اجتماع إعدادي "كنيسة المسيح إمبابة"

  • Home
  • Egypt
  • Giza
  • اجتماع إعدادي "كنيسة المسيح إمبابة"

اجتماع إعدادي "كنيسة المسيح إمبابة" Contact information, map and directions, contact form, opening hours, services, ratings, photos, videos and announcements from اجتماع إعدادي "كنيسة المسيح إمبابة", Church of Christ, شارع البصراوي/امبابة, Giza.

01/08/2024

طيب ركزوا معايا كده وفوقوا عشان الدرس النهاردة مهم🤗
النهاردة هنتكلم عن (*الاحترام*)
طيب يعني إيه احترام؟
الاحترام هوا التقدير في كل الأحوال حتى وإن كان في اختلاف في الراي
*ملحوظة*: لو احترمت نفسي الآخرين هيحترموني
أولا:احترام الله
مثال:
زي شاول مكنش بيحترم كلام الله والله رفضه أنه يكمل ملكه
وكان عكس شاول إبراهيم كان بيحترم الله وربنا اعطاه بركه
ثانيا:احترام بيت الله
"مثال"
حفني وفينحاس كانوا بياخدوا من الشعب الذبيحة بطريقة لا تليق وجعلوا الشعب يستهان بالذبيحه
وكان عكسهم العشار كان واقف بعيد ويرفع عينه للسما وقال اللهم ارحمني أنا الخاطي وربنا استجاب له
ثالثا:احترام الذات (النفس)
١-إحترام الذات هوا تقدير قيمه النفس والاعتراف بقيمتها الشخصية
٢-الاحترام ينبع من احترام الفرد لذاته
٣-الله أعطانا القيمه أن نصير ملوك وكهنه
"مثال "
شمشون استعان بقوته التي اعطاها الله لي وعرف دليله قوته فين وقصت شعره وقوته ضاعت
رابعا :احترام الآخرين
١-احترم الآخرين حتى لو اختلف الراي
٢-احترم الاسره واحترم الكبير واحترم الصغير واحترم السلطة
وبكده نكون خلصنا الموضوع ♥️
الاسم: فيرا سامح

01/08/2024

في موضوع مهم جدا لازم نتكلم عنه و لو انت شوفت الملخص ده فأنت محظوظ 😉
الموضوع بقي عن الاحترام يا معلم ☺️
*طب ايه هو تعريف الاحترام ؟؟
هو التقدير في كل الأحوال و حتي لو كان حد ليه رأي تاني فلازم نحترمه صح 😌
طب ايه هو انواع الاحترام :
١- احترام الله ده اهم حاجة كده كده
بقي 😂: في شخصيات بقي مكنوش بيحترموا ربنا تتخيل 😳
١- شاول ربنا كان قايله انه يحارب ارض العماليق و قالوا اقتل الكل و متخدش حاجة من الأرض و فعلا شاول راح لكن مموتش الملك بتاع المدينة و خدو معاه عشان يذلوا و كمان خد الغنائم اللي في الأرض و ربنا كان زعلان جدا و ربنا قال لصموئيل أن يخرج شاول من الحكم .
٢- حنانية و سفيرة : هما باعو الحقل بتاعهم و من الفلوس اخدوا النص و أدوا النص للتلاميذ و قالوا إنهم أدلهم كل الفلوس و ماتوا عشان بيكذبوا .
طب في حد احترم الله ؟؟
طبعا 😀
ربنا قال لابراهيم انه يقدم ابنه الوحيد ذبيحة و فعلا ابراهيم كان هيقدموا لكن ربنا وقفوا و اعطي لابراهيم بركات كتير .
_________
٢- احترام بيت الله : في ناس بقي محترموش بيت الله و هما :
حفني و فرناس و دول اولاد علي الكاهن و مع أنهم اولاده ما كنوش بيحترموا بيت ربنا شوفت 🫣 راح اتقتلوا في الحرب .
*و كانوا زمان بيربطوا رجل الكاهن بجرس قبل بيدخل قدس الأقداس عشان لو محترمش المكان هيموت في الحال .
طب مين احترم بيت ربنا ؟؟🧐
تتخيلوا أن العشار هو اللي احترم بيت ربنا و عشان كده ربنا اتقبل منه طلبه .
__________
٣- احترام الذات : طب سنية سنية ياعمي ايه احترام الذات 🤔
يعني اقدر نفسي و احترم جسمي و مشاعري .
طب مين الي محترمش جسمه هو شمشون محترمش الميزة الي ربنا ادهالوه في شعره و قال لمراته .
طب مين احترموا ذاتهم :الفتية الثلاثة مع أنهم كانوا في بلد غريبة لكن مكلوش من اكل الملك .
__________
٤- احترام الآخرين : طب يعني ايه
يعني احترام الآخرين مهما ظرفهم بالذات الاحترام الأسري و احترام الضعيف و اللي ماسك الحكم 👑
__________
و اخيرا ايه هي علامات الاحترام :
١- الاستماع بانتباه : ادي الفرصة للناس اني اسمعهم و يقولوا كل الي عايزينه و اكون مركزة .
٢- التعبير عن التقدير : انا اقدر المجهود اللي قدامي .
٣-احترم الحدود : يعني مدخلش في حجات مليش دعوه بيها .
٤- التعاون و التعاطف : اني التعاون مع اللي قدامي و أسعده بأراي و اكون مش بحسسه انه مش مهم .
بس كده اتمني انكوا فعلا تكونوا فهمتوا .
كلارا جورج 🤗

01/08/2024

مارفل مجدي
الدرس عن الاحترام و تعريف الاحترام هو تقدير لنفسي في كل الاحوال وانواع الاحترام احترم الله و احترم بيت الله و احترم الذات و احترم الاخرين و احترم الله ذي ابراهيم و الى محترمش شاول و حنانيا وسفيره و احترم بيت الله ذى العشار اما الى محترمش حفنى وفينخاس اولاد على الكاهن و احترام الذات انى احترم نفسي و اقدرها والله نفسه احترمنا و اعطنا قيمه ان نصير ملوك وكهنة و احترام الآخرين حتى لو كانو اعدائى واحترام الاسره و احترم الصغير و احترام السلطة وعلامات الاحترام اسمع بانتباه و نعبر عن التقدير و مراعاه المشاعر و احترم الحدود و التعاون و التعاطف و التعامل بانتصاف و احترام راى الاخرين

01/08/2024

مارفينا مجدي
النهارده هنتكلم عن حاجه موجوده عندنا كلنا وهى مشهوره أو بنتعرف بيهاعلى الناس وبتبا صفه بنتوصف بيها هو الاحترام و الاحترام هو تقدير فى كل الامور حتى وإن كان هناك اختلاف فى الرأى احترام الآخرين تحترم منهم يعنى ذي مبتحب الناس تحترمك احترام انت برضوا الناس وهو احتياج نفسي و فى انواع للاحترام ذي احترام الله و احترام بيت الله و احترام الذات و احترام الآخرين وهنتكلم عن اول حاجه وهى احترام الله زمان كان فى شخص اسمه شاول وده كان اول ملك على بنى إسرائيل وكان رايح حرب وربنا قاله هتنتصر فى الحرب اقتل كل الناس حتى البهايم و المواشى والملك بس شاول مسمعش كلام ربنا وأخذ من المواشي و أسر الملك بدل ما يقتله وربنا كلم صموئيل وقاله ان شاول مسمعش كلامى وأنا هسحب منه الملك و كمان عندنا حنانيا وسفيره ودلت باعه الأرض وأخذوا نصف الفلوس وراحوا قالو لبطرس ده تمن كل الارض وفى الحال ماتوا هما الاثنين وكده هما الاثنين مسمعوش كلام ربنا اما فى حد تانى سمع كلام ربنا وهو ابراهيم لما رينا طلب ابنه وحيده يقدمه ذبيحة و ثانى حاجه هى احترام بيت الله وحفنى وفنحاس ماحترموش بيت ربنا مع انهم كهنا وباباهم على الكاهن واتعقبوا وماتوا فى الحرب لكن عندنا شخص مع انه غلط لكن رجع لربنا وربنا قبله العشار لما دخل الهيكل قال اللهم ارحمني أنا الخاطى و تالت حاجه هى احترام ذاتى يعنى احترام نفسي اقدر نفسي واحترمها و ان الله اعطنا قيمه حتى ان نصير ملوك وكهنة لله واهم حاجه احترم جسدي ومعلش ذي شمشون واعمل ذي الفتيه الثالثه أو ذي يوسف اهرب من الخطيه و رابع حاجه هى احترام الآخرين احترم الخرين في كل الاحوال حتى لو كانو اعدائى واحترام الاسره واحترم الشخص ضعيف الشخصيه و احترم السلطه و اهم حاجه احترم حريه الاخرين علامات الاحترام هى اسمع بانتباه الشخص إلى بيتكلم و نعبر عن التقدير و مراعاه المشاعر و احترم الحدود و التعامل بانتصاف و احترام راى الآخر

01/08/2024

ساندي سمير🥰
#موضوع الاحترام #
الاحترام👈هو تقدير
وكمان في أنواع كتير من الاحترام يلا تعالوا نشوف👇
١-احترام الله👈مثل شاول
٢-احترام بيت الله👈مثل العشار
واللي محترمش بيت الله زي البائعين مكتوب👈بيتي بيت الصلاة يدعي وانت جعلتموه مغارة لصوص (متي ١٣:٢١)...
وكمان زي حنينيا وسفيرة.....
٣-احترام الذات👈وهو ان احترم الناس في كل الأحوال
٤-احترام الآخرين👈مثل الأعداء و الأصغر مني ....
والاحترام هو احتياج نفسي🤍 ومتبادل جدآ احترام الذات هو👇 تقدير قيمة نفسك واعتراف لقيمة ان نصير ملوك وكهنة...
الاحترام ينبع من الشخص ذاتة🙂🙂 نتعلم ان نحترم اي حد لان ده بيفرق في شخصيتنا جامد لازم نكون علي صورة الله ونمثلة وحتي لو الموضوع كبير فنغضب ولا نخطأ ذي يسوع لما غضب ان الناس محترموش بيت الله وعملوة سوق 😊😊

01/08/2024

✏️ساندرا حاتم ✏️
انهاردة هنتكلم علي الاحترام
تعريف الاحترام ؟التقدير
الاحترام هو؟احترام اللة يعني احترم كلامة الله زي ابراهيم
واحترام بيت اللة زي العشار
واحترام الآخرين زي العداء و الأسرة
واحترام الذات يعني
تقدير النفس
كمان المفروض اني احترم الصغير والكبير
لكن لو محترمتش اي حد هيكون في خطوة عليا زي ربنا هيكون زعلان مني
وشكراً ✏️

01/08/2024

احترامي لنفسي وجسدي مهم
يلا قولنا اكتر😍
#الكنز

31/07/2024

مارفل مجدي
الدرس عن الصورة الذاتية واسال نفسي انا مين ؟ ومعنى الصوره الذاتيه أنا شايف نفسي اذاى الصورة الذاتية بتأثير في أفكاري و مشاعرى وافعالى ، بتتكون من البيئة و كلام الناس و الظروف و البسمه الوراثية و

31/07/2024

مارفينا مجدي
النهارده هنتكلم عن الصورة الذاتية اول حاجه لازم نسال نفسينا سوال وهو انا مين ؟ وتعريف الصورة الذاتية انا شايف نفسي اذاى ، وليه هى مهمه علشان بتعرفني نفسي ولما بعرف نفسي باعرف امتى الصورة الذاتية بتأثير على أفكارى و مشاعرى وافعالى ، الصورة الذاتية بتتكون اذاى بالبيئة و كلام الناس و الظروف و البسمه الوراثية أو اسمها DNA الظروف هى استنتاج عن نفسي و ساعات و ساعات بتكون حقيقه اما البيئة هى كلام بسمعه من الناس و مش علطول بيكون صح وانا ممكن افلتر الكلام السلبي و اقبل عيوبى مهما كانت صعبه عليك و خليك ايجابي ومكملش في عيوبى بل اغيرها

31/07/2024

✨ ايرينى شكل ✨
قبل ما ادخل فى درس انهارده هسأل سؤال ؟ انا مين ؟ ايرينى شكل صح بس انا عايزه حاجه غير الاسم طب انا عايزه ايه .عايزه ناتج الصوره الذاتيه . يعنى ايه صوره ذاتيه . ازاى بتتكون الصوره الذاتيه. ايه اللى يحصل لو الصوره الذاتيه سوداء . انا عارفه أن اسألتكم كتيره بس انهارده هنعرف كل حاجه عن الصورة الذاتيه. 🙂
(خروج 1:3)
*ماهو تعريف الصوره الذاتيه ؟ 🤔
الصوره الذاتيه هى انا شايف نفسى ازاى .
* ليه الصوره الذاتيه مهمه ؟🤔
بتعرفنى نفسي ، هتعرفنى قمتى
* الصوره الذاتيه بتأثر على أفكارى بتأثر على مشاعرى بتأثر على افعالى 🙂
* صورتى الذاتيه بتتحكم فى مشاعرى 😊
* كيف تتكون صورتى الذاتيه ؟
البيئه ( النشئه ).. كلام الناس ..
الظروف اللى بمر فيها (المواقف ) .. ودول اوقات بيبقوا حقيقه و اوقات مش حقيقه 🙂 فى حاجه تانى بتكون صورتى الذاتيه، تحليل DNA . و ده على طول بيبقى حقيقه .
* لو صورتى الذاتيه سوداء ؟ينفع اتغير ؟ 🤔
اه . منها الظروف و البيئه
* ازاى ابعد عن الكلام السلبى ؟🥲
افلتر الكلام و ابقى واقعى . ماهى خطوره انى افلتر الكلام ؟ ممكن حد يقولى كلام صح مثلا على فكره انت مش مركز و انا فعلا مش مركز ف الكلام الصح مينفعش افلتره .
* الناس عارفه عنى حاجات بس انا مش عارفها ؟🙃
انا كده محتاج انى اسمع رأى الناس عشان أغير فى صورتى الذاتيه اشوف حد بيحبنى واخد رأيه و أقوله انت شايف فيا اى محتاج اغيره.😉
* حاجه بعرف اعملها بس انا مش عارف اى هى والناس كمان مش عارفها ؟
كده لازم اواجها و اجربها . عشان اعرفها .
انا كده خلصت نصلى أن صورتنا الذاتيه تبقى مش سوداء . و كمان نصلى أنى ابعد عن الكلام السلبى وميكونش بيأثر عليا يارب امين ❤️

31/07/2024

صحصح يلا احسن ملخص دا ولااا ايه 😇
خر 1:3
أنا مين
الصوره الذاتيه !
ازاي بشوف نفسي في الصوره الذاتيه؟🤔
مثال:!)
جدعون كان شايف نفسه أقل واحد في العيله والسبط
تعريف الصوره الذاتيه ؟
أنا شايف نفسي ازاي!
أهميتها؟🤔
بتعرفني علي نفسي!😏
بعرف قيمتي!
لو شايف نفسي قليل مش هقدر اعبر عن رأي.!😙
الصوره الذاتيه بت-حدد أفكاري
افكاري بت-حدد مشاعري
مشاعري بتح-دد افعالي
أول فكره جاتلو أن لساانه تقيل
لو رحت لفرعون هيطردني ومش هيصدقني وهيقلني
اول مشاعر خوف ٢ خوف ٣ صغر النفس ٤ ضعف ٥ قيمتي مش موجوده😔
الهوية
البيئه المشنئ :*اكتر ناس بتأثر الأهل* غير مرحبين ومقارنات مصدقش افلتر الكلام خطوره الفلتره مينفعش اختار الكلام الي عاجبني بس خليك واقعي غير كامل ايجابي أقبل أن عندك عيوب بتخش في مقارنات منغير ما تحس
الظروف : مواقف استنتاجات عن نفسي
DNA حقائق
الجينات
👆🏻👆🏻
دول بيكونو الصوره الذاتيه
اول مربع نور حاجات أأنا عارفها عن نفسي حاجات الناس عارفها عني
تاني مستخبي حاجات أنا عارفها عن نفسي والناس متعرفهاش عني
تالت حاجات معروفه عند الناس بس مثال العربيات الي بسنسور
الرابع غامض....
دايرة الاهتمام حاجات معرفش أاثر فيها
دايرة التأثير محتاج اشتغل عليها في الاول اقدر أثر فيها

31/07/2024

ساندرا حاتم
هنتكلم انهاردة علي الصورة الزاتية
معني الصورة الزاتية؟
انا شايف نفسي ازاي.
ازاي يؤثر المجتمع علي صورتنا الزاتية؟
لما حد يقلي حاجة وانا احطها في مخي مثلاً لما
حد يقول انت شعرك وحش كده هو بيحط في مخي اني شعري وحش .
ازاي اقوي الصورة الزاتية؟ لازم نقترب من الزين يتنمرون علينا.
وشكراً★

Address

شارع البصراوي/امبابة
Giza

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when اجتماع إعدادي "كنيسة المسيح إمبابة" posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share