בית חב"ד פסגת זאב מרכז

בית חב"ד פסגת זאב מרכז בית חב"ד פסגת זאב מרכז בראשות הרב השליח ר' אריאל פז

💐 שבת שלום ומבורך 💐
14/11/2025

💐 שבת שלום ומבורך 💐

להשלים את השליחות
>> פרשת חיי שרה

על פי המדרש, כשאברהם שלח את אליעזר למצוא אישה ליצחק, הוא נתן לו שטר המעיד שכל רכושו שייך ליצחק, על מנת להראות שמשפחת הכלה תדע שיצחק הוא היורש האמיתי. אך מעבר לצד המעשי, מתנה זו מבטאת את גודל החשיבות שאברהם ראה בנישואין אלו.

נישואי יצחק ורבקה היו הנישואין הראשונים של זוג יהודי לאחר ציווי ברית המילה ומהם צמח עם ישראל. בכך שאברהם העניק את כל רכושו ליצחק, הוא רמז שכל מהותו ועתידו, כולל עושרו הרוחני והגשמי, תלויים בנישואין הללו, המגלמים את ייעוד הבריאה - חיבור של קודש וחול, נשמה וגוף.

יצחק שנחשב לעולה קדושה, אחרי ניסיון העקדה, והיה כל ימיו בארץ ישראל, נושא את רבקה שנולדה בחוץ לארץ וגדלה בביתם של בתואל הארמי ולבן - חיבור בין שני עולמות, שממנו נוצרת שלמות חדשה. אליעזר, השליח הראשון בתורה, היה זה שחיבר ביניהם.

מאז מוטלת שליחות זו על כל יהודי: לחבר בין רוחניות לגשמיות ולהאיר את העולם. כעת, אחרי אלפי שנות שליחות, אנו פונים אל הקדוש ברוך הוא, המשלח, ואומרים: עשינו את שליחותנו, כעת עשה אתה את שלך ושלח לנו את משיח צדקנו תיכף ומיד ממש.

(ע"פ ש"פ חיי שרה ה'תשנ"ב)

💐 שבת שלום ומבורך 💐
07/11/2025

💐 שבת שלום ומבורך 💐

להתנער ולהאמין
>> פרשת וירא

המדרש מספר שאברהם אבינו פתח פונדק דרכים באמצע המדבר והזמין כל עובר ושב להיכנס ולאכול ללא כל תשלום. לאחר שהאורחים אכלו ושבעו, היה מבקש מהם אברהם להודות ולברך את בורא העולם על המזון ששלח להם.

חלק מהאנשים מיד בירכו בחפץ לב, אך לפעמים היה אברהם נתקל באנשים שלא הסכימו לברך. או אז היה מוציא אברהם, כך מספר המדרש, את מחירון הארוחה ומבקש תשלום גבוה - מתאים למחירון מופקע של פונדק באמצע מדבר... מיד היו האנשים מתרצים ומברכים.

כאן מיד עולה השאלה: מה הייתה מטרתו של אברהם? הרי ברכתם של אותם אנשים הייתה רק כדי להיפטר מהתשלום המעיק, האם ישנה תועלת בברכה מתוך כפייה?

אברהם ידע כי בתוכו של כל אדם קיימת אמת המאמינה בבורא עולם. ישנם אנשים שמחסומים רגשיים ושכליים מסתירים מהם אמונה זו. לפעמים, אדם צריך לעבור 'ניעור' קל והפעלת לחץ שמזעזעת את המחסומים וגורמת להם להיעלם, ואז גם אותם אנשים מגלים את האמונה הטמונה בהם ומודים ומברכים את בורא העולם מכל הלב.

(ע"פ לקוטי שיחות טו, עמ' 122)

💐 שבת שלום ומבורך 💐
31/10/2025

💐 שבת שלום ומבורך 💐

ירידה לצורך עלייה
>> פרשת לך לך

הפרט הראשון שהתורה מגלה לנו על היהודי הראשון - אברהם אבינו, הוא הציווי הפותח את פרשת השבוע: "לך לך".

מכאן אנו למדים שהיסוד הראשון בעבודת היהודי הוא להיות בתנועה מתמדת - ללכת, להתקדם, לצמוח, לעלות מדרגה אחר מדרגה.

כשממשיכים לקרוא את הפרשה מתברר, כי הליכה זו של אברהם הובילה בהמשך אל הירידה למצרים. האם זו באמת התקדמות או עלייה?

במבט ראשון נדמה שאכן זו ירידה, אולם בעומק הדברים זוהי ירידה שהיא חלק בלתי נפרד מהעלייה עצמה. ירידה שמטרתה לחשוף כוחות נעלמים, כדי לעלות לאחר מכן למדרגה גבוהה יותר. ואכן כך קרה: אחרי הירידה למצרים עלה אברהם בחזרה לארץ ישראל "ברכוש גדול".

כך גם בחיינו: לעיתים אנו מסתכלים על המציאות שסביבנו, על החושך, הבלבול והקשיים - ושואלים את עצמנו: איך מתקדמים מכאן? איך אפשר להאיר בעולם כזה?

התשובה טמונה בסיפורו של אברהם: גם אם נדמה שהעולם בירידה, בעצם כל ירידה היא חלק מהתהליך האלוקי של העלייה. באמצעות ההתמודדות עם החושך, העולם עצמו מזדכך ומתקרב לקראת הגאולה השלמה.

(ע"פ לקוטי שיחות ה', עמ' 57)

💐 שבת שלום ומבורך 💐
24/10/2025

💐 שבת שלום ומבורך 💐

להמשיך את קדושת החגים
>> פרשת נח

בתוך עולם משותק ומוצף במים שטה לה תיבה, שיושביה מוגנים מפני השיטפון והסערה. תיאור זה, שעליו מספרת התורה בפרשת נח, מנוגד לחלוטין לחיי השגרה שאנחנו רגילים לחיות בהם.

תקופה מעין זו בלוח השנה היהודי מתרחשת רק בחודש תשרי. זהו חודש שבו אנו מתנתקים משגרת חיי החולין שלנו ומתעלים לעולם נעלה ורוחני.

אמנם תקופת החגים היא לא המטרה העיקרית, אלא כמו הציווי בפרשת נח - "צא מן התיבה". אמנם השהייה בתוך התיבה היא דבר נעלה ונשגב, אך המטרה עם סיום המבול היא להביא את האור שהיה בתיבה אל המציאות הרגילה, אל העולם הרגיל.

חודש תשרי הוא בדוגמת השהייה בתיבה: בתקופת חודש תשרי היינו שרויים ומוקפים בחגים ובאווירה קדושה ומרוממת, אך המטרה אינה להישאר רק בתוך ה'תיבה' ולחיות את שגרת החגים כל הזמן, אלא דווקא היציאה מן ה'תיבה' אל העולם. עלינו להמשיך את אווירת וקדושת החגים גם לימים האפורים והרגילים של השנה. לחיות בעולם הרגיל את חיי היום-יום שלנו, כאילו אנחנו נמצאים בתוך ה'תיבה'.

(ע"פ לקוטי שיחות א, עמ' 14)

💐 שבת *בראשית* שלום ומבורך 💐
17/10/2025

💐 שבת *בראשית* שלום ומבורך 💐

דווקא כשקשה - עושים!
>> פרשת בראשית

מכירים את הסיטואציה שבה אתם בדרך לעשות איזו מצווה או מעשה טוב, ופתאום צצים הפרעות מכל כיוון, עד שאתם חושבים לוותר? אז הנה מסר מאדם הראשון:

כאשר נבראו אדם וחוה ביום השישי לבריאה, אסר עליהם אלוקים איסור אחד - לא לאכול מעץ הדעת. אדם וחוה לא עמדו באיסור הקטן הזה ואכלו מעץ הדעת.

חטאם של אדם וחוה לגמרי לא מובן, בפרט לנוכח דברי המדרש שהאיסור היה לשלוש שעות בלבד(!), כאשר בכניסת השבת כבר היה מותר להם לאכול. בכל זאת, הם לא הצליחו לעמוד בפיתוי פעוט וקטן, ואכלו מעץ הדעת.

הסיבה לכך היא, כי אלוקים ברא אותנו באופן כזה שתהיה לנו בחירה חופשית. כדי שיתקיים מאזן שווה בין הטוב לרע, ניתן ליצר הרע כוח להעמיד משקל-נגד לכל פעולה שלנו. לכן, גם בעשיית דברים קטנים יכול להתרחש מאבק קשה. בגלל חשיבות האיסור שלא לאכול מעץ הדעת, התייצב היצר הרע בכל כוחותיו והצליח לפתות את אדם וחוה.

אז אם אתם רואים שממש קשה לכם לעשות איזה מעשה טוב והיצר הרע עומד מולכם חזק ואיתן, דעו שהמעשה הזה ממש משמעותי עבורכם וישנה חשיבות מיוחדת שתעשו אותו.

(ע"פ לקוטי שיחות ג', עמ' 747)

💐 שבת שלום ומבורך 💐🍷ומועדים לשמחה 🍷
10/10/2025

💐 שבת שלום ומבורך 💐
🍷ומועדים לשמחה 🍷

נענעתם כבר?
שבת חול המועד סוכות

ראיתם פעם קבוצת אנשים לומדים תורה? בטח הבחנתם שכולם יושבים מול הספרים ומתנענעים. מאיפה הגיע הנענוע הזה? כשאדם לומד ומתעמק הוא נדרש ליישוב הדעת ולרוגע, ובכל זאת אנחנו מתנענעים בעת לימוד התורה.

אבל לא רק אנחנו מתנענעים, גם הלולב מתנענע. ההלכה אומרת שהלולב חייב להיות גבוה, לפחות בגובה 32 ס"מ, ומספיק גבוה מעל ההדסים והערבות כדי שיוכל להתנענע.

יש קשר בין הנענועים של לימוד תורה ושל הלולב. מתוך ארבעת המינים הלולב מייצג את לומדי התורה, ולכן דווקא בו נקבע מנהג הנענועים.

בזוהר מוסבר שאנחנו מתנענעים בעת לימוד התורה, משום שהנשמה שלנו דומה לנר. כשם ששלהבת הנר רוטטת בלי הרף, משום שהיא נמשכת למקורה העליון, כך גם הנשמה שלנו: הנענוע בעת הלימוד מבטא כיסופיה של הנשמע להתחבר עם מקורה האלוקי.

את העניין הזה מזכיר גם הלולב בנענועיו, הוא אומר, כביכול, ללומדי התורה: אל תשכחו מה אתם לומדים. אמנם אתם מתעמקים בחכמה ובשכל, מנסים להבין את הדברים בהיגיון, אך עליכם לזכור שעיקר מהותה של התורה היא בהיותה חכמת השם, ובאמצעות הלימוד בה אנחנו מתחברים עם אלוקים.

(ע"פ לקוטי שיחות ד', עמ' 1162)

🍷 מועדים לשמחה 🌿💐 חגים וזמנים לששון  💐
06/10/2025

🍷 מועדים לשמחה 🌿
💐 חגים וזמנים לששון 💐

חיבור מושלם
>> חג הסוכות

בחג הסוכות ישנן כמה מצוות מיוחדות, אבל המצווה המרכזית, שעל שמה גם נקרא החג, היא מצוות הישיבה בסוכה.

למצוות הישיבה בסוכה יש כמה מעלות מיוחדות: בשונה משאר המצוות שיש להן זמנים מיוחדים ומוגדרים במהלך היום, המצווה לשבת בסוכה מתחילה מיד בכניסת החג ונמשכת ברצף עד לסיום החג אחרי שבוע - ממש 24/7.

בנוסף, בדרך כלל עשיית מצווה קשורה לפעולה של איבר מסויים, אך מצוות הסוכה עוטפת ומקיפה את כל גוף האדם, כשאדם נכנס לסוכה, הוא מקיים עם כל איבריו את המצווה.

מצוות סוכה מעבירה לנו מסר וכוח לצורת החיים שלנו במשך השנה כולה: הקשר שלנו לקדוש ברוך הוא צריך לבוא לידי ביטוי לא רק בזמנים מיוחדים, אלא במשך כל היום כולו, ולא רק כאשר אנחנו מקיימים מצווה או לומדים תורה, אלא גם כאשר אנחנו בעבודה, בבילוי, בזמן הארוחה ואפילו בזמן השינה.

(ע"פ לקוטי שיחות ב, עמ' 417)

💐 שבת שלום ומבורך 💐
03/10/2025

💐 שבת שלום ומבורך 💐

תחילתה של מנהיגות
>> פרשת האזינו

בפרשת השבוע אנו קוראים על ראשית מנהיגותו של יהושע בן נון. ביום פטירתו של משה רבנו מספרת התורה: "ויבוא משה וידבר את כל דברי השירה הזאת באוזני העם, הוא והושע בן-נון". על כך מפרש רש"י: "ניטלה רשות מזה וניתנה לזה". כלומר, זה היה היום שבו הועברה המנהיגות ממשה ליהושע.

למה היה צריך למנות את יהושע כמנהיג עוד בחייו של משה? בדרך כלל הסדר הוא שלאחר פטירת המנהיג, מתמנה המנהיג הבא אחריו. אלא הדבר נבע מהעובדה שיהושע היה "משרת משה", והוא היה בתכלית ההתבטלות כלפיו. אם משה לא היה מעמיד אותו כמנהיג בחייו, לא היה יהושע מצד עצמו מסוגל להיות נשיא ישראל.

מנהיג זקוק לתכונות של רוממות ונשיאות, ואילו יהושע ביטא עד אז תכונות הפוכות של 'משרת’, לצד התבטלות מוחלטת. זו הסיבה שהנהגתו של יהושע הייתה צריכה להתחיל עוד בחיי משה, כי בכך ניתן לו הכוח להיות מנהיג ישראל.

רש"י ממשיך ומפרש מדוע מכנה התורה בשם 'הושע' במקום 'יהושע': "לומר שלא זחה דעתו עליו, שאף על פי שניתנה לו גדולה - השפיל עצמו כאשר מתחילתו". למרות שיהושע עלה לגדולה בתפקיד המחייב התרוממות מעל העם, בכל זאת כלפי עצמו הוא המשיך להיות עניו ושפל.

דרכו של יהושע מורה לנו דרך בחיים: כשאדם זוכה לגדולה אל לו לחשוב שזה בא בזכות מעלותיו האישיות. הרגשה כזאת עלולה להוליד גאוות לב שלילית ומזיקה. דווקא תחושה של ענווה ושפלות היא המעניקה לאדם את היכולת למלא את תפקידו בנאמנות, והיא גם הכלי להמשך קבלת ברכות השם, ולהצלחה במילוי התפקיד.

(ע"פ לקוטי שיחות כט, עמ' 195)

📜 גמר חתימה טובה 🖋️🙏 בספר החיים הטובים והבריאים 🙏
01/10/2025

📜 גמר חתימה טובה 🖋️
🙏 בספר החיים הטובים והבריאים 🙏

שבים הביתה
>> יום כיפור

אם נבקש מבלשנים ומומחי שפות לפרש לנו את המונח 'תשובה' בכל שפה אחרת, הם יפרשו אותה כ'חרטה' (Repentance). ביהדות לעומת זאת 'תשובה' פירושה 'חזרה'.

בעולם מקובל שאדם שהתנהג בדרך לא טובה, צריך להתחרט על מעשיו הקודמים, למחוק את עברו ולהתחיל דף חדש. כלומר, עד עכשיו הוא היה רע ומעתה יהפוך לטוב.

ביהדות מסתכלים על היהודי בצורה שונה: נשמתו של כל יהודי במקורה ובטבעה היא טובה וטהורה. כאשר אדם חוטא, אין זה ביטוי של נשמתו אלא מעשים שמגיעים בגלל בלבול רוחני והפרעות חיצוניות שטורדות את האדם, אשר עומדות בניגוד מוחלט לטבעו האמיתי.

'חרטה' הוא צעד דרסטי וקשה. לא כל אחד יכול למחוק ולשכוח את עברו. לעומת זאת, כל יהודי יכול לעשות ׳תשובה'. תשובה אין פירושה למחוק את העבר או לשנות את הטבע, אלא בדיוק הפוך - לשוב ולחזור אל טבעו ומקורו האמיתי של כל יהודי, להתחבר לנשמה הטהורה שבו ובכך לשנות את מעשיו.

ביום כיפור כל אחד מאיתנו חוזר בתשובה ומתחבר חזרה למקור שלו – מחובר לקדוש ברוך הוא, ואז מעניק לנו הקדוש ברוך הוא שנה טובה ומתוקה!

(ע"פ לקוטי שיחות ב, עמ' 406)

💐 שבת *שובה* שלום ומבורך 💐
26/09/2025

💐 שבת *שובה* שלום ומבורך 💐

לחפש מציאה
>> פרשת וילך - שבת שובה

על ימים אלו - עשרת ימי תשובה, שבין ראש השנה ליום הכיפורים, נאמר הפסוק: "דרשו את השם בהימצאו, קראוהו בהיותו קרוב". הפסוק מתאר את הזמן שבו אלוקים קרוב אלינו ותפילותינו מתקבלות ברצון.

המילה "בהימצאו" היא מלשון מציאה. מציאה היא דבר שאדם לא עמל עליה ולא יצר במו ידיו - היא מגיעה לפתע, בהיסח הדעת, פתאום האדם מוצא.

בימים אלו, לאחר שעשינו חשבון נפש בימי חודש אלול וראש השנה, יכול להיות שהגענו למסקנה שאנו לא ראויים להתגלות של אלוקים, או אז מגיע הפסוק ואומר "בהימצאו" - אלוקים קרוב אליך עכשיו כמו מציאה. לא משנה אם אתה ראוי או לא, לא חשוב האם תתאמץ או לא, הוא כאן והוא מקשיב לך, עכשיו יותר מתמיד.

כל מה שנדרש מאיתנו לעשות מופיע בתחילת הפסוק: "דרשו את השם (דווקא) בהימצאו", "קראוהו (דווקא) בהיותו קרוב". עלינו לא להסתפק רק במציאה, אלא לדרוש ולחפש אותו ברצינות. דווקא בגלל שהוא כל כך קרוב ונגיש עכשיו, אנחנו צריכים להתאמץ ולהתקרב אליו יותר ויותר, עד שקירבה זו תאיר בנו במשך כל השנה הקרובה.

(ע"פ לקוטי שיחות לד, עמ' 200)

💐 שבת שלום ומבורך 💐
19/09/2025

💐 שבת שלום ומבורך 💐

אחדות - צו השעה!
>> פרשת ניצבים

פרשת ניצבים נקראת תמיד בשבת שלפני ראש השנה, והיא משמשת כהכנה לקראתו. בתחילת הפרשה מודגשת אחדות עם ישראל, כאשר הפרשה פותחת במילים: "אתם ניצבים היום כולכם", ומפרטת את כל הסוגים בעם ישראל.

אחדות אמיתית אין פירושה שהאחד מוכן לסבול או להכיל את זולתו, אבל באותו הזמן מרגיש את עצמו למעלה ממנו. אחדות אמיתית היא שכל אחד מרגיש שהוא נזקק לשני ובלעדיו הוא עצמו אינו שלם, בדיוק כשם שבאדם הראש נזקק לרגל.

בראש השנה נוצרת 'כריתת ברית' בין עם ישראל לקדוש ברוך הוא, ולשם כך צריך קודם את אותה אחדות. לכן קוראים את פרשת ניצבים לפני ראש השנה, שמתארת את האחדות מ"ראשיכם שבטיכם" עד "חוטב עציך" ו"שואב מימיך", וזאת כדי לתת לנו כוח להביא אחדות כזו לידי פועל. הקריאה בתורה מעניקה את הכוח שאכן כך יהיה.

כאשר יהודי מתעלה מעל השכל וההיגיון שלו, ומוכיח בפועל שלמרות שהוא מחשיב את עצמו ל'ראש', הוא מכיר במעלת הזולת עליו והוא חש אחדות מלאה עמו - הדבר פועל שאף הקדוש ברוך הוא יתנהג עמנו מידה כנגד מידה, ויעניק לכולנו, באופן שלמעלה מטעם ודעת - כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.

(ע"פ לקוטי שיחות ב', עמ' 398)

💐 שבת שלום ומבורך💐
12/09/2025

💐 שבת שלום ומבורך💐

מובדלים מהעולם
>> פרשת תבוא

שני פסוקים בפרשת השבוע 'כי תבוא' מבטאים את הקשר המיוחד בין הקב"ה לעם ישראל, הראשון: "את ה' האמרת היום להיות לך לאלוקים וללכת בדרכיו ולשמור חוקיו ומצוותיו ומשפטיו", והפסוק השני: "וה' האמירך היום להיות לו לעם סגולה".

את פרשת 'כי תבוא' אנו קוראים תמיד בחודש אלול, כך שישנו קשר בין פרשת השבוע לחודש התשובה.

לעיתים יהודי שוכח את הקשר שלו עם ה', עד שמבחינת התנהגותו החיצונית לא נראה הבדל בינו לבין שאר העמים. אבל כשמגיע חודש התשובה, מזכירים לו שהוא קשור עם הקדוש ברוך הוא, כפי שמפרש רש"י: "האמרת" - לשון הפרשה והבדלה. אתה מובדל מן העמים, קשור לעולם עם ה'.

אולם בכך לא די. יצר הרע עלול להוסיף ולפתות לרדוף אחר תענוגות העולם למרות הקשר עם ה'. על כך באה התשובה מהפסוק השני, "להיות לו לעם סגולה" - הקשר הוא קשר נפשי ופנימי של אהבה ושייכות, שנותן לנו להתמקד רק ברצון ה'.

אך גם זה עדיין חסר מחויבות מעשית. אפשר להרגיש זהות יהודית חזקה ולא לתת לה ביטוי ביום-יום. לכן התורה ממשיכה: "ללכת בדרכיו ולשמור חוקיו ומצוותיו ומשפטיו" - את התעוררות התשובה צריך לתרגם להתנהגות יום-יומית.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ט, ע' 196)

Address

השישה עשר 39
Jerusalem

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when בית חב"ד פסגת זאב מרכז posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Place Of Worship

Send a message to בית חב"ד פסגת זאב מרכז:

Share