25/05/2026
مش قادر تتكلم وصوتك مش مسموع!!
مشكلتك عماله تتعقد ومش لاقي حلول
فعلا نزلت لتحت أوي وجبت اخرك..
👆ده اللي كان فيه كاتب المزمور
من الأعماق صرخت اليك يارب( مز ١٣٠: ١)
في الأعماق..
بير جدرانه ملساء حاولت تطلع منه ماعرفتش، فشلت كل محاولاتك لتخليص نفسك!
وكل محاولة جديدة بتجيب فشل جديد بيزود عمقك ويأسك!
لما مايكونش معاك..
حاجه ينفع تفتخر بيها أو تتسند عليها!
وقت الحاجة والعجز بتصارع لوحدك مش متشاف ومش لاقي مساعده من حد!
يمكن تكون..
أعماق ذنب وخطية محبوس فيها، أو يأس وهزيمة في مشكلة مش لاقي ليها حل، أو خوف وقلق وحيرة، أو أعماق اغتراب ووحدة محدش شايفك ولا حاسس بيك..
ايه الأعماق اللي حاسس انك مرمي فيها مش عارف تطلع منها؟!
وانت في الاعماق دي ماتكتمش صرختك
اعمل زي كاتب المزمور واكتب صلاتك اللي مش قادر تقولها
صلي معاه الكلمات اللي قالها في الأعماق ( مز ١٣٠)👇
( من خدمة اجتماع الأحد صباحا)