18/05/2026
في أيام في الخدمة بتروح وانت مليان طاقة وحماس ومتشجع.. وفي أيام تانية بتروح وانت مضغوط وتعبان أو محبط أو زهقان وأحيانًا البعض بيوصل بيه الحال إنه بيتحارب بشكوك سواء تجاه الخدمة أو الإيمان أو محبته لربنا.
ومع كده… بتفضل تروح الخدمة.
فتيجي قدامك رسالة رومية 15:13 ويقول لك معلمنا بولس الرسول:
"ولْيَمْلَأْكُمْ إِلهُ الرَّجَاءِ كُلَّ سُرُورٍ وَسَلاَمٍ فِي الإِيمَانِ، لِتَزْدَادُوا فِي الرَّجَاءِ بِقُوَّةِ الرُّوحِ الْقُدُسِ."
وهنا عاوز يقولك إن الخدمة ماهياش عمل إنت بتروحه لأنك مؤهل، الخدمة هي عملية حب مستمر بيقودها الروح القدس .. فمتقيسش نجاحك بإن الدرس كان مثالي وجميل، أو لأن كل المخدومين سمعوا الكلام وكانوا شطار، أو لأنك دايمًا واثق في نفسك وفي قدراتك.
لكن لأن رجاءك وقوتك من البداية مكانش منك إنما من الروح القدس اللي هو الله.
فربنا عارف إن هييجي أحدات وأوقات هتحس فيها إنك "مش قادر" أو إن معندكش شئ تقدمه للمخدومين، أو تحس إن خلاص بقى إحنا كبرنا .. كان عارف إن هيبقى فيه مخدومين صعبين شوية ومش بيسمعوا الكلام، أو مش بيقتنعوا بسهولة .. كان عارف إن انت عندك في أسرتك العائلية مشاكل وتحديات .. كان عارف إن شغلك مابقاش زي الأول ووقتك بقى محدود .. وعارف كمان إن هاتعدي عليك لحظات هتسأل فيها نفسك:
"هو أي حاجة بعملها مع المخدومين دي أصلًا بتفرق؟؟"
وعشان كده، عمره ما طلب منك تخدم بقوتك أنت، ووعد إن هو اللي هيديك القوة، والسلام، والرجاء، والثقة اللي محتاجها علشان تخدم وتعلم.
عمل الروح القدس من خلالك يمكن لسه مش ظاهر ليك.. لكنه حاصل وفعال، ونتيجته أبدية. الله بيشتغل من خلال أمانتك في هدوءك وفي نشاطك، وحتى في أيام تعبك وإن جاز القول وانت مطفي.
فأوعي في يوم تيجي وتقول مابقاش لي دور أو إني مش مؤهل حاليًا للخدمة أو كفاية كدة .. استمر في المرواح للخدمة وعلم كلمة ربنا بأي طريقة ممكنة وخليق واثق إن العملية دي كلها يقودها الروح القدس، علشان كدة من فضلك في كل خدمة أطلب روح الله القدوس يقودك ويقود عملية التعليم أو الخدمة بكافة أشكالها.