تاریخچه تاسیس هیئت شیفتگان امام حسین علیه السلام (سینه زنان بازار) شهرستان آباده
در سال 1310 یا 1312 شمسی در شهرستان آباده هیئت سینه زنان قلعه نارنجی که بعدها بنام هیئت حضرت ابوالفضل علیه السلام شناخته می شود با حضور مردم ولایتی شهر آباده تاسیس می گردد. به نقل از بزرگان قدیم که یاد دارند لازم دیدند که هیئتی بنام هیئت بازار که متشکل از بازاریان و کسبه ی شهر بودند تاسیس گردد. در آن زمان چون حکومت ر
ضاخان از برپایی عزاداری جلوگیری می کرد جلسات عزاداری در زیرزمین منزل مرحوم واعظ زاده بزرگ واقع در خیابان مصلی فلعی برگزار می شد و فردی بنام مرحوم سید محمد قیومی ابرقویی در آنجا منبر می رفت. در سال 1335 شمسی هیئت مظلوم کربلا از هیئت بازار جدا می گردد و در محل مسجد امام زمان (عج) به اقامه ی عزا پرداختند. در همان سال عزاداران هیئت بازار قطعه زمینی را از مرحوم امیدسالار خریداری نمودند و بنای هیئت را بنام حسینیه ی شیفتگان امام حسین علیه السلام پایه ریزی کردند. بنای اولیه با وجوهات اهدایی شخصی بنام مرحومه حاجیه خانم کوچک جان ده بیدی که هیچ ورثه ای نداشت اهدا گردید.
از زمان تاسیس هیئت عزاداری در آباده به صورت سینه زنی و دودسته ای برگزار می شد که از سال 1366 شمسی به بعد بصورت دو زنجیره که برگرفته شده از عزاداری شهر گلپایگان می باشد در آباده توسط هیئت بازار پایه گذاری شد.
هم اکنون نیز این مکان مقدس در طول سال میزبان عاشقان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می باشد که در مناسبت های مذهبی با برپایی مراسم متعدد ملجأ و پناهگاه آن ها می باشد روح تمامی خدمتگذاران و زحمتکشان در گذشته، آستان مقدس حضرت امام حسین علیه السلام که جهت برپایی این بنای مقدس زحمت کشیده اند با اربابشان هم نشین باشد. شادی روحشان صلوات.
Alerts
Be the first to know and let us send you an email when هیئت شیفتگان امام حسین _ سینه زنان بازار شهرستان آباده posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.