خدام الطريق - Way Servants

خدام الطريق -  Way Servants اخبار الكنيسة الارثوذكسيه الإيمان ليس كلمات… بل حياة تُعاش.
ابدأ الرحلة واكتشف العمق بنفسك.

04/03/2026

#ادمان
#ادمان-الاباحية
#الادمانات-الخفية
#ادمان-العادة-السريه
#خدمة- علاج-الادمان-بورسعيد

المسيح اتجرب… بس ما سقطش ✨إبليس جربه بثلاث حاجات بنقع فيهم كل يوم:🔹 ش**ة الجسد🔹 ش**ة العيون🔹 تعظم المعيشة(رسالة يوحنا ال...
03/03/2026

المسيح اتجرب… بس ما سقطش ✨
إبليس جربه بثلاث حاجات بنقع فيهم كل يوم:
🔹 ش**ة الجسد
🔹 ش**ة العيون
🔹 تعظم المعيشة
(رسالة يوحنا الأولى ٢:١٦)
جوع… مجد… استعراض قوة.
لكن في كل مرة كان الرد: "مكتوب…" 📖
(إنجيل متى ٤)
التجربة مش معناها إنك ضعيفة…
لكن اختيارك وسطها هو اللي بيكشف قوتك 💪
✨ لما الش**ة تناديك
✨ لما المجد يبهرك
✨ لما الكِبرياء يهمس في ودنك
افتكري… في سلاح أقوى من أي إغراء:
كلمة ربنا.
منقول 💗

العذراء عملت المستحيل العذراء عملت معجزه مع روفانيو ابني 1/12/2025انا اتأخرت في الكتابة بس كنت مستنيه اخلص خالص و اروح ا...
03/03/2026

العذراء عملت المستحيل العذراء عملت معجزه مع روفانيو ابني 1/12/2025

انا اتأخرت في الكتابة بس كنت مستنيه اخلص خالص و اروح اوفي الندر وانهارده روحت ازور دير العدراء المحرق اسيوط
معلش لو هاطول عليكم عشان بس العدراء لازم تاخد حقها انها مش بتكسف حد طالبها و اتعشم فيها
القصه بدات 1/12/2025 ابني تعب و سخن و رقبته الورم ابتداء يكبر و بعدها اكتر من دكتور و مستشفى في الغردقه بعد عمل تحليل و اشاعات قالو الموضوع كبير و مش في الغردقه لازم تسافري بي في اسرع وقت اخدته بعد لفه طويله على الدكاتره و نزلنا المنيا روحنا ل دكتور حولنا مركز اورام المنيا قاله دا ورم في الغدد الليمفاوية بس عايزين نشوف بعض التحليل و الاشاعات تاني نعيدها عشان نعرف حميد ولا خبيث و بعدها الدكاتره عمله تحليل و خلاص اتثبت انه تبع الاورام و نتيجة تحليل كانت وحشه الدكتور قال هانفتح ملف على السيستم وعاجل احتمال يطلع كمان بنسبه كبيره #سرطان في الدم المهم انا لقيت الموضوع كبير و محتاجه اقامه في المنيا الدكاتره قالو انتي هاتبقي موجودة معانا هنا على طول في اي وقت قولتلهم المشوار بعيد اختارت اروح #الاقصر مستشفى الاورمان و بجد بشكرهم من كل قلبي ♥️ وهناك الدكتور محمود اول ما شاف حاله ابني قبلها فورآ و عمل مسح ذري و اخد عينه من الورم و اشاعات كتير و بعد 15 يوم قالي النتيجة ظهرت سرطان في الغدد الليمفاوية و الصفايح بتنزل بشكل ملحوظ و الانيميا و كرات الدم البيضاء المهم دا بيقول انه في كمان سرطان في الدم مطلوب عينه بزل من النخاع الشوكي و خلاص اخدنا معاد و اتعرض دكتور تخدير و قال بكره بعدها بليل ابني تعب وسخن جدا روحت المستشفى الصبح قولت ل الدكتور قالي مش هاينفع يتعمل البزل و المناعه و الصفايح و الأنيميا كله وحش هايتحجز معانا نظبط الدنيا و نشوف امتا يدخل يعمل البزل بعدها فضلت ابكي و منهارة وزعلانه انا وباباه حرفيآ بنموت و روفانيو يقولي هو ليه ربنا مش عايز يشفيني ليه ماما العدراء مش عايزه تسمعني فضلت اصوت وقوله بس خلاص وزعلت جدآ من ربنا و العدراء و كنت بعاتبهم و في الحظه دي اصحاب مينا بابا روفانيو يعرفه حد شغال في دير عدراء المحرق كلمو قاله عايزين ابونا هدرا يصلي ل طفل اسمه روفانيو عنده كانسر فا طبع الشخص دا التقارير و حطها تحت الباب عشان ابونا في الصيام مش بيطلع من القلايه راح ابونا بليل فتح القلايه و قال ل الشخص دا دلوقتي الساعه 11م اطلع على بوابه الدير وقف عربيه هاتكون نزله الغردقه اديها زجاجه الزيت بتاع العدرا دي و قاله انت عارف هاتوصلها ليهم ازاي و خلي الطفل يدهن منها و بين كل مره و التانيه يقول ابانا الذي و يقول اشفيني يا عدرا وبعدها التحليل كلها هاتقول انه سرطان و هايتثبت عشان لما ربنا يتدخل و العدرا و تعمل المعجزه ساعتها تبقي فعلاً دي المعجزه لازم يتثبت انه في و بعدها يجي الطفل الدير و يوفي الندر فعلاً وصلنا الزيت و عملنا اللي قال عليه لكن الوضع كان وحش ل روفانيو و بدأ علاج كيماوي جرعتين انا بقيت ببكي و اقولها انا زعلانه منك و بقول ل ربنا كلام كتير من كتر زعلي و اتحجزت 9 ايام و يوم ليله عيد الغطاس دخلت الحمام و هو معلق محليل في الفجر كده و سمعت روفانيو بيصوت الحقي يا ماما الحقي في ايه قالي ماتسبنيش تاني وحدي انا خايف شوفت وحده هنا لبسه ازرق و شاور على الون زي دا و في نجوم صفرا كتير فيها و حوليها دايره نور و شايله نونو و حوليه دايره نور وقفت هنا جنب السرير بصيتلي و ضحكت انا اتخضيت اول ما قولت الحقي يا ماما ضحكت و اختفت انا افتكرته بيقول اي حاجه الصبح اول ما صحي قال نفس الكلام بعدها دخل الدكتور يكشف قال بسم الله ماشاء الله الورم اختفي ممكن يكون اتجول ل جوا دا ينزل دلوقتي حالا اشاعه نزل بعد ما الورم كان 5 و نص بقي 1 سم قال لا ازاي كده مش ورم نعيد التحليل و العينه و طلع فعلاً مفيش و بعد ما التشخيص كان سرطان غدد لليفاويه قالو الدكاتره بعد اسبوعين من اعاده التحليل و كل شويه اشاعه شكل و عينه شكل انه التهاب مزمن وقالي ابنك اتولد من جديد و الدكتوره اسماء كانت طايره من الفرحه بشكرها من قلبي انها تنزلي مخصوص الساعه 1 بليل عشان تفرحني بجد شكرا ل كل واحد و واحده في مستشفى الاورمان ♥️ و تم كلام ابونا بالحرف وشكرا ليكي يا ام النور تم المعجزه دا غير كذا حاجه كنتي معايا فيها و ايد ربنا كانت ساندني كتير مواقف كتير اشكرك يارب
الصوره اللي في البوست دخلت مكتبه الدير اشتري حاجه لقيتها في وشي قالي يا ماما هي دي اللي شوفتها بظبط
ويتمجد اسم الرب و قدسيه ❤️
يابختك ياللي تتشفع با ام النور شير علشان غيرك ياخد بركتها واكتب فرحيني يا ام النور ❤️

❣️ زيت كنيسة العذراء ببورسعيد… شهادة معجزة حدثت بالفعل 🙏أحب أشارككم موقف حقيقي حصل معايا أثناء زيارتي لكنيسة العذراء في ...
03/03/2026

❣️ زيت كنيسة العذراء ببورسعيد… شهادة معجزة حدثت بالفعل 🙏
أحب أشارككم موقف حقيقي حصل معايا أثناء زيارتي لكنيسة العذراء في بورسعيد…
أنا عندي مشكلة في المرارة، وفيها حصوة كبيرة جدًا، ولما كانت بتتحرك كنت بحس بألم صعب جدًا يوصف… قبل أي رحلة كنت دايمًا أصلي إن الألم ما يجيليش وأنا في الطريق، خصوصًا في الأتوبيس قدام الناس.
وفعلاً سافرت بورسعيد، وهناك أكلت سمك 🙈… وطبعًا السمك فيه توم، وده كان كفيل إنه يهيّج ألم المرارة جدًا. أول ما ركبت الأتوبيس بدأ الألم يزيد بشكل قوي جدًا، لدرجة إني حسّيت إني مش قادرة أستحمل.
قعدت على جنب ومعايا كيس علشان ما حدش يلاحظ تعبي… كنت بتألم جدًا، وساعتها افتكرت إن معايا زيت العذراء اللي أخدته من الكنيسة. بدأت أدهن مكان الألم وأنا بصلي وقلبي كله رجاء: "يا عدرا… معنديش مسكن ولا علاج دلوقتي، ومش في إيدي غير زيتك… بس هدّي الألم لحد ما أرجع بيتي."
واللي حصل بعد كده كان فوق الوصف…
الألم بدأ يهدأ تدريجيًا، ومن يومها لحد دلوقتي — بقاله أكتر من أسبوعين — باكل بشكل طبيعي جدًا، ومش حاسة بأي ألم زي الأول نهائيًا.
بشارك شهادتي دي بإيمان ومحبة، يمكن تكون سبب رجاء وتشجيع لأي حد بيتألم أو محتاج تعزية 🙏
✨ بركة صلاة أمنا العذراء مريم تكون معانا جميعًا وتشفي كل مريض… آمين.

02/03/2026

الاب هو خط الحماية والوقاية الاول من الادمان

مكنتش في دماغه.. حكاية رهبنة الأنبا رافائيل وسبب رئيسي حركه للدير الأنبا رافائيل بيحكي إن موضوع الرهبنة ماكنش في باله خا...
02/03/2026

مكنتش في دماغه.. حكاية رهبنة الأنبا رافائيل وسبب رئيسي حركه للدير

الأنبا رافائيل بيحكي إن موضوع الرهبنة ماكنش في باله خالص في البداية. كان شايف إن الرهبنة حاجة كبيرة جدًا ويمكن هو مش مناسب ليها، وكانت ش**ة قلبه الأساسية هي خدمة الشباب.

وبالفعل ربنا بارك خدمته في كنيسة العذراء بالحرفية، وابتدى اجتماعات للشباب لحد ما بقى الأسبوع كله مليان لقاءات وخدمة. لكن مع الوقت حس إن خدمة الشباب بدأت تبعده شوية عن الليتورجية والصلوات اللي كان بيحبها جدًا.
كان وقت العشية ييجي وهو مضطر يروح افتقاد أو يقابل مخدوم، فابتدى جواه إحساس إنه مشتاق أكتر لحياة الدير.

فضل يطلب من أسقفه إنه يروح الدير، وكل مرة كان الرد:
«لسه… استنى».
لحد ما بعد فترة، وافق أخيرًا وقال له: «خلاص روح».

لكن الدعوة ماكنتش وليدة لحظة، بل كان ليها جذور قديمة جدًا من الطفولة والبيت والكنيسة.

الأنبا رافائيل يرجع الفضل الأول لوالده، اللي كان من أوائل خدام مدارس الأحد، وعضوًا نشيطًا في الكنيسة، ومحبًا جدًا لله والخدمة. كان يعظ ويكتب قصصًا روحية، بل وألف كتابًا بعنوان «ليلة في الفردوس وقصص أخرى»، وكان يحب الفن والرسم أيضًا.

البيت كله كان مليان بروح الكنيسة، فوالده كان يحرص أن يأخذه هو وأخاه إلى القداس باستمرار منذ الصغر، ويزرع فيهم محبة الصلاة والألحان والإيمان الأرثوذكسي، ويحافظ على تكوينهم الروحي السليم.

تربى الأنبا رافائيل بين كنيستين لهما تأثير كبير في حياته:
كنيسة مارجرجس خمارويه التي تعمد فيها، وكنيسة العذراء بالحرفية القريبة من منزله والتي خدم فيها لاحقًا.

وفي كنيسة مارجرجس خمارويه تأثر بجيل قوي من الآباء والخدام، منهم أبونا موسى وهبة وأبونا مينا نمر، اللذان كان لهما تأثير عميق في تعليمه الكتاب المقدس والحياة الروحية واللاهوتية.

ومع بداية مرحلة الإعدادية، بدأ يحضر عظات ومحاضرات قداسة البابا شنودة الثالث، حيث كان يسافر بالترام من شبرا إلى العباسية كل يوم جمعة ليستمع إليه، وهو ما ساهم في تشكيل فكره وروحياته من بعيد.

وبعد سنوات، التقى بالأنبا موسى، الذي أصبح المرشد الروحي المباشر له، وقاد خطواته في الطريق الروحي حتى نضجت داخله دعوة الرهبنة بشكل واضح.

وهكذا لم تكن الرهبنة قرارًا مفاجئًا، بل رحلة طويلة بدأت بزرع الإيمان في البيت، ونمت في الكنيسة، واكتملت عندما شعر القلب بنداء الله الحقيقي.

كل سنة والانبا رافائيل بخير بمناسبة ذكرى رهبنته الـ 36 ❤️😍

يارب  انت روحت للمقعدإللي بقاله ٣٨ سنة عشان تشفيه من غير ما يطلب لانك تعرف ان ملوش حدكلنا يارب مثله ليس لنا سوكيامن كنت ...
02/03/2026

يارب انت روحت للمقعد
إللي بقاله ٣٨ سنة عشان تشفيه من غير ما يطلب لانك تعرف ان ملوش حد
كلنا يارب مثله ليس لنا سوك
يامن كنت تجول تصنع خيرا وتشفي كل مريض
الذين تسلط عليهم إبليس
المس بنعمتك كل قلب مثقل
اشفي كل نفس مريضة
ارفع عن كل جسد معتل او شدده ليحتمل بشكر
إغفر لكل تائب يصرخ ارحمنا

الدبلومه الدوليه لعلاج السلوكيات الادمانية انافورا ٩مؤسسه الحرية علاج الادمان قطاع التدريب
02/03/2026

الدبلومه الدوليه لعلاج السلوكيات الادمانية
انافورا ٩
مؤسسه الحرية علاج الادمان
قطاع التدريب

رفعت عينها ل ربنا قالت يارب مش عايزه اموت دلوقتي ولا اي يا ابونا فانوسكده حصل تسمم في المستشفي  عفاف دخلت في تجربه مرض ص...
02/03/2026

رفعت عينها ل ربنا قالت يارب مش عايزه اموت دلوقتي ولا اي يا ابونا فانوس

كده حصل تسمم في المستشفي

عفاف دخلت في تجربه مرض صعبه جدا أنها جالها نزيف صعب جدا راحو بيها المستشفي والدكتور قال دي لازم تاخد دم وفعلا علق الدم ولم خلص كيسين دم اكتشف الدكتور إنها بتقول ده انا بموت تعبانه مش حاسه بجسمي ونصفي الي تحت مش حاسه بي الدكتور بيشوف طلع عكس الفصيله بتاعته وطلع عندها تسمم وكده حصل التسمم في المستشفي الدكتور خرب الدنيا في المستشفي والدنيا خربت والصوت علي ولازم حكومه ونعمل محضر في كل ده عفاف بتموت ف رفعت عينها ل ربنا قالت يارب مش عايزه اموت دلوقتي ولا اي يا ابونا فانوس قالت كده ابونا فانوس ظهر ومسكها من ايديها وقال ليها يلا يا عفاف قومي امشي متخافيش بنتها شافت ابونا فانوس وهو بيظهر راحت قالت ل بنتها يلا #نمشي ابنها قال ليها انتي قومتي كيف قالت لي ابونا فانوس قال لي قومي روحي قامت روحت وهي عندها ايمان و رفضت تعمل محضر لاني ربنا شافها بشفاعه ابونا فانوس بعدها ظهر ليها ابونا #فانوس وقال ليها انتي مش بتحكي لي عني ل ناس دانا اي حد عنده مشكله و ينادم عليه هاجي و هفرح قلبه علشان كده لو مستني فرحه النهاردة من السماء قول واكتب فرحني يا ابونا فانوس شير علشان غيرك ياخد بركتها واكتب فرحني يا ابونا فانوس ❤️🤲

ابنة ابونا فلتاؤس

ذات يوم مر رجل فقير على الدير في جبل آثوس "دير الإيفيرون" و كان جائعاً جداًاقترب من البواب و طلب منه قطعة خبز لكن البواب...
01/03/2026

ذات يوم مر رجل فقير على الدير في جبل آثوس
"دير الإيفيرون" و كان جائعاً جداً
اقترب من البواب و طلب منه قطعة خبز
لكن البواب طرده بلا رحمة قائلاً له :
"إذا أردت خبزاً ، أحضر نقوداً و أعطيك إياه" .
لم يجرؤ الرجل الفقير على قول كلمة أخرى ، و انطلق في الطريق
المؤدي إلى كاريا "Kareia" مشياً فوق الدير ، جائعاً و متعباً
جلس على حجر في ظل شجرة . قال و هو يبكي :

"يا والدة الإله ، أنت تري أنني جائع و لا يوجد لدي طعام "
من فضلك أعطني قطعة خبز !
جلس هناك حزين منهك
و من ثم يرى امرأة تقترب منه و تقول :
- لماذا تبكي يا رجل ؟
إنني جائع جداً ، و ذهبت إلى بواب الدير لأطلب الخبز
لكنه دفعني بعيداً ، و قال لي يجب ان أحضر له نقوداً .

فقالت له المرأة : "لا تنزعج يا رجل!"
خذ هذه العملة و اعطيها للبواب ليعطيك خبزاً
و أخبره أنهم إذا استمروا على هذا المنوال و التصرف
فسوف آخذ وفرتهم من الدير .
شكر الرجل الفقير المرأة و ذهب فرحاً إلى البواب قائلاً له :

"أعطني قطعة خبز و سأعطيك هذا المال" .
أخذ النقود و رأى أنها مصنوعة من الذهب
و سأله مندهشاً أين وجدتها ...
ثم أخبره الرجل الفقير كيف أعطته المرأة .
أصبح البواب مستمعاً جيداً إلى كل ما كان يقوله الرجل
الفقير فهم أن شيئاً رائعاً قد حدث
لأنه لم تدخل امرأة إلى الجبل المقدس !

أخذ الرجل الفقير و ذهبا إلى رئيس الدير ليخبراه بما حدث .
ثم فهموا أنها والدة الإله ، حامية المنكوبين .
بالذهاب إلى أيقونة والدة الإله ، رأوا أن قطعة من الذهب
الأصفر مفقودة من عقدها و هي نفس القطعة التي جلبها
الفقير نظر الرجل الفقير إلى أيقونة والدة الإله و انحني شاكراً
بتقوى فَتعرّفَ من الأيقونة على المرأة التي ظهرت له .

و بخ رئيس الدير البواب على قسوته و عدم لطفه و منحه
التعليمات الجديدة للدير ، بحيث قرر منذ ذلك الحين يجب
وضع صندوق على بوابة الدير حيث يوضع فيه الخبز يومياً للفقراء .
يتم الحفاظ على هذه العادة حتى يومنا هذا .
و سميت الايقونة المباركة "سيدة البوابة" .

Address

الزهور منطقه بلال بن رباح
Port Said
42614

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when خدام الطريق - Way Servants posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share