12/05/2026
Op zondag 17 mei trekt de jaarlijkse stadsprocessie weer door het hart van Maastricht. Een eeuwenoude traditie waarin geloof, historie, muziek en verbondenheid samenkomen in de straten van onze stad.
Na de Heilige Mis van 10.00 uur in de Sint-Servaasbasiliek vertrekt de processie rond 11.45 uur vanuit het Vrijthof en trekt zij via het Jekerkwartier richting de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek, waar de processie wordt afgesloten met “ut Lof”. Op het plein voor de basiliek zal aansluitend een serenade klinken.
Tijdens de processie lopen tal van verenigingen, broederschappen, harmonieën, schutterijen, koren, religieuzen en dragersgilden mee. Samen geven zij zichtbaar uitdrukking aan een traditie die al generaties lang leeft in Maastricht. De stadsprocessie vormt ieder jaar de afsluiting van de Sint Servaasweek en staat symbool voor de tocht van het leven, waarin Christus met mensen meetrekt.
Langs de route ontstaat ieder jaar weer een bijzondere sfeer van stilte, muziek, ontmoeting en verbondenheid. Iedereen is van harte welkom om mee te lopen of langs de route aanwezig te zijn.
Let op: vanwege de stadsprocessie begint de Hoogmis in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek deze zondag uitzonderlijk om 10.30 uur in plaats van om 11.00 uur.