14/05/2024
מסכת יומא פו עמוד ב.
"רבי מאיר אומר גדולה תשובה שבשביל יחיד שעשה תשובה מוחלין לכל העולם כולו שנא' ארפא משובתם אוהבם נדבה כי שב אפי ממנו מהם לא נאמר אלא ממנו"
השאלה המתבקשת היא : וכי עד היום לא היה אף אחד שעשה תשובה? כל גדולי ישראל די בכל דר ודר אפילו אחד מהם לא עשה תשובה בשבילו יגאל העולם?
הלכתי לגמרא למפרשים לחפש תירוץ
ולא מצאתי.
ונראה לעניות דעתי. שלא התכוון רבי מאיר לסתם יחיד. אלא ליחיד המיוחד. שה' ממתין לתשובתו. למלך המשיח. לכן כתיב רבי מאיר יחיד. מלשון מיוחד. כמו אחד היה אברהם.
ואם תשאלו למה המשיח צריך לעשות תשובה. משיח לא צדיק מעיקרא?
משיח צדיק. ודאי. לא חטא מעולם. רק הקב"ה הביא אותו "בדלת האחורית" דהיינו כדי להסתיר אותו מהמקטרג הגדול. הוא הביא אותו לא מתוך העולם של התורה. אלא דוקא משיא הקליפה. כדי שיחזיר את הצד האחר לה' איתו יחד.
לכן אברהם אבינו הוקדש מלידה לעבודה זרה. הוריו הביאו אותו בזמן שאמו נידה כדי להמשיך עליו את רוח הטומאה מבטן. כך שאם אברהם נכנע לפני ה' איתו נכנע לפני ה' הנחש הגדול . בדיוק מסיבה זו נתנה תורה בפרשת יתרו. שעבד כל העבודות זרות ולבסוף עשה תשובה והכניע בזה את הנחש לפני המלך.
את החיזוק לסברתי מצאתי בספר הנביא ישעיהו פרק שלם שמדבר על המשיח.
ואנסה לפרשו כיד ה' הטובה עליי.
ישעיהו פרק נג
א מִי הֶאֱמִין, לִשְׁמֻעָתֵנוּ; וּזְרוֹעַ יְהוָה, עַל-מִי נִגְלָתָה. - כשיתגלה משיח צדקנו לא כולם יהיו בהלם שיגלו את זהותו.
ב וַיַּעַל כַּיּוֹנֵק לְפָנָיו, וְכַשֹּׁרֶשׁ מֵאֶרֶץ צִיָּה--לֹא-תֹאַר לוֹ, וְלֹא הָדָר; וְנִרְאֵהוּ וְלֹא-מַרְאֶה, וְנֶחְמְדֵהוּ. - גדל בין הגוים. אין לו זקן ופאות. ועדיין יהיה אהוב על ישראל.
ג נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים, אִישׁ מַכְאֹבוֹת וִידוּעַ חֹלִי; וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ, נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ.
- מבזים אותו בראש כל חוצות. אומרים שה' מסתיר פנים ממנו לכן ככה רודפים אותו. ועם ישראל יאהבו אותו אבל לא יחשבו שהוא המשיח.
ד אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא, וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם; וַאֲנַחְנוּ חֲשַׁבְנֻהוּ, נָגוּעַ מֻכֵּה אֱלֹהִים וּמְעֻנֶּה.
- המשיח יעבור סבל בגללנו. בגלל רצונו להטיב לנו הרשעים ירדפוהו. אבל אנחנו חשבנו שה' מענה אותו על רשעתו.
ה וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ, מְדֻכָּא מֵעֲוֹנֹתֵינוּ; מוּסַר שְׁלוֹמֵנוּ עָלָיו, וּבַחֲבֻרָתוֹ נִרְפָּא-לָנוּ.
- הכוונה שהוא נשמתו ירדה לעולם החול (חילוני) בגלל עוונות הדור. כי ביסוריו ובע"ה בתשובתו נתרומם כולנו בכוחו. והייסורים וההכפשות שהוא עובר מכפרים על עם ישראל.
ו כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ, אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ; וַיהוָה הִפְגִּיעַ בּוֹ, אֵת עֲוֹן כֻּלָּנוּ. - שוב הנפילה הרוחנית של ישראל תגרום לכך שכביכול ה' יפיל את המשיח לדיוטא תחתונה כדי שירים את אחרון הפושעים בישראל בתשובתו / יסוריו. כי כדי להוציא מישהו מהבור. מישהו צריך לרדת לבור. והבן.
ז נִגַּשׂ וְהוּא נַעֲנֶה, וְלֹא יִפְתַּח-פִּיו, כַּשֶּׂה לַטֶּבַח יוּבָל, וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה; וְלֹא יִפְתַּח, פִּיו.
- נגשׂ - זה מלשון נרדף (בשקרים). ע"י רשעי ישראל וערב רב. והוא יקבל את הייסורים באהבה ולא עונה לרודפיו.
ח מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח, וְאֶת-דּוֹרוֹ מִי יְשׂוֹחֵחַ: כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים, מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ. - רודפים אותו משפטית. ואין מי שיכול לעזור לו בדורו. כי ראשי המערכת המשפטית כולל שופטיו הם בעצמם רודפיו. וכל הרדיפות נגדו זה בגלל פשענו אנו. (דהיינו שאנו נותנים לרשעים לשפוט אותו שלא כצדק. וזה הוא עיקר פשענו. שהתדרדרנו כל כך שרשעים שופטים אותנו ומציל אין מידם. ולכן אין לו הצלה מהם. כי אין מי שיציל. )
ט וַיִּתֵּן אֶת-רְשָׁעִים קִבְרוֹ, וְאֶת-עָשִׁיר בְּמֹתָיו; עַל לֹא-חָמָס עָשָׂה, וְלֹא מִרְמָה בְּפִיו. - קוראים לו רשע. ועשיר מפונק. כי אין להם טענות אמיתיות עליו. כי הוא ישר.
י וַיהוָה חָפֵץ דַּכְּאוֹ, הֶחֱלִי--אִם-תָּשִׂים אָשָׁם נַפְשׁוֹ, יִרְאֶה זֶרַע יַאֲרִיךְ יָמִים; וְחֵפֶץ יְהוָה, בְּיָדוֹ יִצְלָח. - ופה הנביא אומר שהיסורים שלו זה מה' אבל אם הוא יעשה תשובה. ה' יצליח אותו. בכל מעשיו . ויאריך ימים.
יא מֵעֲמַל נַפְשׁוֹ, יִרְאֶה יִשְׂבָּע--בְּדַעְתּוֹ יַצְדִּיק צַדִּיק עַבְדִּי, לָרַבִּים; וַעֲוֹנֹתָם, הוּא יִסְבֹּל. - לא הבנתי את תחילת הפסוק. מחילה. אבל אנסה בכל זאת מהסבל הנפשי שלו ענוותנותו. הוא ידון לכף זכות את הרבים. ובזכות הלימוד זכות שלו. הוא יסבול. כביכול יקבל על עצמו ביזיונות כדי לכפר על כמה שיותר מנשמות ישראל ששונאים אותו.
יב לָכֵן אֲחַלֶּק-לוֹ בָרַבִּים, וְאֶת-עֲצוּמִים יְחַלֵּק שָׁלָל, תַּחַת אֲשֶׁר הֶעֱרָה לַמָּוֶת נַפְשׁוֹ, וְאֶת-פֹּשְׁעִים נִמְנָה; וְהוּא חֵטְא-רַבִּים נָשָׂא, וְלַפֹּשְׁעִים יַפְגִּיעַ. {פ} לסיכום. הסוף טוב.
ולמה הוא זכה לזה? כי הוא מסר נפש על ישראל. ובביזיונות והצער והרדיפה שיש נגדו הוא מכפר על ישראל. אבל את הפושעים הוא יגיע. דהיינו יהרוג.
יש תורה שלמה בליקוטי מוהרן על מסירת נפש. והוא כותב שם. שהשם זה בחינת נפש. וע"י ביזיונות חירופים וגידופים. זה בחינת מה שהמשיח עובר יום יום. זה לכפר על חלילה אלפים מעם ישראל. אלפים.
נתפלל שמשיח יחזור בתשובה. ושבכח תשובתו נחזור כולנו.
ולמה התשובה של משיח כל כך חשובה?
כי משיח לא חטא מעולם. ולכן אין לו על מה לעשות תשובה. ועדיין ה' ממתין לתשובתו.
יחי המלך המשיח.