13/10/2023
בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹקים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר. וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת-הָאוֹר, כִּי-טוֹב;
וַיַּבְדֵּל אֱלֹקִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ
ישנם זמנים בעולם בהם ההבדל בין האור ובין החושך הוא ברור ונהיר כל כך.
השבוע חושך ועלטה כיסה את הארץ ואת העולם כולו. מעשים ברברים, טבח ושחיטת בני עמנו על ידי בני עוולה. חושך מוחלט, וההבדל בינו לבין האור היה ברור לכל בן אנוש עלי אדמות, והקב"ה מכריז על האור שהוא טוב.
שעה שחושך ואור שמשו בערבוביה בשנה האחרונה, הבנו שגורלו של עם ישראל קשור אחד בשני כך היה אלפי שנים וכך גם כעת. אבל השבוע גם הבנו שייעודו של עם ישראל הוא אחד ומיוחד. עם ישראל הוא רשת של פרטים שונים הדבוקים בשורש נשמתם אחד אל השני ואחד למען השני מכל קצוות תבל. הייעוד הראשון שלנו הוא האחדות אחד למען כולם. האור הזה מגרש את החושך את הספקות את המחלוקות את האגו, את הרצון לשלוט אחד על השני ולהשליט את סדר יומנו אחד על השני.
שלא נטעה זה לא רק גורל , זה לא רק עשו שונא ליעקב ההיסטורי, אלא זה ייעוד ראשוני משמעותי ביותר האחדות סביב משהו שהוא מעבר לאדם הפרטי ולרצונותיו. ייעוד האחדות גובר על הכל. כפי שאמרו חז"ל אפילו כולו דור של עובדי עבודה זרה והם מאוחדים הקב"ה מצליח דרכם כפי שהיה בצבא של המלך אחאב בניגוד לדוד המלך שם לא שררה אחדות.
אחדות היא הבסיס לכל קיומנו כאן בארץ הזו. אחדות סביב משהו שהוא יותר גדול מאתנו סביב בניית משהו משותף המהווה אור לשאר העולם בנתינה, בחסד, ברחמים בדבקות אין סופית אחד בשני, משפחה אחת גרעין אחד שאי אפשר לפצלו ולחלקו בעד כל הון שבעולם. זהו האור שאנחנו מוסיפים לעולם הבירור המוסרי הזה של מלחמת אור בחושך הוא הייעוד של עם ישראל בעולם הזה.
ואנחנו מאוגדים ומאוחדים סביב מי שאמר והיה העולם. זכר למעשה בראשית הראשוני הציווי הזה של להבדיל בין האור ובין החושך. בין להיות בן אנוש ולזכות בתואר הזה ובין להפוך לחיה ותת אדם ולאבד את הפריווילגיה להיקרא בן אנוש.
כל השבוע הזה האור בבית הכנסת דלק וששאלו אותי מדוע? עניתי בפשטות. עם ישראל וחיילי צה"ל ותושבי הקב"ה צריכים להבין שאל מול החושך הגמור שקיים השבוע עם ישראל צריך תקווה, הוא צריך המשכיות הוא צריך להיאחז בייעוד שלו, הוא צריך אור וכיוון ברור!
עם שיודע להבדיל בין האור ובין החושך וזוהי הבשורה המוסרית שלו לעולם.
מגדל-אור ומצפן מוסרי המפיץ אור יקרות.
להגברת האור הדלקת נרות היום בשעה 17:40 למען עם ישראל ושבת בראשית המבדילה בין האור ובין החושך. כל נשות הכפר מוזמנות להדליק נרות בשעה זו לניצחון חיילנו במלחמה.
כמו כן הערב אני ומשפחתי נאכל את ארוחת השבת בספריית בית הכנסת היכל הבנים ונשאיר את האור דולק למען אחדות עם ישראל והצלחת חיילי צה"ל במערכה הכבדה. נעשה קידוש ונתחיל ארוחה בשעה 18:45 ונברך את השבת ששמרה על עם ישראל מדורי דורות. כל מי שבכפר שמריהו ועובר באזור בית הכנסת ורוצה להצטרף לברכות מוזמן.
באהבה רבה ושנשמע בשורות טובות ישועות ונחמות
הרב אורי