איילת השחר - Ayelet Hashachar

איילת השחר - Ayelet Hashachar Reaching Out From Within
visit us on www.ayelethashachar.org

עמותת "איילת השחר" נוסדה לפני כשמונה עשרה שנים ומטרתה לגשר בין דתיים לחילוניים כתוצאה מהקרע החברתי העמוק הקיים בחברה הישראלית. "איילת השחר" מתמקדת באיחוד וגישור העם ע"י יצירת חוויות, הבנה והדדיות דו כיוונית המאפשרת יצירת קשרים והרחבת אופקים משני צידי המתרס.

פעילותה של העמותה מאפשרת לכלל הציבור להחשף לשורשים, למסורת ולתורת ישראל ובמקביל מעודדת העמותה להכיר ביחודו של כל אדם ואדם.


ישנה נהירה המוני

ת בכלל ישראל לחיפוש עצמי ומציאת הקשר הבסיסי לשורשינו כעם וכמדינה. פניות רבות מגורמים שונים ואנשים פרטיים מתקבלות מדי יום בהן אנו מתבקשים לסייע בחיבור ליהדות ולמקורותיה.
איילת השחר מנהלת פרוייקטים רבים ומגוונים ברחבי הארץ:

1. פעילויות ליצירת אחדות והבנה בין דתיים לחילוניים.

2. פעילויות במעגל השנה להטעמה וחוויה יהודית מסורתית.

3. שבתונים המארחים אנשי מפתח ואינטלקטואלים מהחברה הישראלית.

4. סיוע והדרכה בצעדים ראשונים בקהילות המבקשות להתפלל, להכיר וללמוד.

5. אנו מעניקים תמיכה וסיוע כלכלי לבניית ושיפוץ בתי כנסת ורכישת ספרי תורה.

6. פרוייקט חברותא בישראל המונה כ-20,000 נשים וגברים הלומדים יחדיו.

7. פרוייקט חברותא עולמי לישראלים השוהים בחו"ל ופרוייקט חברותא מיוחד לעולים דוברי אנגלית וצרפתית.

8. סיורים חינוכיים לחשיפת הקהילה החילונית לעולם הדתי חרדי.

9. פרוייקט איגוד בתי הכנסת העולמי.


איילת השחר משרתת כל יהודי באשר הוא ומעודדת דו קיום ואחווה בין כל בני ישראל.

הבוקר, לפני התפילה, עמדתי עם כוס קפה והסתכלתי על השכמה. לא יפה במיוחד, לא מתוכננת. סתם שדה פתוח מחוץ לחלון.ופתאום נזכרתי...
15/05/2026

הבוקר, לפני התפילה, עמדתי עם כוס קפה והסתכלתי על השכמה. לא יפה במיוחד, לא מתוכננת. סתם שדה פתוח מחוץ לחלון.

ופתאום נזכרתי במדבר.

אנשים חושבים שמדבר זה חוסר. מקום יבש. ריק. ששם הולכים לאיבוד. אבל פרשת השבוע הזאת, במדבר, מספרת סיפור אחר לגמרי. המדבר היה המקום שבו עם ישראל קיבל תורה. לא בבית כנסת, לא בבית מדרש – במדבר.

ושבתי וחשבתי: כמה מאיתנו מרגישים היום במדבר? לא בגשמי – בנפש. תחושה שאנחנו לבד בדרך. שאין לנו כתובת ברורה. שהכל מרגיש יבש קצת.

ואז הרב רענן היה אומר: "דווקא שם, במדבר, הקב"ה מצא אותנו. דווקא כשאנחנו חושבים שאנחנו לבד – הוא קרוב מתמיד."

הוא לא דיבר על זהית. הוא אמר את זה כי הוא ראה את המדבר שלי.

כי לפעמים אנחנו צריכים לעצור, להרים ראש מהשגרה, ולהיזכר: גם אם את מרגישה עכשיו במדבר – יש דרך. יש מי שהולך איתך. ויש סוף לשביל.

שבת שלום, חודש מבורך.

בסיום המסכת של הרב מתן ליברטי, ל"ג בעומר, הוא אמר משפט אחד.רק משפט אחד."כל יהודי צריך לסיים לפחות מסכת אחת."ומשהו בזה נג...
13/05/2026

בסיום המסכת של הרב מתן ליברטי, ל"ג בעומר, הוא אמר משפט אחד.

רק משפט אחד.

"כל יהודי צריך לסיים לפחות מסכת אחת."

ומשהו בזה נגע. אולי כי זה לא נשמע כמו דרישה או תוכחה - זה נשמע כמו הזמנה חמה, כזאת שאומרת: גם אתה שייך לזה. גם אתה יכול.

ובזכות המשפט הזה - נולדה חברותא. שני אנשים שישבו יחד, פתחו גמרא, והחליטו שהם הולכים לסיים. עכשיו הם עמלים על זה, לאט לאט, דף אחרי דף.

זה בדיוק מה שאיילת השחר היא בשבילנו - הרגע שבו מישהו אומר לך משפט אחד שפותח דלת שחשבת שהיא לא שייכת לך, ופתאום אתה בפנים. לומד. שייך. מחובר.

אם גם אתה מרגיש שיש שם משהו שמחכה לך - אנחנו כאן.

אתמול עמדתי ולחצתי את ידו של הנשיא הרצוג בוועידת הנשיא למחר ישראלי משותף, וחשבתי לעצמי - כמה זמן אנחנו כבר מדברים על חיב...
13/05/2026

אתמול עמדתי ולחצתי את ידו של הנשיא הרצוג בוועידת הנשיא למחר ישראלי משותף, וחשבתי לעצמי - כמה זמן אנחנו כבר מדברים על חיבורים, ובמה זה נגמר בפועל.

הוועידה הזו לא הייתה עוד אירוע עם נאומים יפים. היו שם אנשים שונים מאוד זה מזה, שישבו באותו חדר ובחרו להקשיב. זה לא מובן מאליו. בכלל לא.

ב"איילת השחר" אנחנו עושים את זה כל יום - מביאים אנשים שלכאורה אין להם מה לחפש ביחד, ומגלים שיש שם המון. לפעמים שיחה אחת שוברת חומות שנבנו שנים.

אם גם אתה מרגיש שיש עוד חיבורים לעשות - אנחנו כאן, ובקרוב יהיו הזדמנויות נוספות.

אתמול בערב, סביב שולחן עמוס בנשנושים ומשקאות בקיבוץ שדות ים, קרה משהו שקשה לי לתאר במילים בלבד.הרב קובלסקי, מייסד מאורות...
12/05/2026

אתמול בערב, סביב שולחן עמוס בנשנושים ומשקאות בקיבוץ שדות ים, קרה משהו שקשה לי לתאר במילים בלבד.

הרב קובלסקי, מייסד מאורות הדף היומי, ישב שם - לא על במה, לא מאחורי פודיום - פשוט בין אנשים. ודיבר. ומשהו באוויר השתנה.

יש שיעורים שאתה יוצא מהם עם דפים מלאים בהערות. ויש שיעורים שאתה יוצא מהם עם משהו אחר לגמרי - תחושה שנגעת בדבר שהוא גדול ממך, עמוק ממך, וגם - אישי לך לגמרי. זה מה שקרה שם. חכמת התורה וקדושתה לא הוצגו כמשהו רחוק ומנוכר, אלא כמשהו שחי, שנושם, שממתין לכל אחד בדיוק מהמקום שהוא נמצא בו.

וזה בדיוק מה שאיילת השחר עושה - מגיעה לכל מקום, גם לקיבוץ שדות ים, ויושבת ליד אנשים שאולי לא גדלו על ברכי לימוד תורה, ואומרת להם: גם זה שלך. גם לך יש חלק בזה.

אם זה נוגע לך - אנחנו כאן.

שלושה כיסאות בפינה של חדר ריק, ואני עומד שם ומסתכל - וכל מה שאני חושב הוא: כמה מקומות קדושים התחילו בדיוק ככה.קירות לבני...
11/05/2026

שלושה כיסאות בפינה של חדר ריק, ואני עומד שם ומסתכל - וכל מה שאני חושב הוא: כמה מקומות קדושים התחילו בדיוק ככה.

קירות לבנים, רצפה חשופה, תאורת ניאון שעדיין לא מכירה את האנשים שיואירו מתחתיה. בקיבוץ מסילות, בית הכנסת שלנו הולך וקם - ואני לא יודע למה, אבל התמונה הזאת מדגדגת לי במשהו עמוק. אולי כי אני זוכר שיחות עם אנשים שם שאמרו לי "אנחנו לא מחפשים להפוך לדתיים, אנחנו מחפשים מקום שמרגיש שלנו." ואני הבנתי אותם.

יש משהו מאוד פשוט בכמיהה הזאת. לא תיאולוגיה, לא ויכוחים על מסורת מול חדש - פשוט מקום. מקום שבו אפשר לשבת, לנשום, לאמר "שבת שלום" לשכן שאולי לא דיברתם מספיק, לבוא עם ילד ולתת לו להרגיש שיש משהו שמחכה לו מעבר לסמארטפון. מקום שאומר לך "אתה שייך."

ופתאום אני נזכר למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים באיילת השחר. לא כדי להכניס אנשים לקופסאות, לא כדי שכולם יהיו אותו דבר - אלא כדי שיהיה איפה לחזור. כדי שהמסורת הזאת, שעברה אלפי שנים, תמשיך לחכות לכל מי שמחפש אותה - גם מי שלא היה בטוח שהוא מחפש.

הכיסאות האלה יתמלאו. הרצפה תרגיש את הצעדים הראשונים של שבת. הקירות ילמדו להכיר קולות. ובית הכנסת הזה, שעכשיו נראה כמו חלל ריק - יהפוך למקום שמישהו יגיד עליו "שם חזרתי לעצמי."

אם הסיפור הזה נוגע לך - אנחנו כאן, ממשיכים לבנות, מקום אחד בכל פעם.

אתמול ישבתי מול בחור צעיר עם קעקועים על הידיים וחיוך שלא ממש הגיע לעיניים.הוא לא בא לחפש רב. לא תשובות. הוא הגיע כי היה ...
03/05/2026

אתמול ישבתי מול בחור צעיר עם קעקועים על הידיים וחיוך שלא ממש הגיע לעיניים.

הוא לא בא לחפש רב. לא תשובות. הוא הגיע כי היה לו קר, ממש קר בחוץ, והדלת שלנו הייתה פתוחה.

וזה הרגע שאני הכי אוהב – כשאין ציפיות. כי אז, פתאום, אתה לא חייב להיות "הרב" ואני לא חייב להיות "הרחוק". ואז נוצר משהו אמיתי.

שאלתי אותו אם בא לו כוס תה, והוא אמר: "רק אם יש גם סוכר". את הסוכר דווקא נגמר לי, אז רצתי למכולת (כן, רצתי. כי כשאומרים לך "תודה" אמיתי – זה שווה כל ריצה).

הוא ישב איתי עד חצות. לא דיברנו על דת. דיברנו על אבא שלו, על הפחד להיכשל, ועל התחושה שכולם כבר סימנו אותו.

ומשהו פשוט קרה שם. לא קסם, לא נס. פשוט בן אדם שהרגיש לראשונה שאף אחד לא בא לתקן אותו.

זה לא עניין של "לשכנע" או "לקרב". זה העניין של להיות נוכח. שלם. לא מפחד מהשונה. כי בסוף? אף אחד לא רחוק יותר מתוך המרחק שאנחנו יוצרים בראש.

וכאן נכנס מה שהארגון שלנו עושה – לא "מקרבים רחוקים", אלא פשוט מסירים את המרחק. בגלל שאני מאמין שכל אדם, לא משנה מאיפה הוא בא, לא משנה מה יש על הידיים או מה יש בלב – הוא הדמות הראשית של הסיפור שלו. והוא ראוי שמישהו יראה אותו. באמת.

מוכנים לגלות כמה קרוב אפשר להיות למישהו שנראה רחוק? הדלת תמיד פתוחה, אבל קודם – תביאו סוכר.

היום קבענו מזוזה בבית חדש, ופתאום נזכרתי בהודעה הזו.אנט ובועז קדרון מבארי. אוקטובר 2019 - הגעתי אליהם דרך רחל פריקר האהו...
29/04/2026

היום קבענו מזוזה בבית חדש, ופתאום נזכרתי בהודעה הזו.

אנט ובועז קדרון מבארי. אוקטובר 2019 - הגעתי אליהם דרך רחל פריקר האהובה, קבענו מזוזות, ברכנו, חזרתי הביתה. אחד מאותם ביקורים שחרוטים לך קצת בלב ואז החיים ממשיכים.

ואז בא ה-7 באוקטובר.

וכשקיבלתי את ההודעה שלהם - ידיי ממש רעדו. הם שרדו. 19 שעות בממ"ד. מחבלים מסביב. והבית לא נשרף. לא נשרף. מתוך בארי, הבית הזה עמד. ואנט כותבת לי, בצניעות ובאמונה שכמעט שוברת אותך, שהיא מאמינה שהמזוזות שמרו עליהם. ועכשיו הם מפנים את הבית לקראת הריסה, ושואלת אם אפשר לקחת את המזוזות לבית החדש.

כן, אנט. מותר. ויפה. ונכון. ומרגש עד עמקי הנשמה.

המזוזה היא לא קמע. היא לא קסם. היא שם, על המשקוף, כדי שבכל כניסה ויציאה - תזכר. תזכר שיש בית, שיש ערכים, שיש משהו ששווה לשמור עליו. ואולי זו בדיוק הסיבה שכשאדם קובע מזוזה מתוך אמונה, מתוך בחירה, מתוך רצון אמיתי - משהו בבית משתנה. לא תמיד אפשר להסביר את זה בהיגיון קר. אבל אנשים שעברו את מה שאנט ובועז עברו - הם מסבירים את זה בדרך אחרת.

השבוע, חזרנו לבארי לקבוע ביחד את המזוזה

יש משהו בריח עשן של מדורה שמחזיר אותי הביתה יותר מכל דבר אחר.ל"ג בעומר, יום שני ה-4.5, ההדלקה המרכזית שלנו בבית כנסת "אי...
29/04/2026

יש משהו בריח עשן של מדורה שמחזיר אותי הביתה יותר מכל דבר אחר.

ל"ג בעומר, יום שני ה-4.5, ההדלקה המרכזית שלנו בבית כנסת "איילת השחר" - תפילה, הרצאה עם הרב משה בויאר על תורת הסוד של רשב"י, ואז מדורה עם שירים וריקודים שמזיזים משהו בפנים.

עמדתי הבוקר ליד שדה שעורה בעינת, והרוח עברה בין השיבולים בדיוק כשסיימתי לספור את העומר - ורגע אחד הרגשתי שאבותינו עשו בד...
28/04/2026

עמדתי הבוקר ליד שדה שעורה בעינת, והרוח עברה בין השיבולים בדיוק כשסיימתי לספור את העומר - ורגע אחד הרגשתי שאבותינו עשו בדיוק את זה, כאן, על האדמה הזו.

ספירת העומר היא לא סתם מניין ימים. היא דרך לתת לזמן משקל. לומר: היום הזה שווה משהו. אני לא רק עובר דרכו - אני נמצא בו.

וכשעושים את זה ליד שדה אמיתי, כשריח האדמה והחיטה מעורב בברכה - משהו נפתח. זה לא נשמע מוזר? שפסוקים עתיקים מקבלים פתאום גוף, צבע, מרקם?

אם גם אתה מרגיש שהמסורת הזו מחכה שתגיע אליה קצת יותר קרוב - אנחנו כאן.

יש משהו בתפילה של ערב יום העצמאות שלא דומה לשום תפילה אחרת בשנה.עמדתי אתמול בבית הכנסת איילת השחר, מסתכלת על כל האנשים ש...
21/04/2026

יש משהו בתפילה של ערב יום העצמאות שלא דומה לשום תפילה אחרת בשנה.

עמדתי אתמול בבית הכנסת איילת השחר, מסתכלת על כל האנשים שעומדים יחד - דוסים ולא דוסים, כיפות סרוגות וכיפות שחורות, חולצות לבנות וג'ינסים - וחשבתי: הנה זה. הנה בדיוק זה.

כי יש משהו שמציק לי קצת בשנים האחרונות, משהו שמדגדג בחזה בכל פעם שמדברים על פילוג ועל קרע ועל "שתי מדינות" שחיות זו לצד זו בתוך מדינה אחת. אנחנו כאל כך מתרגלים לסיפור הזה שאנחנו שונים, מנוכרים, לא מדברים אותה שפה - עד שרגע כזה מגיע ופשוט מתיז לך מים קרים על הפנים, בצורה הכי טובה שיש.

אנשים שבחיי היומיום אולי לא היו מוצאים על מה לדבר - עומדים כתף אל כתף, שפתיים זזות באותן מילים בדיוק. משהו עתיק ומשהו חדש בו-זמנית.

ואז חשבתי על החברותא שלנו - על מה שקורה כשאנשים שונים מתיישבים יחד סביב טקסט, ומגלים שיש שם שיחה שמחברת הרבה יותר ממה שמפריד.

כי זה בדיוק מה שחברותא עושה. לא מלמדת אותך מה לחשוב, אלא מזמינה אותך לשבת עם מישהו - גם אם הוא לגמרי לא כמוך - ולשאול שאלות ביחד. ולגלות שאתם מחפשים פחות או יותר את אותם הדברים.

אם גם אתם מרגישים שמשהו בתמונה הזאת נוגע לכם בלב - אנחנו כאן.

Address

4 Haroeh Street
Rehovot
76150

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when איילת השחר - Ayelet Hashachar posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share