يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

  • Home
  • Egypt
  • Cairo
  • يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور العدراأمـ النــور تدبــر الآمــور , وتشفــع فى المظــلومـ , وتشــفى المجــروح

متخليش صيامك يا عدرا يعدى الا وانتى مفرحة كل واحد طالبك وعشمان فيكى 🙏🙏🙏🙏🙏يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور
08/08/2025

متخليش صيامك يا عدرا يعدى الا وانتى مفرحة كل واحد طالبك وعشمان فيكى 🙏🙏🙏🙏🙏
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

اطلبي عنا يا امي ومن أجل كل الانفوس المُتألمة، والخائفين والمكتئبين والحزانا ، والذين فقدوا رجائهم اطلبي عنهم ليستجب ليش...
08/08/2025

اطلبي عنا يا امي ومن أجل كل الانفوس المُتألمة، والخائفين والمكتئبين والحزانا ، والذين فقدوا رجائهم

اطلبي عنهم ليستجب ليشدد قلوبهم ويسندهم
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

‏🕊️يا سلام عل العدرا .... روايحها عطره🕊️ جايه من النصره.... بفرح ومسره 🕊️🕊️  ياسلام ...ياسلام... يا سلام عل العدرا🕊️يا ع...
08/08/2025

‏🕊️يا سلام عل العدرا .... روايحها عطره🕊️ جايه من النصره.... بفرح ومسره 🕊️🕊️ ياسلام ...ياسلام... يا سلام عل العدرا🕊️
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

"متخليش صيامك يا عدرا يعدى الا وانتى مفرحة كل واحد طالبك وعشمان فيكي المريض اشفيه والمحتاج سددي عنه والحزين عزيه اعطي كل...
08/08/2025

"متخليش صيامك يا عدرا يعدى الا وانتى مفرحة كل واحد طالبك وعشمان فيكي المريض اشفيه والمحتاج سددي عنه والحزين عزيه اعطي كل محروم آمين
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

💜💜 دعوناكِ في صلواتنا وباسمك طلبنا منكِ فـ أشفعى لأجلنا يا أمُنا👑يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور
08/08/2025

💜💜 دعوناكِ في صلواتنا وباسمك طلبنا منكِ فـ أشفعى لأجلنا يا أمُنا
👑
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

يارب مع بداية صومك ياعدرا يكون كل بيت مستور وفرحان ومافيش فيه حد بيتألم ولا حد محروم وكل اللى متعشم فيكى اجبري بخاطره وا...
08/08/2025

يارب مع بداية صومك ياعدرا يكون كل بيت مستور وفرحان ومافيش فيه حد بيتألم ولا حد محروم وكل اللى متعشم فيكى اجبري بخاطره وافتحى كل الابواب المقفولة اللي طال انتظارها ودبرى كل امورنا ومشاكلنا الصعبة سهلى كل صعب اسندينا وقوينا ف كل ضيقة وعوضينا عنها بفرح عظيم
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

معجزه للعزراء مريم حصلت بالفعل.... لازم تقراه معزيه جداكانت الساعة تقارب الخامسة صباحا حين قام الأسقف يعقوب في هدوء ليرت...
07/04/2025

معجزه للعزراء مريم حصلت بالفعل.... لازم تقراه معزيه جدا

كانت الساعة تقارب الخامسة صباحا حين قام الأسقف يعقوب في هدوء ليرتدي ملابسه و يتجهز لصلاة القداس الالهي ...وكان معتادا أن يرتدي جبة ( جلابية )من الخيش كنوع من التقشف ...و بينما هو يرتديها لاحظ أنها قد قدمت و تهرأت تماما .. و بعد أن انتهي من صلاة القداس الالهي نادي تلميذه و سأله أن يشتري له عدة أجولة ( شوال ) من الخيش و يحضرها له ..فأحضرها له ثم جلس الأسقف يفكر فيما يفعل ..فهو لم يتعلم الحياكة ولا يعرف كيف يفصل ثوبا من هذه الأجولة و احتار الأسقف في هذا الأمر كثيرا .....فهو لايريد أن يعطيها لتلميذه لئلا يعلم بالأمر فتنكشف فضيلته ...فلم يدر ماذا يفعل ..

وكان لهذ الأسقف علاقة قوية بالسيدة العذراء مريم ...فطلبها بقلبه أن تعينه ..
و بينما هو يقول هذا اذ بالسيدة العذراء ظهرت له في هيئة بهية و أخذت منه الأجولة وبدأت في حياكتها أمامه كمثل الخياطين ثم انتهت فباركته و صعدت في مشهد سماوي منير
أما الأسقف فظن أنه في حلم ....لكن اذ تطلع رأي الجبة أمامه من الخيش .ففرح جدا و قام بعمل تمجيد للسيدة العذراء و لبس الجبة و هو فرحان ومتهلل جدا

و بعد عدة شهور ..جاء الي الأسقف رجل خاطئ ..كانت له سمعة سيئة جداً في المدينة لكن الله حرك قلبه بالتوبة ..فأتي الي الأسقف معترفاً بخطيته .. لكن الأسقف اذ رأي خطاياه كثيرة و عظيمة خشي أن يقبله في الكنيسة و اعطاه قانون توبة شديد جدا قبل أن يقبله في الكنيسة
فمضي الرجل حزينا جدا ... وبنما هو نائم ..ظهرت له السيدة العذراء في حلم و قالت له
العذراء : لماذا أنت حزين ؟؟
اللص : لقد ذهبت للأسقف و قال لي ان خطاياي عظيمة جدا و يلزمني قانون توبة شديد لا أقدر عليه
العذراء : لا تحزن .فقط اذهب اليه غداً و قل له اني أرسلتك اليه
اللص : لن يصدقني و لن يقبلني
العذراء : بل سيقبلك فقط اذهب
اللص : سيقول لي و ما الدليل
و هنا ابتسمت السيدة العذراء و قالت : قل له ان الخياطة بتاعتك بتقول لك " ترفق بالخطاة "
و اختفت السيدة العذراء

أما اللص فقام فرحا جدا و ذهب من الفجر باكرا جدا الي الأسقف و قال له : يا سيدنا الست العذراء ظهرت لي وق الت لي أقول لقداستك الخياطة بتاعتك بتقول لك "ترفق بالخطاة "
فما أن سمع الأسقف هذه الكلمة حتي انذهل و احتضن الخاطئ في حضنه بشدة ....و قبله .. وعاش عمره كله ........يترفق بالخطاة
قصة مفرحة جدا فيها نتعرف علي عمق العلاقة التي يمكن أن تكون بيننا و بين القديسين خاصة السيدة العذراء التي هي بالحقيقة أمنا كلنا ..و فيها أيضا أن نترفق باخوتنا الخطاة و نضمهم و نحتضنهم
أعمل مشاركة كتير في جروباتك علشان توصل لكل الناس اذا اتممت القراءة من فضلك اكتب امين.. لتصل لغيرك وليصلك المذيد تابع صفحتي ثم اضغط شاهد اولا
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

رساله من ام النور ليك النهارده 🕯️🌹❤️+++بلاش تخاف وتكون قلقان سيب كل شئ لربنا دة بيحبك ومش هايسيبك بس انت قول دايما يارب ...
30/03/2025

رساله من ام النور ليك النهارده 🕯️🌹❤️

+

+

+

بلاش تخاف وتكون قلقان سيب كل شئ لربنا دة بيحبك ومش هايسيبك بس انت قول دايما يارب وهو مافيش عنده مستحيل..🙏♥️
رجاء محبه لايك و متابعه للصفحة
https://www.facebook.com/Aladramfirhh
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

 #خدوا بالكم يابنات حدث بالفعل !!!!!المكان : محل كبير لبيع الموبايلات ...واقفة بشتري حاجات للولاد ، دخل شاب وبنت وقفوا ف...
26/03/2025

#خدوا بالكم يابنات
حدث بالفعل !!!!!
المكان : محل كبير لبيع الموبايلات ...
واقفة بشتري حاجات للولاد ، دخل شاب وبنت وقفوا في قسم الموبايلات بعيد عني شوية بس قادرة أسمع الولد طلب أيه !!
طلب موبايل ماركة معينة البياع قاله سعره 8 آلاف و 700 جنيه ، قاله مش مهم !! فتحله علبة الموبايل وجربهوله وتمام ، الولد قاله من فضلك ركبلي الخط بتاعي فيه عايز أجرب الصوت ودرجة نقاء السماعة هعمل مكالمة منه أنا خلاص أشتريت !!! البياع ركبله الخط وشغله والولد بيعمل مكالمة آلو آلو أيوه يا هاني آلو أنا سامعك كويس آلو وألتفت للبياع وقاله السيجنال هنا ضعيفة ولا أيه ؟! البياع قاله ممكن أحنا دور أرضي والمحل مغلق علشان التكييف ، فتح باب المحل وخرج علشان السيجنال بره أقوى صاحب المعرض قاعد متابع الموقف ما أتحركش من مكانه لإن البنت موجودة قاعدة على الكرسي قدام البياع !! فاتت 30 ثانية وشاور صاحب المعرض لأحد العاملين يشوف الولد اللي خرج بالموبايل علشان يجري مكالمة ، خرج العامل ورجع قاله مافيش حد بره يا باشا والأستاذ اللي كان بيتكلم في الموبايل مالوش أثر بره !!!! لهنا والمعرض بالكامل أتكهرب ووقفوا البيع ، أنا كنت أشتريت ودفعت وخلاص ماشية ، وقفت مكاني لما حصل الموقف ده مش علشان أتفرج ولكن لفت نظري شكل البنت ! واضح إنها بنت ناس مش بنت شوارع ، سنها بين 18 و 20 ما تزيدش عن كده أكبر من بنتي بكام سنة تقريباً !! صاحب المعرض بكل العاملين وقفوا قدامها وقالولها أنتوا عصابة وهنبلغ البوليس ، البنت أنا متابعة ردود أفعالها من بعيد ، البنت أنا كـ منى قدرت أحلل من ردود أفعالها إنها فعلاً مش مجرمة ومش نصابة وأنا كـ أم عندي زيها قدرت أحس رعشة قلبها وصدق عباراتها وهى بتحلف إنها والله والله أول يوم تشوفه النهاردة !!!! بدأ بعض العاملين هيحاول يمد أيده عليها كأي كائن حثالة عايز يستغل الزيطة ويزيط بكام قلم على كام بوكس على زقة إرضاء لصاحب المحل !!! صاحب المحل عارفني كويس جداً بحكم الجيرة وبحكم إني لما بحتاج حاجة لازم باخدها منه ...المهم هنا تدخلت ووقفت قدام البنت وقلتلهم ماحدش يمد أيده عليها ، شاكك فيها بلغ قسم الشرطة يجي ياخدها إنما مافيش كلب يلمسها !!! صاحب المحل شاور للعاملين علشان يبعدوا ، وقالها طيب زي ما المدام قالت ماحدش هيقربلك بس مين الواد ده ويقربلك أيه ؟!! البنت قالت إنها بتعرفه بقالها شهرين من على الفيس بوك وإنه كان بيلح يقابلها وهى رافضه وبتقوله تعالى شوفني في بيتنا قدام أهلي ، قالها نتقابل بره الأول نتفق أنا وأنتي وتاني يوم أقابل أهلك ، وإثبات لحسن نيتي اليوم اللي هنتقابل فيه هجيبلك أحدث موبايل في السوق وقولي لأهلك حتى لقيته في الشارع ....! أتفقوا في اليوم ده يتقابلوا وفعلاً أخدها وجه على المعرض هنا وعمل اللي عمله ده !!! صاحب المعرض قالها أفتحيلي صفحته ع الفيس بوك ، البنت بتحاول تفتح الصفحة ودموعها سبقاها ، الصفحة مش موجودة الحساب أتقفل مالوش وجود ، خط تليفونه مغلق ....!! صاحب المعرض قالها اديني نمرة أهلك أتصل بيهم ، البنت زادت في العياط وقالتله والنبي يا عمو حضرتك ما تكلمش بابا ممكن يموتني ويموت ماما لو عرف الكلام ده !!!! متخيلين بنت في موقف زي ده وخايفة تستنجد بأبوها وأمها شايفين حجم الفجوة !!! ما عالينا ....البنت قالتله أنا ممكن أكلم خالو ، فعلاً أتصلت بخالها وبالفعل ربع ساعة وكما توقعت البنت بنت عيلة فعلاً ، عربية ماركة وموديل مش أي حد يركبها ، شخص مهذب جداً صوته هادي بمجرد دخوله بدون ما يعرف تفاصيل أخد البنت في حضنه وسألها حد مد أيده عليكي ، البنت قالتله طنط كانت جنبي وما خلتش حد لمسني ، شكرني جداً وسأل صاحب المعرض سعر الموبايل كام قال له ، دفعله المبلغ بالكامل وأخد البنت ومشي في منظر وموقف محزن ...!! الحكاية كانت لابد أن تُسرد بالتفاصيل ، لعلها تكون جرس إنذار ... انتبهوا من فضلكم واحتو بناتكم ربنا يحافظ علي بناتنا ويحرسنا من كل شر .. تحذر كل بنت ف كل بنت
الحكاية دي لازم توصل لكل بنت وكل أم وأب... انتبهوا لبناتكم واحتووهم، لأن الدنيا بقت مخيفة، والشر حوالينا في كل مكان!

شيروا البوست ده في كل مكان... ممكن ينقذ بنت قبل ما تقع في المصيدة!


✠ شكرا لمتابعتنا مع تحيات
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

❤🥰كل سنة وانتي طيبة يا ام النور يا شفيعتنا كلنا وامنا اللي بتصلي من اجلنا ديما اشفعي فينا وصلي عن كل ام على وجه الارض رب...
21/03/2025

❤🥰كل سنة وانتي طيبة يا ام النور يا شفيعتنا كلنا وامنا اللي بتصلي من اجلنا ديما اشفعي فينا وصلي عن كل ام على وجه الارض ربت وتالمت وتعبت وعطت من عمرها هبه لعيالها عشان تشوف نتيجة حصادها
🙏ونصلي لكل أم بتحاول وبتعافر ومش قادرة تشوف اي نتيجة…لكل أم يأست و تعبت
لكل أم مستنزفة.. انت يارب تقدر تجدد طاقتها، وتفتح عنيها علي ثمار ولو بسيطة قوي......شجعها وامسك بإيديها
🙏ونصلي من اجل كل من هو فقد امه او الام التي فقدت ابنها اوالام التي لم تعطي نسل او الاخت التي ربت اخوتها ونسيت نفسها اوالاب التي قام بدور الام ولكل من فقد عزيز وغالى علي قلبه صبر قلوبهم و أعنهم يا رب وشددهم .. امين
🙏كل سنة وحضراتكم جميعا طيبين .🙏
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

بمناسبة عيد الأمّ نهنئ أمّنا مريم العذراء أم اللّه وأمّ الكنيسةونشكرها على فيض محبتها وحنانها علينا👏في عيدك تزّهر كل الح...
21/03/2025

بمناسبة عيد الأمّ نهنئ أمّنا مريم العذراء أم اللّه وأمّ الكنيسةونشكرها على فيض محبتها وحنانها علينا👏
في عيدك تزّهر كل الحياة وتزول كل الآهات أمين
🌸🌺🌸🌺🌸🌺
يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور

Address

Cairo

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when يا عدرا يا ام النور دبرى كل الامور posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share