בית כנסת טל שחר

בית כנסת טל שחר דף הפייסבוק של בית כנסת מושב טל שחר
"הדבר הכי גדול בעולם, זה לעשות טובה למישהו אחר!"

🕯️פרשת *וַיִּגַּשׁ*- איתך בצָרַתך🕯️בפרשת השבוע המרגשת, יוסף מתגלה לאחיו, ולאחר 22 שנים הוא זוכה לפגוש את אביו יעקב שיורד...
26/12/2025

🕯️פרשת *וַיִּגַּשׁ*- איתך בצָרַתך🕯️

בפרשת השבוע המרגשת, יוסף מתגלה לאחיו, ולאחר 22 שנים הוא זוכה לפגוש את אביו יעקב שיורד למצרים לפגוש אותו. אך מסופר שיעקב אבינו הקדוש חשש לרדת למצרים, שהיא מקור הטומאה של העולם, והקב"ה אומר לו "אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה" (בראשית מ"ו). ואמרו חז"ל, *כי כאן טמון רמז ומסר עצום לעם ישראל לדורותיו*. כי ברבות החטאים, הפשעים וגאוות האדם, הקב"ה מוריד את עם ישראל לשאול תחתיות לייסורים קשים ולצרות גדולות (=מצרים), ע"מ שישובו ויבקשו אותו מתוך צרתם ככתוב "בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ". *אך עלינו לזכור, כיחיד או רבים, שבכל צרה הקב"ה איתנו ומשגיח עלינו.* הוא סופר את ערך המכאובים, הבכיות והאנחות של עם ישראל ואם רואה ששבו אליו בכל לבבם, מיד מעלה אותם מַעֲלָה מַעֲלָה! וכך גם תהליך הגאולה והיציאה ממצרים, החל בצעקת עם ישראל הסובלים ככתוב "וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה, וַיִּזְעָקוּ, וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים!".

🔹*מוקדש לעילוי נשמת*- ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, יניב מור, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, *ולרפואתם השלמה של*- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹

📖מעשה במלך שהיה לו בן יחיד ואהוב, אך כשהתבגר הבן, הוא החל למרוד ולעשות הרע בעיני אביו. יום אחד עשה הבן מעשה חמור, ואביו המלך החליט להענישו קשות על מנת שילמד את הלקח של חייו. הוא ביקש מכמה משומרי הארמון שישלחו אותו לגור ביער, אך ביקש מהם שישמרו עליו מרחוק לבל יקרה לו משהו רע, אך הזהיר אותם שאסור שבנו הסורר יבחין בהם. וכך שוטט בן המלך ביער ופתאום, התנפל עליו דוב גדול, אך בטרם הספיק הדוב להזיק לו, יצא אחד השומרים מבין סבך העצים ובחרבו הרג את הדוב. בטרם הספיק הנסיך להודות למי שהציל אותו, נעלם אותו אדם בסבך העבות. לאחר מס' ימים, עצר הנסיך ליד באר מים, אך עוד בטרם הספיק לשתות, פרץ אריה בשאגה ורץ לעברו. ומס' מטרים לפני שזינק על הנסיך, נורה מתוך הסבך חץ היישר אל ליבו של האריה, שמיד מעד ומת. ושוב, לאחר מס' ימים, באחד הלילות התנפלו עליו מס' שודדים ובטרם הספיקו להזיק לו, יצאו שני השומרים והניסו אותם. ואז הבין הנסיך את פשר העניין ואת רחמנותו של אביו עליו. הוא עשה חשבון נפש עם עצמו, וחזר לארמון, ובבכי ותחנונים אמר לאביו "אבי המלך! סלח לי על כל מה שעשיתי! היום אני מבין כמה הכאבתי לך, ולמרות הכל, גם כשהענשת אותי, לא הפסקת להשגיח עלי בכל רגע ומקום".

💎אמר דוד המלך בתהילים "עֵינַי *תָּמִיד* אֶל ה', כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי!" יהי רצון שנזכה להבין שבכל ירידה למצרים (בכל צרה וצער) הקב"ה איתנו בצרותינו, ושהכל לטובה! ומן השמים יתהפכו לנו ולכל ישראל, כל הצרות לשפע של ברכות, ישועות ובשורות טובות. אמן.

*שבת שלום*.

🕯️פרשת *מקץ*- מידה כנגד מידה🕯️הפרשה נקרא על יוסף שפותר את חלומותיו של פרעה ומיד הוא עולה לגדולה וניצב כשליט מצרים. בינתי...
19/12/2025

🕯️פרשת *מקץ*- מידה כנגד מידה🕯️

הפרשה נקרא על יוסף שפותר את חלומותיו של פרעה ומיד הוא עולה לגדולה וניצב כשליט מצרים. בינתיים הרעב בארץ ישראל גובר, ואחיו של יוסף יורדים מצרימה כדי להשיג אוכל. ואז מתאר הכתוב את המפגשים של יוסף עם אחיו, רגע לפני שהוא חושף עצמו אליהם. במהלך המפגשים הללו מתנהג יוסף אל האחים בצורה משונה ככתוב "וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת-אֶחָיו, וַיַּכִּרֵם. וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת...וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ" (מ"ב,ז'-ח'). ועולה השאלה, האם מעשיו של יוסף לאחיו נעשים מתוך רצון של *נקמה*❓ מבארים חז"ל כי מעשי יוסף לאחיו הם *בבחינת מידה כנגד מידה*. לאחר שהם האשימו אותו בהוצאת דיבה- הוא כעת מאשים אותם בריגול, לאחר שהשליכו אותו אל הבור- הוא משליך את שמעון אחיו לכלא ומשאיר את בנימין אצלו, כנגד שמכרו אותו לעבד נענשו לומר "הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים" וכו'. רש"י מוסיף כי *ליוסף לא הייתה טינה לאחיו ולכן גם לא הייתה זו נקמה*, וכל כוונתו הייתה לגרום לאחיו להתחרט על החטאים שחטאו נגדו וכנגד הקב"ה ולשוב בתשובה. וכשהם מבינים שכל מה שעשו ליוסף בעבר קורה להם כעת שלא מרצונם, הם מתחרטים וחוזרים בתשובה ככתוב "אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל-אָחִינוּ...עַל-כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת" (מ"ב,כא). והדבר מלמדנו, *שהאדם מקבל בחייו שכר או עונש, מידה כנגד מידה, כדי שהאדם יתבונן בעונש ויבין מה עליו לתקן, או שלפי השכר ידע האדם מה עושה נחת רוח לקב"ה וימשיך להתחזק בזה* ככתוב "באותה המידה שאדם מודד - מודדים לו ."

🔹 *מוקדש לעילוי נשמת*- ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, יניב מור, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, *ולרפואתם השלמה של*- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹

📖מסופר על יהודי שחי בארה"ב, נשוי ואב ל-3 בנות, שעסק רבות בגמילות חסדים ושפך אור לחיי נדכאים ומיואשים. יום אחד איבד את 2 בנותיו הגדולות בתאונת דרכים ומאז חרב עליו עולמו. הוא נכנס לדכאון ויאוש וכפירה בקב"ה. מצבו הדרדר והוא מצא עצמו מתגרש מאשתו וכל שנותר לו הוא רק ביתו הקטנה. הוא שקע בדכאון עמוק *עד שהחליט לשים קץ לחייו*. הוא תכנן לקחת את ביתו הקטנה לסרט כדי להיפרד ממנה ולאחר שיחזיר אותה לאמא שלה, הוא יעשה את מה שתכנן. וכך היה. הוא הגיע לקולנוע שבאחד הקניונים בלוס אנג'לס ואז אוזנו שמעה מנגינה יהודית ושירים בעברית. הוא ניגש לראות מה מתרחש וקלט כמה חב"דניקים שרים ורוקדים לאחר שהדליקו נר ראשון של חנוכה. הם סחבו אותו למעגל, שמו עליו כיפה והבת שלו כ"כ שמחה וצילמה אותו והפיצה את התמונה ברשתות החברתיות. הוא ראה אותה כ"כ שמחה ומאושרת והחליט לבטל את התוכנית שלו. ביום למחרת ניגש לבית חב"ד בעיר כדי לספר לרב שבזכותם הוא ניצל וגילה את האור מחדש. ולאחר שסיים לספר לרב, הוא ראה שהרב מזיל דמעות ושאל מה קרה ואז ענה לו הרב "תראה מה זו השגחה פרטית! פיזרתי כמה חנוכיות בעיר, אחת בעירייה, אחת בבית חולים, בצמתים הראשיים וכו'. נותרה לי אחת ואמרתי שנשים אותה בקניון הומה אדם. אז הגענו לשם אבל אז הבנו שהקניון הזה פשט את הרגל וכל החנויות סגורות, למעט הקולנוע. התאכזבנו מאד אבל החלטנו שאם כבר הגענו אז זה לא מקרה. העמדנו את החנוכיה בפתח של הקולנוע, הדלקנו נר והתחלנו לשיר ולרקוד. ועכשיו אני מבין *שמשמים שלחו אותנו לשם, כדי להציל יהודי ולשפוך אור לחייו!* אותו הנר שהדלקנו, גירש את החושך!".

💎אמר דוד המלך בתהלים "וּלְךָ ה' חָסֶד, כִּי אַתָּה תְשַׁלֵּם לְאִישׁ כְּמַעֲשֵׂהוּ". יהי רצון, שנזכה לאורות העליונים בשבת המשולשת הזו (שבת, ראש חודש וחנוכה), ושנזכה להמתקת הדינים, לניסים ונפלאות ולשפע של ישועות ובשורות טובות, לנו ולכל ישראל. אמן.

*שבת שלום, חודש טוב וחג חנוכה שמח*.🕎

🕯️פרשת *וַיֵּשֶׁב*- אמונתך בלילות🕯️השבת נקרא "אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף..." (בראשית ל"ז, ב) ואז מפרטת התורה את כל ...
12/12/2025

🕯️פרשת *וַיֵּשֶׁב*- אמונתך בלילות🕯️

השבת נקרא "אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף..." (בראשית ל"ז, ב) ואז מפרטת התורה את כל התלאות והייסורים שעברו על יוסף- החלומות, שנאת האחים, השלכתו לבור, מכירתו לפוטיפר (סריס פרעה במצרים), הניסיון של אשת פוטיפר לפתותו לדבר עבירה, השלכתו לבית הסוהר וכו'. אמנם השתלשלות הדרמטית של חייו של יוסף וסופה המתוק- עלייתו לגדולה ומינויו לשליט מצרים, נראים לנו כעלילה מרתקת, *אך התורה הקדושה באה ללמדנו יסוד חיים*. ישנו עקרון יסוד שאומר 'ברישא חשוכא, והדר נהורא', כלומר בהתחלה חושך ואח"כ אור (מבריאת העולם- 'ויהי ערב, ויהי בוקר'), כלומר *הטוב המושלם והאור יכולים להגיע לאדם רק לאחר תהליך של חושך, צרות וסבל*. וכך גם האור שהפציע בחייו של יוסף לאחר כל שנות הסבל, היה צריך בהכרח לבקוע דווקא מתוך ה"לילות"- הניסיונות הקשים והחשוכים, שמהם עלה לגדולת עולם!

🕎וכך גם אור החנוכה, מגיע לאחר חושך גדול! בס"ד נקבל בשבוע הבא פני *משי"ח (מ'צוות ש'מונת י'מי ח'נוכה)*, מה שמזכיר לנו שמלכות יוון הרשעה, מנסה בכל דור ודור לפגוע ולהשכיח תורה ואמונה מעם ישראל, ולשעבדם לחיי הכסף, החומר ותאוות הגוף. אך לעולם נס החנוכה מזכיר לנו שלאחר כל חושך, מגיע אור גדול, ושהקב"ה מסר ותמיד ימסור גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים, וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים, וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים, וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים. ולכן, כל מי שמדליק נרות חנוכה *כהלכה*, למעשה מגרש את "היוונים" והחושך העוטפים אותו, ומכניס לחייו ולביתו אור גדול וישועות.

🔹*מוקדש לעילוי נשמת*- ר' שמואל דרזי בן שמחה, ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, *ולרפואתם השלמה של*- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹

📖מסופר על יהודי ניצול שואה שבתום המלחמה זכה לעלות לא"י וניסה בכל כוחו לאחוז באמונה כדי לשמור על שפיותו. אך לאותו יהודי היה הרגל מוזר- בכל פעם שהחלה ברכת הכוהנים בתפילת שחרית, הוא היה יוצא מבית הכנסת. יום אחד שאל אותו הרב למה הוא נוהג כך, ואותו יהודי סיפר "כשהייתי במחנה ההשמדה, כולם היו מיואשים וחדלו מלהאמין, אבל היה שם יהודי אחד שתמיד היה מנסה לעודד ולחזק. לפני חנוכה הוא איכשהו הצליח להכין חנוכייה מאולתרת מחתיכות פח. הדלקת הנר הראשון עברה בהצלחה, אך בערב נר שני, בעוד הנרות דולקים, נכנס לפתע קצין נאצי ששאל מי ארגן את זה. וקם אותו יהודי. חשבנו שהנאצי יהרוג אותו, אבל הוא אמר שהוא יוציא אותו להורג רק מחר בבוקר מול כולם. וכך היה. רגע לפני שהרגו אותו, הוא ביקש מהנאצים פשוט להגיד כמה מילים לכל היהודים שמולו והם הסכימו. אותו אדם היה כהן והוא פשוט בירך את כולם בברכת הכוהנים "יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ" וכולם אמרו אמן! והוא המשיך בקול נחנק "יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם..." וכולם לחשו "אמן!". המעמד הזה נחקק לי במחשבה. ומאז השואה, בכל פעם שאני נופל באמונה ועושה הרע בעיני הקב"ה, אני כל פעם נזכר באותו יהודי ואז אני מתחזק! עכשיו אם בטעות אני אשמע ברכת כוהנים מפי אדם אחר אז אני עלול לשכוח את אותו היהודי, שקולו וברכתו לא יעזבו אותי עד יום מותי".

💎אמר דוד המלך בתהילים *"לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ, וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת!"*, כלומר עלינו להודות לקב"ה בתק' של אור ושלווה, ולהבין שבתקופות של צרות ובעיות (=לֵּילוֹת), אנו נמצאים במבחני אמונה, שמהם נצא לאור גדול! יהי רצון שבזכות *ימי החנוכה* נזכה כולנו לניסים ונפלאות, שפע ישועות ונחמות ויתקיים בנו הכתוב *"לַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר!"*. אמן.

*שבת שלום וחג חנוכה שמח*.🕎

🕯️פרשת *וישלח*- עֲמָלֵק🕯️השבת נקרא על חזרת יעקב אבינו ומשפחתו לארץ ישראל, על המפגש עם אחיו עֵשָׂו, ועל משפחתו של עֵשָׂו ...
05/12/2025

🕯️פרשת *וישלח*- עֲמָלֵק🕯️

השבת נקרא על חזרת יעקב אבינו ומשפחתו לארץ ישראל, על המפגש עם אחיו עֵשָׂו, ועל משפחתו של עֵשָׂו שעליו נכתב "וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ לֶאֱלִיפַז בֶּן עֵשָׂו, וַתֵּלֶד לֶאֱלִיפַז אֶת עֲמָלֵק" (בראשית ל"ו, י"ב), כלומר התורה מספרת לנו לראשונה על לידתו של *עמלק- שורש הרע בעולם*. ואמרו עליו חז"ל כי עמלק הוא כוחות הטומאה בעולם, והוא המקור לכל הצרות בעולם ולעם ישראל בפרט ככתוב "הוא שטן, הוא יצר הרע, הוא מלאך המות", כשכל מטרתו *בכל דור ודור* היא להשמיד את עם ישראל ככלל, ובתחבולות להכשיל כל יהודי כפרט מלהתקרב לקב"ה. אם נתבונן היטב, נראה שהתורה מספרת לנו על עמלק ב-3 מקומות: פרשתנו *וישלח*, פרשת *בשלח* (ספר שמות) ובפרשת *ושלח* (ספר במדבר). ועולה השאלה, מדוע הוא מופיע דווקא בפרשות ששורש השם שלהן הוא *ש-ל-ח*? ענו חז"ל, אמנם עמלק הוא שורש הרוע בעולם, זה המבקש להילחם ולהשמיד את עם ישראל, ולהכשיל ולמנוע מכל יהודי מלעסוק בתורה. והוא יכול להתחפש/ להתעבר בבני אדם שיהיו האוייבים שלנו, או באמצעים טכנולוגיים כמו הטלפון הנייד או אמצעי התקשורת וכו', והוא יכול לשכון בליבו ובמחשבותיו של כל אדם. *אבל אפילו אותו עמלק, אינו אלא שליח (משורש ש-ל-ח) של הקב"ה*, ששולח אותו כדי לעורר בנו הרהורי תשובה, לעורר בנו את הפחד וההבנה שאין לנו על מי להישען, אלא על אבינו שבשמים!

🔹 *מוקדש לעילוי נשמת*- ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, *ולרפואתם השלמה של*- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹

📖מסופר על אנשים שהגיעו לרב העיר והתלוננו על אנשי חברת קדישא, שלאחר כל הלוויה נכנסים לחדר ושותים 'לחיים'. הרב המזועזע פנה אליהם ואמר "מילא, זה שאתם שמחים שיש לכם פרנסה כשיש הלוויות, אבל לשתות 'לחיים' אחרי הלוויה, כשכל המשפחות עוד כאובות ובוכות???". והם ענו לו "כבוד הרב, האמת איתנו! בזמן הלוויה והקבורה אנו שומעים את דברי המשפחות. פעם מאשימים את הנהג שדרס, או נהג אחר שגרם לתאונה, פעם זה חשמלאי חובבן שגרם להתחשמלות, פעם זה רופא שטיפל בחולה ברשלנות, פעם זה וירוס וחיידק קטלניים ופעם זה מחבלים שפיגעו ורצחו וכו' וכו'. ולכן מיד אח"כ אנחנו מתכנסים כולנו לומר את האמת ומברכים על משקה "שֶׁהַכֹּל נִהְיָה בִּדְבָרוֹ!!!", שכן הנהג או הרופא או המחבל לא היו פוגעים והורגים אלמלא הקב"ה היה מתיר להם ושולח אותם לעשות זאת. ובמקום כזה, אנחנו רוצים להפוך את המוות לחיים, ולכן שותים 'לחיים!'...".

💎יהי רצון שנזכה להילחם ולמחות את זכר עמלק מהעולם ומתוכנו, ושנזכור שכל אוייבנו הם רק השליחים של הקב"ה, שנשלחים כדי לעורר אותנו לתקן מעשינו. *ושבזכות השבת וימי החנוכה הבאים עלינו לטובה*, נזכה לצאת מאפלה לאורה ונזכה לניסים ונפלאות, כמו בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה! אמן.

*שבת שלום*.

🕯️פרשת *נח*- אמונה ובטחון🕯️השבת נקרא את הציווי של הקב"ה על נח לבנות תיבה לפני המבול שיביא לקץ האנושות בשל מעשיהם הרעים כ...
24/10/2025

🕯️פרשת *נח*- אמונה ובטחון🕯️

השבת נקרא את הציווי של הקב"ה על נח לבנות תיבה לפני המבול שיביא לקץ האנושות בשל מעשיהם הרעים ככתוב "עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת הַתֵּבָה...". האדמו"ר הזקן זצ"ל (בעל התניא) מבאר, כי המבול לא בא רק כעונש על חטאי הדור *אלא הוא היה גם פעולה של טהרה וניקיון ואחריו העולם הגיע למנוחה ונחת רוח*, והוסיף שמי המבול למעשה מרמזים על כל הקשיים והניסיונות הפוקדים את האדם כפרט ועם ישראל והעולם ככלל, בעיקר במעבר מחודש תשרי הגדוש חגים וקדושה, לחודש חשון. בנוסף עולה השאלה, כיצד תיבה, גדולה וחסונה ככל שתהיה, שנבנתה ע"י אדם אחד, אמורה לשרוד באופן טבעי מבול שעתיד להרוס ולהשמיד את כל העולם❓ אמרו חז"ל שכשנח בנה את התיבה, הוא לא חשב היכן למקם את הקרש והמסמר כדי שהתיבה תחזיק מעמד זמן רב ותשמור עליו מאימת המבול, *אלא הוא ראה תמיד לנגד עיניו את רצון הבורא, לפיכך לא משנה איפה כל קרש או מסמר יהיו, העיקר הוא לקיים את רצון הקב"ה במלואו, ולעשות לו נחת רוח*. כלומר *נח האמין וידע, שלא התיבה לכשעצמה היא זו שתציל אותו, אלא אך ורק הקב"ה*, ולכן נכתב בסיום הבנייה "וַיַּעַשׂ נֹחַ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹקים, כֵּן עָשָׂה". ומכך נלמד מוסר גדול, שאכן אפשר לקיים מצוות מתוך יראה ופחד, אך גדולה מעלתו של האדם שמקיים את המצוות מתוך בטחון, שמחה ורצון עז לעשות רצון הבורא ולשמחו!

🔹 *מוקדש לעילוי נשמת*- ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, *ולרפואתם השלמה של*- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹

📖מסופר על סַפָּר נשים שיום אחד הגיע אל הרב וסיפר לו שהוא מרוויח הרבה כסף, אך מרגיש שאין לו ברכה כי הוא תמיד במינוס בבנק. הרב אמר לו שאכן יש בעייתיות הלכתית מסויימת במלאכתו, ושישקול לשנות כיוון מקצועי ובע"ה יזכה לשפע ברכות. אך עליו לכוון שהפרישה מתחום הספרות נשים, לא תהיה לשם צמצום המינוס בבנק *אלא לשם שמים בלבד!* לאחר הרהורים רבים, הוא קיבל החלטה לשנות כיוון ולשים מבטחו בקב"ה שיכלכל אותו. הוא הפסיק לספר נשים, על אף הרווח העצום שיש בזה. ואכן בשנה הראשונה הוא חווה ירידה חדה בהכנסות אך באופן פלאי החובות בבנק הצטמצמו. ואותו סַפָּר ממשיך ומספר שלאחר שנה, אלמוני התקשר אליו והציע לו באופן לא הגיוני, לקנות ממנו נכס במחיר של מעל חצי מיליון ₪ מעל שווי הנכס. "לא הייתי מוכן לזה, אבל אין לי ספק שעצת הרב וההחלטה בעקבותיה, גרמו לי לעבור ממינוס ענק בבנק לפלוס של מעל חצי מיליון ₪!!!"

💎יהי רצון שנזכה לעשות רצון אבינו שבשמים ולקדש שמו ברבים, ומן השמים יקרעו רוע גזר דיננו וימלאו לנו כל משאלות ליבנו לטובה ולברכה. אמן.

*שבת שלום*

🕯️פרשת *האזינו*- סוכת שלום🕯️🌿🌴⛩️השבת נקרא את שירת 'האזינו', הלא היא שירת התורה *והגאולה העתידית*, ומיוחסים לקריאתה סגולו...
03/10/2025

🕯️פרשת *האזינו*- סוכת שלום🕯️🌿🌴⛩️

השבת נקרא את שירת 'האזינו', הלא היא שירת התורה *והגאולה העתידית*, ומיוחסים לקריאתה סגולות *לברכה, הצלחה ופרנסה בשפע!!*. נאמר בפרשה "רְאוּ עַתָּה, כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא, וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי. אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה, מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא, וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל" (דברים לב,לט). ואמרו חז"ל כי לעתיד לבוא תתבטל ההסתרה, זו המחשיכה את האור מלראות שהכל לטובה, ואז יגלה הקב"ה ישועתו ויאמר *הבינו עתה, כי רק ממני כל הרעה והפורענות שבאה עליכם, ורק ממני תבוא עליכם הטובה והישועה*. ר' נחמן מברסלב מתמקד דווקא במה שהאדם צריך לעשות, ושם את הדגש על המילה "עַתָּה", כלומר אין לאדם להביט בעבר, ובטח שלא לחשוב על העתיד כי אין יודע מה יוליד יום, אלא לדעת היטב כי יש לו רק את הרגע הזה שעומד בו, ועליו לקשר עצמו *עַתָּה* לקב"ה, ולעשות כדברו.

💎בס"ד *חג הסוכות בפתח*, כשהמצוות העיקריות בו הן לישב בסוכה ('זכר ליציאת מצרים ולזכר ענני הכבוד') ומצוות 4 המינים (המרמזים על אחדות ישראל), אך יותר מכל’ העיקר הוא *לקיים את כל המצוות בשמחה!* וכל מי שיהא שמח ולא יצטער במהלך חג הסוכות ושמחת תורה, מובטחת לו שנה טובה ושמחה!!!

🔹 *מוקדש לעילוי נשמת*- ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, *ולרפואתם השלמה של*- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹

📖מעשה במלך שנהג להיכנס למקומות עבודתם של פשוטי העם ולפקח על מעשיהם. היה שם עובד עני שתמיד היה אומר למלך "כל מה שאדם עושה, בין טוב ובין רע, הכל עושה לעצמו". המלך כעס עליו שאינו מכיר לו טובה וציווה על משרתו להכין תרנגול מתובל ברעל ולתת אותו לעובד העני. וכך היה, העני קיבל את התרנגול הלך לביתו בקצה היער, והכניסו למקפיא עד לבוא החג הקרוב בו יבשל אותו ויכין מטעמים. לאחר מס' ימים, הגיע לביתו בן המלך שאבד ביער והתחנן לשתות ולאכול משהו כי זה כבר 20 שעות שלא אכל ושתה. מיד הוציא העני את התרנגול, הרי מדובר בבן המלך והכין לו תבשיל חם. בן המלך, אכל את התבשיל ולאחר מס' דק' נפטר מן העולם. אותו עני הגיע אל המלך והתנצל על שאירע, אך טען שזהו אותו התרנגול שהמלך בעצמו מסר לו, וכי לו עצמו אין אמצעים לרכוש תרנגול. המלך שהבין את ההשלכה של מעשיו, החל בוכה ואומר לכולם "את אשר זרעתי, עַתָּה אני קוצר..."

💎וכך גם עלינו להבין שטיב מעשנו *עַתָּה*, יקבע את טיב חיינו מחר... יהי רצון שנזכה לחיים טובים ולשלום, ויקויים הכתוב "וּפְרוֹשׂ עָלֵינוּ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ, וְתַקְּנֵנוּ בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ!!". אמן.

*שבת שלום וחג סוכות שמח*

🕯️פרשות *מטות+ מסעי*- *מסע החיים*🕯️השבת נקרא על מסעות עם ישראל במדבר סיני ככתוב "אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר ...
25/07/2025

🕯️פרשות *מטות+ מסעי*- *מסע החיים*🕯️

השבת נקרא על מסעות עם ישראל במדבר סיני ככתוב "אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" (ל"ג, א'). רבי ישראל 'הבעל שם-טוב' הקדוש זצ"ל מסביר כי כמו שיש תרי"ג (613) מצוות, *כך יש מ"ב (42) מסעות או תחנות שעל כל אדם לעבור בחייו*, כשהמסע הראשון מתחיל בלידה, והמסע האחרון הוא עזיבתו את העולם הזה. כמובן *שבכל מסע יש לאדם שליחות משמים וניסיון באמונה שאותו עליו לעבור*. לעיתים האדם מבין את תכלית מסעו מיד, ולעיתים הוא מבין את פשר המסע כעבור זמן רב, כשכל חלקי הפאזל מתחברים. וכפי שהפרשה מזכירה מקומות שבהם קרו דברים חיוביים לבני ישראל כמו מתן תורה, ומקומות בהם התרחשו חטאים חמורים, צרות ומשברים, *כך גם בחיי האדם יש תק' חיוביות וישנן תק' של ירידות הכוללות נפילות בחיים, צרות וייאוש*. ועל כל יהודי כפרט ועם ישראל ככלל, לזכור כי לכל מסע "שלילי" (צרות וייסורים וכו') העובר עליו יש תכלית- לעורר אותו להבין שלא הכל בשליטתו ויש "בעל הבית" לעולם, ובמקביל לתקן עצמו ולהכין אותו למסע הבא בחיים. ועוד נזכור שבכל צרה טמונה הישועה הגדולה לאדם ככתוב "וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב, וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁע..."

❗וסגולה בדוקה להינצל מסכנה או כל צרה קשה, היא לקרוא את מ"ב מסעות ללא הפסק.

🔹 *מוקדש לעילוי נשמת*- ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, *ולרפואתם השלמה של*- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, זקי רפאל בן רחל, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹

📖מעשה באיש עסקים עשיר שירד מנכסיו. יום אחד עלה במעלית של בניין רב קומות בדרכו לפגישה, ובטעות הגיע לגג הבניין. הוא ניסה לחזור אך הדלת חזור ננעלה. לאחר שהתייאש מלפתוח את הדלת, הוא נעמד על קצה הגג והביט למטה. הוא החל זועק לעזרה, אך אף אחד לא שמע את קריאותיו. לאחר מס' דקות עלה במוחו רעיון, הוא ישליך למטה שטרות כסף המצויים בארנקו, וכך האנשים למטה ירימו עיניהם ויראו אותו. הוא זרק הרבה שטרות אך האנשים הרימו אותם והמשיכו בדרכם מבלי להביט למעלה. רגע לפני ייאוש מוחלט, צץ לו רעיון נוסף. הוא החל זורק אבנים למטה, וכל מי שנפגע למטה, הרים את עיניו למעלה וראה אותו. הם הזמינו משטרה, שהגיעה לחלץ אותו וכך גם עצרה אותו על מעשיו. לשאלת החוקרים הוא הסביר את פשר מעשיו והוסיף "היום למדתי את השיעור החשוב בחיי! במשך כל חיי השליך עלי הקב"ה הצלחות וכסף רב ואני אספתי אותם, מבלי להרים עיניי לשמים ולהגיד תודה. אבל רק כשבאו הצרות והקשיים (האבנים), רק אז הרמתי עיניי לשמים בקריאה לעזרה וישועה...ומהיום החלטתי להודות על הכל, בין טובה ובין רעה, כי לבסוף *הכל לטובה!*"

💎אמר דוד המלך בתהילים *"לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ, וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת"*, כלומר צריך להודות לקב"ה בזמן ה"בוקר", כשהכל מאיר וטוב, אך *המבחן העיקרי באמונה הוא דווקא ב"לילות"*- בעתות הקשיים והצרות. יהי רצון, שנזכה להאמין שכל ירידה, מכינה אותנו לעליה גדולה, ושנזכה להמתקת הדינים מעלינו ומעל כל ישראל. אמן.

*שבת שלום וחודש אב טוב ומבורך*.🙏🫂✡️🇮🇱🙌

🕯פרשת משפטים- לֹא תִשְׂנָא!🕯 השבת נקרא על מצוות ודינים שנמסרו לעם ישראל במעמד הר סיני, ובעיקר מצוות שבין אדם לחברו לדוגמ...
21/02/2025

🕯פרשת משפטים- לֹא תִשְׂנָא!🕯

השבת נקרא על מצוות ודינים שנמסרו לעם ישראל במעמד הר סיני, ובעיקר מצוות שבין אדם לחברו לדוגמא האיסור לשקר "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק...", האיסור לגנוב "כִּי יִגְנֹב אִישׁ שׁוֹר אוֹ שֶׂה..." וכו'. בין היתר נכתב "כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ, וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ?! עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ!" (שמות כ"ג,ה). רש"י מבאר כי המילה עזוב מלשון עזור, כלומר, על האדם לעזוב את השנאה שבליבו ולעזור לחמור/ לזולתו לסחוב את משאו. ובימים אלו, שכל בית ישראל נמצא בהסתר פנים ובניסיון קשה, על כל יהודי מוטלת החובה לפשפש במעשיו, ובעיקר לעזוב את הרעל והשנאת חינם שהושרשו בו, שהם ה"מנוע" ללשון הרע ולפילוג, ולירידת הדינים והצרות לעם ישראל. ובמקביל לקבל על עצמו להיות רגיש לזולתו ולעזור לו בעת מצוקתו, בין אם אינם מכירים, קל וחומר אם מכירים- אך שונאים. אמרו חז"ל כי "עַל גְּמִילוּת חֲסָדִים הָעוֹלָם עוֹמֵד", על כן, חובה עלינו לעשות חסד עם הזולת, הכוללת כל סוג של עזרה וסיוע, בגופו בממונו ובנפשו – למשל ביקור חולים, עזרה לנזקקים, השכנת שלום בין מסוכסכים, לשמח עצובים ומדוכאים וכו'. וככל שנרבה בזה, נזכה לראות איך כל הדינים מתהפכים לחסדים וניסים גדולים..

🔹 מוקדש לעילוי נשמת- ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, ולרפואתם השלמה של- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, זקי רפאל בן רחל, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹

📖📖מעשה באישה צעירה שעברה לגור לאחר חתונתה עם בעלה ועם אמא שלו. תוך זמן קצר, היא הבינה שהיא וחמותה לא מסתדרות ותדירות המריבות והוויכוחים רק עולה. המצב הלך והחמיר, ויום אחד החליטה האישה הכועסת לעשות לזה סוף. היא פנתה לבעל חנות לעשבי תיבול, סיפרה לו את המצב, וביקשה רעל שמופק מצמחים כדי לסיים את המצב הזה אחת ולתמיד. הוא חשב לרגע ואמר לה "אעזור לך לפתור את הבעיה אבל את חייבת למלא במדויק את כל ההוראות שאגיד לך", והיא הסכימה. הוא נכנס פנימה והביא לה חבילת של צמחים ואמר "אל תשתמשי ברעל קטלני ומהיר כדי להיפטר מחמותך, כי אז יעלו חשדות כלפייך. לכן, אני נותן לך מספר עשבי תיבול שלאט לאט ימלאו את גופה של חמותך ברעל. בכל יום הכיני לה ארוחה טעימה והוסיפי מעל מעט מעשבי התיבול האלה. והכי חשוב, כדי לוודא שאף אחד לא יחשוד בך כשהיא תמות, מהיום התייחסי אליה בכבוד רב ובלבביות, אל תתווכחי איתה ותני לה הרגשה של מלכה!". היא הודתה לו ורצה לביתה להתחיל בתוכנית. היא עשתה בדיוק מה שהוא אמר, לא כעסה ופינקה את חמותה. עברו שבועות וחודשים והאווירה בבית השתנתה לגמרי. היא פתאום גילתה שהיא מסתדרת עם חמותה מצוין, והן הפגינו אהבה וכבוד הדדיים והפכו לחברות טובות. בוקר אחד, היא קמה בבהלה ורצה לחנות של חברה הטוב ואמרה לו "תעזור לי! כל הרעל ששמתי לחמותי באוכל, אתה חייב לתת לי משהו שיעזור לי לנקות אותו מהגוף שלה! משהו קרה והיא השתנתה לגמרי והיא מתנהגת אלי כמו אל בת אהובה. אסור שהיא תמות!". הוא חייך ואמר לה "אין לך ממה לחשוש, לא נתתי לך רעל אמיתי אלא סתם עשבי תיבול. מקווה שהבנת שהרעל היחיד שהיה, הוא בראש ובלב שלך! אבל גם הוא נשטף לגמרי ברגע ששינית את גישתך כלפיה!"

💎אמר ר' נחמן מברסלב "כְּשֶׁאֵין אַהֲבָה בֵּין בְּנֵי אָדָם, ע"י זֶה הֵם הוֹלְכֵי רָכִיל, וע"י רְכִילוּת בָּאִים לְלֵיצָנוּת, וע"י לֵיצָנוּת הֵם דּוֹבְרִים שֶׁקֶר...". יהי רצון שנזכה להסיר מעלינו כל מידה רעה של שנאה ולאמץ אהבה ואחדות, והלא אז יפתחו לנו ולכל ישראל שערי שמים, ונזכה לכל ברכות החיים. אמן.

שבת לשלום.

🕯️פרשת *וָאֵרָא*- חטא הגאווה🕯️ השבת נקרא על תחילתן של המכות אשר היכה הקב"ה את פרעה במצרים. אך לפני כן, ה' נותן למשה ואהר...
24/01/2025

🕯️פרשת *וָאֵרָא*- חטא הגאווה🕯️

השבת נקרא על תחילתן של המכות אשר היכה הקב"ה את פרעה במצרים. אך לפני כן, ה' נותן למשה ואהרן אותות ומופתים, כדי לשכנע את פרעה לשחרר את ישראל ממצרים. הם מבצעים את שליחותם, אך פרעה מסרב לדרישה ואומר בגאווה וזלזול "מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת יִשְׂרָאֵל? לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה' וְגַם אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ!" (שמות ה',ב'). חז"ל מבארים כי פרעה החשיב עצמו לאֵל, וגאוותו והתרברבותו הם שעמדו בדרכה של הנהגת הקב"ה, והם שהביאו לאבדן וחורבן הממלכה המצרית. ומכך נלמד יסוד גדול, *כי בכל יהודי קיים "פרעה", היצר בעל הפה רע (=פרעה), הגורם לאדם לפתוח את פיו בגאווה מבלי להתבונן בהשגחה העליונה*, והוא זה שמרחיק אותו מדרך האמת (חושב הגאוותן לעצמו ומתרברב "מי היא התורה שאשמע בקולה? בגללה לשמור כשרות? מי היא שבגללה אשמור שבת? זכותי להאשים ולרכל על מי שבא לי! וכו'..."). כי אדם שנוחל הצלחות וחי בתחושת שׂוֹבַע ושפע, הוא שוקע בדמיונות ומאמין שכוחו וגבורתו עשו לו את חילו ועושרו ("וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ *כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי* עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה"), ומרוב שהוא בטוח בכוחו, הוא בא לידי כפירה ושכחת הבורא, ואף עלול להכריז על עצמו כאלוהים. *ועל האדם לדעת ולהפנים שכגודל הגאווה, כך גודל הנפילה*, כפי שאמרו חז"ל שסוף הגאוותן ליפול מגדולתו *"מֵאִיגָרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא"* (מגג גבוה לבור עמוק). והוסיף ר' נחמן מברסלב "עַל יְדֵי גַּאֲוָה נִסְגָּר הַלֵּב וְעֵינֵי הָאָדָם מִלְּהַבִּיט בִּפְלָאוֹת הַ' יִתְבָּרַךְ, ולְיִרְאָה מִלְּפָנָיו. והוּא נוֹפֵל מֵאֱמוּנָתוֹ, וחָכְמָתוֹ מִסְתַּלֶּקֶת"...

🔹 *מוקדש לעילוי נשמת*- ר' שלום שמואלי, ר' חיים קנייבסקי, הדסה בת גניה, מרים בת מטירה, אלישבע בת שושנה ועומר בן מעיין, *ולרפואתם השלמה של*- עומרי בן נילי, לימור חיה בת הדסה, שלמה בן נעמי, זקי רפאל בן רחל, אברהם בן אסתר, שרה עדן בת אסתר, לביא יהונתן בן שני, נהוראי בן שולמית, חן נחמה בת דבורה, אבירם בן אורית, ואורן בן דבורה בכלל כל חולי עמו ישראל🔹

📖מעשה במלך שהחליט לערוך סיור ברחבי הממלכה ובאחד הימים הגיע לעיירה של יהודים. מיד יצאו לקראתו בסבר פנים יפות שני יהודים עשירים, האחד היה מוכר כדתי, בעל גאווה ו"אף מורם" ששמו ופועלו הולכים לפניו, והשני היה בעל ענווה *אך אינו שומר תורה ומצוות*. כל אחד מהם רצה שהמלך יבוא לביתו, ובין שניהם אף התפתח עימות מילולי. כל תושבי העיירה הסתקרנו אצל מי מהם יבחר המלך להתארח. להפתעת כולם בחר המלך להתארח בביתו של השני (בעל הענווה) למרות שאינו מדקדק במצוות. והבחירה הזו עוררה "גלים" בקרב יועצי המלך והם שאלו אותו לפשר הבחירה. חייך המלך ואמר להם "אנו נמצאים אצל היהודים ועל כן ננהג בהם כדרכם. אומר אלוקי ישראל "הַשֹּׁכֵן אִתָּם בְּתוֹךְ טֻמְאֹתָם" כלומר למרות שהם טמאים אשכון ביניהם. ואם נאה לו לקב"ה להיות בתוכם, בוודאי שגם לי נאה ויאה להיות עמם. אך על בעל גאווה אומר אלוקי ישראל "אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת!". אז אם אלוקי ישראל מונע עצמו מלשכון עם גאוותנים, נראה לכם שאני אלך להיות איתם?!"

💎יהי רצון שנזכה לקיים הכתוב *"וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ, כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל!",* ומן השמים יוציאו אותנו מ'מצרים' הפרטי והכללי, יקרעו רוע הגזרות, ונזכה לשפע של ברכות וישועות. אמן.

*שבת שלום*.🙏🏼🎗🇮🇱💛✡️

Address

נהר הירדן
Tal Shahar
76805

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when בית כנסת טל שחר posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share