26/12/2025
🕯️פרשת *וַיִּגַּשׁ*- איתך בצָרַתך🕯️
בפרשת השבוע המרגשת, יוסף מתגלה לאחיו, ולאחר 22 שנים הוא זוכה לפגוש את אביו יעקב שיורד למצרים לפגוש אותו. אך מסופר שיעקב אבינו הקדוש חשש לרדת למצרים, שהיא מקור הטומאה של העולם, והקב"ה אומר לו "אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה" (בראשית מ"ו). ואמרו חז"ל, *כי כאן טמון רמז ומסר עצום לעם ישראל לדורותיו*. כי ברבות החטאים, הפשעים וגאוות האדם, הקב"ה מוריד את עם ישראל לשאול תחתיות לייסורים קשים ולצרות גדולות (=מצרים), ע"מ שישובו ויבקשו אותו מתוך צרתם ככתוב "בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ". *אך עלינו לזכור, כיחיד או רבים, שבכל צרה הקב"ה איתנו ומשגיח עלינו.* הוא סופר את ערך המכאובים, הבכיות והאנחות של עם ישראל ואם רואה ששבו אליו בכל לבבם, מיד מעלה אותם מַעֲלָה מַעֲלָה! וכך גם תהליך הגאולה והיציאה ממצרים, החל בצעקת עם ישראל הסובלים ככתוב "וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה, וַיִּזְעָקוּ, וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים!".
🔹*מוקדש לעילוי נשמת*- ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, יניב מור, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, *ולרפואתם השלמה של*- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹
📖מעשה במלך שהיה לו בן יחיד ואהוב, אך כשהתבגר הבן, הוא החל למרוד ולעשות הרע בעיני אביו. יום אחד עשה הבן מעשה חמור, ואביו המלך החליט להענישו קשות על מנת שילמד את הלקח של חייו. הוא ביקש מכמה משומרי הארמון שישלחו אותו לגור ביער, אך ביקש מהם שישמרו עליו מרחוק לבל יקרה לו משהו רע, אך הזהיר אותם שאסור שבנו הסורר יבחין בהם. וכך שוטט בן המלך ביער ופתאום, התנפל עליו דוב גדול, אך בטרם הספיק הדוב להזיק לו, יצא אחד השומרים מבין סבך העצים ובחרבו הרג את הדוב. בטרם הספיק הנסיך להודות למי שהציל אותו, נעלם אותו אדם בסבך העבות. לאחר מס' ימים, עצר הנסיך ליד באר מים, אך עוד בטרם הספיק לשתות, פרץ אריה בשאגה ורץ לעברו. ומס' מטרים לפני שזינק על הנסיך, נורה מתוך הסבך חץ היישר אל ליבו של האריה, שמיד מעד ומת. ושוב, לאחר מס' ימים, באחד הלילות התנפלו עליו מס' שודדים ובטרם הספיקו להזיק לו, יצאו שני השומרים והניסו אותם. ואז הבין הנסיך את פשר העניין ואת רחמנותו של אביו עליו. הוא עשה חשבון נפש עם עצמו, וחזר לארמון, ובבכי ותחנונים אמר לאביו "אבי המלך! סלח לי על כל מה שעשיתי! היום אני מבין כמה הכאבתי לך, ולמרות הכל, גם כשהענשת אותי, לא הפסקת להשגיח עלי בכל רגע ומקום".
💎אמר דוד המלך בתהילים "עֵינַי *תָּמִיד* אֶל ה', כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי!" יהי רצון שנזכה להבין שבכל ירידה למצרים (בכל צרה וצער) הקב"ה איתנו בצרותינו, ושהכל לטובה! ומן השמים יתהפכו לנו ולכל ישראל, כל הצרות לשפע של ברכות, ישועות ובשורות טובות. אמן.
*שבת שלום*.