חסידות רחלין

חסידות רחלין חסידות רחלין - האדמו"ר מרחלין

חסידות רחלין עוסקת בהפצת אהבת הבריות, דרכי תיקון והתמודדות בחיים המודרניים על פי תורתנו הקדושה. לחיזוק עם ישראל ולתיקון שלם! חסידות רחלין משתייכת לזרם החסידות הכללית שמקורה ברבנו הבעל שם טוב זי"ע.

16/06/2026

ערב דא"ז – ניצוצות הילדות מאת כ"ק האדמו"ר רבי פינחס דניאל הכהן רחלין שליט"א
00:00 מפת הקרב של החיים
04:54 דברי פתיחה
06:11 כולנו שייכים לו ית'
09:02 במה הם בחרו?
11:06 הזדמנות של קדושה
14:25 איזהו שוטה?
19:04 להעלות את כל הניצוצות הקדושים
22:21 דא"ז אינסטרומנטלי ניגון המלחמה להתקרבות
25:41 הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל
29:40 לא לסבול מראש
34:01 איפה גר הנמר?
39:19 איזו אמא!
41:35 דא"ז אינסטרומנטלי ניגון זכרונות יקרים
43:46 הגולה הכסופה
47:41 דא"ז אינסטרומנטלי ניגון הרגש גבר
52:24 דברי סיום

מתוך 'שירי אמת'.
המילים, הלחן, השירה והנגינה באים בהשראה בס"ד בו במקום.
תהליך המכונה בפי כ"ק האדמו"ר מרחלין שליט"א בשם 'דאז'.
ראשי תיבות של: דבקות, אצילות, זרימה.

מילים, לחן, גיטרה, שירה: כ"ק האדמו"ר מרחלין שליט"א

© כל הזכויות שמורות

מתוך נפשי – מילים חדות אך נדרשותמאת כ"ק האדמו"ר רבי פינחס דניאל הכהן רחלין שליט"אכ"ו סיון תשפ"וא. אדם פיקח החושב שהוא חכ...
15/06/2026

מתוך נפשי – מילים חדות אך נדרשות
מאת כ"ק האדמו"ר רבי פינחס דניאל הכהן רחלין שליט"א
כ"ו סיון תשפ"ו
א. אדם פיקח החושב שהוא חכם נמצא בסכנה מתמדת, לו ולסביבתו.
ב. בזמן של אי ודאות מתמשכת, היֵה עסוק בד' אמותיך, בעניניך ובמה שבאחריותך.
ג. "אין צור כאלקינו" – 'אין ציָּר כאלקינו'. אין כמו לצייר כדי לברוח מהלחצים האיומים. צבע, צורות, תוכן. אתה, הצבעים והדף – ואתה בממלכה רגועה משלך.
ד. מה גובר אצלך, הטוב או הרע?
ה. לפעמים האדם בנפילה ומדמיין לעצמו שהוא בעליה, לפעמים הוא בעליה וחש בנפילה – הוא סובל מ'ורטיגו' רוחני. אבל זה יעבור, עם סבלנות, ותפילה.
ו. אדם וחוה היו צריכים להגיד לנחש: 'אם עץ הדעת טוב כל כך – אכול אתה ממנו!'
ז. אם אדם כל הזמן חשוף לדיבורי אקטואליה – מה נשאר ממנו עצמו?
ח. יש שאדם מצטער מדי על טעות שעשה – וזו מלכודת היצר הרע להוליכו לשנאה עצמית, לדכאון ולאבדון, ר"ל.
ט. מאז שהנחש גרם למותם של אדם וחוה, ומאז שקין הרג את הבל, בני אדם ממשיכים להרוג אחד את השני. זה דבר שאינו ניתן לתפישה כלל.
י. מה עשית היום? השתפרת? אין לאדם ולעולם תיקון – אלא בתורה!
יא. ישנם אנשים שאינם רוצים להתחתן. ואם כן להתחתן, אז לא רוצים ילדים, מתלבטים בין כלב לחתול – ולבסוף בוחרים בחתול, כי זה נוח יותר...
יב. כאשר אנשי דור הפלגה בנו את מגדל בבל, ה' ית' הרס אותו והציל את האנושות מעצמה. ומה עכשיו? בעז"ה, משיח יבוא ויציל אותנו סופית.
יג. ככל שזמן הגאולה קרֵב – הסטרא אחרא משתוללת יותר, בנסיון למנוע את סופה.
יד. אני מורה לבעלי מוגבלויות חמורות, אוהב את הבריות, ואת הילדים, וכואב לי עליהם מאד מאד! אנא קראו את ספרי 'עמו אנכי', שניתן להורדה חינם מהאתר שלנו. זה יעזור לתקן את לב האבן!
טו. אדם יוצא לפנסיה, ועורכים לכבודו נאומי הוקרה וידידות. והוא שואל את עצמו: 'אם כל זה אמת, איפה הייתם קודם?!'
טז. צריך לשמור על השמחה בכל מצב. צריך אחדות ישראל מוחלטת, בלי לוותר על שום מחנה! זו הערובה ליכולתנו לשרוד.
יז. אומרים חכמים: תיקון הרע הגמור הוא בביטולו.
יח. לעתים צליל אחד מהגיטרה ממתיק את הדינים ומציל חיים!
יט. חבר, אם אינך מסוגל להתמודד לבד – בקש עזרה.
לחיים! לחיים! לחיים!
נא להפיץ את מעינות דע"ה בכל מקום ובכל זמן לזיכוי הרבים למען שמו באהבה!
לחיים! לחיים! לחיים! נא להפיץ את 'ערב דא"ז'! זה מציל חיים!
שבת שלום וכט"ס!

14/06/2026

מלחמת היצר כל הזמן – החלפת משמרות בהנהגה פרשת חקת תשפ"ו מאת כ"ק האדמו"ר מרחלין שליט"א
שתפו לזיכוי הרבים

פרשת קרח תשפ"ו – איפה אנשי הנשיא?הנהגה אלקית מול מזימה פוליטיתמאת כ"ק האדמו"ר רבי פינחס דניאל הכהן רחלין שליט"אערב טוב! ...
11/06/2026

פרשת קרח תשפ"ו – איפה אנשי הנשיא?
הנהגה אלקית מול מזימה פוליטית
מאת כ"ק האדמו"ר רבי פינחס דניאל הכהן רחלין שליט"א
ערב טוב! שבוע טוב! מה שלומכם? אנחנו כאן ב'ותן חלקנו בתורתך', פרשת קרח תשפ"ו. ובשם ה' נעשה ונצליח.
כמו שאתם יודעים, אנחנו מנסים להבין את הפרשה על פי 'דרך עץ החיים', שזו הדרך שאנחנו משתדלים ללכת בה. המטרה שלנו היא ללמוד לעבודתו יתברך. זו המטרה שלנו בכל דבר, בטח בפרשת השבוע, הכל על פי דל השגתנו, שאין לנו תפיסה והשגה באמת – אבל מה שאנחנו יכולים לנסות לדלות משם לחיים שלנו, כדי שנשתדל להיות עובדי ה' באמת.
אז פרשת קרח: יש פה בפרשה הזאת, לעניות דעתי, מתח בין ההנהגה האלקית של הקדוש ברוך הוא, כשמשה רבינו איש האלקים הוא השליח שלו – לבין ההנהגה הפוליטית של קרח ועדתו. אלה שתי הנהגות שלא הולכות ביחד. זו הבעיה. ואנחנו רואים את זה בעוד פרשות במדבר, בעוד סוגיות שהיו במדבר. וזה קשה מאד.
זאת אומרת שהנהגה על פי הנבואה שבה ה' יתברך מופיע ומדבר עם משה רבינו, נותן לו הוראות, לפעמים מעניש את עם ישראל, לפעמים נעשה ככה, כל מיני ענינים שיש בפרשות – היא הנהגה אלקית. ומשה רבינו, בכל ביתו נאמן הוא, עבד נאמן, רועה נאמן – הוא לא פוליטיקאי, הוא גדול הנביאים. והוא לא עושה שום דבר על דעת עצמו. חוץ משלשה דברים שמנו חכמים, את כל השאר הוא לא עשה שום דבר על דעת עצמו. אז מה רוצים ממנו? מה קרח רוצה ממנו? מה קרח רוצה?
כמובן, על פי האר"י הקדוש יודעים שמשה רבינו הוא גלגול של הבל, ושקרח הוא הרע שבקין. הטוב שבקין זה יתרו, והרע שבקין זה קרח. הרע שבקין, זו הקנאה, הקנאה שקין קינא בהבל והרג אותו.
באמת השאלה: מי שחולק על משה רבינו הוא חולק רק על משה רבינו, או שהוא חולק על הקב"ה? – הוא בעצם חולק על הקב"ה, ועל התורה ועל הכל, כי מי נתן למשה רבינו את התפקיד הזה? הקב"ה. הוא בכלל לא רצה את התפקיד הזה, הוא רצה לברוח, שבוע שלם הוא ניסה לברוח מזה.
אז כמובן, כאן האדמה – שברצח של קין את הבל בלעה את הדם של הבל, פה האדמה בולעת את קרח, שהוא הרוצח. אלה דברים יפים על פי הסוד. אבל אנחנו רואים כאן על פי 'דרך עץ החיים', שכוללת גם את הסוד, דברים שאנחנו צריכים ללמוד למען שמו באהבה לחיים, להוריד את התורה לחיים.
אנחנו רואים, אם כן, שההנהגה של משה רבינו היא הנהגה מעל הטבע בתוך הטבע, הוא רק שליח של ה' יתברך. לפעמים הוא צריך להיות 'רועה נאמן', ואז הוא קצת מתווכח עם הבורא יתברך כדי לבטל גזירות וכו'. בדרך כלל הוא קודם כל 'עבד נאמן' – מה שה' אומר לו, כל התורה שה' הביא לו, את הכל הוא מעביר לעם ישראל ודורש מעם ישראל הכל כמו שצריך להיות. אין מנהיג קדוש יותר, טהור יותר, ישר יותר ונאמן יותר ממשה רבינו. ה' יתברך בעצמו גם מינה אותו וגם מהלל אותו. "לא קם נביא עוד בישראל כמשה". ברור.
אבל אנחנו מתקרבים לגאולה, שבה גם יבוא המשיח, שגם הוא איש האלקים. ועד שתהיה הגאולה השלמה שאז ה' יתברך יבטל את היצר הרע הפרטי והכללי, יכולים להיות נסיונות כמו במדבר. אז צריך לחדד את הכלים שלנו להבין קצת יותר לעומק מה הענינים פה.
אמרתי בשבת בטיש, ואני מפתח את זה עכשיו הלאה – ש"קשים גֵרים לישראל כספחת" מצד אחד, מצד שני כתוב "לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים", ומיהו הגר 'ה'גר? – יתרו. ויתרו בא, וכשראה את ההנהגה של משה רבינו ישר 'שם עין' ואמר: 'מה אתה עושה? זה לא מתאים. אתה לא תחזיק מעמד'. וה' הסכים אתו. הוא, שהיה כומר של עבודה זרה שבא מרחוק אבל היה לו שכל, "חָכְמָה בַּגּוֹיִם תַּאֲמֵן" – היתה לו חכמה של הנהגה בטבע. ומשה רבינו היה מעל הטבע. ולכן הוא אמר לו שהוא לא יכול לעמוד בזה. אבל ה' הסכים. אנחנו רואים גם בפרשה הקודמת שמשה לא עמד בזה וביקש עזרה, וה' הסכים.
בקיצור, משה רבינו מבקש מיתרו שישאר, שיבוא אתנו לארץ ישראל, והוא לא רצה. כשהוא ביקש ממנו הוא אמר "וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם", 'תהיה לנו לעינים' – משה רבינו עניו מאד מכל האדם אהב את זה שיתרו שם לב לכל מיני פרטים, שהוא איש האלקים אולי אין לו את הגישה הזאת כמו שיש ליתרו. אני מעריך שאם יתרו היה מצטרף לכל המסע, אז היו פחות נפילות לעם ישראל. הוא היה רואה, היה אומר, היה מתערב.
שמעתי איזה פרשן אחד, לא מפה, מחוץ לארץ, שדיבר על מדינה מחו"ל שיש בה בעיות לנשיא, והוא אומר: 'איפה אנשי הנשיא? הוא צריך שיהיו לו לפחות חמשים איש אנשי הנשיא נאמנים'. מובן שיש לנשיא מלא אנשים בכל התפקידים. ומובן שמאז עצת יתרו יש שרי אלפים, יש הכל, שרי מאות, שרי חמשים, יש נשיאים, יש הכל. זאת אומרת, לא חסרות משרות של אנשים שיעזרו למשה רבינו.
מה חסר, לפי עניות דעתי? – 'אנשים של משה רבינו', שזה לא קשור למשרות, זה קשור לנאמנות. זה כמו, תארו לכם, איזה רעבע חסידי, שהוא רעבע אבל אין לו אנשים נאמנים בחצר שלו, רחמנא לצלן. אה, יש לו חסידים – אבל כל אחד דואג לעצמו, הם שמה בגלל הנוחיות, אולי הם נולדו שם, אולי יוצא להם משהו מזה, אולי נוח להם, אולי יש להם חברה טובה, כל מיני סיבות. אבל הם לא נאמנים לאדמו"ר. הם נאמנים לעצמם או למישהו אחר, או לך תדע למה. איזה מין אדמו"ר ואיזו מין חסידות זו? הרי צריכים להיות על פי דרכו של הבעל שם טוב הקדוש, רבנו הקדוש, כאיש אחד בלב אחד עם הרבי. רבי בלי חסידים לא שוה. גם חסידים בלי רבי לא שוים. הקומה הזו היא תיקון של מלכות בית דוד, שרבנו הבעל שם טוב הקדוש היה נפש של דוד המלך, אז הוא התחיל את התיקון הזה. פלא פלאים.
איפה האנשים הנאמנים? למשל, בחטא העגל אנחנו רואים את שבט לוי. הוא אמר "מִי לַה' אֵלָי" – וכל שבט לוי בא אליו. אבל זו השתייכות של מחנה. כלומר, אם שני שליש מהלויים באו, דוגמא, למשה רבינו, ויש איזה שליש שהוא לא מאנשי משה רבינו – לא נעים לו, אז גם הוא בא ומצטרף. האם הם הנאמנים? אנחנו רואים בפרשה ההיא שכן, הם היו נאמנים, הם הלכו ועשו את השליחות של משה רבינו.
אבל אנחנו רואים בכל פעם שיש התעוררות של הערב רב, או יש התעוררות של עם ישראל, או מעורבב, ועכשיו בהתעוררות של המרגלים היתה התעוררות של כל העדה – ואין שום דרג ביניים שיעצור את האנשים האלה עד שהגיעו למשה. וממשה, ישר לקדוש ברוך הוא. מהקדוש ברוך הוא – ישר היתה מדת הדין ועונש ארבעים שנה כולם מתים במדבר. מהר מאד עלו למשה רבינו, ומהר מאד תגובה משמים, ו'בום'.
אז קרח ועדתו – קרח היה פוליטיקאי. הוא הלך וגייס תמיכה. כל הלילה הלך ושכנע את ראשי הסנהדראות שיצטרפו אליו, עם כל הפלפולים שעשה עם הטלית שכולה תכלת וכל הסיפור הזה. מה הוא רצה? מה הוא רצה?
קודם כל, הקנאה הפרטית שלו התעוררה. הוא רצה כבוד, שליטה, להיות כהן. זה נראה לו נחמד יותר מאשר להיות לוי. להיות לוי, גם זה חשוב מאד. כן, בבית המקדש חייבים לויים.
מה קרה? זה הפריע לו, ההיררכיה של ה' יתברך, כמו שזה הפריע לו כשהיה קין. הרע של קין כשהוא היה מגולגל בקין, הפריע לו שה' קיבל את הקרבן, את המנחה של הבל ולא את שלו, ושנתן לו אשה נוספת ולו הוא לא נתן, ואז התחיל כל הבלאגן – קנאה.
הקנאה הפרטית לבן אדם שהוא נשמה גדולה מסוכנת מאד, כי היצר הרע הכללי יבוא בעקבות היצר הפרטי. היצר הרע הפרטי מעורר לו את הקנאה, הוא נכנע לקנאה, הוא נכנס לקנאה – אז בא היצר הכללי ובולע אותו וגורם לו לעשות פיצוץ בעם ישראל. זה לא רק אצלו בבית. הוא לא כעס רק על הילד שלו, על אשתו, על השכן. לא. הוא עשה פיצוץ בכל עם ישראל ובכל ההנהגה. הוא מרד במשה רבינו, מרד בתורה. הוא מרד בה' יתברך. וירד חיים שאולה, הוא וכל העדה שעמו.
אז זה לא דבר פשוט, בן אדם כזה גדול. הוא כבר היה עשיר, 'עשיר כקרח'. הוא לא התעשר באופן, נקרא לזה ישר. מה הוא רצה עוד? כבוד? מה הוא רצה? אלה הכל רצונות של איש ציבור, איש פוליטי, איש עשיר, שאני לא יודע מה הוא חושב שמגיע לו. ובעצם כל הפוסל במומו פוסל. אומר ה'תָּנָא דְּבֵי אליהו' הקדוש שהוא ידע טוב מאד מי זה משה רבינו, ושהוא ואהרן הם צדיקים ושהם בני העולם הבא. הוא ידע, הוא לא היה טפש. הוא היה פיקח. הוא לא היה חכם, הוא היה פיקח. ובכל זאת, היצר בער בו. ואשתו במקום להרגיע אותו, חיממה אותו עוד יותר. והסוף ידוע.
אז מה היה חסר לנו פה, לפי עניות דעתי? אנשי ביניים. אומר בעל התניא הקדוש שגדולי ישראל צריכים מחיצה, לא צריכים להיות נגישים מהר כל כך. מצד אחד, הנגישות היא פלא פלאים, משה רבינו אוהב ישראל הולך ומנסה למנוע את המחלוקת, לא דואג לכבוד שלו, שום דבר – אבל גם מתקרב לאנשים אלימים כמו דתן ואבירם ש"יָצְאוּ נִצָּבִים", והוא היה בסכנה. מבינים? כל זה בגלל ההנהגה השטוחה שלו, הפתוחה שלו, הנגישה שלו. ככה זה, כי הוא היה עניו מאד מכל האדם, והאנשים האלה ניצלו את זה לרעה.
אבל השאלה היא איפה אנשי הנשיא. איפה חמשים אנשי הנשיא הנאמנים, שהיו צריכים מיד לקפוץ כששמעו את קרח כשהוא מתחיל לחמם ולגייס – ולבוא מולו? לא משה רבינו, הם היו צריכים לבוא ולעצור אותם.
כשמתחילה מחלוקת, בהתחלה זה קטן, זה רק הניצוץ – אחר כך זו שריפה עצומה. היו צריכים להיות שמה אנשים שיבינו ענין, שיקלטו את הענין, נאמנים למשה רבינו אישית – נאמנים לו, אוהבים אותו, מאמינים בו, עוזרים לו, חסידים שלו, מעל טעם ודעת, בלי שום כלום, בלי שום אינטרס, בלי שום דבר. וכשהם רואים דבר כזה, שרשעים כאלה קמים ומתחילים לעשות דברים רעים ביותר, הם היו לפי עניות דעתי צריכים לעצור את זה ולהוכיח אותם. אה, זה לא היה עוזר? אז אולי בסוף מגיע משה רבינו, לא בהתחלה. וזה היה חסר.
למה זה לא היה? אינני יודע. אני מעריך שאם יתרו היה שמה, זה כן היה. הוא היה נותן עצות בענין הזה, וחבל שהוא הלך. וזה היה חסר. זה היה חסר. תראו את זה בכל הפיצוצים והנפילות שהיו במדבר, שחסר הדבר הזה.
ה' יתברך רצה להכניס את עם ישראל לארץ ישראל תוך שלשה ימים. בשביל זה אמר להם ללכת, גרם להם ללכת שלשה ימים ושלשה לילות. הוא התכוון לטובה. מה אלה אמרו? 'וואו, קשה לנו. מה זה? לא נותנים לנו לנוח. לא נותנים לנו מה שאנחנו צריכים. קשה לנו'. תלונות. זה עוד דבר. נניח שקרח רצה איזו משרה, איזה משהו, הוא היה יכול לבקש יפה, הוא היה יכול להתיעץ – לא. הוא בא בעזות. הוא מההתחלה בא ברע, הוא לא בא בטוב. הוא לא בא בשביל שבאמת יסתדרו הענינים. לא, הוא בא לעשות רע. וגם אלה שהתלוננו על שלשת הימים האלה לא באו בנימוס.
כשבאים לדבר עם גדול הדור, כשבאים לדבר עם איש האלקים, צריך לדבר בנימוס – קל וחומר בן בנו של קל וחומר כשמדברים עם הבורא יתברך. מה הם חושבים? באים בתלונות? למה, במצרים היה להם כל כך טוב? הם ידעו שה' לוחץ אותם בהליכה מואצת כדי שיכנסו לארץ ישראל, כדי שהיצר הכללי לא יפיל אותם ויקרה מה שקרה בסוף? אולי ידעו, אולי לא ידעו. נראה שהם לא ידעו. אולי אי אפשר היה להגיד. לא כל דבר אפשר להגיד. אולי זה נסיון, כן, כמו אצל אברהם אבינו. ה' מנסה את הצדיקים לראות מה הם עושים. לא כל דבר אפשר להגיד.
אבל בדרגות שלנו צריך הסברה, צריך הסברה. העם צריך לדעת מה המטרה, מה השלבים, מי קובע, איך זה מתנהל, איך מדברים, אם משהו לא מוצא חן בעיניכם, אם יש איזו שאלה – איך אתם מתנהגים, מה זו דרך ארץ כלפי משה וכלפי שמים.
כל זה היה בוסר. כנראה לא היה מספיק זמן לצאת מגלות מצרים, שזה חושך גדול – ולהגיע להנהגה המתוקנת ככה שהכל יהיה 'פרפקט'.
כשרואים כל שבט במקומו עם הדגלים ואיך הם נוסעים, איך הם עוצרים על פי הפקודה משמים, על פי הענן, זה נראה מחזה מרהיב. "מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר", שואלים אומות העולם. אבל כשמסתכלים פנימה, כל אחד יכול להדליק את הגפרור – פעם זה הערב רב, פעם זה המקושש, פעם זה אלה, פעם זה אלה, קברות התאוה, מתחילים לבעבע, להמציא משהו מלמטה למעלה. וזה מגיע עד למעלה, וישר מדת הדין פוגעת בהם.
את כל זה אנחנו צריכים לתרגל בעזרת ה' לקראת הבאות, שכשיבוא משיח נתנהג יפה, ושהגאולה תהיה ברחמים, בנעימים, ויהיה קידוש ה' ולא ההפך.
ולכן "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר", צריך לאהוב את הגר, נכון? הגר, יש לו תרומה. יש לו תרומה שהוא תורם לעם ישראל. זה לא רק שאנחנו תורמים לו ועושים לו טובה בזה שמגיירים אותו – גם הוא, יש לו תרומה, וצריך לאהוב את הגר. ו"חכמה בגוים תאמין".
עד כאן. יהי רצון שנלך בדרך ה' ונשמח אותו תמיד, "יִשְׂמַח ה' בְּמַעֲשָׂיו"!
לחיים! לחיים! לחיים!
נא להפיץ את מעינות 'דרך עץ החיים' בכל זמן ובכל מקום, לזיכוי הרבים למען שמו באהבה! וגם להפיץ את 'ערב דא"ז', השירים האלה שאנחנו מנגנים בלילה למען שמו באהבה, שזה גם מחזק מאד את הנשמות.
שיהיה שבת שלום וכל טוב סלה!
לחיים! לחיים! לחיים!

07/06/2026

איפה אנשי הנשיא?
הנהגה אלקית מול מזימה פוליטית
פרשת קרח תשפ"ו מאת כ"ק האדמו"ר מרחלין שליט"א
שתפו לזיכוי הרבים

פרשת שלח לך תשפ"ו – מי קובע לך את סדר היום?סודות מפת הקרב בחטא המרגלים ערב טוב! שבוע טוב! חודש טוב, מה שלומכם? אנחנו כאן...
04/06/2026

פרשת שלח לך תשפ"ו – מי קובע לך את סדר היום?
סודות מפת הקרב בחטא המרגלים
ערב טוב! שבוע טוב! חודש טוב, מה שלומכם? אנחנו כאן ב'ותן חלקנו בתורתך', פרשת שלח לך תשפ"ו. ובשם ה' נעשה ונצליח!
כמו שאתם יודעים, אנחנו מנסים להבין את הפרשה על פי 'דרך עץ החיים', שזו הדרך הרוחנית שאנחנו משתדלים ללכת בה. והמטרה כאן היא לאו דוקא לפרש פסוקים, אלא ללמוד, להפיק תועלת לבניה הרוחנית ב'דרך עץ החיים'. ולכן אנחנו מסתכלים בדרך קצת שונה מהדרך הרגילה. זהו, חשוב שתבינו את זה.
מה שמשך פה את תשומת לבי זה הענין שבאו העם ולחצו את משה, ומשה בא ודיבר עם ה' יתברך בענין שליחת מרגלים.
מפת הקרב: "העם", שזה מתחיל בערב רב בדרך כלל ואחר כך הם מדביקים את עם ישראל – כאן היה ענין גם כן כמו שאומרים חכמינו, שהנשיאים היה להם אינטרס להשאר במדבר כי הם ידעו שברגע שניכנס לארץ ישראל אז יחליפו אותם, הם יאבדו את הכסא שלהם כמו שאומרים היום. אז היה פה לחץ פוליטי, נקרא לזה בלשון של ימינו, ללחוץ על מנת לשלוח מרגלים. והמרגלים תכננו כבר בתוך עצמם שהם יוציאו את דיבת הארץ, עדיין כן או עדיין לא, זה לא משנה – יש פה איזו התעוררות.
כלל ראשון במלחמה, ובמלחמה הרוחנית: אף אחד לא יקבע לך את סדר היום. אם במפת הקרב שלך מופיע איזה חידוש, בן אדם, או איזה אירוע, או משהו עם עוצמה שהולך ולוחץ יותר ויותר – אתה צריך להגיד לו: 'עצור, אדוני, מה אתה רוצה? מי אתה? מה אתה רוצה? מה אתה מחפש? מה עוד? מי שלח אותך? למי אתה מחובר?' – חקירה.
כמו שהולכים להכנס לאיזה בסיס, אז יש ש"ג: 'אדוני, מי אתה? מה אתה עושה פה?' ככה בתוך הנפש שלך, ככה בתוך המציאות היום־יומית שלך – להיות ערני ולבדוק מי יוזם מה ולמה. יש אנשים שיוזמים דברים בתמימות, ויש אנשים שהם בכלל לא בתמימות.
כאן אנחנו רואים את הענין הזה. ולמה שהדבר הזה, היוזמה הזאת, תתפוס תאוצה ותתפתח ותגיע לענין כזה 'וואו' רציני. אתם יודעים, לפעמים יש כל מיני חברי כנסת, נניח, שיש להם איזה ענין עם איזה חוק. הם מנסים לשים אותו באיזו ועדה, מנסים 'לבעבע' משהו. אז או שזה נתקע בועדה, או שזה נתקע במליאה. מתי שהוא זה נתקע, אם זה לא משהו שצריך לעבור. ויש הרבה גורמים ששמים עין על החוק הזה, על ההצעה הזו, 'מה? מה הדבר הזה? ולמה?' יש פיקוח. יש ויכוח. יש ענין.
כאן אנחנו רואים בפרשה, לא מפורט הויכוח יותר מדי, אנחנו רואים שמתחילת היוזמה, מתחילת ההופעה של היוזמה במפת הקרב של עם ישראל – זה תפס מהר מאד, זה הגיע למשה רבינו, ומשה רבינו לא עצר את זה, לא עצר. הוא המלך, הוא המנהיג. אם הוא יכול, הוא צריך לעצור את זה. הוא יודע שלא צריך מרגלים ולא צריך כלום. הוא בוטח בה', הוא גדול הנביאים. הוא לא צריך לתת לזה לעבור. ואם הוא לא יכול, בגלל שהעם ברוע, כמו שהיה בעגל כשהיה שמה אהרן – בכל זאת משה רבינו זה לא אהרן, בכל זאת משה רבינו יכול לאסוף תמיכה, שבט לוי, ולהגיד גם כן "מי לה' אלי", מה פתאום מרגלים? אתם לא סומכים על הקדוש ברוך הוא?! שאלה.
אז או ששכנעו אותו... – איך אפשר לשכנע את משה רבינו? אפשר להגיד לו 'תשמע, עד עכשיו אנחנו בהנהגה מעל הטבע. ה' מוליך אותנו, כן? עמוד ענן, עמוד האש. לפי פקודה אנחנו זזים, לפי פקודה אנחנו נעצרים. עכשיו אנחנו ניכנס לארץ ישראל וזו הנהגה אחרת. זו לא הנהגה כמו במדבר. אולי צריך לעשות השתדלות, כמו במלחמה?' מבינים? אה, טוב. אולי צריך לעשות השתדלות ובאמת לשלוח מרגלים? כמו ביום־יום, בן אדם, גם בן אדם צדיק, אם יש לו איזו בעיה רפואית, לא עלינו, הוא הולך לרופא. אולי צריך אנטיביוטיקה. הוא גם מתפלל, הוא גם עושה תשובה, הוא גם נותן צדקה – אבל אולי צריך גם איזו תרופה? ככה העולם נוהג, זה מנהגו של עולם. וואו, איזה יופי של דיבור.
אז לחץ מאסיבי, גם מלמטה וגם מלמעלה כי הנשיאים הם בהנהגה, כל השבטים – וברגע זה משה רבינו פונה לה' יתברך. גם אצל בנות צלפחד, גם כן הוא פונה לה' יתברך. בענין המקושש, גם כן לא היה ידוע מה העונש שלו, הוא פונה לה' יתברך.
יש הבדל בין אם לא יודעים את ההלכה לבין אם לא יודעים איך לנהוג לא בענין של פסק הלכה אלא בענין של השתדלות – מה מדת ההשתדלות שצריך לעשות עכשיו? צריך לשלוח מרגלים כמו שנהוג, או לא? אולי ההתעוררות מלמטה הזו היא נכונה? אולי מצפים מלמעלה להתעוררות הזו? יש פה הרבה דברים שהצדיק יכול להיות מושפע, וזה לא צחוק, כמו שאומר רבי נחמן, שאם מתחברים אנשים לאדם כשר הם יכולים להפיל אותו – הנה, דוגמא.
ומשה רבינו, שהוא המחסום האחרון לפני הקדוש ברוך הוא, לפני פניה לקדוש ברוך הוא, הוא בעצם אמר: 'טוב, אולי צריך לשאול את הקדוש ברוך הוא'. בזה שאתה שואל את הקדוש ברוך הוא, אתה כבר מביא את היוזמה החצי תמימה חצי ערמומית הזאת, אולי תמימה מאד אבל בעצם ערמומית מאד – לפתחו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, ואתה גורם בעצם לתגובה מלמעלה. יכול להיות שאם לא היית מביא זה היה נגמר. יכול להיות שאם לא היה מביא היו מנסים לרגום אותו, כמו שניסו בהזדמנויות אחרות. אבל יכול להיות גם שה' יתברך היה מתגלה ומעניש את הרשעים כמו בעדת קרח. ברגע שהצדיק פונה למעלה אי אפשר לדעת מה יקרה. מבינים?
באים אנשים ליעוץ הרוחני, לקבלת קהל, עם כל מיני שאלות. אני שואל אותו: 'מה אתה רוצה?' – 'מה שה' רוצה'. 'באמת? אתה רוצה מה שה' רוצה? אתה יודע מה ה' רוצה? אתה תעמוד בזה?! אם ה' יגלה לך מה הוא רוצה – אתה תעמוד בזה? מה אתה אומר מה שה' רוצה? תגיד לי מה אתה רוצה!' ככה אני אומר להם.
אז הנה באים המרגלים, כל החבר'ה שהתאספו ללחוץ על משה, ומשה מעביר את זה למעלה. זאת אומרת, זה עבר את 'חומת האש', זה עבר את ההגנה.
קחו את זה חשבון לחיים שלכם, לחיים שלנו, בכל דבר ודבר – מי נכנס בטווח שלך? ומה הוא רוצה? ומי שלח אותו? ומה הוא לוחץ אותך? ובמה הוא עושה לך מניפולציות? ובמה הוא מזעזע אותך, כדי שתעשה כך או אחרת, שתפנה פה, שתפנה שם, שתעשה משהו. מפעילים אותך. ואמרתי, לא לתת שיקבעו לכם את סדר היום ואת התגובה. תמיד אדם יכול להגיד 'אני צריך לחשוב. אני צריך לחשוב על זה'. 'נחשוב על זה, ואני אחזיר לכם תשובה'.
אולי ה' היה פונה אליו ישר. מובן שה' יתברך היה יכול בכל מקרה להתערב, וגם להעניש, ובלי קשר למה שמשה עשה. משה לא אשם בכלום, הוא רצה לעשות הכל, עבד נאמן ורועה נאמן – פיקס, הכי טוב שיש. ברור. אבל הם מנצלים את זה.
הנגישות לצדיק היא דבר מסוכן. הנגישות לגדול הדור, לגדול החכמים, זה דבר מסוכן. כן. אומר בעל התניא הקדוש, צריך שתהיה מחיצה בין גדולי ישראל לבין ההמון. מעניין הדבר הזה. והנה, אנחנו רואים את זה פה – לא היתה מספיק מחיצה, לא היו מספיק שלבים בין היוזמה מלמטה, שכוללת אחר כך גם את הנשיאים והחבר'ה שלהם, לבין משה רבינו. לא סתם משה רבינו העלה את זה למעלה.
ומה ה' עונה לו? מה הוא אומר לו? "שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים". "שלח לך" – אומרים חכמים: אני לא צריך שתשלח מרגלים, אני לא אומר לך לשלוח. על דעתך אתה שולח. טוב, שלח לך.
בעיה. אז למה הוא שולח? כי ה' אמר לו לשלוח. אבל אין פה הרגשה שמשהו לא תקין? אם ה' אמר שלא צריך מרגלים, אז למה הוא כן שולח? "בדרך שאדם רוצה לֵילך, בה מוליכין אותו". אתה כבר העלית את זה למעלה אצל הקדוש ברוך הוא. הקדוש ברוך הוא כבר רואה כמובן את הכל, את הבגידה, את הכל, של אותם המרגלים. ואז הוא אומר "שלח".
יצא השועל מקודש הקדשים – רבי עקיבא צחק, חכמים בוכים. חידשנו על זה פעם. למה צחק רבי עקיבא? יש על זה פירוש של חז"ל, אבל אנחנו הקטנים חידשנו: למה צחק? שיצא השועל מקודש הקדשים – ברוך ה', יצא השועל, תן לו, שילך. "בָּא לִטַּמֵּא, פּוֹתְחִין לוֹ. בָּא לִטָּהֵר, מְסַיְּעִין אוֹתוֹ". "בא לִטַּמֵּא – פותחין לו", אתה רוצה לשלוח מרגלים? אתם רוצים מרגלים? יאללה, שלח מרגלים.
בני אדם, אנחנו בני אדם, אין לנו השגה ותפיסה בו יתברך. אוי, איפה הבורא – ואיפה הנברא? איי איי איי איי איי... אוי לנו מיום הדין, פחד פחדים. בן אדם צריך לפחד מאד מאד, מאד מאד מאד, מה הוא מתפלל, מה הוא מבקש, אם הוא עושה מה שמשמים אומרים לו, או לא. כן? אם הוא נביא שכבש את נבואתו, אתם יודעים מה הוא חייב – לא עלינו, מיתה בידי שמים. לא פשוט הענין.
אז ברגע שהיוזמה הנלוזה הזו לא נעצרה בתחלתה או באמצע הדרך, היא כבר כבשה את המחנה, כבר כבשה את משה, כבר הגיעה למעלה – עכשיו כבר מתחילה התגובה מלמעלה. זו כבר בעיה, מדת הדין כבר מתוחה עליהם. כבר ברור שהם הולכים לעשות חטא, ושגם יבואו ויחטיאו את ישראל.
ושני השומרים של עם ישראל: יהושע בן נון – משה רבינו הרגיש שיש פה חולשה, הוסיף לו יו"ד, להושע, הוסיף לו י'. "י־ה יוֹשִׁיעֲךָ מֵעֲצַת מְרַגְּלִים". הנה, הוא יודע שזו עצת מרגלים, עצה רעה. וכלב בן יפונה – הרגיש יתום, הלך לחברון להשתטח אצל האבות הקדושים, כמו שעושים החסידים שהולכים לקברי צדיקים. שניהם ניצלו, אבל לא הצליחו לעצור את המרגלים. לא הצליחו לעצור את הוצאת הדיבה וההדבקה הרעה של המרגלים את כלל עם ישראל.
תבינו, כאן יש הרבה שלבים במלכודת של היצר הכללי. מי שעומד מאחורי כל זה, זה היצר הכללי, שמתלבש ביצר הפרטי של הנגועים בדבר – שאלה הנשיאים האלה, והיצר של עם ישראל, של כל אחד ואחת. והוא כבר מתכנן את המכה הזו 'חבל על הזמן'. ואף אחד לא שם לב, ואף אחד לא עוצר.
אחרי שהם כבר חוזרים בנס, בנסי נסים, מארץ ישראל, מה כתוב? שבאו והתישבו בבית המדרש של משה רבינו, היה בית מדרש ענק, וישבו בין האנשים. והם כבר יודעים שהם הולכים להוציא דיבה. אפשר היה למנוע את זה? זה מה שאנחנו מנסים ללמוד בשבילנו הקטנים. מה שהיה היה – אבל האם היה אפשר כביכול למנוע את ההדרדרות?
כן, אולי היה אפשר למנוע אותה. למשל, אפשר היה לא לשבת אִתם שם, אלא לקרוא להם ללשכתו של משה רבינו, 'בואו, חבר'ה. אני רוצה לשמוע מכם מה אתם אומרים'. אז זה לא היה בפרהסיא, זה לא היה עם כלל עם ישראל. לא יודע אם היה אפשר לעצור את זה, אולי כן. אולי היה אפשר לעשות יותר כדי שהעם לא ידבק ברוע הזה.
וגם כלב ויהושע לא דיברו ראשונים. למה הם לא דיברו ראשונים? למה נתנו להם לדבר, ורק אחר כך הם דיברו? אתם יודעים שכשמוציאים דיבה, מי שמדבר ראשון יש לו כח. מי שמגיב, הוא צריך להגיב למה שההוא אמר. אבל אם מראש אתה אומר 'אלה באים להוציא דיבה. אל תאמינו להם לכלום. זה הכל שקר. זה לא נכון. זה ככה וככה'. יש לזה יותר כח מאשר להגיב אחר כך.
ככל שהעלילה מתפתחת יותר, קשה יותר לעצור את האספסוף ואת ההדבקה. יש פה הדבקה כמו בעיר הנדחת, מסיתים ומדיחים. באו והדיחו את עם ישראל. מזעזע. מחריד.
בענין של הפרהסיא: אנשים רוצים להיות מפורסמים, להיות בפרהסיא. סכנת נפשות להיות בפרהסיא. זו סכנה גדולה מאד. אותו ענין, אם הוא בפרהסיא – הוא פי מיליון גרוע יותר מאשר אם הוא היה בפרטיות. גם חילול שבת בפרהסיא, זה לא כמו שבן אדם לא עלינו מחלל שבת בתוך ביתו.
וכלב ויהושע בן נון לא הצליחו לעצור, ההדבקה כבר היתה. התחילו לבכות ולצעוק, לדבר דברים לא בסדר כלפי שמיא. ואז כבר בא העונש – "יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה", כן, מדת הדין. מדת הדין, זה לא משהו קל. מדת הדין.
חסד, דין, רחמים. כשעושים חטאים, זה מעורר את מדת הדין לקטרג. אז מנסים לעצור את הקטרוג, אם אפשר, על ידי זכויות, על ידי מישהו שילמד זכות כמו כלב. אבל כאן היה רוב גדול של עמדה לא נכונה ולא צודקת – בגידה בקדוש ברוך הוא אם אפשר לקרוא לזה ככה, כפיות טובה, כפויי טובה. קיבלו לשון הרע. קיבלו הוצאת שם רע על ה' יתברך, שהבטיח ארץ זבת חלב ודבש ושהוא נותן את זה לבניהם של אברהם, יצחק ויעקב – ופתאום יש שם בני ענקים, ו'איך נוכל להם?' וכל הסיפורים.
אז כאן ההדבקה היתה חזקה, והעונש היה חזק, כי זה כבר היה מוגזם. "יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה", על מנת שכל הדור הזה ימות במדבר. טוב, נגזר – נגזר. יש גזירות שאפשר לבטל, יש גזירות שאי אפשר לבטל. זה תלוי בסוג הגזירה. וכאן כמובן, לא הצליחו לבטל את הגזירה – גזירה קשה מאד מאד, כי מה יש לבן אדם כשהוא בתוך הגוף, בשר ודם פה בעולם הזה? יש לו את החיים שלו. והנה, ה' יתברך גוזר עליהם למות במדבר ושלא יראו את הארץ. וזה קשה מאד מאד.
קשה. זה לא משהו קל. אבל אם ה' יתברך לא ינהיג את העולם גם בעונשים קשים – הרשעים יחריבו את העולם, יחריבו את העולם. זה לא סתם שיש עונשים, בַּפְּרט ובַכלל. זה כדי לשמור שלא יחרב העולם. תראו מה קרה בדור המבול, עד שנתמלאה סאתם כמה עבירות הם עשו, וסדום ועמורה, מה הם עשו. ולכן יש עונש.
העונש הזה הוא לשני דברים – עונש קשה, כן? ארבע מיתות בית דין וכן הלאה. העונש הזה בא גם כן לכפר על הנשמה שחטאה. מישהו שמת בגלל שהוא חטא, זה מכפר עליו. וזה גם בא להציל את אלה שנשארו חיים – שעם ישראל הוא איברים של השכינה, ו'נתאַוָּה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים'. אם אין עם ישראל, אם אין עם ישראל חלילה ששומר את התורה – אין השראת השכינה, אין בשביל מה שיתקיים העולם והעולם חוזר לתהו ובהו, שזו המטרה של היצר הכללי. לפי מה שאומר הרמח"ל הקדוש, הוא רוצה להחריב את העולם ולהמליך את עצמו במקום הקדוש ברוך הוא. איזו עזות. מלאך רוצה להיות במקום הבורא יתברך... עזות שבעזות.
אז זה הסיפור. ולכן העונש קשה. והרשעים האלה שאמרו, עשו, דיברו, הסיתו, הוסתו, כל הדבר הזה – הם כבר לא ראויים להכנס לארץ ישראל, הם יצטרכו לבוא בגלגול. בגלגול הם יכנסו לארץ ישראל, אבל באותו גלגול לא. יום לשנה, ארבעים שנה. ארבעים יום – ארבעים שנה.
ושבט אפרים, כשמרוב שהזדעזעו על החטא שעשו רצו להכנס לארץ ישראל, ומשה אומר להם 'לא, ה' לא אִתכם' – אומרים 'לא, אנחנו נעפיל', כן? המעפילים. רוצים לבוא בלי אישור, להכנס לארץ ישראל בלי אישור של ה' יתברך.
זאת אומרת, בן אדם קודם כל הוא נופל, הוא עושה חטא נורא, ה' גוזר עליו עונש נורא, הוא נשבר נורא, זה נחמד. הוא עושה תשובה, זה נחמד – ועכשיו הוא מורד עוד פעם בה' יתברך ורוצה לעשות מה שה' לא ציוה עוד פעם. כן, עכשיו הם יכנסו בכח לארץ ישראל...
מבינים את המלכודת הכפולה הזו של היצר הכללי? שהוא שובר את האדם, וואו, איזה יופי, אנחנו שבורים, עושים תשובה, "אשמנו, בגדנו", 'סליחה, אבא שבשמים'. וכל כך קשה לנו, שאנחנו עכשיו נלך ונמסור את הנפש ונעשה מה שרצית שנעשה קודם – אבל זה כבר לא קודם, אדוני. עכשיו ה' אמר שלא, הוא גזר עליך שלא. מה, אתה בכח רוצה לעשות הפוך?! אז הם הלכו, ועמלק בא וטיפל בהם, רחמנא לצלן.
אז צריך להזהר גם מהנפילה – וגם מהתשובה, שזו תהיה תשובה אמתית, ושהיצר הרע לא יתלבש גם על התשובה כדי לעשות עוד נפילה גרועה יותר.
מלחמת היצר הפרטי והכללי, זה משהו שלא נגמר עד סוף התיקון, עד הגאולה השלמה. וכמה שנתבונן בזה וכל יום נתחדד בזה, כמה שנתחדד ונתבונן ונלמד ונתפלל ונצעק – זה לא מספיק, תמיד יבוא מישהו, יכנס לתוך מפת הקרב ויעקוץ אותך ויעשה לך ויסובב אותך, ואתה בשניה נופל ולא יודע בכלל מה קרה לך, או למשפחה שלך או לילדים שלך.
כמה ילדים, גונבים אותם מחיק הוריהם, מחיק התורה? גונבים אותם, מוציאים אותם לדרך אחרת – כי אין להורים חצי מושג על מלחמת היצר, על מפת הקרב, על מה קורה עם הנשמות, על איך לבנות את הילדים. הילדים לא יבָּנו לבד. צריך לבנות אותם ב'דרך עץ החיים', שחלק מ'דרך עץ החיים' זה מלחמת היצר. יש גם דבקות, ויש בירור, ויש טעמי המצוות, ויש הרבה הרבה נושאים. תקראו את זה בספר שלנו, 'דרך עץ החיים'. תורידו אותו חינם מהאתר.
ה' יאיר את עינינו שהיצר הרע לא יפיל אותנו, שלא נחשוב שאנחנו חכמים יותר, צדיקים יותר וצודקים יותר, רחמנים יותר – מהקדוש ברוך הוא! שלא נתגאה, ושלא נשמע בקולו ונהיה ערניים. ושנתפוס את הענין בהתחלה, לפעמים אז עוד אפשר לעצור.
וגם בתוך כלל עם ישראל, להבין שזה לא צחוק כל מיני יוזמות, כל מיני לחצים, כל מיני 'התארגנויות', 'התעוררויות' – לאיפה זה הולך? את מי זה מלחיץ? מה זה עושה? איך יגיבו משמים, רבותי? היום בהסתר הכפול הזה אנשים לא חושבים: מה היצר רוצה, הכללי? מה ה' יתברך באמת רוצה? איך הוא יגיב? איך הוא יגיב למה שאנחנו עושים? מישהו חושב על זה?! – כל אחד חושב שהוא מנהל את העולם. זהו, עד כאן. יהי רצון שנתחזק בעבודתו יתברך.
נא להפיץ את מעינות 'דרך עץ החיים' בכל עת ובכל מקום, לזיכוי הרבים למען שמו באהבה.
לחיים! לחיים! לחיים! להתחזק גם בענין לעבוד את ה' בשמחה, וגם להפיץ את 'ערב דא"ז', שאלה השירים האלה שאנחנו מנגנים לחיזוק הנשמות.
לחיים! לחיים! לחיים! שבת שלום וכל טוב סלה.
מאת כ"ק האדמו"ר מרחלין שליט"א

03/06/2026

מי קובע לך את סדר היום? סודות מפת הקרב בחטא המרגלים פרשת שלח לך תשפ"ו מאת כ"ק האדמו"ר מרחלין שליט"א
שתפו לזיכוי הרבים

03/06/2026

מתוך נפשי – התחדדות בעבודת ה'
מאת כ"ק האדמו"ר רבי פינחס דניאל הכהן רחלין שליט"א
י"ב סיון תשפ"ו
א. בשעת חירום, בין אם הוא פיזי, נפשי או רוחני – הגֵב בס"ד בזריזות, בדייקנות, בתעוזה, בקור רוח ונתח בזריזות את 'מפת הקרב', בביטול כלפי שמים. חשבון הנפש וההתעמקות באים אחר כך, לאחר שהגבת באופן מיטבי למשבר.
ב. אם הנך סובל ממחשבות טורדניות, גם בנושאים רוחניים, קרא את ספרי 'תיקון ושליטה במחשבה וברגש', שניתן להורדה בחינם מאתר החסידות. וכמובן, פנה לבעלי מקצוע בתחום הנפש.
ג. לא כל הנקרה לפניך עליך לפעול על פיו 'כי זה בא משמים'. הכל כמובן משמים – אך אל תשכח שגם יצר הרע הוא מהשמים, ולעתים הוא טומן לך מלכודת שאם תיפול בה נפילתך תהיה קשה! עליך להשתלם במלחמת היצר הפרטי והכללי – אנא קרא את ספרנו 'דרך עץ החיים', שניתן להורדה בחינם מאתר החסידות.
ד. לאנשים רבים שאלות על מהות החיים, על הבריאה, על הבורא ית' ועל התורה. תשובות ברורות תוכלו לקבל בספרנו 'רומח פינחס', שניתן להורדה בחינם מאתר חסידות רחלין. ספר זה פורש את כל בסיס האמונה ע"פ תורת הקבלה, ובשפה בהירה לכל.
ה. מי שאינו בונה את עצמו ע"פ 'דרך עץ החיים', פוחתים סיכויו לשרוד כעובד ה'. בדור הזה חייבים כולם את ספר דע"ה – ספר קטן, פשוט ומעשי.
ו. הפתעות החיים עלולות להיות מסוכנות – לגוף או לנפש. זהירות!
ז. ככל שאדם עוסק בדע"ה בצורה יסודית ובהתמדה הולכים ומתגלים לפניו מצבו הרוחני, דרגתו הרוחנית ומפת הקרב שלו, הוא מקבל כלים להתמודדות עם מצבים שונים ולשיפור דרכיו – ובס"ד מוליכים אותו לתיקונו השלם!
ח. כאשר אדם אינו בנוי ע"פ דע"ה היצר הרע עלול לפתות אותו ולהפיל אותו ולשעבד אותו, בשניה! ר"ל.
ט. בדור הרגיש והיתום שלנו מספיק שמשנים לאדם את סדר היום ואת הרגליו היומיים – והוא כבר בסכנת התמוטטות. גם כאשר רוצים לתקן, צריך לעשות זאת בזהירות ובהדרגתיות.
י. אם צצה בעיה בשלום הבית, בין בני הזוג או בין ההורים לילדים, יש לדבר על כך בסבלנות ובאהבה – אך גם לערוך תכנית סבירה והדרגתית של שינוי התנהגותי לשיפור המצב, תכנית שרואה בטובת כל הצדדים.
יא. לעתים להתנהגות שלילית של אדם – לא מועילה הטפת מוסר. ובמקרה כזה כדאי לזנוח נסיונות של חינוך, ולפנות לטיפול.
יב. על כל התקדמות חיובית, קטנה ככל שתהיה, ציין זאת ואמור מלה טובה! זה מעודד. אל תתיאש לעולם משום אדם. לכולם יש בס"ד דרך תיקון, בתנאי ש"מוֹדֶה וְעֹזֵב", אז "יְרֻחָם".
יג. איש חינוך חייב לפני הכל לשמש דוגמא אישית. "נאה דורש, נאה מקיֵם".
יד. בעבודתו ית' המוחין חייבים להיות נקיים, בהירים ומבוררים. וזה דורש זמן, התבוננות – ומלחמה!
טו. הקפדנות טובה לצדיקים. אך אסור שהיא תעבור את הגבול, כי אז היצר הרע מגייס אותה לטובתו, ר"ל.
טז. השולחן שלך נקי? הוא כשר?
יז. צריך ללמוד בכל פרד"ס התורה, ולא להשאר רק בהלכות.
יח. "מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב" – זהו כלל גדול, וסוד גדול!
יט. אם אדם בוחר בדרך של קלקול מבחינה נפשית, רוחנית או מוסרית – הוסף לו אך מעט אור, ועקוב אחר התוצאה. אם זה הועיל לתיקונו, הוסף לו עוד קצת אור, בהדרגתיות ובאהבה, עד שתזכה בס"ד להיות שליח טוב בשיקומו.
כ. הזהר בבחירותיך ובכוונת הלב – אין לקב"ה תחליף, ח"ו!
כא. אמנם על חוש הביקורת העצמית להיות מחודד, אך גם מאוזן.
כב. גוף, נפש ורוח – כולם צריכים מזון מתאים וכשר.
כג. יש להזהר מערבובים של קודש עם דעות כוזבות.
כד. לעבודה זרה הסתעפויות מרובות – אתה מודע לכך? אתה נזהר שלא ליפול בזה?
כה. או דבקות, או אסון ח"ו! אין דבקות בלי תיקון, ובלי הלכה! התאמץ להגיע למעלה העצומה של דבקות שאינה פוסקת לרגע – אף על פי שגווניה מותאמים לנסיבות השונות.
כו. תנאי החיים משתנים, לעתים בן רגע – והאדם נתפס בהלם. צריך תהליך שיקום, ולהתרגל לשינויים שנכפים על האדם משמים. ויש לזכור: "כל מה שעושה ה' – לטובה הוא עושה" – אף על פי שלפעמים זה אינו מובן, ושלפעמים זה גם כואב.
לחיים! לחיים! לחיים! נא להפיץ את מעינות דע"ה בכל זמן ובכל מקום, לזיכוי הרבים למען שמו באהבה!
לחיים! לחיים! לחיים! נא להפיץ את 'ערב דא"ז'. שבת שלום וכט"ס!

Address

יפה רום 40
Jerusalem
9390540

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when חסידות רחלין posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Place Of Worship

Send a message to חסידות רחלין:

Share