كلام شوية خدام

كلام شوية خدام "إنـــــه وقـــــت عــــمــــل لـلــرب "

مزمور ( 119 :126 )

مفيش احسن من انك تكون خادم
خادم كل هدفه انه يوصل كلمة ربنا
سواء بيوصلها لأطفال أو شباب أو شيوخ
مرضي,يتامي,معاقين .............
"ويابخت اللي بيحب حاجة ربنا بيحبها"
اخدم واتمني انك تكون واحد منهم
واحد من خدام مدينة الخدام السمائية

09/09/2019

كانت اشهر راقصة فى مدينة بعلبك بلبنان وكانت اشر انسانة .. كانت كل يوم مع راجل شكل 😱
وكانت بتعبد النار .. كانت جميلة جدا وغنية جدا 😳

👈 فى يوم من الايام كانت بتتمشي جنب جنينة فى بيت واحد غني كان مستضيف عنده قديس مشهور اسمه جيروم من فلسطين وكان القديس بيصلي و هي ماشية سمعته بيقول:
يارب يسوع المسيح ارحمني انا الخاطي
يارب يسوع المسيح ايها الاله الحبيب .. انا بحبك جدا يارب ⁦♥️⁩

👈 استعجبت جدا .. وسألت نفسها ياتري مين ده ؟ وبيسجد لمين ؟
فى حد يحب إلهه الحب ده .. دا طول الليل بيصلي له .. وعمال يسجد له .. ماله فرحان اوي كده ؟؟ هل فيه إله بيشبع كدة فعلاً ؟؟؟
ذهلت لانها كانت بتدور على الحب ماكنتش لاقياه .. مش لاقية راحة ابدا في الناس اللي عرفتهم .. ولقت واحد طول الليل هيمان وهو بيكلم إلهه 💘

👈 راحتله تاني يوم وقالتله لو سمحت كلمني عن الاله بتاعك..
ولما ابتدا يكلمها.. لقت نفسها عمالة تبكي .. فتحت باب قلبها..
وبعد ماكانت اشهر راقصة سابت كل شىء.. وقالت له انا مش راجعة القصر بتاعي ده تاني ✋
القديس قال لها طب روحي فكري شوية بس ..
قالت له افكر ايه ؟؟ ده انت وانت بتكلمني عنه انا دوقته حسيت ان انا ارتويت .. انا مالقيتش شبع مع اى راجل ولا مع الاكل ولا مع الشرب ..
قالها لان ده الوضع الطبيعي اللى ربنا خلقنا بيه انه حط فينا فجوة مالهاش نهاية عشان نتملي بيه هو .. ربنا لمس قلبك وانتي فتحتيله ⁦♥️⁩

👈 افادوكسيا مارجعتش البيت فعلاً .. وراحت لدير راهبات وقالتله انا حتي ما استاهلش اقعد مع الراهبات .. ده انا ماسبتش شر ماعملتهوش 😌

و لأنها كانت لسة مبتدئة سألت القديس علمني اكلمه ازاي؟؟
انا مش هاعرف اتعلم الصلوات بتاعتك
قاللها ماتقوليش غير تلات كلمات بس..

قال لها قولي:
🌹 يامن خلقتني واحببتني .. ارحمني .. وعرفني ذاتك 🌹

قفلت على روحها في قلاية .. وبعد عشر سنين بقت واحدة تانية خالص ..اتملت من ربنا .. وماكانتش بتفكر فى حد غيره وكأنها تعرفه من أول ما اتولدت ..

- وبعد عشر سنين اول ماطلعت من المغارة .. سمع عنها الأمير ابن الملك اللي كان زمان له علاقة خاطئة معاها .. وقعد يدور عليها لحد ما لقاها ..وعرف انها فى دير الراهبات .. خبط على الباب وقال انا عايز افادوكسيا .. ولو ماجبتوهاش انا هاحرق الدير

👈 فالراهبة راحتلها قالتلها الحقي الامير بيدور عليكي
قالت لها ماتخافيش ادخلي اوضتك وانا ها طلعله
فراحتله وسألته انت عايز مين ؟
قالها انا عايز افادوكسيا
قالت له افادوكسيا اللي انت بتطلبها ماتت من عشر سنين..
قال لها انتي بتخدعينى وبتكذبي عليا
قالت له انا مش باخدعك انا بقولك الحقيقة !!

👈 كانت القديسة طوال العشر سنين بتاكل خبز يابس فقط فشكلها اتغير جدا
القصة بتقول انها كانت جميلة جدا لكن كمان لما صامت اصبحت بعد عشر سنين أجمل من الصورة اللى كانت فيها كمان

ولسة الملك كان هايمد ايده عليها راحت رشمت عليه الصليب ..
بصوا لقوا الأرض انفتحت وبلعت الامير هو وال 100 جندي اللي معاه
ايه ده .. ايه ده .. منين القوة دي 😳

اهي بقت زي ايليا النبي ⁦♥️⁩
ايه الهيبة دي ؟؟ كانت فين الهيبة دي قبل كدة ؟؟
لا ماهي اصبحت زي ما بولس الرسول بيقول:
"احيا لا انا بل المسيح يحيا فيا"

🌹 اللى فى المسيح بيبقي خليقة جديدة 🌹
🌹 فهي بقت مش هي .. بقت واحدة تانية 🌹

الملك سمع بالموضوع ده فراح الدير
وقالها انتي ساحرة .. انتي قتلتي ابني انا هاحرق الدير باللي فيه
قالت له انت جاي تحرق الدير والا جاي عايز ابنك؟؟
قال لها يعني ايه ؟
قالت له انا باسألك سؤال بسيط انت حضرتك جاي تحرق الدير ولا عايز ابنك ؟
قال لها ابني ما انتي موتيه .. قالت له لا انا ماموتهوش
ده انا رشمت عليه الصليب فانفتحت الارض وبلعته .. ربنا دافع عني لأن ابنك كان عايز يأذيني .. لكن انت لو كنت عايز ابنك انا هاطلب من الهي يرجعلك ابنك تاني

بص لها الملك وقال لها انتي بتقولي ايه؟!!! انتي مجنونة !!!
قالت له لأ مش مجنونة انت هاتخسر حاجة لما تنتظرني أصلي؟؟
قالها صلي!!!
وقفت تصلي عشر دقايق بس..

👈 صلت القديسة لربنا وقالت له يارب الناس دي ماتعرفكش
لسه ما اكتشفتكش.. فتح عيونهم وبصيرتهم خليهم يشوفوا اللى انا شوفته ارجوك يارب .. صلت بدموع وصرخت لربنا
وقالتله ارجوك يارب اكشف عيون العميان خليهم يشوفوك انت الناس دي مش شايفينك ..

👈 واول ماخلصت الصلاة قام الامير من الموت .. وابتدا يحكي لهم انه راح الجحيم في مكان مظلم جدا .. وشاف واحد منير عرف ان ده الإله شاف المسيح ⁦♥️⁩
والمسيح قاله :
من اجل صلاة افادوكسيا بنتي انا هاديلك فرصة تانية .. وقام الامير وآمن بالمسيح وبقي راهب 💪

👈 وبعد كذا سنة اتنيحت رئيسة الدير .. فالراهبات رشحوها تكون رئيسة الدير .. فرفضت بشدة .. لكن لما الراهبات ألحوا عليها
وافقت تطلع يومين بس من القلاية بتاعتها ⁦♥️⁩

💥 الله يغير أشر الناس .. يخليهم أبر الناس 💥

بركة صلواتها تكون مع قلوبكم جميعاً 😘😘

أعمل شير كتير علشان توصل لكل الناس 🔊

سيرة القديس العظيم " سليمان الشحات "المدفون فى كنيسة الانبا رويس ..أيام البابا كيرلس الخامس كانت الكنايس فقيرة جداً ومفي...
01/12/2018

سيرة القديس العظيم " سليمان الشحات "
المدفون فى كنيسة الانبا رويس ..

أيام البابا كيرلس الخامس كانت الكنايس فقيرة جداً ومفيش تعضيدات من الدولة وكمان وظائف الأقباط كانت محدوده وقليله الدخل ...

ف الأيام دى كترت أوى الناس المحتاجة والفقيرة حتى لو كان رب الاسرة بيشتغل وله دخل...

كانت معظم الأسر عارفه ان الكنيسه مافيهاش علشان تدى للناس وحتى لو فيها كانت الناس تستحى تمد إيديها خصوصاً لو رب الاسره شغال .... كانت ايام صعبه ...

عم سليمان راجل بيحب ربنا كان بيشتغل لغايه ما طلع معاش وطبعاً معاشه قليل جداً يمكن حتى ما يكفهوش !!!

لكن عم سليمان ده ما كنش بيتكسف انه يشحت م الناس الأغنياء رغم انه له دخل ثابت ومش بس كده ده كمان كان عنده بيت وارثه عن اهله راح باعه وبقى ينام فى مدافن الأقباط مدافن الأنبا رويس ساعتها ...

كل الناس متعجبه !!! انت ليك معاش بتشحت ليه ؟؟ طب وديت فلوس بيع البيت فين ؟؟؟ وتنام فى العرى كده فى مكان مخيف ليه ؟؟؟ الناس مكنتش مستريحة ل عم سليمان !!!

راح وقف فى وسط الكنيسه مره وقالهم انا ح أفضل اشحت لغايه ما اموت انا أسمى م النهاردة سليمان الشحات !!!

الناس بدأت تضايق منه وبعض الناس تشتمه ولما كان يتقل على حد أوى فى طلب الفلوس كان ممكن يضربوه !!!

الناس شكت انه يكون بيشحت علشان بيشرب كحول او مخدرات أو يمكن بيعمل بالفلوس دى الخطيه ...

ساعات بعض الستات كانوا بيحنوا عليه ويديلوه فلوس واكل ولبس ... بس محدش عارف بيودى الفلوس دى فين ...

كان يخرج الساعة ٦ الصبح يرجع المدافن ١٠ بالليل لغايه ما غفير المدافن أتضايق منه وبقى يقفل البوابه بالسلسلة علشان عم سليمان ما يخشش وينام ف المدافن !!!!

استحمل الراجل العجوز كل انواع الاهانات والسب والشتيمه والنوم بدون سقف سنين كتير !!!!

وكل يوم الغفير يقفل بالقفل والسلسلة بالليل ييجى الصبح يلاقى برضو عم سليمان دخل ونايم جوه المدافن !!!

احتار الغفير وقرر يراقب عم سليمان خرج وراه من اول اليوم وشافه من ٦ الصبح ل ٦ بالليل واقف يشحت ولا بياكل ولا بيشرب حتى ب نص جنيه م الفلوس دى !!!

وأول ما الدنيا بقت ليل قعد عم سليمان فى ركن ضلمه ما فيهوش ناس وطلع اكياس صغيره وقعد يقسم فيها الفلوس وبعدين خبأها فى جيب البالطو ولبس طاقيه زى بتاعة الحراميه اللى بتخفى الوش ....

الغفير بيراقبه وكان ح يتجنن وأتأكد ان الراجل ده وراه مصيبه !!!!

مشى واره مسافه كبيره آوى على رجليه كان ممكن يركب أتوبيس ب نص جنيه لكن عم سليمان مشى اكتر من ساعه علشان يوصل !!! يوصل فين ؟؟؟؟

خبط على بيت وحط كيس م الكياس اللى معاه قدام الباب وجرى !!!
الغفير عارف ان ده بيت الست تريزه العجوزه اللى عيالها سافروا وسابوها !!!

البيت اللى بعده عمل عم سليمان نفس الحركه وجرى !! اصل ده بيت الأرملة مريم اللى جوزها مات فى عز شبابها وساب لها ٣ ولاد ...

واللى بعده واللى بعده لغايه ما خلص كل الكياس !!! بقى انت يا عم سليمان بتشقى طول اليوم علشان تسدد احتياجات غيرك !!! وبعت بيتك ونمت ف الشارع علشان اخوات ربنا !!! ومستخسر تاكل او تركب مواصله عشان توفر لهم !!! ده غير تعييرات وإهانات الناس ليك !!!

بس فاضل لغز !! هو بيدخل المدافن إزاى وهى متسلسلة ؟؟؟

مشى وراه الغفير وأول ما وصل البوابه مسك القفل وقال " إفتح يا فريج يا أخويا انا تعبان " علشان هى مدافن الأنبا رويس أللى اسمه فريج ...
اول ما قال كده يتفك القفل ويدخل عم سليمان ويقول " إقفل يا فريج يا اخويا أحسن الغفير يزعل ويزعق لى الصبح " يروح القفل مقفول على طول !!!!

دخل الغفير وراه وهو بيبكى ويقوله سامحنى يا قديس يا خادم الرب احنا غلطانين فى حقك انت زى معلمك استحملت الاهانه وانت برئ عشان خايف على اخوات ربنا وبتتحنن عليهم !!!

راح عم سليمان واقف ورفع وشه للسما وقال كده يارب كشفتنى !! بدل كشفتنى خدنى دلوقت مش عايز مدح من حد !!!

وفعلاً ربنا أخده فى نفس الوقت اللى طلبه كأن ربنا مش بيرفض له طلب ...

كفنه الغفير وجهزه للصلاه عليه بس مالقاش اى كاهن فاضى يصلى عليه لان اليوم ده وافق وفاة اسقف وكل الكهنه هناك !!!

تانى يوم جه كاهن علشان يصلى عليه لكن حاجة غريبه حصلت !!!!

اول ما حاولوا يرفعوا الصندوق علشان يدخلوه الكنيسه كأنه لزق ف الارض وتقيل جداً محدش عرف يرفعه أبداً ...

وهنا الغفير حكى لهم على كل حاجة وازاى الراجل ده قديس وخادم بذل واستحمل كتير لإتمام الوصية ... واكيد زعل علشان سابوه يوم بحاله علشان اسقف

عرف البابا بالاخبار وحضر بنفسه وقاله ماتزعلش يا قديس وطوبى لكم اذا طردوكم وعيروكم من اجل اسم إلهك ويا سيدى البطرك أهو أللى ح يصلى عليك ... بعدها الصندوق أتحرك بسهوله ورقد بسلام عم سليمان !!!

ما تزعلش لما حد يهينك أو يشتمك أو يكون مش مقدر أللى بتعمله عشانه ... ربنا بيقدر كويس ..

ما تزعلش لما فى خدمتك تلاقى حروب وتجارب وأحزان ماتوقفش خدمتك ربنا بيقدر كويس ...

ما تزعليش لما تكونى مطحونة جوه وبره البيت وشايله كل حاجة فوق راسك ومحدش مقدر .. ربنا بيقدر كويس ..

عمر ربنا ما بينسى عمل المحبه ...
" كأس ماء بارد لا يضيع أجره " (مت١٠)

أول مرة اعرف المعلومه الحلوة دى فقولت  لازم اشاركم  بيها ❤❤لماذا قال السيد المسيح علي الصليب أنا عطشان !؟من العادات والت...
12/11/2018

أول مرة اعرف المعلومه الحلوة دى فقولت لازم اشاركم بيها ❤❤
لماذا قال السيد المسيح علي الصليب أنا عطشان !؟
من العادات والتقاليد اليهودية في الجواز
إن العريس يتقدم للعروسة ويشوفها،
لو معجبتوش بيمشي ولو عجبته بيقول أنا عطشان
فلو هي وافقت بتروح تجيب كوباية عصير عليها حاجة زي المر وبعدين يشرب كأنها بتقوله أنا موافقة
ادخل العلاقة دي بحلوها ومرها ونبقي إحنا الاتنين واحد.
يسوع لما قال علي الصليب أنا عطشان
مكنش بيقول كدا عشان نتعاطف معاه
لا ده كأنه بيسأل عروسته و هي نفسك البشريه ....هتقبلي تدخلي معايا في عهد وعلاقة أبدية مش بتنتهي و لا لاء ؟
وكأن يسوع وصله الجواب لما شرب الخل المر
بعدها قال قد أكمل
أنا عملت اللي جاي عشانه

كل نفس فينا هي محبوبه لله و مخطوبه بحب اللي اشتراها بدمة و لا يصح الخيانه بعد الحب العظيم هذا

درس عملي عن المحبة في الفلانتين الادوات : قلم جاف -قلم ماركر احمر - منديل ورق _ ماء 1-هنرسم قلب بالقلم الجاف على قطعة ال...
13/02/2018

درس عملي عن المحبة في الفلانتين
الادوات : قلم جاف -قلم ماركر احمر - منديل ورق _ ماء
1-هنرسم قلب بالقلم الجاف على قطعة المنديل و هنعلق ان القلب ده من غير محبة ربنا فاضي (يوحنا 3: 16)
2- هنلون القلب باللون الاحمر كده اتملي بمحبة ربنا
3- هنرسم قلوب تانية صغيرة حواليه بالجاف يعني لسه فاضية مش مليانة بحب ربنا
4- هنزل المنديل في الماية ( اللي تمثل ربنا )شوية شوية
هتلاقي القلب المليان ملا القلوب اللي حواليه
الدرس : لو انت مليان و مروي بربنا و بمحبته هتملا القلوب اللي حواليك محبة و هتشارك محبة ربنا مع اللي حواليك .
(جربها قبل عرضها )
Cpd

12/02/2018

تدريب الأسبوع الاول من الصوم المقدس
مخافة الله
بسبب اننا نحب الله ونعرف كثيرًا عن صلاحه ومحبته وغفرانه؛ قد يبرد القلب من جهة مخافته، حتى أن البعض نادى بأن الله لا يعاقب، والبعض يُؤْمِن بحتمية خلاص المؤمن حتى لو أخطأ وبدون توبة، والبعض نادي بخلاص غير المؤمنين بسبب صلاح الله الغامر.
وسط كل هذا ضعفت من أجيالنا مخافة الله.
تعالوا نرجع نضع الله امام عيوننا ونخافه خوف الحب والهيبة.
فـ (“مَخافَةُ الرَّبِّ رأسُ المَعرِفَةِ، أمّا الجاهِلونَ فيَحتَقِرونَ الحِكمَةَ والأدَبَ.”) أم ١: ٧
الانبا رافائيل

30/01/2018
16/01/2018

لمرحله ابتدائي
+++++++++++++++++++++++++

يخرج الغفير عوض مسرعا وهو يصرخ
الغفير عوض:يابا العمده يابا العمده يابا العمده
العمده:في ايه ياوالاه
عوض:لوجا ,لوجا يابا العمده
العمده:ماله ياوالاه عامل مظاهره والا ايه؟
عوض:ياريته ياريته يابا العمده
العمدة:ماتتكلم بجي يا ولاه
عوض:لوجا ياحضره العمده حاول ينتحر
العمدة:ينحر ازاي ده يعني
عوض:ماخبرش,اهل البلد شافوه وهو بيرمي نفسه في الترعه ولحجوه
العمدة:وهو فين دلوك
عوض:معايا واجف برة جنابك
العمدة:وموجفه بره ليه ياوالاه؟,دخله احسن يعمل يعمل حاجه في نفسه
عوض:ادخل يا لوجا
لوجا:عوااااااف يابا العمدة
العمدة:تعالي يا لوجا
لوجا: ايوة يابا العمدة
العمدة:حاولت تنتحر ليه يا لوجا
تم تدخل ميراته تصرخ (وهي تنظر لزوجها لوقا)
مسعدة:يالهوي يالهويي يالهوي يالهوي.الحجني يابا العمدة جوزي انتحر مات مات مات
لوجا:جرالك ايه يا ولية ماني واجف جدامك اهوه
مسعدة:ياسلام ياخويا هصدجك انت واكدب اهل البلد كلاتهم
عوض:بس يابت ماهو جدامك اهوه
مسعدة:اومال ايه ايلي اني سمعته ده
عوض:جوزك حاول الانتحار واهل البلد لحجوه
العمدة:جول يا والاه عملت كده ليه؟عنديك مشاكل
لوجا:ياحضرة العمدة مين جال اني حاولت الانتحار
مسعدة:اومال كنت واجف جدام الترعة ليه بتاخد لها تصويره
العمدة:ياتجعدي سكتة ياترجعي دارك
مسعدة:سكت اهوه(تضع يدها علي فاها)
العمدة:ها كمل كلامك
لوجا:اني كنت رايح اعمل زيه, اشمعني هو يعني
العمدة:هومين ده
لوجا: ايه ايه.مش فاكر دلوكت,بس ابني جه بعد مارجع من مدارس الاحد حكالي حكايته وجالي انه جعد في بطن الحوت 3 ايام وطلع تاني
عوض:يجصد يونان النبي يا حضرة العمدة
لوجا:ايوة هو ده
العمدة:ها كمل
لوجا:الواد ابني جالي ربنا جال ليونان النبي ده يروح مدينة نينوي ويحذرهم انه هيبيد المدينة لان شرهم بجي كتير جوي,فجام الولد يونان ده وهرب هرب من وش ربنا مايعرفش ان ربنا موجود في كل مكان ونزل ليافا ولجي سفينة وركب فيها وفجاة جامت ريح شديدة ومن شدتها السفينة كانت هتنكسر.فخاف الملاحون وصرخوا كل واحد للاله بتاعه وكان يونان نايم في جوف السفينة فنزلوا رايس السفينة وجاله:انت نايم!جوم اصرخ لالاهك يمكن يمكن ينقذنا ومانهلكش
مسعدة:اكمل اني ياحضرة العمدة
العمدة:وماله كملي يابت
مسعدة:ايلي كانوا موجودين في المركب جالوا احنا نعمل قرعة عشان نعرف مين عمل خطية وهو اكيد سبب البلوة ديه اووم ايه وجعت الجرعة علي يونان وجالوا ايه انت عملت ايه؟ .جلهم انه هرب من وش ربنا .خافوا جدا وجالوا طب نعمل ايه دلوك فجالوا نحاول نرجع للشط تاني بس ماعرفوش يوصلوا اووووم ايه يابا العمدة رموه
الغفير:اكمل اني يابا العمدة
العمدة:جول يا خويا يعني هي جت عليك
عوض:اول مارموه سكن البحر فبلعه حوت وفضل فيه 3 ايام وفضل يصلي ...فربنا سمع صلاته وحدفه الحوت ع الشط .وجال ربنا ليونان روح لاهل نينوي ونادي اهلها بيلي جولتهولك ,فراح ونادي وبلغهم فجعدوا يصلوا فسمع ربنا لصلاتهم وماابدهومش
العمده:طب وده ايه علاجته ان لوجا يروح يرمي نفسه في الترعه
لوجا:ماني جولت يابا العمدة اعمل زي يونان ده اني كمان اشوف سمكة ادخل جواها اشمعني هو يعني
مسعدة:يالهوي يالهوي يالهوي اتجننت انت والا ايه؟
لوجا:اسكتي يا ولية
العمدة:بص يالوجا يابني الحوت ده كان معد من جبل ربنا عشان يحرس يونان النبي مش أي حاجه كدة ,يعني عمرك شوفت حوت يشيل انسان جوة منهطي ليه مااكلوش وهضمه؟عشان ده كان تدبير ربنا كان حاميه.فهمت حاجه؟
لوجا:يعني اني ماكنش ينفع ادخل جوات السمكة؟
مسعدة:واي سمكة ايلي هتاخد الجسم ده كله,..وعطلوني جال ايه جوزك انتحر واني جعد احضر الاسود والجهوة لزوووم العزا وسيبت الطبيخ..اروح اشوف حالي ومتنساش تفوت ع البجال تحاسبه ع البن والسكر سلالالالالالالام
لوجا:ادفع!ادفع ايه؟,استني يابت..عواف يابا العمدة
عوض:ابا العمدة
العمدة:نهم يا وش الخير
عوض:مش هنرووح العزا ايلي بتجوول عليه البت مسعدة بتاع الولاه لوجا
العمدة:امشي ياولد امشييي
منقول

02/01/2018

‫نحتفل ببرامون الميلاد هذه السنة لمدة يومين الجمعة والسبت.‬
‫يبدأ الاحتفال من العشية الخميس مساءً بالطقس السنوي وليس الكيهكي.‬
‫وتُقرأ قراءات البرامون في اليومين وكذلك ألحان ومردات البرامون في اليومين.‬
‫ويكون الصوم مثل الأربعاء والجمعة والصوم الكبير (بدون اسماك).‬
‫ونصلي مزامير من الثالثة حتى الغروب والنوم في قداس الجمعة، ‬
‫اما يوم السبت فتصلي مزامير الثالثة والسادسة فقط في القداس وباقي السواعي قبل تسبحة عشية العيد.‬
‫كل سنة والجميع في ملء بركة الهنا المسيح ‬

24/12/2017

قصه حقيقيه.... "لانه كثير الرحمه"
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

كان هناك أب راهب قضي اكثر من نصف عمره في الحياة الرهبانيه بعد ان أنهي دراسته الطبيه و كان لا يطيق أن ينزل الي العالم مره أخري أبداً...

مرت الأيام و مرض هذا الأب و كان علاجه يستلزم أن ينزل الي المستشفي في العالم ليتلقي علاجه هناك لان الدير لا يستطيع علاج حالته...

نزل هذا الأب غصب عنه لمتابعة حالته الصحيه و في المستشفي قابل طبيب جراح كبير و تعرف عليه و كان زميله في كليه الطب من ٢٠ سنه...

إعتني به الطبيب عنايه فائقه و طلب منه المتابعة لحالته كل شهر ..فإعتذر الأب الراهب عن المجئ الشهر القادم لانه سوف يكون ذلك في اسبوع الآلام لهذه السنه وهو لا يستطيع أن يترك صلوات هذا الاسبوع!!!

فقال له الطبيب هو إحنا في الصوم الكبير دلوقت؟؟؟
قاله أيوة ..و لم يرد الراهب بأي كلمه لوم أو سؤال للطبيب لماذا هو غير صائم أو عتاب علي عدم معرفته حتي بالصوم!!!!

علي باب المستشفي قال له الأب الراهب ايه رأيك تيجي تقعد معانا في الدير يومين؟؟ الدير حلو و هادي و ح يعجبك ترتاح شويه من الشغل!!!

الدكتور قاله انا بروح ٦ الصبح المستشفي عمليات ل ٦ بالليل وبعد كده عيادتين بروح البيت ٢ الصبح بنام ٤ ساعات ف اليوم بس !!!! مفيش وقت!!!!

الراهب رد عليه بكل وداعه و ابتسامه و قاله اعتبر انك جاي تكشف عليا مَش انا صاحبك برضو؟؟
و شدد الراهب جداً علي الدكتور و كررها له كتير جداً انه لازم ييجي الاسبوع ده مايتأخرش عن يوم الجمعة!!!!!

تعجب الطبيب جداً من تشديد الراهب عليه و تحديد موعد الزيارة لابد قبل الجمعة!!! و لكنه وعده انه سوف يحضر....

رجع الراهب الدير و قبل ان يرجع الي قلايته ليستريح ذهب الي قلايه رئيس الدير بلهفه و اخبره ان يعلن في كل الدير لكل الرهبان صلاة الي يوم الجمعة من اجل هذا الطبيب!!!و لم يعلم أحد لماذا هو مهتم بهذه الجديه و لماذا الصلاة الي يوم الجمعة فقط!!!

ذهب الطبيب الي الدير مغصوب لتلبيه دعوة صديقه القديم فقط..إستقبله الأب الراهب في المضيفة و قاله له استريح و سوف آتي في الصباح لآخذك معي للقداس!!!

و في الصباح دخل الراهب ووجد الدكتور قد تناول فطوره و هو بيض و جبنه و لبن أحضرهم معه و دخن كميه كبيرة من السجائر !!!لم يلومه ولا عاتبه بل طلب منه أن ينزل معه القداس...

انت عايزني انزل ليه؟؟
عشان تتناول...
انا فاطر الصوم الكبير !!
ربنا بيسامح...
و كمان لِسَّه واكل و شارب سجاير!!!!
ربنا بيغفر...
انا بقالي ٢٠ سنه لا صمت ولا صليت ولا اتناولت!!!
ربنا جه عشان الخطاة...
ماليش وش أقف قدام ربنا !!!
بص ع الصليب هو لِسَّه فاتح لك ايديه...

نزل الطبيب حضر القداس و كان يوم الجمعة أتناول خلص القداس ١٠ الصبح و كل الرهبان خرجت للقلالي عشان تصلي من أجل الطبيب...

٦ مساء خبط باب القلايه بتاع الراهب الكبير لقي الأب المسئول عن الكنيسه بيقول يا ابي الراجل الضيف من وقت ما القداس خلص الصبح و هو قاعد يبكي و يصرخ و يطلب قدام المذبح و انا عايز اقفل الكنيسه !!!!

رد عليه الراهب و هو بيبكي سيبه لا تزعجه مفيش وقت مفيش وقت!!!!

دخلوا الرهبان الكنيسه ٧ مساء الجمعة ليجدوا هذا الطبيب قد إنتقل من هذا العالم و وجهه ينير بعد أن قدم توبة حقيقية من قلبه بفضل محبه و وداعةو صلاة هذا الراهب من أجله....

(يع 5: 20): فَلْيَعْلَمْ أَنَّ مَنْ رَدَّ خَاطِئًا عَنْ ضَلاَلِ طَرِيقِهِ، يُخَلِّصُ نَفْسًا مِنَ الْمَوْتِ، وَيَسْتُرُ كَثْرَةً مِنَ الْخَطَايَا."

أبونا داوود لمعي قال مرة "و أنت رايح السما خد حد في ايدك ما تروحش لوحدك"

خد ابنك بنتك جوزك مراتك اخوك ابوك ولادك في الخدمه صحابك ...بكلامك و سلوكك بمحبه بدون عنف او ع الأقل بصلاتك تخلص نفس م الموت و تستر الخطايا....

 فى الصورة 12 مثل قالهم السيد المسيح يا ترى اية هما؟؟؟
21/12/2017


فى الصورة 12 مثل قالهم السيد المسيح يا ترى اية هما؟؟؟

Address

Cairo
0

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when كلام شوية خدام posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share