosmische schepping. Er kan hierin onderscheid worden gemaakt tussen beginnende of basisleerling-ego (1D), midden-ego (2-, 3- en 4D) en hoger ego (vanaf 5D en hoger). Hebben deze fysieke mensen eenmaal de aardse verlichting bereikt, dan zal het leertraject verder in de multidimensionale sferen worden voortgezet, ontwikkeld en verhoogd, omdat aan dat groeiproces nooit een einde komt. Maar let wel, iedere die dan lichtwezen is geworden, heeft wél een individueel geestelijk-DNA waarin dus taken en opdrachten op hoger niveau liggen vastgelegd. Groei, groei, en nogmaals groei is het kosmische motto aangezien dat groeipotentieel oneindig doorgaat, maar waar wij ons géén voorstelling van kunnen maken.
‘Spiritualiteit in het Westen is ernstig verdraaid: een marktplaats van snuisterijen, zelfhulp goeroes, genezers, een grote variëteit aan spirituele praktijken. Op een of andere manier heeft deze cultuur iets heel puurs en simpels omgevormd in iets commercieels, iets competitiefs en in iets wat het niet is. Ons westers denken is gemodelleerd in het willen bereiken van iets en sommige mensen op het spirituele pad hebben hun hele leven geleefd om iets te proberen te bereiken, om uiteindelijk nog net zo vast te zitten en gebonden te zijn als dat ze ooit waren.’
In de loop van de tijd heb ik mijn denken moeten bijstellen. En daarom kan ik nu ook een principieel antwoord geven op de eerste zin: ‘In het Westen is spiritualiteit ernstig verdraaid: een marktplaats van snuisterijen, zelfhulp goeroes, genezers, een grote variëteit aan spirituele praktijken.’ Ik beschouw dit als onjuist.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat alles wat er gebeurt, wat voor ons ‘nieuws’ in de kranten is, ALLES was op deze manier de bedoeling omdat er geen dingen gebeuren die niet zo bedoeld waren. En nu voel ik al direct protesten: En Oekraïne en Midden-Oosten dan? Logische reacties, maar wij kunnen er niet over oordelen aangezien ieder slachtoffer die getroffen wordt direct na de laatste adem wordt omhelsd door zijn ziel die nu niet meer de onbekende factor is, maar samen met andere helpers en engelen het slachtoffer liefdevol opgevangen en welkom geheten na deze hel die ze hebben moeten ervaren. En de overledene weet ook direct dat hun bestemde tijd was gekomen omdat hun taak in dit leven was afgerond en voleindigd. En dus is er geen sprake van een diepe neerslachtigheid, maar alleen vreugde en blijdschap dat ze nu in de ‘voorhemel’ zijn aangekomen, waar alleen maar vrede en rust bestaat. Ze zien ook direct hun voorgaande levens terug en beseffen dat ze deze ervaring nodig hadden om iets dat in een voorgaande leven nog niet afgerond was. Toen waren ze zelf de soldaten die burgers hebben beschoten en vermoord. Nu hebben ze ervaren wat ze toen verkeerd deden omdat ze toen zelf een duivelse rol speelden. Mensen horen immers niet te doden, maar toch geldt het omgekeerde ook: het huidige slachtoffer was de toenmalige dader om daarmee de feitelijke ervaring op te doen dat wij als mensen hier dwaas bezig zijn. Weet dus dat alles proces zo uitgestippeld was, en ook dat er geen sprake was van “in het Westen is ernstig verdraaid: een marktplaats van snuisterijen…” want in het kosmische Plan bestaat dat niet. De mens zelf maakt er een potje van omdat hij dierlijk reageert om dat zijn leiders hem voorschrijven. En nu ligt het dus wat moeilijker dan zomaar gehoorzamen aan bevelen van officieren, maar een spiritueel bewust mens heeft als het goed is al getwijfeld: eraan meedoen of niet, en maar afwachten wat er gaat gebeuren als je je onttrekt aan oorlogshandelingen. Zolang je het geestelijk niet kunt overzien, moet je maar denken dat je je niet aan je plicht mag onttrekken. Dan had je al eerder moeten gaan mediteren op de vraag wat staat je dan te doen als je eigen land wordt binnengevallen. Het wordt dán wel duidelijk dat ‘we nog net zover zijn’. Conclusie is dus dat er geen ‘Spiritualiteit in het Westen ernstig is verdraaid: een marktplaats van snuisterijen [etc.]’ bestaat, maar dat we in de situatie van een leerschool verkeren waarin we deze vervelende omstandigheden moeten meemaken en ervaren. Geen ‘omgevormd in iets commercieels, iets competitiefs en in iets wat het niet is’, aangezien alles illusie (alles in de fysieke werelden zijn ‘toneelstukken om daaruit te kunnen leren)’ is en ook op deze manier kosmisch vastgelegd. Als we dit alles niet hebben meegemaakt, worden we nooit volmaakt. En jawel, daarom is de leerschool van het leven zo zwaar… Als we in de sferen van 5D zijn aangekomen, weten we (innerlijk) beter!