18/05/2026
"מי ייתן לי תחתך, בני": עשור להסתלקות רבה המיתולוגי של נתניה
במעמד מרגש ורב-משתתפים צוין עשור להסתלקותו של הגר"ד שלוש זצ"ל. הרב ישראל מאיר לאו פרץ בבכי כשחשף את רגע הפרידה ביניהם, והבוקר נמשכים האירועים ב"יום שכולו תורה" המוקדש למשנתו הייחודית.
עשור חלף מאז נסתלק מעמנו הגאון רבי דוד חיים שלוש זצ"ל, מי שכיהן כרבה הראשי של נתניה למעלה מ-60 שנה, חבר מועצת הרבנות הראשית וממנהיגיה הבולטים של יהדות המערב. הרב שלוש היה דמות יוצאת דופן בנוף הרבני: פוסק הלכה אמיץ שלא חת מאיש (ומוכר בין היתר בזכות מאבקו ההיסטורי להכרת יהדות אתיופיה), איש אמת שפיו וליבו שווים, ומנהיג ששילב ידע תורני עצום עם אהבת ישראל פשוטה ויוקדת.
אמש (ראשון), התכנסו מאות מתושבי העיר, תלמידיו ומוקירי זכרו בהיכל בית הכנסת המרכזי "זכור לדוד" לעצרת זיכרון מרגשת.
את הרגע המטלטל של הערב סיפק הרב הראשי לישראל לשעבר, הגר"י מאיר לאו, שכיהן לצד הרב שלוש ברבנות נתניה במשך תשע שנים. בקול חנוק מדמעות, שיתף הרב לאו לראשונה את הקהל ברגע הפרידה ביניהם, ערב מעברו לכהן כרבה של תל אביב: "ישבנו ביום שישי בצהריים, שנינו לבד, לנקות את השולחן ולסגור את התיקים הפתוחים. כשירדנו למטה, הושטתי לו יד להיפרד. הרב שלוש, שהיה אדם תקיף ושלט ברגשותיו, פתאום פרץ בבכי. הוא תפס את ידי ואמר לי: 'מי ייתן לי תחתך, בני?'. חששנו בהתחלה איך נסתדר יחד – שני רבנים מרקע כל כך שונה – אבל הייתה בינינו אהבה ואחווה נדירה. לעולם לא אשכח את הדמעות שלו באותו יום שישי".
חבר מועצת הרבנות הראשית, הרב אליעזר שמחה וייס, האיר זווית נוספת בדמותו המיוחדת של הרב: "הוא לא היה רב של מגזר. אפילו הפראק שלו לא היה שחור, אלא כחול. הוא היה הרב של כולם. התורה שלו הייתה עטופה בחסד עצום. הוא לא חיכה שיבואו אליו, אלא היה מכתת רגליים למפעלים כדי להכשיר אותם, והיה מקדיש שעות ארוכות רק כדי לשבת ולדבר עם זוגות צעירים, דתיים וחילונים כאחד, לפני הנישואין".
בנו וממשיך דרכו, רב שכונות מזרח נתניה הרה"ג יהודה שלוש, חתם את העצרת ושרטט קווים לדמות המנהיג. מתוך עיון בחייהם של משה רבנו ואברהם אבינו, הסביר הרב יהודה את מחיר ההנהגה: "מנהיג אמיתי של עם ישראל הוא אדם שמוסר את כל כולו, עד כדי כך שחייו האישיים מתבטלים מול השליחות. אבא היה 'איש של עם ישראל'. זה לא שהמשפחה לא הייתה חשובה לו, אבל מול המשימה של הרמת קרן התורה ועם ישראל – הכל זז הצידה. הוא חי ופעל בתחושת שליחות עליונה".
אירועי הזיכרון לא הסתיימו בעצרת. הבוקר (שני) מתקיים בבית הכנסת "זכור לדוד" יום עיון מרתק ("יום שכולו תורה") בהשתתפות רבנים וראשי כוללים, המעמיקים במשנתו ההלכתית ובסדרת ספריו "חמדה גנוזה". ביום חמישי הקרוב (ה' בסיון) בשעות הצהריים, תתקיים העלייה המרכזית לקברו בהר המנוחות בירושלים.
השידור המלא מעצרת הזיכרון והאזכרה במלאת 10 שנים להסתלקותו של מו"ר ...