Synagoge Meerssen en Leerhuis Limburg

Synagoge Meerssen en Leerhuis Limburg De voormalige synagoge Meerssen wordt in stand gehouden door de Stichting Synagoge Meerssen. De Synagoge organiseert veelal evenementen en concerten.

Het Leerhuis Limburg en de de synagoge Meerssen werken nauw samen om kennis over het jodendom te verspreiden. Het leerhuis houdt zich vooral bezig met de organisatie van lezingen cursussen over joodse onderwerpen

Herdenken, ieder jaar opnieuw.Herdenken, we doen het ieder jaar weer. Voor mij is de herdenking van vier meispeciaal. Da...
04/05/2020

Herdenken, ieder jaar opnieuw.
Herdenken, we doen het ieder jaar weer. Voor mij is de herdenking van vier meispeciaal. Dat heeft, meer dan andere herdenkingen van gebeurtenissen, vooral temaken met een vraag waarop ik al jaren probeer een antwoord te vinden. En steedsmeer ga denken dat er geen eenduidig antwoord te vinden is, alleen een proberentendensen te zien en te duiden. De grote vraag daarbij is hoe het kan gebeuren dat er een ideologie ontstaat die anderen het mens-zijn ontzegt. Anders gezegd: wat er inhoofden en harten gebeurt bij mensen die zo'n ideologie omarmen, en daar een welhaast bovenmenselijke waarde en gezag aan toekennen.
Maar laat ik gewoon beginnen. Ik zie de aanzet voor wat gebeurde bij de als eenveenbrand sluimerende Jodenhaat, ook ik West Europa. De eeuwen door werdenJoden apart bekeken, vaak genoeg apart gezet, hogelijk gewaardeerd en tegelijk diepgewantrouwd. De idee dat er verschillende soorten mensen zijn niet alleen, maar dater mensen zijn die omdat ze tot een andere traditie behoren, of simpelweg tot eenander ras als je dat woord kunt gebruiken ... de idee dat er onderscheid is tussen mensen en dat je op de één of andere wijze genoodzaakt bent maatregelen te nemen,zowel in het privé- als in het publieke terrein, om je eigen soort of de eigen samenleving zuiver te houden ... het gaat erom dat die gedachte op de één of andere wijze op veel plaatsen en in veel kringen in West Europa voorkwam. Je hoeft sommige partijprogramma's er maar op na te lezen. De negentiende eeuw, met de opkomst van de natiestaten en democratischer instituties en dus ook politieke partijen is daarvan een bron van kennis.
Dan gebeurt het dat er een ideologie ontstaat, gevoed door rancune aan de éne kant, maar tegelijk onderbouwd door geleerden en denkers die in de ontwikkelingen in de natuur en de geschiedenis een bedoeling menen te herkennen; een bedoeling, een zin en vooral een hoger doel waarnaar die ontwikkeling wel móét voeren. Ik ben zelf theoloog, en heb tot mijn verbijstering moeten lezen dat theologen in de jaren dertig tot de conclusie kwamen dat in de natuur en in de ontwikkeling daarvan de bedoeling van de Eeuwige is af te lezen. Dat eerste deel van de Bijbel, het Oude Testament, heb je dan ook niet meer nodig. Daarmee werd een heel volk en de gelovige interpretatievan de geschiedenis van dat volk weggeschoven. Zo kan het beginnen.
De wetten van de natuur zijn in deze visie van een bovennatuurlijk kaliber. De geschiedenis van met name West Europa bewoog zich volgens diezelfde visie duidelijk in de richting van leiding over anderen, met daarbij één volk dat even duidelijk tot meer cultuur en creatieve kracht in staat was dan andere volken, in ieder geval in eigen ogen. Zoals dat volk zich geroepen mocht voelen leiding te geven aan andere volken, zo wordt binnen dat volk één leider geroepen. Een sterke leider uiteraard. Het Leidersprincipe is dan geboren.
Waar het mij nu om gaat is dat dit denken de aanzet is geweest tot een systematiek waarbij ieder die niet in de door de leiders in de ontwikkeling van de natuur en de loop van de geschiedenis ontwaarde kaders viel, daardoor het recht op mens-zijn en menswaardig leven verloor, of beter, vanuit hun optiek: zich daarnaast stelde. Als eerste trof het Joden, met hun cultuur van alles ter discussie stellen, ook de overheden. Dat, en hun eigen van de algemene gewoonten afwijkende gebruiken en rituelen, denk alleen al aan het vieren van de Sabbath, maakte hen tot voorwerp van afwijzing. En dat viel in een aarde die al eeuwenlang daar op was voorbereid. Maar de behoefte mensen af te zonderen en het eigen geïdealiseerde mensbeeld na te jagen ging verder. Wie door andere geaardheid, andere afkomst, lichamelijke of andere beperkingen niet voldeed aan het ideaalbeeld dat de overheidsideologen voor ogen stond, verloor ook het mens-zijn. Zo mochten gehandicapte mensen er eigenlijk niet zijn; herinnerden zij anderen misschien teveel aan hun eigen uiteindelijke zwakheid of beperkingen? Homoseksuelen trof hetzelfde lot, zij voldeden niet aan de norm van vruchtbaarheid op een heel bepaalde manier opgevat. Roma en Sinti
vormden een bedreiging voor het ideaal van de strak georganiseerde samenleving, hun manier van leven hield kritiek in op dat ideaal. Natuurlijk mochten andere overtuigingen ook niet bestaan. Geloofsovertuigingen zoals van de Getuigen van Jehova, of politieke andere visies waren verdacht, en de aanhangers daarvan hoorden er niet te zijn.
Zo ongeveer ging het. Het beangstigende is voor mij dat ik juist in onze tijd weer geluiden hoor die mij aan die tijd doen denken. Antisemitisme komt weer op, geweldtegen homo's komt voor, en nee, met gehandicapte mensen gaan we niet op de manier van toen om. Maar de maakbare mens komt wel heel dicht bij met al onze technieken waarmee we eventuele afwijkingen of risico's vroegtijdig (of voortijdig?) kunnen
opsporen.
Daarom wil ik blijven herdenken, al wordt het ieder jaar weer een beetje zwaarder.Maar als ik mag parafraseren wat ik ooit ergens las: een monument, en dat kan ook een afgebakend moment zijn zoals dodenherdenking op vier mei, is bedoeld om niet te vergeten, om je te bezinnen op de dingen die je herdenkt en op ontwikkelingen die je mogelijk nu ziet. Het gaat daarbij om een afgebakend moment. Dat heb je nodig om regelmatig bij essentiële zaken stil te staan. Maar juist die afbakening zorgt ervoor dat je de loden last van wat je herdenkt, de loden last van het weten en soms ook vrezen, niet steeds hoeft mee te dragen. Je kunt weer verder in en met je leven. Door te gedenken kun je weer weten wat de waarden van dat leven zijn, en waartoe het waard is geleefd te worden.
Meerssen, 4 mei 2020
Ds Adjo Witte,
Lid van het bestuur van het Leerhuis Limburg

Website van het Leerhuis Limburg en de synagoge Meerssen. Doel het organiseren van bijeenkomsten, lezingen en cursussen over het jodendom

Herdenken in 2020 op een virtueel pleinUitgerekend op de dag voorafgaande aan de bevrijding van ons land kunnen wij niet...
04/05/2020

Herdenken in 2020 op een virtueel plein

Uitgerekend op de dag voorafgaande aan de bevrijding van ons land kunnen wij niet doen wat wij aan de doden en overlevenden van de oorlog verschuldigd zijn: hen herdenken. Alleen in woord, geschrift en video is het mogelijk uiting te geven aan het respect voor hen die vielen.

In een verhaal dat je onder normale omstandigheden houdt voor mensen van vlees en bloed probeer je -doorgaans gebrekkig- uiting te geven aan het verhaal dat je kent of een aantal van die verhalen. Je probeert daaraan betekenis te geven en de verhalen in een ruimer kader te plaatsen. Dat is natuurlijk nu ook het geval als je een tekst uitschrijft.
Alles goed en wel, maar zoiets krijgt een extra dimensie als de verhalen worden verteld in het bijzijn van je medemensen. Verhalen vertel je. Ze zijn niet bedoeld als hoge literatuur, geen uitingen van diepe gedachten geformuleerd in welgekozen en fijnbesnaarde bewoordingen. Ze zijn op ogenblikken zoals nu samengebalde emoties, vaak geuit op een ongearticuleerde manier, huilend, schreeuwend woedend. Niemand heeft er wat aan. Niemand luistert daarnaar. Dat verandert als je er vorm aangeeft, als het je de emotie in een mal giet van een ritueel, liefst met veel deelnemers. Pas dan wordt het verhaal een echt verhaal, een herinnering en bewijs van het feit dat wij onze voorvaderen niet aan de vergetelheid hebben prijs gegeven. Het is immers een plicht van onze gevallenen te herdenken.

Het herdenken is onze plicht anders geven wij de doden niet meer de eer geven die hen toekomt. Wij moeten dat wel doen, immers eert uw voorvaderen. Wanneer dat laatste niet doen verloochenen wij onze herkomst en verliezen wij ons levensdoel uit het oog, verraden wij onszelf. Wij moeten beseffen dat niet meer herinneren leidt tot onachtzaamheid. Onze waakzaamheid voor het kwaad verslapt en wij geven het kwaad daarmee de kans weer terug te keren.

Wij herdenken nu de gevolgen van de tweede wereldoorlog, de mensen die zijn omgekomen. Het vijandbeeld is gecreëerd van de Joden, de Roma en de Sinti om maar een grond te hebben voor hun uitroeiing en de diefstal van hun bezittingen. Elk jaar weer hebben wij dat gedaan staande bij een monument, bij een begraafplaats of bij een plaquette vol met namen. We stonden daar zij aan zij, schouder aan schouder.

Nu mogen wij dat niet eens meer doen. Nu is zo’n fysieke bijeenkomst van rouw, herinnering en herdenken een samenscholing geworden. En U weet het, samenscholingen zijn verboden. Daar word je voor bestraft. Sommigen willen de huidige situatie wel eens vergelijken met de oorlog.
Dat is niet juist. De maatregelen van nu laten onze mening over die maatregelen onverlet. Het is wel zo dat we net als tijdens de oorlog voortdurend op onze hoede moeten zijn en rekening moeten houden een onbestemde dreiging.

De pandemie is geen oorlog. De oorlogstaal van staatshoofden is begrijpelijk en een verleidelijke vergelijking, maar de woordkeuze is niet juist. De vijand waar we nu mee te maken hebben discrimineert niet. In de tweede wereldoorlog stond de discriminatie juist centraal. En ook nu bij de herdenking van de oorlog mogen we de discriminatie en de roof niet vergeten.

Het gebruik van oorlogsretoriek leidt mogelijk tot een begripsverwarring

De pandemie is alles doordringend. Ook het ritueel waaraan wij elk jaar deelnemen is door de omstandigheden helemaal veranderd. Het is kaler geworden eenzamer ook , zeker voor hen die de oorlog bewust hebben meegemaakt, die slachtoffer zijn geweest en hebben overleefd. Wij moeten dan ook denken aan hen die eenzaam in hun huis, misschien achter de televisie of beeldscherm, denken aan toen. Daar is de stilte waarin wij nu allen leven des te beklemmender.

Maar we vergeten iets. Het gaat niet om die oorverdovende stilte, de oorlogsretoriek van nu, de angst en de eenzaamheid. Het gaat om het een ritueel waaraan wij als collectief dus niet als massa van losse individuen deelnemen. Zonder ritueel, geen verhaal. Zonder herinnering geen herdenking met een verscherpt besef van het pure kwaad van discriminatie haat jegens de Joden, de Roma en de Sinti, is er een reële kans op de terug keer van dat kwaad. De tekenen vind je nu al, het toegenomen antisemitisme en racisme.

Laten wij hopen dat in 2021, 76 jaar de bevrijding, wij weer bijeen zullen komen en luisteren naar de last post en we het volkslied zullen zingen schouder aan schouder, zij aan zij en dat we lijfelijk de verhalen van een ieder zullen aanhoren en de gedichten van de schoolkinderen.

Meerssen, 4 mei 2020

Johan van de Walle
Voorzitter Leerhuis Limburg

Website van het Leerhuis Limburg en de synagoge Meerssen. Doel het organiseren van bijeenkomsten, lezingen en cursussen over het jodendom

Jozef in Heerlen14 van de 50 hoofdstukken van het boek Genesis (Beresjiet) zijn aan hem gewijd: Jozef, een van de twaalf...
26/07/2019

Jozef in Heerlen

14 van de 50 hoofdstukken van het boek Genesis (Beresjiet) zijn aan hem gewijd: Jozef, een van de twaalf zonen van Jakob. Zijn curriculum kent pieken en dalen. Van verwende jongen tot slaaf, van gevangene tot eerste minister van Egypte.
Bij het Leerhuis Limburg leest een aantal cursisten de Jozefcyclus in het Hebreeuws. Er worden per bijeenkomst een aantal verzen voorbereid aan de hand van een woordenlijstje met opmerkingen en vragen over de grammatica.

Zin om mee te doen en weer eens Hebreeuwse teksten te lezen en daarover te praten? Kom vrijblijvend een keer kijken!

Praktisch
Tijd: Woensdagavond 4 en 25 september, 30 oktober, 20 november en 11 december 2019, 18.45–20.45 uur
Plaats: Kerk aan het Tempsplein, Tempsplein 14 in Heerlen
Prijs: € 90 voor vijf bijeenkomsten
Docent: Joanne Seldenrath
Niveau: Gemiddeld
Meer informatie: [email protected] en

Website van het Leerhuis Limburg en de synagoge Meerssen. Doel het organiseren van bijeenkomsten, lezingen en cursussen over het jodendom

Beginnerscursus HebreeuwsHebreeuws is de taal waarin de boeken van de TeNaCH (het Oude Testament) geschreven zijn, en st...
04/03/2019

Beginnerscursus Hebreeuws

Hebreeuws is de taal waarin de boeken van de TeNaCH (het Oude Testament) geschreven zijn, en staat daarmee aan de bron van onze cultuur. In de acht bijeenkomsten van deze cursus leert u de Hebreeuwse letters en de eerste beginselen van de Hebreeuwse grammatica – ook handig als u van plan bent naar Israël te gaan. Na afloop heeft u voldoende basiskennis voor de vervolgcursus waarin teksten uit Genesis worden gelezen.

Er wordt gewerkt met de methode Hoi ik leer Ivriet. Deze is gemaakt voor basisschoolleerlingen en biedt de informatie aan op een toegankelijke en speelse manier. Het huiswerk is ongeveer 2 uur per bijeenkomst.

De stichting Leerhuis Limburg organiseert cursussen en bijeenkomsten om de kennis van het jodendom in Limburg te vergroten. (zie www.leerhuislimburg.nl)

Data
29 januari, 5, 12, 19 en 26 februari, 12, 19 en 26 maart

Tijd
19.30 – 21.30 uur

Plaats
Evangelische Gemeente Paulus, Evence Coppéelaan 31, 3600 Genk

Inleider
Joanne Seldenrath, bestuurslid Leerhuis Limburg

Kosten
afhankelijk van aantal cursisten, on geveer € 80 excl. lesmateriaal à € 24

Opgave
[email protected] of (0495) 745 214

Website van het Leerhuis Limburg en de synagoge Meerssen. Doel het organiseren van bijeenkomsten, lezingen en cursussen over het jodendom

30/01/2019

Lezing zondagmiddag 3 februari 2019 Hertzberger, Burnier en wij

Welkom bij Leerhuis Limburg

Uitnodiging

zondagmiddag 3 februari 2019

15.00 – 16.30 uur

Synagoge Meerssen

Lezing met als onderwerp:

Hertzberger, Burnier en wij

Rosanne Hertzberger schrijft levendige columns voor de krant. We lezen op deze middag met aandacht een van haar commentaren. De korte tekst “Losscheuren van de kudde” is ons uitgangspunt. Hertzberger vertelt hoe ze tot haar vreugde een zelfstandige geest heeft ontdekt. Ze geeft aandacht aan Andreas Burnier en de actualiteit van haar denken (NRC, 6 mei 2017).

De boodschap? Wees geen meeloper. Maar hoe moet dat dan: je losmaken van de kudde en zelfstandig denken? Lezing en gesprek. Ruimte aan de toehoorders. Gelegenheid voor vragen en gesprek.

Inleider: André van Dijk

toegang: vrije gave

10/01/2019

Welkom bij Leerhuis Limburg

Uitnodiging

zondagmiddag 3 februari 2019

15.00 – 16.30 uur

Synagoge Meerssen

Lezing met als onderwerp:

Hertzberger, Burnier en wij

Rosanne Hertzberger schrijft levendige columns voor de krant. We lezen op deze middag met aandacht een van haar commentaren. De korte tekst “Losscheuren van de kudde” is ons uitgangspunt. Hertzberger vertelt hoe ze tot haar vreugde een zelfstandige geest heeft ontdekt. Ze geeft aandacht aan Andreas Burnier en de actualiteit van haar denken (NRC, 6 mei 2017).

De boodschap? Wees geen meeloper. Maar hoe moet dat dan: je losmaken van de kudde en zelfstandig denken? Lezing en gesprek. Ruimte aan de toehoorders. Gelegenheid voor vragen en gesprek.

Inleider: André van Dijk

Toegang: vrije gave

Festival Vocallis wordt op maandagavond 22 oktober om 20.00 uur geopend met het concert:Vergeten Joodse Componisten in d...
24/08/2018

Festival Vocallis wordt op maandagavond 22 oktober om 20.00 uur geopend met het concert:

Vergeten Joodse Componisten in de oude Synagoge te Meerssen.
Locatie: De oude Synagoge in Meerssen, Kuileneindestraat 22 A, 6231 KG Meerssen.

Het betreft het openingsconcert van Festival Vocallis; de aftrap van 3 weken concerten en activiteiten in het teken van de klassieke stem en muziek. Thema van dit jaar: Oorlog, Vrede, Vrijheid.

Het concert Vergeten Joodse Componisten wordt georganiseerd door de volgende samenwerkende partijen:

Stichting Synagoge Meerssen
Limburgse Stichting Joods Cultureel Erfgoed
Festival Vocallis

Het programma:

Lezing over vergeten Joodse muziek
Kaddisj bij monumentale poorten van Appie Drielsma
Korte herdenking Appie Drielsma (Jac van den Bogaard)

Uitvoerende artiesten, het Leo Smit Ensemble:

Eleonore Pameijer (fluit)
Irene Maessen (sopraan)
Stephan Heber (cello)
Marcel Worms (piano)

De monumentale bronzen poorten van de Synagoge zijn gemaakt door beeldhouwer Appie Drielsma, die in de oorlog ondergedoken heeft gezeten en in 2014 is overleden. Er vindt eerst een korte herdenking plaats gevolgd door een bijzonder concert waarin muziek klinkt van Joodse componisten die het verdienen om gespeeld en gehoord te worden, zoals:

Henriëtte Bosmans
Szymon Laks
Dick Kattenburg

Kaarten voor dit concert kosten € 19,00 per stuk en zijn te bestellen via:

Uw reservering is geldig voor een maximale tijdsduur van 20 minuten. Indien u uw registratie binnen deze periode niet hebt afgerond vervalt deze reservering. Als uw registratie volledig is afgerond ontvangt u een bevestigingsmail.

24/08/2018
12/06/2018

Leerhuis Limburg 2018 – 2019 cursussen

30/04/2018

Website van het Leerhuis Limburg en de synagoge Meerssen. Doel het organiseren van bijeenkomsten, lezingen en cursussen over het jodendom

Adres

Herdenkingsplein 31 C
Maastricht
6211PZ

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Synagoge Meerssen en Leerhuis Limburg nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Plaats Van Aanbidding

Stuur een bericht naar Synagoge Meerssen en Leerhuis Limburg:

Delen