يسوع حياتي

يسوع حياتي وليس بأحد غيره الخلاص. لأن ليس اسم آخر
تحت السماء قد أعطي بين الناس به ينبغي ان نخلص

لأَنَّهُ مَاذَا يَنْتَفِعُ الإِنْسَانُ لَوْ رَبحَ الْعَالَمَ كُلَّهُ وَخَسِرَ نَفْسَهُ؟ أَوْ مَاذَا يُعْطِي الإِنْسَانُ فِدَاءً عَنْ نَفْسِهِ؟

https://youtu.be/otRmZLf6FuM?si=IXxDWwHrsbWud-o6
02/02/2026

https://youtu.be/otRmZLf6FuM?si=IXxDWwHrsbWud-o6

مقدمة الذكصولوجيات بالطرق الخمسة ( سنوي وكيهكي وصيامي ايام وسبوت واحاد وشعانيني وفرايحي ) تقال الذكصولوجيات في رفع بخور عشية وباكر بعد الاواشي وهي تمجيد للقد...

28/12/2025
عندما حكمت الملكة فيكتوريا انجلترا .كانت احيانا تزور بعض الاكواخ المتواضعه لرعاياها. وذات مره دخلت بيت ارمله مسيحيه  وبق...
25/12/2025

عندما حكمت الملكة فيكتوريا انجلترا .كانت احيانا تزور بعض الاكواخ المتواضعه لرعاياها. وذات مره دخلت بيت ارمله مسيحيه وبقيت هناك للاستمتاع بفتره من شركة الرفقه المسيحيه .وبعد ذلك قال احد الجيران للمرأه :
يا جدتي من هو أعظم ضيف استضفته في منزلك على الاطلاق؟
وتوقعوا منها ان تقول انه الرب يسوع ، لأنه بالرغم من سخريتهم الدائمه بسبب شهادتها الدائمه للمسيح ، الا انهم كانوا يعرفون روحانيتها العميقه، لكن لدهشتهم الشديده اجابتهم قائله:
ان أعظم ضيف استضفته هو جلاله الملكه .
فقالوا لها: هل قلتي الملكه؟ آه لقد كشفناكي هذه المره! فماذا اذن عن يسوع الذى تتحدثين عنه دائما؟ أليس هو أعظم ضيوفك؟
فكانت اجابتها محدده وروحيه،:
لا بالحقيقة! يسوع ليس ضيفي. لكنه مقيم ها هنا !
هل ربنا يسوع ضيف موسمي في حياتك؟ ام يعيش فيها؟

في حضره الله ...تختفي كل الطلبات ...انت لا تريد شيء...يكفي ان تبقى هكذا ...تستمتع بفيض  الحب والحنان وما لم تره عين ولم ...
25/12/2025

في حضره الله ...تختفي كل الطلبات ...انت لا تريد شيء...يكفي ان تبقى هكذا ...تستمتع بفيض الحب والحنان وما لم تره عين ولم تسمع به اذن ...وكل طلبتك ...معك لا اريد شيء ..يارب يا قوتي ...
هذه الحضره...ممكن تذوقها في صلاتك...في خدمتك...في حبك للاخرين وفي صليبك ...انها ليست خيالالات...فقط اطلبها وحدها...

19/12/2025

إن الله الحنون يطيل أناته كثيرًا على شرورنا، ولكن إن تمادينا في أخطائنا، فليس أمامنا إلا وجه الله العادل، الذي يعاقبنا على خطايانا. وهذا العقاب الأرضى هو جزء من القصاص؛ ليدفعنا إلى التوبة فننجو من الغضب الآتي، أي العذاب الأبدي.

19/12/2025

لا تكن قاسيًا على من حولك بالغضب والإدانة، أو أي ظلم، لئلا تدان أنت أيضًا، وتظلم في هذا الدهر، ثم تتعذب في يوم الدينونة الأخير.

لو الطفل ضاع... نتصرف إزاي؟ تدريب مهم لكل بيت  طفل يضيع في مكان عام موقف صعب جدًا على الأهل والطفل. بس اللي يطمن ويقلل ا...
30/11/2025

لو الطفل ضاع... نتصرف إزاي؟ تدريب مهم لكل بيت
طفل يضيع في مكان عام موقف صعب جدًا على الأهل والطفل. بس اللي يطمن ويقلل الخوف هو إننا نكون مستعدين له مسبقًا، وندرب الطفل على التصرف الصحيح في حالة زي دي.

🔴 أول رد فعل: "قف مكانك"
أول وأهم خطوة لو الطفل لقى نفسه لوحده، هي إنه مايتحركش من مكانه أبدًا. يفضل واقف في نفس المكان اللي لاحظ فيه إنه تايه. الحركة هتخليه يتوه أكتر وتصعب علينا نلاقيه.
🔴 ينادي على "ماما" بشكل واضح
الطفل لازم ينادي بصوت عالي على اسم ماما أو تيتا + اسمها، يعني مثلًا يقول:
"يا ماما نجلاء، يا تيتا فاطمة أنا هنا!"
ده بيساعد اللي حواليه يميزوا إن الطفل تايه، وكمان بيساعد الأم تسمعه بسرعة.
🔴 ينادي... ويسكت شوية
مش لازم يفضل يزعق على طول. ينادي مرة أو مرتين، وبعدين يسكت شوية ويسمع، يمكن ماما بتنادي عليه ومش سامعها. ويفضل دايمًا واقف مكانه.
🔴 يكون حافظ رقم تليفون ماما أو بابا
من المهم جدًا الطفل يكون حافظ رقم تليفون واحد على الأقل. والطريقة الأسهل لحفظ الرقم هي إننا نعمله بلحن أو أنشودة بسيطة، علشان يثبت في دماغه.
ولما يطلب المساعدة، لازم يطلبها من ست كبيرة، مش من راجل. يقول لها:
"ممكن تطلبي لماما على الرقم ده؟"
ولو الست قالت له "تعالى أوديك لماما"، لازم يرد بكل ثقة:
"شكرا، ماما جاية لي هنا، أنا هستناها"
مايروحش أبدًا مع أي حد، مهما قال له.
🔴 يكون هادي وواثق
مهم جدا نعلم الطفل إنه يهدأ ويثق إن ماما هاترجع وتلاقيه. التوتر بيخليه يعيط بس ومابيعرفش يفكر. إحساس الأمان بيخليه يتصرف صح.
🔴 المساعدة من الأمن فقط
لو فيه أمن في المكان (زي حد لابس يونيفورم أو بادج)، الطفل يروح له مباشرة. يقول له إنه تايه ويطلب منه الاتصال بماما.
🎭 خليك مستعد... درب ابنك بمسرحية!
أحسن طريقة نعلم بيها أطفالنا التصرف ده، هي إننا نعمل موقف تمثيلي في البيت، كأننا في مول أو حديقة، ونجرب معاه كل الخطوات دي، كأنها لعبة. ده بيثبت التصرفات دي في دماغه، وبيخليها تطلع تلقائي لو حصلت بجد.
الموضوع وعي واستعداد وإدارة أزمة، والمستعد دايمًا بيعدي المواقف الصعبة بأمان.
وفي النهاية، إحنا بنعمل اللي علينا، والباقي على ربنا له المجد
من صفحة د حسام صلام بتصرف
الذي يحفظ الاطفال هو الرب

Address

Giza
1111111

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when يسوع حياتي posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share