07/02/2016
Het huilen vanwege ziekte
Vraag:
Ik ben ziek en ik huil soms buiten mijn wil om over mijn toestand nadat ik getroffen ben door deze ziekte. Wordt dit gehuil als een soort tegenwerking van Allaah en het niet accepteren van zijn lot beschouwd? En valt het praten over de ziekte met familie hier ook onder?
Antwoord:
Er is geen bezwaar tegen huilen als dit alleen tranen zijn die uit de ogen komen en niet gepaard gaat met gejammer of geklaag. Toen Ibraahiem de zoon van de Profeet ﷺ stierf, heeft de Profeet ﷺ gezegd:
‘’Het oog traant, het hart heeft verdriet, maar we zeggen niets behalve dat wat Allaah verheugt. We zijn zeker verdrietig over jou vertrek, O Ibraahiem.’’
Er bestaan talrijke andere Ahaadieth met deze strekking. Er is ook geen bezwaar tegen om jouw familie en vrienden over je ziekte te vertellen. Zolang je Allaah prijst, Hem dankt, Hem looft en Hem om genezing vraagt en de toegestane middelen gebruikt voor je genezing. We adviseren je geduld en hoop op een beloning van Allaah te hebben. Je kunt je op iets goeds verheugen omdat Allaah heeft gezegd:
إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ
(Alleen de geduldigen zullen hun beloning volledig ontvangen, zonder afrekening)
[Soerah Az-Zomar (39):10]
De Profeet ﷺ heeft gezegd:
‘’Een moslim wordt niet getroffen door kommer, verdriet, vermoeienis, ziekte of pijn, al is het een prik van een doorn, of Allaah vergeeft hiermee zijn fouten.’’
De Profeet ﷺ heeft ook gezegd:
‘’Als Allaah het goede wil voor een persoon dan beproeft Hij hem.’’
We vragen Allaah om je genezing, gezondheid en goedheid van hart en daden te schenken. Hij is de Al-Horende en Verhoorder.
Sheikh Ibn Baaz
📚Uit het boek: Antwoorden op vragen van de Moslimvrouw, Blz. 35-36
✒Vertaald door: M. Bendaoud