حولت نوحى الى رقص لى

حولت نوحى الى رقص لى أبدآ مش هايكون الغد ..
استمرار لامبارح..أنـا بـاستقبل زمـن المجد..زمـن الـذل دا رايـح

16/06/2026

مين أغنى تلميذ قِبل دعوه الرب يسوع
حد عارف؟

16/06/2026
البيت اللي فيه ربنا... مفيهوش حاجة ناقصة.
16/06/2026

البيت اللي فيه ربنا... مفيهوش حاجة ناقصة.

16/06/2026

مهما كان الحال هاتقدر
ياللى بتشق البحور
امين

15/06/2026

ايه اللى نفسك
تطلبه من ربنا
ويحققهولك

تحفه جدا جدا ♥️❤️❤️انا متجوزة وعندى تلات اولاد شباب كنت كل ما اجيب ازازة برفان يتهيألى انها هاتفضل معايا فترة معقوله لكن...
15/06/2026

تحفه جدا جدا ♥️❤️❤️

انا متجوزة وعندى تلات اولاد شباب كنت كل ما اجيب ازازة برفان يتهيألى انها هاتفضل معايا فترة معقوله لكن للأسف يادوب هما يومين والاقيهم خلصوها مع ان ابوهم بيجيب لكل واحد فيهم ازازة لكن هما لازم يخلصوا ازازتى لدرجة انى بقيت اخبيها منهم بس العيال زى ما يكونوا مركبين فى مناخيرهم بوصلة بيعرفوا مكان البرفان ويحطوا منه ويسيبوا الازازة فاضيه المهم دارت الايام وابنى الكبير سافر وابنى الوسطانى دخل الجيش وابنى الصغير بقى ثانويه عامة وتقريبا مش بشوفه غير وهو نايم او رايح الدرس وقلت خلاص بقى اجيب البرفانات اللى نفسى فيها واحطها على التسريحة وانا مطمنه وافتكرت ابنى الكبير لما كان يحب ياخد البرفان وانا اخبيه ورا ضهرى يقوم هو وابنى الوسطانى يكتفونى وياخدوها منى ويشيلونى ويهزروا معايا ولا ابنى الصغير لما يجى يتمسح فيا زى القطة علشان اديله رشة لكن العكس هو اللى حصل بقيت ابص على البرفان ومش طايقه ريحتة وقرفت من منظر الازايز واستغربت نفسى اشمعنى لما كانوا ولادى بيحطوا من البرفان كانت ريحتة حلوة اوى ودلوقت ريحتة وحشة وقولت والله مانا حاطه منه تانى وشيلتهم فى الدرج فى الوقت دة كانت امتحانات ابنى وكان اخر يوم لاقيت الباب بيخبط فتحت لاقيت ابنى بيقولى انا خلصت امتحانات يا ماما وفضيتلك قلتله ياريت قالى طيب غمضى عينك روحت مغمضة قام فتح الباب وقالى فتحى بقى فتحت لقيت ابنى الوسطانى خد اجازة من الجيش ونزل من غير مايقولى ماصدقتش نفسى من الفرحة وحضنتة وماكونتش عايزة اسيبه قالى تقدرى تستحملى فرحة تانى قولتله اقدر بس الفرحة اللى نفسى فيها بعيدة اوى بينى وبينه بلاد قالى طيب غمضى عينك غمضت ودعيت ربنا يكون اللى فى بالى مع انى عارفة انه مستحيل المهم ابنى قالى فتحى عينك فتحت لقيت ابنى الكبير ظبط اجازته على اجازة اخوة وقالوا يعملولى مفاجأة وفعلا كانت اجمل مفاجأة ودخلت المطبخ وعملت اجمل اكل ولبست اجمل لبس وكلنا وهزرنا وولادى قالوا احنا هانقوم ننزل نسلم على اصحابنا ونسهر معاهم فى لحظة كنت مخرجة ازايز البرفان ورصتهم على التسريحة وولادى دخلوا وحطوا برضو من البرفان والمفاجأة انى لقيت ريحة البرفان جميله زى الاول عرفت ان ولادى هما اللى كانوا بيحلوا ريحيتها المهم ابنى الكبير قالى على فكرة يا ماما انا جبت لاخواتى كل واحد ازازة برفان وجبتلك انتى تلاته علشان احنا برضو اللى هانخلصهم مش علشان بنحب البرفان بتاعك لاء احنا بنحط منه علشان بنحس بيكى معانا فى كل نفس وكل ما بنشم ريحة البرفان بنحس انك معانا وعمرك ما فارقتينا حتى لما سافرت كنت واخد ازازة برفان قديمة علشان احس بيكى طبعا ساعتها عرفت ولادى ليه بيحطوا من برفانى وعرفت غلاوتى عندهم ودعيت ربنا يحفظهم ويبارك
فيهم ودى حكايتى معاهم ومع البرفان.
اللهم ارزقنا بر أبناءنا 💓
#منقول

( لي كل الناس اللي فهمت ان في معجزه و مفهموش هي ايه علشان مكتوبة بالانجليزي ف كتبنها بالعربي)♥️زوجين اتقال لهم إن الخلفة...
15/06/2026

( لي كل الناس اللي فهمت ان في معجزه و مفهموش هي ايه علشان مكتوبة بالانجليزي ف كتبنها بالعربي)♥️

زوجين اتقال لهم إن الخلفة شبه مستحيلة… وفجأة ربنا رزقهم بتلات توائم!

عاش بيشوي صليب (33 سنة) وزوجته مارينا سليم (30 سنة) في مدينة بيسهافن في المملكة المتحدة. الاتنين أصلهم مصريين، وبيشوي كمان معاه الجنسية البريطانية.

بيشوي شغال مصمم معماري وسواق أجرة خاصة، ومارينا بتشارك في أعمال خدمة المجتمع. وهم من الأقباط الأرثوذكس واتجوزوا في مايو 2023.

بيقول بيشوي:

“كنا متحمسين جدًا نبدأ حياتنا ونكوّن أسرة.”

بعد حوالي سنة من الجواز، مارينا بدأت تعاني من عدم انتظام في الدورة الشهرية، فقرروا يروحوا للدكاترة علشان يطمنوا.

هناك عرفوا لأول مرة تحليل اسمه AMH، وده تحليل بيقيس مخزون البويضات عند الست.

في أغسطس 2024 عملت مارينا التحليل في مستشفى رويال ساسكس كاونتي، وكانت النتيجة صادمة جدًا.

بيشوي بيقول:

“النتيجة غيرت حياتنا كلها.”

بالنسبة لست في أواخر العشرينات، الطبيعي إن النتيجة تكون أعلى بكتير، لكن نتيجة مارينا كانت 0.2 فقط.

الدكتور شرح لهم إن فرص الحمل الطبيعي ضعيفة جدًا، وإن الحل العملي الوحيد تقريبًا هو التبرع بالبويضات.

لكن بيشوي ومارينا حسوا إن ده مش مناسب لقناعاتهم الدينية.

فسألوا لو ممكن يعملوا حقن مجهري باستخدام بويضات مارينا نفسها، لكن الرد كان محبط جدًا.

بيقول بيشوي:

“قالولنا إن ده مش خيار واقعي بسبب الانخفاض الشديد في مخزون البويضات. حسينا وقتها إن حلمنا نبقى أب وأم بيتسحب مننا.”

ورجعوا البيت وهم مكسورين القلب.

ورغم كل ده، تمسكوا بإيمانهم وصلواتهم.

بيشوي بيقول:

“كنا بنصلي ونبكي ونسأل ليه، لكن عمرنا ما فقدنا إيماننا.”

وبدأ يعمل حاجة كل ليلة؛ كان يرسم 3 علامات صليب على بطن مارينا ويصلي.

لكن الأمور ما كانتش بتتحسن.

في فبراير 2025 الدورة الشهرية وقفت تمامًا، ولما أعادت مارينا تحليل AMH في مايو كانت النتيجة أسوأ: 0.1 فقط.

وأحد الأطباء قال إن الستات اللي نتائجهم بالشكل ده أحيانًا بيدخلوا في فشل مبكر للمبيض.

سألوا لو فيه علاج يرجّع الوضع لطبيعته، لكن الإجابة كانت:

“للأسف مفيش علاج.”

وبيشوي بيقول:

“كنت بشوف مراتي بتعيط وتسأل ربنا ليه حلم الأمومة بعيد عنها بالشكل ده.”

وفي يوم بعد الشغل، كان قاعد لوحده في العربية وصلى من قلبه:

“يا رب لو فيه أي حمل أو تعب، خليه عليّ أنا، مش عليها. هي تستحق تبقى أم.”

وبعد 12 يوم بس من آخر تحليل، حس بيشوي بإلحاح إنه يطلب من مارينا تعمل اختبار حمل.

استغربت وقالت:

“إزاي؟ ما هم قالوا إن مفيش بويضات تقريبًا.”

فرد عليها:

“بس اعمليه وثقي.”

وفي صباح 23 مايو عملت الاختبار.

والمفاجأة كانت إن النتيجة إيجابية.

مارينا كانت مش مصدقة نفسها، وكررت الاختبار أكتر من مرة.

وبعدين كلمت بيشوي وهي بين الضحك والبكاء وقالت:

“أنا حامل!”

أما بيشوي فكل اللي قدر يقوله:

“شكرًا يا رب.”

لكن المفاجآت ما وقفتش هنا.

في أول سونار، الدكتورة فجأة سألتهم إذا كانوا عاملين حقن مجهري.

ولما بصّوا على الشاشة قالت لهم:

“فيه تلاتة.”

بصوا لبعض في ذهول، وقالوا في نفس اللحظة:

“الثالوث.”

والأجمل إن كل طفل كان له مشيمة منفصلة، يعني كل واحد ناتج عن بويضة مختلفة.

بيشوي قال:

“تلات أطفال… أكتر بكتير من أي حاجة كنا نحلم بيها.”

لكن الحمل ما كانش سهل.

واحد من التلاتة كان أصغر بكتير من أخواته، وفي كل كشف تقريبًا كان الأطباء بيحذروا إنه ممكن ما يكملش.

وفي النهاية اقترح بعض الأطباء تقليل عدد الأجنة لتحسين فرص بقاء الآخرين.

لكن بعد صلاة وتفكير طويل، الزوجان رفضوا.

وقالوا:

“دول عطية من ربنا، والقرار في إيده هو.”

وفي 28 نوفمبر ولدت مارينا 3 توائم أصحاء في مستشفى رويال ساسكس:

* ميراكل (بنت)
* ليڤاي (ولد)
* سوريال (ولد)

والمفاجأة إن ميراكل، اللي كانت أصغرهم والكل قلقان عليها، اتولدت بصحة كويسة.

وبيشوي بيقول:

“النهارده أولادنا موجودين، أصحاء ومحبوبين، وإحنا ممتنين جدًا لكل الطاقم الطبي اللي ساعدنا.”

ويضيف:

“قصتنا بتفكرنا إن الأرقام والإحصائيات مش دايمًا هي النهاية. الطب بيقدر يفسر حاجات كتير، لكن ما يقدرش يقيس الإيمان والرجاء.”

واختتم كلامهم:

“الإيمان مش معناه إن كل حاجة هتمشي زي ما إحنا عايزين، لكن إننا نثق في ربنا حتى لما كل الظروف تقول العكس. ولو قصتنا هتدي أمل لحد حاسس باليأس، يبقى كل لحظة انتظار كانت تستاهل.🙏🏻♥️
منقول

Address

El Qusiya

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when حولت نوحى الى رقص لى posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share