يوسف شعبان _Youssef Shaaban

يوسف شعبان _Youssef Shaaban "أنا لم أطرد أحداً من حياتي، لكنّ جميعهم ماتوا في حادث ثقة...."

21/07/2025

يجب أن تدرك أن بعض الأبواب لم تُفتح لأنها ليست لك ، وأن اشخاصاً اختفوا من حياتك ، لأنهم صفحة و ليسوا كتاباً ، وأن فرصاً ضاعت لحاجتك للخبرة أكثر من الحظ ؛ فجَمِيلٌ ذلك القلب الذِي يعيشُ على أمل أن امورنا المقسومة لنا خير حتى وإن كانت في ظاهرها مؤلمة ؛ ففي الحياة دُروس لن تتعلَّمها إلا وأنت تئنُّ وجعًا !

21/07/2025

من يقرأها يضع قلب فضلا وليس أمرا متابعة ♥️🥀
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ۝ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا ۝ وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا ۝
جعلها الله في ميزان حسناتك

🥺🥺🥺🥺
21/07/2025

🥺🥺🥺🥺

16/07/2025
فيه نوع من الناس ، عمره ما كان بيدور على رفاهية،ولا حلم كبير،هو بس كان عايز يِعدّي اليوم من غير ما يقع.اللي بيصحى كل يوم...
16/07/2025

فيه نوع من الناس ، عمره ما كان بيدور على رفاهية،
ولا حلم كبير،
هو بس كان عايز يِعدّي اليوم من غير ما يقع.

اللي بيصحى كل يوم مش عشان طموحه عالي،
لا ، ده عشان معندوش رفاهية إنه يكسل.
اللي مسؤول عن بيت، عن ناس، عن نفسه ، ومحدش بيسنده.

اللي بينزل الشارع وهو مش طايق نفسه،بس لازم يضحك ويهزر،
عشان ميبانش عليه،
عشان “الناس بتمل من اللي دايمًا متضايق”.

ناس كتير ماشية جنبك دلوقتي ، شكلهم طبيعي،
بس جواهم خراب مش باين.

ناس بتعافر عشان تعيش،مش عشان تبقى أنجح
بس عشان متقعش.

لانها ناس لو وقعت مفيش حد هيشيلها.

16/07/2025

لا تتردد في الرجوع إلى الله حتى إن كثرت معاصيك
فالذي سترك و أنت تحت سقف المعصية لن يخذلك وأنت تحت جناح التوبة

في وقت هتيجي فيه تبص حواليك، تلاقي إنك مش زي ما كنت…مش لأنك اتغيرت، بس لأنك اتعلمت تمشي بعقلك أكتر من قلبك،اتعلمت تقول ل...
16/07/2025

في وقت هتيجي فيه تبص حواليك، تلاقي إنك مش زي ما كنت…
مش لأنك اتغيرت، بس لأنك اتعلمت تمشي بعقلك أكتر من قلبك،
اتعلمت تقول لأ… حتى لو قلبك بيقولك أه .

هتعرف إن مش كل الناس اللي ضحكتلك كانت بتحبك،
ومش كل اللي وعدك، كان ناوي يكمّل.
وفي وقت معين… هتتأكد إن السلام النفسي أغلى من أي علاقة، وأكبر من أي وعد، وأهدى من أي انتصار.

أنت مش محتاج تثبت حاجة لحد.
أنت محتاج تثبت لنفسك إنك لسه واقف، ولسه قادر تبني، حتى لو كل حاجة حواليك وقعت.

احترم الطريق اللي مشيت فيه…
حتى لو اتعورت فيه، لأنه هو اللي علّمك تمشي وانت حافي، بس ما تقعش

15/07/2025

أوقات كتير بنغلط غلطة كبيرة وهي إننا ندي ناس أكبر من حجمهم في حياتنا، نرفعهم لمكانة مش بتاعتهم، ونحطهم في قلبنا وعقلنا كأنهم أعمدة أساسية، رغم إنهم ممكن يكونوا مجرد عابرين.

المشكلة مش في إنك تحب الناس أو تقدرهم، المشكلة في المبالغة اللي بتخليك تشوفهم بصورة مثالية، كأنهم ملايكة مفيهاش غلطة، وده اللي بيخلي الصدمة تبقى أكبر لما يبان المعدن الحقيقي. لأن ببساطة، مش كل اللي بتدي له مكانة هيقدّرك، ومش كل اللي بتحترمه هيحترمك بنفس القدر.

للأسف، بعض الناس أول ما تحسسهم إنهم مهمين زيادة عن اللزوم، يبتدوا يشوفوك أقل من اللي أنت عليه، ويتعاملوا معاك باستعلاء، كأنك مدين ليهم بحاجة.

عارف إيه الحل؟ تدي كل شخص حقه بس، لا تبالغ في الحب ولا في الكره، خلي عندك ميزان عادل. اللي يقدّرك، زوّده احترام، واللي يتعامل معاك باستغلال، حط له حدود. الحياة قصيرة، وأنت أولى بمشاعرك ووقتك، متبذرهمش على ناس مش قدّهم.

الحياة دروس، وكل تجربة بنمر بيها بتعلمنا حاجة جديدة، خصوصًا لما يتعلق الأمر بالناس اللي بنسمح ليهم يدخلوا حياتنا.

وأخيرًا، دايمًا افتكر الحكمة دي:
"ما رفعتُ أحدًا فوق قدره، إلا حطّ من قدري".
يعني لما تدي حد قيمة مش بتاعته، أنت اللي هتندم في الآخر. خليك حكيم في مشاعرك، وادي لكل شخص مكانته الحقيقية، لا أكتر ولا أقل.

14/07/2025

ليت البعض يدرك أن المشاعر ليست للتسلية..
وقلوب الناس ليست لعبة ، فكسر القلوب اكثر ألماً من كسر العظام..

ليت البعض يدرك أن الحب أخلاق قبل أن يكون مشاعر..
وأن الصدق وعلاقة صادقة بعيداً عن المصالح والشهوات والنزوات ، تطول بمدى نيتك الصادقة..

ليت البعض يدرك أن الكذب والخداع لن يدومان ..
والحقيقة سترى النور يوماً ، وأنك كما تدين تدان ولكن بأضعاف..

إعلم جيداً يا من يعيش فترة من الشوق والحنين لعزيز فقدته
أو الكآبة لصديق وحبيب كسر قلبك ومضى دون ندم ، أن الدموع أغلى من الشخص الذي تذرفها لأجله..
وأن الماضي لا يعود والحاضر ثمين والمستقبل جميل..
والجميل جميل الروح ، والقبيح قبيح القلب..

تأكد أن قلبك اغلى ما تملك ، فلا تهديه لكل من مر عليك أو طرق بابه أو شرب منه رشفة..

ولاتندم على ذكريات ذهبت ولن تعود ، وماضٍ رحل دون رجعة..
لملم شتاتك وقف شامخاً ، وخذ من الأمس عبرة ومن اليوم خبرة...
حروف يكتبها قلبي معكم

احساس انسان...

Address

دار السلام اولاد طوق شرق
Sohag

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when يوسف شعبان _Youssef Shaaban posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share