רעיונות לפרשת השבוע

רעיונות לפרשת השבוע רעיונות ומחשבות על פרשת השבוע

14/11/2025

בס"ד

קצת מחשבת ישראל

נושא: לא הכול לטובה או בעצם כן?

קל וקשה להגיד בו זמנית, הכול לטובה, במיוחד בזמן שאנו עוברים ייסורים קשים ועוד.
בנוסף בזמן תקופת המדבר, האל כעס עלינו מספר רב של פעמים, היה אפילו רעיון של השמדה מלאה, בזכות משה רבנו שאמר עלינו רחמים, זה לא קרה.
אם רובנו לא היינו קיימים, האם היינו אומרים זה הכול לטובה? השם עושה רק טוב?

אין הדברים מתחברים להגיון, השם יכול לכעוס עלינו ולהעניש אותנו ואין זה לטובה, אלא אם כן אנחנו לא מבינים חשבונות שמים, בשכל הגשמי והדל שיש לנו.
יש לנו גם שכל רוחני מצומצם יחסית.
אם אנחנו נגיד הכול לטובה, לא נלמד כלום מהעונש, כי מבחינתו אין עונש
השם לא מעניש, הכול לטובה.
לכן אנו צריכים לדייק בנושא זה, אם אנו מרגישים שהשם מעניש אותנו, צריך לקבל את העונש.
להבין אותו, ללמוד ממנו מה שניתן ואז בסוף אחרי שהבנו, הכול טובה.
לא פשוט להגיד, הכול לטובה וזהו להעביר את העונש ככה שיחלוף לידנו, לא למדנו כלום.

למשל: נרצחו מיליוני יהודים בשואה, לא להגיד זה פשוט קרה וזהו, הכול לטובה.
אלא להבין את המשמעות, נרצחו מיליוני יהודים בשואה, מה זה בא להגיד לי?
מה אני מבין מזה? מה חשוב שאקח מזה לחיי הפרטים?
כולל חורבן בית המקדש עוד אסון, לנו העם היהודי לא חסר אסונות.
אנשים שנצלו מן מנהרות חמאס, חזרו עם תובנות.

הכול לטובה? רק אם לומדים מזה משהו.

שנזכה לשמוע בשורות טובות, שבת שלום

14/11/2025

בס"ד

פרשת חיי שרה – שידוכים

השידוך הראשון אשר מתועד בתורה באופן מסודר זה השידוך של יצחק אבינו,
השדכן אליעזר עבד אברהם, הכלה רבקה אמנו.
יש הרבה מה ללמוד מכל התהליך הזה, אבל ברשותכם אתמקד ב2 רעיונות.

רעיון ראשון זה המפגש של אליעזר עם רבקה, הוא מציב במוחו איזה מבחן
מוסרי במידה ומישהי עוברת אותו היא תהיה הכלה ליצחק.
רבקה עוברת אותו ועוד מוסיפה משלה (משקה את הגמלים), הפסוק גם מציין
את יופייה, לאחר מכן שאליעזר נמצא בבית רבקה, המפגש הזה מסופר שוב
אך הפעם הפסוק לא מספר על יופייה.
מפה ניתן להבין שלא צריך כפילות, במעשה חסד יש יופי באדם.
מה שמייפה את האדם זה לא רק מראהו החיצוני אלא גם מעשיו.

רעיון שני זה אחיו של רבקה לבן, ידוע שבשידוכים מסתכלים על כל המשפחה.
אח/אחות אשר ירדו מדרך הישיר יכולים להרוס שידוך שלם או לפחות להקשות על שידוך.
הנה לבן אחי רבקה,(לבן=מלבין פני אנשים ברבים), לא הרס את השידוך.
מה התורה באה ללמד אותנו?
אם באמת יש חיבור אמיתי בין אנשים, לא צריך להסתכל על אחים/אחיות
אלא אם כן מחפשים סיבה לבטל את השידוך.

חורף בריא, שבת שלום

בס"דפרשת שופטים איזה יופי מתחילה שנת הלימודים בבתי ספר בארץ ישראל. ההתרגשות היא גדולה, כמו כל שנה תחילת כיתה א וסיום כית...
04/09/2025

בס"ד

פרשת שופטים

איזה יופי מתחילה שנת הלימודים בבתי ספר בארץ ישראל.
ההתרגשות היא גדולה, כמו כל שנה תחילת כיתה א וסיום כיתה יב.
כמובן שיש גם בין לבין, אבל אלו נקודות הקצה.
התורה כפי שהיא מלווה את חיי האדם בכל דרכיו וגם בדרך הזו
של הלימודים אנו פוגשים את פרשת שופטים.
בתוך הפרשה יש את המשפט הידוע "אל תחרוש שור וחמור יחדיו".
מצווה פשוטה ומובנת, לפי הפשט הם לא שווים בכוחות שלהם.
לכן תמיד החמור יסבול, כוחו של השור גדול יותר.
אבל מה אם ההסתכלות החינוכית, יחדיו הכוונה באותו מעמד
והרי הם לא שווים.
מורה לא יכול לראות את כל הילדים בכיתה שווים ביכולתם, יש ילד שקולט יותר מהר ויש אחד שקולט יותר לאט וכו'..
ההורה גם כן לא יכול לראות את הילדים שלו שווים ביכולתם, כל ילד שונה.
יש אחד שמעניין אותו משהו אחד ויש אחר שמעניין אותו אחר,
יש ילד יותר נוח ויש ילד יותר מאתגר, לא כל האצבעות שוות.

שנת לימודים מוצלחת לכל עם ישראל, שבת שלום

06/03/2025

בס"ד

פרשת תצוה

אתמול בצהריים הייתה שיחה עם חבר אשר שאל אותי, מה הפסוק הכי חשוב בתורה?
לא ידעתי לענות לו.
בהתחלה עניתי "שמע ישראל".. עד היום זה מה שמאחד אותנו כעם ובעת סכנה אנשים אומרים זאת, גם אלו שהם לא מאמינים.

חבר שלי משיב לי בשלילה, לא הפסוק הזה.
לאחר כמה רגעים הוא עונה את תשובתו:" את הכבש האחד תעשה בבוקר ואת הכבש השני תעשה בין הערבים". (פרק כ"ט פסוק לח)
מה כל כך חשוב בפסוק הזה?, חשבתי לעצמי, הקרבת הקורבנות, עבודת המקדש זה כל כך רחוק מאנשים.
ואז הוא ענה לי, לא מדובר על הקרבת הקורבנות, אלא על ההתמדה, לעשות משהו ולהתמיד בו, גם שהתנאים הראשונים השתנו.
במילים אחרות, לדבוק מטרה גם תחת סביבה משתנה.
זה רעיון של הפסוק הזה.

את זה אני מאחל לכם בפתחתו של חודש אדר, להתמיד במטרות שלכם, להגשים את עצמכם גם עם הסביבה משתנה, שבת שלום

11/02/2025

בס"ד

פרשת יתרו

לקראת סוף הפרשה אלוקים מבקש "מזבח אדמה תעשה לי", זאת הבקשה.
בהמשך אם אתם רצים לעשות מזבח באבנים אזי יש תנאים לכך.
לא נכנס לזה.
אבל כן מתמקד בבקשה הראשונה מזבח אדמה תעשה לי, יש פרשנים
ומדרש מתוך מסכת זבחים, גם לזה לא נכנס.
מביא לפה לפניכם רעיון פשוט.
האדם גם כן מקורו האדמה, אז עבודת השם צריך להגיע מתוך תוכו של האדם.
לאורך ההיסטוריה היהודית אנו רואים שיהודים שהדת החזיקה אצלם
פחות וחלק יותר, כולל גדולי דור והצאצאים שלהם.
אך למה במקום אחד זה מחזיק במקום אחר זה לא מחזיק?
אין לי פתרון קסם, ילד יכול להתחיל את חיו כדתי ובשנותיו הבוגרות
לצאת מדרך זו לדרך אחרת חילונית יותר.
דבר אחד אני יודע, בכוח שום דבר לא מחזיק.
זה צריך לבוא ממנו מאדמתו, שתילים הם עדינים ואז צומחים לעצים חזקים.
לא בכוח, אלא ברוך אהבה טיפול וסבלנות, הרבה סבלנות.

שבת שלום

11/02/2025

בס"ד

פרשת בשלח

עם ישראל יוצא מארץ מצרים חמוש, ראו ביאור רש"י,
אז למה לא נלחם בפרעה ובכל חייליו?
ברגע שראו עם ישראל את המצרים, הם החלו לפחד
התורה מציגה חילוקי דעות, אבל לא ריב.
פה כתוב "אלוקים ילחם לכם ואתם תחרשון".
עם ישראל לא מקריב את לוחמיו, אלא השם נלחם בשבילם
באופן מלא.
קורה נס הים נחצה לשניהם וכן הלאה..

לפני הקרב הבא עם עמלק, היה ריב לכן
נקרא המקום מי מריבה.
ואחרי הריב שבאו עמלק להילחם בישראל,
פה כבר עם ישראל ירד להילחם, פיזית.
אלוקים היה אתם ולא וותר על העם הזה.
ברגע שמשה הרים את ידיו, עם ישראל ניצח.
ברגע שמשה הוריד את ידיו, עם ישראל הפסיד.

מה למדנו מכל זה?
ברגע שיש ריבים בעם ישראל, אנחנו צריכים פיזית,
להילחם, ברגע שיש חילוקי דעות, אך שלום בין ישראל.
אלוקים נלחם לנו בלעדינו.

שבת שלום

26/01/2025

בס"ד

פרשת בא

פרשת בא מספרת על יציאת מצרים, כפי שזכור לכם בפרשה הקודמת ,
פרשת וארא היה דיבור על יציאת מצרים ואף היה שם רשימה, כולם יוצאים.
(פרק ו פסוק יד) אלה ראשי בית אבתם...
מעניין לראות את התורה, כיצד היא מלווה אותנו משבת שבת,
ומה שרלוונטי אז רלוונטי גם היום.
ההתרגשות שאנו מרגישים על כל חטוף שהשתחרר, כך גם עם ישראל הרגיש כאשר עזב את מצרים.
לעזוב את מצרים זה סיפור אחד שמצרים תעזוב אותך זה סיפור אחר, תחושת העבד.
האנשים אשר יוצאים משבי חמאס וחוזרים אלינו, החווית שחוו עדין אתם.
נקווה בעזרת השם שיתדעו להשתחרר מזה ולהחזיר לכם את החיים שלהם.
התורה נותנת פה כלי עזר, המועדים.
מכל הבלאגן הרגשי אשר הקיים אנו מקבלים את חג הפסח ומחווים לקיים אותו.
כי למרות היציאה ממצרים,הבן צריך מסגרת את סדר יום.
להתחיל לשקם את חיו, אז וגם בימים אלו.
שמשמע בשורות טובות, בעת השם יתברך, שבת שלום

עילוי נשמת אבי, ר' זכריה בן ישראל ז"ל

25/12/2024

בס"ד

פרשת וישב- שיעור באמונה מיוסף הצדיק

ברשותכם אכתוב בקצרה,
לאחר שיוסף יושב בכלא ופותר את החלומות של שר המשקים ושר האופים.
הוא אומר לשר המשקים את המילים הבאות בשפתנו,
"ברגע שתשתחרר תספר עלי למעלה (תזכיר אותי) לפרעה"
במטרה שבזכות שר המשקים, יוסף ישתחרר.
זה עולה ליוסף בשנתיים נוספות בכלא, על כך שסמך על בשר ודם ולא על הקדוש ברוך הוא.

פה העניין הגדול, חלקנו בחיי היום יום שלנו, אנו סומכים על אנשים שיעזרו לנו, שיקדמו אותנו שיסדרו אותנו בחיים, אתם מבינים למה אני מתכוון, אין זה נכון לפעול כך, זה סתם מעקב את התוצאה.

האדם צריך לעשות את שלו, השתדלות ולהשאיר הכול להשם יתברך, מתוך אמונה שהשם יותר מה טוב לי, הוא מנהל את העולם, מה שמגיע לי מגיע לי.
בברכה לישועות טובות, שבת שלום

13/12/2024

בס"ד

פרשת וישלח

בפרשת וישלח, יעקב פוגשת את עשו.
יעקב שולח שליחים לעשו על מנת לפייסו.
השליחים חוזרים ליעקב ומספרים לו שעשו מגיע
עם צבא, כנראה לא מגיע בטוב.
יעקב כאסטרטגיה חוצה את מחנו ל2 מחנות
ואומר את התפילה היפה הזו שהפך לשיר מפורסם.
"קטנתי מכל החסידים ומכל האמת אשר עשית את עבדך,
כי במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשני מחנות".

השפת אמת מתעכב על המילה במקלי, למה לרשום במקלי ולא לרשום את
כל הרכוש, היה ליעקב אבינו בזמנו רכשו רב?

התשובה הניתנת לפי השפת אמת, זה דגש על צניעות, ברגע שאדם
מתפלל הוא חייב להתפלל מתוך צניעות.
גם לי בחיי, תפילות מתוך צניעות מתקבלות טוב יותר.

אשרי העם הזה, שבת שלום

10/11/2024

בס"ד

פרשת לך לך

פרשה זו למעשה מספרת על אברהם אבינו אשר עזב את ארצו בעקבות הוראה
של מי שהוא האמין שיצר את כל העולם, הרי זה השם התברך.
הפרשנות הפופולרית על הפסוק הראשון "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ.."
מספרת למעשה על ההתפתחות של חזרה בתשובה.
ראשית את עוזב את הארץ, שנית את המולדת ושלישית את בית אביך,
יש כאלה שלקחו את הפסוק הזה לנקודת קיצון, ניתוק מן המשפחה החילונית.

אני מבקש לדבר על להתמקד במשהו אחר, על אותם חיילים גיבורים מילואימניקים וכו..
שעזבו כל מה שיש להם ובאו להתגייס למען עם ישראל, כולל יהודים מחוץ לארץ
דברו על מורל גבוה ואחוזי גיוס גבוהים.
האם שמעו (כמו אברהם) קול אלוהי עזבו הכל ובאו?
הערצה גדולה יש לי להם ולגבורתם, הם הבינו
שבשביל עם ישראל צריך לעשות זאת, עם ישראל זה הקול הנדרש.

שהקדוש ברוך הוא, ישמור, יגן וישגיח... תחת כנפי השכינה את כל עם ישראל, יהיו אשר יהיו. שבוע טוב

31/10/2024

בס"ד

פרשת נח

פרשת נח פותחת בבני האדם אשר רעים השם מביא את המבול ומתחיל
עולם חדש, הניתוח הזה פשוט ביותר לא מורחב.
השאלה שלי, מדוע נכתב: "אתה ידעתי שיצר האדם רע מנעוריו?"
השם בכבודו יצר את האדם, מה לא ידעת?
אלא שזה מחזק את העניין של בחירה חופשית, אנחנו לא רובוטים
אוטומטים עושים רצון השם, אנו עושים רצון השם מתוך יראה ואהבה.
דעת השם.
לדעת את השם יתברך ולחקור היטב.

בדבר נוסף בפרשת נח, גם אנחנו בימים הלו חווים סוג של מבול
סערות, יש כאלה אשר חווים זאת חזק יותר ויש פחות יותר מאז, הטבח
האוים בשביעי לאוקטובר.

בסוף כל מבול יש הרס וחורבן, אבל בונים שוב, אנשים יבנו שוב
את ביתם ויחיו שוב באדמתם.

שבת שלום

31/10/2024

בס"ד

פרשת בראשית

בפרשת בראשית מסופר על המפגש בן הנחש לחווה, הנחש רצה את חווה
וניסה לפתות אותה בעזרת אותו פרי מעץ הדעת,(ראו רש"י שם).
נאמר גם לפני שחווה הגיעה, האדם היה שוכב על כל בהמה (ראו רש"י שם).

במקרה השני חווה הצילה את אדם ונקראת אם כל חי במקרה הראשון
חווה הכשילה את אדם.
מהכתוב אני לומד שני דברים:
א. השיחה בגין גברים לנשים צריך להיות כמה שפחות,
היום יש בני אדם כנחשים, שמירה על הצניעות.
ב. לאישה יש משמעות חזקה יותר בחייו של אדם, אדם כל חי
והיא צריכה להתייחס לכך בהתאם, שומרת על ביתה.

שבת שלום

Address

הרב אונטרמן
Petah Tikva

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when רעיונות לפרשת השבוע posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Place Of Worship

Send a message to רעיונות לפרשת השבוע:

Share