Rabbi Oded Mazor הרב עודד מזור

Rabbi Oded Mazor הרב עודד מזור Rabbi of Kehilat Kol HaNeshama in Jerusalem

תמר לנדאו, זכרה לברכה, הלכה לעולמה בשבוע שעבר בגיל 95. היא נולדה בגרמניה, שרדה את השואה כנערה צעירה שנשארה יחידה ממשפחתה...
12/04/2026

תמר לנדאו, זכרה לברכה, הלכה לעולמה בשבוע שעבר בגיל 95. היא נולדה בגרמניה, שרדה את השואה כנערה צעירה שנשארה יחידה ממשפחתה, פגשה את שמחה ז"ל לאחר המלחמה ומאז היו יחד. הם הקימו משפחה, שני בנים ובת, בנו את ביתם בירושלים ותמר היתה במשך שנים רבות גננת שחינכה אלפי ילדים בעיר.
תמר גם היתה חברה בקהילת כל הנשמה, שניים מנכדיה היו בגנים של הקהילה ומאוחר יותר גם חגגו איתנו את הגעתם לגיל המצוות.
לפני שנתיים, בערב יום הזיכרון לשואה אצלנו בקהילה, זכינו לשמוע מתמר את סיפור חייה, את תלאות השואה והמלחמה ואת הבחירה בחיים לאחר השחרור. בחירה בנתינה, באהבה, ביופי - תמר אהבה לגדל פרחים ולייפות את העולם - ובחירה להשמיע את קולה ולספר את סיפורה.
תמר זכרה כל אדם שפגשה וכל סיפור שסופר לה, כי היא ראתה את האדם שמולה וידעה עד כמה קדושים החיים.
לפני שלוש שנים זכיתי לעמוד לצידה של תמר ולצד בתה יעל בהפגנה של דיירי בית-ההורים שבו התגוררה בשנים האחרונות, לקרוא יחד איתה ועם חבריה וחברותיה למען המדינה היהודית והדמוקרטית שהיא והם היו שותפים בבנייתה.
וביום שישי האחרון ליווינו אותה למנוחתה האחרונה בהרי ירושלים, טמנו אותה לצידו של שמחה ז"ל. בטקס שרנו שירים שאהבה, שירים שסיפרו מי היתה, וביניהם גם את 'פזמון ליקינתון' של לאה גולדברג. כל כך הרבה מדמותה של תמר מצוי בבית האחרון של השיר הזה:
"וּמָחָר נֵצֵא כֻּלָּנוּ אֶל הַגַּן
וְנִרְאֶה שָׁם אֶת הַפֶּרַח הַלָּבָן,
וְלִכְבוֹד הַיָּקִינְתּוֹן בְּנִי יָשִׁיר אֶת הַפִּזְמוֹן
וְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד תִּהְיֶה בַּגַּן."
תמר, לימדת אותנו שתמיד יש מחר להאמין בו. לימדת אותנו שאל המחר הזה, ואל היופי המתחדש ופורח בו, חשוב שנצא כולנו וניתן מקום זה לזו. לימדת אותנו להקשיב לשיר של ילדי הדור הבא ולשמוח בו שמחה גדולה.
נוחי בשלום לצידו של שמחה, עם כל השירים, הסיפורים והחוויות שהענקת לילדי הגן ולכל יקירייך, ואנו נמשיך תמיד להאמין ולקיים, ואם צריך גם לקרוא בקול גדול - מחר נצא כולנו אל הגן, ושמחה גדולה מאוד תהיה בגן.

כשהוצאנו לאור את "השמחה שבלב - מחזור לרגלים ולשבתותיהם" של התנועה הרפורמית ומועצת הרבנות הרפורמית, בעריכתו של הרב לוי וי...
07/04/2026

כשהוצאנו לאור את "השמחה שבלב - מחזור לרגלים ולשבתותיהם" של התנועה הרפורמית ומועצת הרבנות הרפורמית, בעריכתו של הרב לוי ויימן-קלמן ושלי, ביקשנו לייחד את רגעי אזכרת הנשמות שברגלים השונים. רצינו מילים לחבר בהן בין תוכנו של כל חג לבין רגע ה"יזכור" שבו. כמעט עשור חלף, ולצערנו ומכאובנו הזיכרונות לא הלכו והתרחקו מאיתנו, רק התחדשו והצטברו משנה לשנה. והנה מגיע היום השביעי של חג הפסח, היום שבו חצינו את ים סוף וראינו את צבא פרעה טובע, רגע ההודיה והשירה הגדולה, שהוא גם המועד שבאמצעותו ביקשו חז"ל ללמדנו כי גם המצרים - המשעבדים, הרודפים - הם מעשה ידיו של הקדוש-ברוך-הוא ואין הוא חפץ בשירת המלאכים על מיתתם.
כשנעמוד מחר בתפילת אזכרת נשמות יקירינו ויקירותינו שהלכו לעולמם, נזכיר לעצמנו לא לעצום עיניים מול סבל של כל בני ובנות משפחת האדם הברואים בצלם אלוהים. נזכיר, דווקא בתוך מלחמה שמחר ימלאו לה 40 ימים ולילות, 913 ימים לאחר שמיני-עצרת הנורא ההוא, כי תפילתנו אינה לניצחון כי אם לשלום - לימים שבהם נכתת חרבות לאתים וחניתות למזמרות, "לא ישא גוי אל גוי חרב, ולא ילמדו עוד מלחמה".

18/02/2026
03/02/2026

בערב שבת פרשת בא, לפני שבוע וחצי, זכיתי להתפלל עם קהילת Stephen S. Wise שבלוס-אנג'לס, אצל הרב יושי צוויבק והרב רון שטרן. למדתי מהם על חיי הקהילה ואתגריה בתקופה הזו, ראיתי את הקמפוס הנפלא של הקהילה, גני הילדים ובית-הספר, למדתי תורה עם חברי וחברות הקהילה והכרתי מעט יותר את העיר הגדולה שלחוף האוקיינוס השקט ( כולל טבילת רגליים במימי האוקיינוס, וכולל צפיה במשחק NBA הראשון בחיי - הדרבי של לוס-אנג'לס, הקליפרס נגד הלייקרס! חוויה רוחנית מטורפת בפני עצמה).
נתבקשתי לשאת דבר-תורה קצר בערב שבת בפני הקהילה, כשבקהל ישבו גם מנהיגי ומנהיגות קהילה נוצרית בעיר שהיו בביקור בישראל לפני מספר חודשים, כולל קבלת שבת בכל הנשמה. בדבר התורה שלי ציטטתי גם פרשנות למכת החושך שלמדתי באותו בוקר מהרבה פלישיה סול מקבלת בני ישורון BJ, ניו-יורק, שהתארחה עם קבוצה מקהילתה לקבלת שבת --- בכל הנשמה! אז התורה מתגלגלת מניו-יורק לירושלים ללוס-אנג'לס, והחושך נדחק מפני האור על-ידי היכולת שלנו לראות זה את זו ולזוז ממקומנו איש לקראת רעהו.
RabbiYoshi B'nai Jeshurun NYC

29/01/2026

וְכָכָה, פִּתְאוֹם, מִקְּצֵה הָעוֹלָם עַד קָצֵהוּ, פָּרְצָה מִן הַלֵּב אֲנָחָה.
אָדָם שָׁב אֶל אַדְמָתוֹ, שֵׁם אַחֲרוֹן נֶהְגָּה וְהָרְשִׁימָה בָּאָה אֶל סוֹפָהּ.
וּמָה נַעֲשֶׂה עַכְשָׁו - מְשַׁנְּנֵי הַשֵּׁמוֹת, סוֹפְרֵי הַיָּמִים,
נוֹשְׂאוֹת הַשְּׁלָטִים, זוֹעֲקֵי אֲשָׁמוֹת, מְחַשְּׁבֵי הַקִּצִּין,
קוֹשְׁרוֹת הַצְּמִידִים, עוֹנְדֵי הַסִּכּוֹת?
מָה נַעֲשֶׂה מִכָּאן וָהָלְאָה בִּגְרוֹנוֹתֵינוּ הַנִּחָרִים,
בְּבִרְכֵּינוּ הַמְּבַקְּשׁוֹת לִכְשֹׁל, בַּשְּׁרִירִים הַמְּכֻוָּצִים
הַנִּרְפִּים בְּאַחַת וּמִיָּד נִדְרָכִים, בַּנְּשִׁימָה הַלֹּא-
סְדִירָה הַנֶּעְתֶּקֶת פִּתְאוֹם, לֹא יוֹדַעַת אִם
לְהַסְדִּיר עַצְמָהּ אוֹ שֶׁעֲדַיִן?
עִם הַדְּמָעוֹת הַשּׁוֹאֲלוֹת בִּקְצֵה הָעַיִן?
בְּאֵין מְנַחֵם, בְּאֵין סִבָּה לְהִתְנַחֵם,
כְּשֶׁהַשְּׁבָרִים עוֹד שׁוֹאֲלִים אִם יֵשׁ מִי שֶׁיְּאַחֵם,
בִּרְכַּת אֲבֵלִים לִי אֲלֵיכֶם:
שֶׁנֵּדַע עוֹד טַעַם רֶגַע כָּזֶה, בְּשׂוֹרַת תְּפִלָּה נַעֲנֵית,
וְנוֹסִיף וְנִכְתֹּב מִלּוֹתֶיהָ אֵין קֵץ,
עַד נִחְיֶה גַּם יְמֵי מְנוּחָה.

אם בימים האלה אתן.ם עסוקים.ות בתיאום הדלקות הנרות בחנוכה - מתי עם המשפחה, מתי עם החברים, מתי לארח ומתי להתארח, לביבות או...
07/12/2025

אם בימים האלה אתן.ם עסוקים.ות בתיאום הדלקות הנרות בחנוכה - מתי עם המשפחה, מתי עם החברים, מתי לארח ומתי להתארח, לביבות או סופגניות - אל תשכחו להוסיף בלו"ז ביקור בחגיגת חג המולד אצל שכנים ושכנות מן הדת הנוצרית, ואפשר כבר עכשיו, בימי ההכנה וההתרגשות שלקראת חגי האור.
אמש הגעתי לאיעבלין לאירוע הדלקת עץ חג המולד, תודות לרבה ליאורה אזרחי-ורד ולעמותת רוח גלילית. התרגשתי לראות את הקהל הגדול נאסף כדי לחגוג ולהוסיף אור בימים החשוכים, להרבות אחווה בתקופה של ריחוק, חשש ואיבה.
כן, יש אמת גדולה בהבטחה ש"כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן", והמשימה היא להרחיב את מעגל ה-"כולנו", לשמוח במגוון האורות שהם האיתנות החברתית שאנו חייבים.ות לבסס כדי לצאת מחשכה לאורה.

אוהל האבלים על נביל ספיה בכפר יאסיף. נער בן 15, קורבן נוסף של האלימות המשתוללת בחברה הישראלית. כן - האלימות המשתוללת בחב...
02/12/2025

אוהל האבלים על נביל ספיה בכפר יאסיף. נער בן 15, קורבן נוסף של האלימות המשתוללת בחברה הישראלית. כן - האלימות המשתוללת בחברה הישראלית! מי שמתייג את האלימות וההפקרה כאילו זו "החברה הערבית" רוצה - במכוון, בזדון, ברשעות - ליצור תודעה שזו לא הבעיה שלנו: של החברה היהודית, של המשטרה, של הממשלה.
נתחיל משינוי הטרמינולוגיה, אולי גם תשתנה האיכפתיות ונגביר את המאמץ לתקן ולשנות.
לנביל ספיה ולעוד 230 נרצחים ונרצחות זה כבר לא יעזור, אבל את העתיד עוד אפשר לבנות אחרת.
יהיה זכרו לברכה. תודה למשפחה ולתושבי כפר יאסיף שקיבלו אותנו בהערכה, בנדיבות ובאחווה אנושית.

מי ימללזכרו של מוללג'ושוע לואיטו, עת ארונוהושב לארצוומסעו תם? שמע,בימים ההם בזמן הזה,עת אבד מושיע ופודה,ועלה אויב על ישר...
18/11/2025

מי ימלל
זכרו של מולל
ג'ושוע לואיטו,
עת ארונו
הושב לארצו
ומסעו תם?

שמע,
בימים ההם בזמן הזה,
עת אבד מושיע ופודה,
ועלה אויב על ישראל,
אבדו גם אנג'י, ביפין ומולל.

בשבעה באוקטובר 23', בתוך האסון הנורא ומאות הנרצחים, נרצחו 76 אזרחים ואזרחיות זרים: פועלים, סטודנטים לחקלאות ממדינות שונות, עובדי ועובדות סיעוד שטיפלו בקשישים ונכים.

אנג'י אגוירה פרלטה מהפיליפינים טיפלה בנירה רונן מכפר-עזה, נשארה לצידה ונרצחה יחד איתה.
ביפין ג'ושי מנפאל בא לישראל כסטודנט לחקלאות, נחטף בחיים ונרצח בשבי.
ג'ושוע לואיטו מולל, סטודנט לחקלאות מטנזניה שעבד ברפת בקיבןץ נחל עוז. נרצח ב-7.10.23, גופתו נחטפה לעזה והושבה ב-5.11.25. היום, 18.11.25, הוטסה לטנזניה לקבורה.

ברצועת עזה עדיין נמצאת גופתו של סותטיסאק רינטלאק מתאילנד, וכן גופות החללים הישראלים החטופים רן גואילי ודרור אור.

(בתמונות: אנג'י אגוירה פרלטה, ביפין ג'ושי וג'ושוע לואיטו מולל. צילום ארונו של ג'ושוע לואיטו מולל היום: אוריאל אבן-ספיר)

26/08/2025

"אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו?"
אם יזעק העם זעקת שבר וההנהגה תאטום אוזניה??
אם תראינה עינינו רעב ומוות וליבנו לא יכאב, ולא נדע כי חובה לשנות כיוון??
The Shoffar joins the demonstrations at every corner in this month of Elul.
Let's sound it all over the (Jewish) world and share our Shoffarot from the four corners of the earth, for the sake of us all.

31/07/2025

English after the Hebrew
במוצאי השבת הקרובה נשב על רצפת בית הכנסת ונקרא את מגילת איכה, המספרת את סיפורה של ירושלים בימי המצור שהוביל לחורבן בית המקדש הראשון. נשמע את הקינה המקראית הגדולה על הסבל, הרעב, האימה, חילול צלם אלוהים, שהיו מנת חלקם של יושבות ויושבי ירושלים וממלכת יהודה, ונזכור את יציאת העם לגלות, את חורבן בית-המקדש השני וחורבן העם, ואת כל האסונות שפקדו את עמנו לאורך הדורות.
מגילת איכה כלולה בכל סיפרי התנ"ך המצויים ברחבי תבל, בין אם יש בהם "רק" את התנ"ך "שלנו" ובין אם הם כוללים גם את הברית החדשה. תיאור הסבל הנורא שסבל עמנו – "כׇּל־עַמָּ֤הּ נֶאֱנָחִים֙ מְבַקְשִׁ֣ים לֶ֔חֶם נָתְנ֧וּ מַחֲמַדֵּיהֶ֛ם בְּאֹ֖כֶל לְהָשִׁ֣יב נָ֑פֶשׁ" (איכה א' י"א) "לְאִמֹּתָם֙ יֹֽאמְר֔וּ אַיֵּ֖ה דָּגָ֣ן וָיָ֑יִן בְּהִֽתְעַטְּפָ֤ם כֶּֽחָלָל֙ בִּרְחֹב֣וֹת עִ֔יר בְּהִשְׁתַּפֵּ֣ךְ נַפְשָׁ֔ם אֶל־חֵ֖יק אִמֹּתָֽם" (ב' י"ב) ועוד תיאורים קשים מכך – מתורגם לכל לשון בעולם.
גם זיכרון נוראות השואה ומלחמת העולם השניה נוכח ונלמד במדינות רבות. זו היתה המלחמה הראשונה בה הסבל תועד בקנה מידה כל-כך נרחב. אבל אצלנו, בנות ובני העם היהודי, מגילת איכה והשואה התחברו למערכת דימויים אחת. בדמיון שלי, וקרוב לוודאי שאצל יהודיות ויהודים רבים בשלושת הדורות האחרונים – אנו שגדלנו עם החובה לזכור ולא לשכוח – פסוקי מגילת איכה והתיאורים הקשים המופיעים בהם התחברו תמיד אל התמונות הללו. אני לא מצליח לשמוע את המגילה ב-ט' באב בלי לראות בעיני רוחי את התמונות מימי השואה. ויש בינינו עדיין מי שהיו שם וראו במו עיניהם את הזוועות.
ובתשעה באב הזה, תשפ"ה 2025, מה יעלה מול עיני העם היהודי כשנשמע את המילים של מגילת איכה? תמונות מהשואה, סרטונים מה-7 באוקטובר 2023, ויחד איתם גם מראות מן הימים האלה ברצועת עזה – אחינו החטופים המעונים שם בידי החמאס ורבבות תושבות ותושבי עזה שהמלחמה ריסקה את חייהם. במודע או בלית-ברירה, עם או בלי להשוות, הסבל והחורבן ניבטים אלינו מן ההווה שלנו, אומרים לנו את מה שאנחנו כל כך מפחדים לומר לעצמנו – גם לנו יש אחריות על הסבל האנושי הנורא המתרחש בימינו, בארצנו, מרחק נסיעה לא ארוכה מביתנו.
אין לי שום עניין בוויכוח על ההגדרה ההיסטוריונית או המשפטית המתאימה למעשים שנעשים כעת ובהסברים איך הגענו לכך. מה שאני כן יודע הוא שהעם שלי נושא במשך יותר מ-2,500 שנים את הזיכרון הנורא מאז שהתרחשו האירועים המתוארים במגילת איכה, שבלוח השנה שלנו יש ימי צום וזיכרון ובסידורים שלנו יש תפילות וקינות, ויש לנו זיכרונות מוחשיים מאוד מהאימה שסבל עמנו שוב לפני 80 שנה – ובכל זאת, כיום מתרחש אסון אנושי נוסף, אחר מקודמיו אך נורא ומחריד, יש לנו חלק בחורבן הנוכחי ואנחנו לא מוצאים את הדרך לעצור אותו.
אני גם יודע שמי שחיבר את מגילת איכה ידע לשלב עם תיאורי הסבל שלו ושל בני עמו גם ביקורת עצמית, לקיחת אחריות לאומית על המעשים שהובילו לצרה הגדולה - "חֵ֤טְא חָֽטְאָה֙ יְר֣וּשָׁלַ֔͏ִם עַל־כֵּ֖ן לְנִידָ֣ה הָיָ֑תָה" (א' ח').
"עַל־אֵ֣לֶּה ׀ אֲנִ֣י בוֹכִיָּ֗ה עֵינִ֤י ׀ עֵינִי֙ יֹ֣רְדָה מַּ֔יִם" (א' ט"ז)
זהו שבר בת-עמי של העת הזו.

This coming Motzaei Shabbat, Saturday evening, we will sit on the synagogue floor and read the Book of Lamentations, which tells the story of Jerusalem during the siege that led to the destruction of the First Temple. We will hear the great biblical lament for the suffering, hunger, terror, and desecration of the image of God that were the lot of the inhabitants of Jerusalem and the Kingdom of Judah, and we will remember our people's exile, the destruction of the Second Temple and the destruction of the nation, and all the disasters that have befallen us throughout the generations.
The Book of Lamentations is included in all the books of the Bible found throughout the world, whether they contain "only" "our" Bible or whether they also include the New Testament. The description of the terrible suffering that our people endured – “All her people sigh, seeking bread, they have bartered their treasures for food, to keep themselves alive" (Lam. 1:11) “They keep asking their mothers, 'Where is bread and wine?' as they languish like battle-wounded in the squares of the town, as their life runs out in their mothers’ bosoms” (2:12) and other harsh descriptions – is translated into every language in the world.
The memory of the horrors of the Holocaust and World War II is also present and studied in many countries. This was the first war in which suffering was documented on such a large scale. But for us, the sons and daughters of the Jewish people, the Book of Lamentations and the Holocaust have become connected to a single set of images. In my imagination, and most likely for many Jewish men and women in the last three generations – we who grew up with the duty to remember and not forget – the verses of the Book of Lamentations and the harsh descriptions that appear in them have always been connected to these images. I cannot hear the Book of Lamentations on the 9th of Av without seeing in my mind the images from the days of the Holocaust. And there are still among us those who were there and saw the horrors with their own eyes.
And on this 9th of Av, 2025, what will come to mind for the Jewish people when we hear the words of the Book of Lamentations? Photos from the Holocaust, videos from October 7, 2023, and along with them, scenes from these days in the Gaza Strip – our kidnapped brothers being tortured there by Hamas and so many Gaza residents whose lives were shattered by the war. Consciously or unconsciously, with or without comparison, the suffering and destruction stare at us from our present, telling us what we are so afraid to tell ourselves – that we too are responsible for the terrible human suffering that is taking place in our day, in our land, not a long drive from our home.
I have no interest in arguing about the historical or legal definition that is appropriate for the actions that are being taken now and in explaining how we got to this point. What I do know is that my people have been carrying the terrible memory for more than 2,500 years since the events described in the Book of Lamentations took place; that on our calendar there are days of fasting and remembrance, and in our siddurs there are prayers and laments, and we have very tangible memories of the horror that our people suffered again 80 years ago – and yet, today another human disaster is occurring, different from its predecessors but terrible and horrifying, we have a part in the current destruction and we haven't found the way to stop it.
I also know that the one who wrote the Book of Lamentations knew how to combine, together with the descriptions of his own suffering and that of his people, many verses of self-criticism, taking national responsibility for the actions that led to the great tribulation – "Jerusalem has greatly sinned, therefore she has become loathsome" (1:8)
"For these things do I weep, My eyes flow with tears" (1:16)
This is the brokenness of my people of this time.

שלמה איינשטיין, 1934 - 2025. שלמה יקר, יהי זכרך ברוך. הלוואי שנשמתך נחה, משוחררת מכאבי הגוף. ההשראה שהיית בחייך תמשיך לל...
09/07/2025

שלמה איינשטיין, 1934 - 2025.
שלמה יקר, יהי זכרך ברוך. הלוואי שנשמתך נחה, משוחררת מכאבי הגוף. ההשראה שהיית בחייך תמשיך ללוות את כל משפחתך ואוהביך.
תודה על הזכות שנפלה בחלקי להכיר אותך, ולו במעט, וליטול חלק ברגעים גדולים וקטנים בחייך בשנים האחרונות.
מקווה להמשיך להיות לצד משפחתך הנפלאה עוד שנים רבות, ולהעלות יחד איתם זיכרונות טובים ותובנות חיים שלמדנו ממך.

24/06/2025

כְּבָר נִזְהָר לִבֵּנוּ מִתִּקְווֹת
וְלֹא יוֹצֵאת אַנְחַת הַרְוָחָה
מָה עוֹד נְבַקֵּשׁ וְנַאֲמִין
אַחֲרֵי שֶׁכְּבָר הוּפְרָה כָּל הַבְטָחָה?

אֶת הָאֵשׁ נְצֹר נָא בִּמְלוֹאָהּ
וְלַבָּסִיס הָשֵׁב אֶת הַמְּטוֹסִים
וְכָל אָדָם יָשׁוּב אָז לְבֵיתוֹ
פָּחוֹת מִכָּךְ אֲנַחְנוּ לֹא נַסְכִּים.

(גרסה שלי בהמשך למילותיו הנפלאות של אבי קורן שמלוות אותנו לאורך כל התקופה הקשה הזו)

Address

1 Asher
Jerusalem
9347001

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Rabbi Oded Mazor הרב עודד מזור posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share