13/01/2023
לא כתיב: "ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע בשכבו ובקומו." תוכנן של עשרות, אם לא מאות, שנות שהות בני ישראל בארץ מצרים ובארץ גושן, חסר מהספר. מה קרה בין "וְשַׂמְתָּ֛ם שָׂרֵ֥י מִקְנֶ֖ה עַל־ אֲשֶׁר־לִֽי" ל"פן ירבה ונוסף גם הוא על שונאינו?" פסוקים רבים אינם כתובים בפרשתינו וחז"ל הכניסום בתלמוד - רצף אגדתא בפרק ראשן של סוטה מרחיב ומגשר בין נקודת ההתלחה, סוף ימי יעקב, לנקודה שנראית כסופית בימי בני בניו. רב ושמואל חלוקים על איך המעבר הזה אפשרי. חד אמר חדש ממש: "ויקם מלך חדש על מצרים אשר הומלך אחרי אביו שלום, הוא בן מרדות, פני זקן לא יחון ובפני דל ירוק." ניתוק פיזי מדור יוסף ומהפרעה הצדיק התלווה בניתוק מעשי, כפיות טובה, והדגשת התועבה שיש בעברים - על זה נאה לדרוש ""ויקצו" אל תקרי ויקצינו, עד הקיצון הלכו, והחמירו מאבותיהם. אמרו "אבתנו לא אכלו בהדי עבראי כי תועבה היא להם אנן מאי נעביד? ניזיל ונשדינהו לגו נהרא דתמן יכלו בהדי דגין ושיקוצין" " מוטל על הדור הבא, בנינו אשר יקומו מאחרינו (הלא הם גם אנו ביחס לקדמוננו), לקחת את הערכים הנכונים ממסורת אבותם ולבצעם בצורה נאותה ובהתאם לזמנם הזה.
וחד אמר שנתחדשו גזרותיו, שלא נאמר "ויקם מלך חדש על מצרים בצד הלא נכון של מיטתו [הלא היא ברבת בני אמון אמה על אמה ומקום בו לפורמשתק באמת פרעה]." כח החידוש, והאחריות שבאה איתו, אינו רק מדור לדור אלא מהיום למחר. יכול האדם לעשות את עצמו כמי שלא ידע את יוסף, או לכאורה לפי הגירסא של כ"י מינכין, דימה לו לעצמו שלא ידע את יוסף - עלינו מוטל כל יום איך נתנהג ואיך ניקח את הערכים שגילמנו תמול שלשום וליישם אותם - להחליט אם עושים זאת "למחייה" להטיב לאחר או "בפרך" בפריכות ובשברון, ולטובת עצמנו בלבד. פרשת "שמות," כדברי חז"ל בפתיחתות לפרשה זו במדרשי א"י, - מה שמך ואיך זה ישפיע עליך? לאיפה תיקח את שמך? האם כשמך תהילתך או לאו? ופרעה? פרעה נשאר פרעה, ועליו להחליט אם יהיה מלך כשר, או לאו, לא באביו, פרעה, תלוי הדבר, אלא בו. ואולי מכאן הבלבול של רב ושמואל, מלך חדש או מלך שהתחדש - כולם פרעה, ועליהם להחליט איזה פרעה יהיו.
בתמונה: מלך שהולך להתחדש, ולמה? אכמ"ל
(אין כאן מקום ללאמה)