01/07/2025
مش ملاحظين إن كل الناس بتحب الأنبا موسى الأسود؟
كلنا بنحب القديسين، لكن الأنبا موسى ليه مكانة مختلفة في قلوب الكل…
عارفين ليه؟
علشان هو شبهنا…
كان بيغلط… وغلطاته كانت كبيرة!
بس قدر يتغير، قدر يقوم من وسط الظلمة ويبقى في النور…
وده بيدينا أمل إننا إحنا كمان نقدر نتغير.
الأنبا موسى بيقول لكل واحد حاسس إنه بعيد:
“أنا كنت أبعد منك… لكن لما رجعت، لقيت حضن ربنا مفتوح.”
وتاني حاجة…
مفيش حد طلب شفاعته، إلا وكان واقف معاه.
واقف زي الجبل،
يسند، ويشفع، ويحب من غير شروط.
الأنبا موسى مش بس قديس…
ده ضهر وسند لينا،
صديق في السما، ووشّ الخير اللي مش بيتأخر أبدًا 🙏🖤