30/09/2022
Det var svært inspirerende å møte frivillige og ansatte på Den gassisk-lutherske kirkes lokalradio i Antananarivo nylig. Lokalradioen har god forankring i det lokale menighetsliv, og er i tillegg blitt svært populær langt utenfor kjernetroppene. Til nå har en samlet inn støtte til utstyr og drift lokalt. Det var et skikkelig tilbakeslag at radiosenderen ble rammet av et alvorlig lynnedslag i februar i år. Men frivillige og ansatte gav ikke opp. De har fortsatt å sende, til tross for mangelfullt utstyr og svekket sender.
Vi har fått tak i en kraftig sender og kvalitetsantenne til lokalradioen i hovedstaden på Madagaskar gratis i Norge. Senderen har potensiale til å nå en radius på minst 50 kilometer, det vil si en befolkning på om lag tre millioner mennesker i Stor-Antananarivo.
Myndighetene på Madagaskar har i den senere tid lempet kravene for å få godkjenning til lokalradioer. Der er nå stor iver hos vår partner for å komme i gang på nye steder. NMS vil ikke gå inn med driftsstøtte, men vi hjelper med å formidle brukt utstyr. Vi vil også støtte en konferanse om radioarbeid på Antsirabe i november.
Lokale radiostasjoner i lavlandet kan bli knyttet opp til arbeidet med å oversette bibelen til nye språkgrupper. Flere av misjonærene som er utsendt i et nytt samarbeid mellom NMS, Wycliffe og DELK, vil framover være involvert i å gjøre bibeldeler tilgjengelig på hjertespråket. Dette blir spennende!
Utstyret er nå på sjøveien til Madagaskar. Med i containeren er også bagasjen til de fire nye misjonærfamiliene, samt medisinsk materiell. I denne Spleis-innsamlingen kan du være med å finansiere sendingen av denne containeren. Spre gjerne innsamlingen videre! Vi ønsker litt trøkk rundt denne aksjonen nå denne helgen!
Pengene går til å dekke utgiftene med frakt av en stor container til Madagaskar.