28/05/2026
من معجزات السيدة العذراء الحديثة:
سيدة قبطية بسيطة وتوكتوك ومحاولة خطف…"دي بنتي وبنت إبني"
قصة حقيقية…صليب أبونا بيجول
الصليب في صدر أبونا بيجول، ده هدية من العدرا؟ الحكاية من فم السيدة صاحبة المعجزة كما حكتها في الكنيسة.
هي اخت جميله ومتواضعه عندنا في الكنيسه واغلب الناس تعرفها، كانت رايحه التسبحه السنه اللي فاتت، المهم كانت الساعه ٧ بالليل والطريق فاضي والجو كان برد، ركبت توكتوك مع ولدين ملثمين، هي افتكرت ان هما عاملين كده من الساقعه !
كان معاها ولادها والشباب دول دخلوا بيها شارع مظلم، فورا صلت للعدرا وقالت لها لو اتبهدلت مش ها حضر لك تسبحه تاني! ظهر نور شديد قدام التوكتوك وظهرت ست قدامه !
قالت للسواق انت واخدها ورايح فين؟
قال لها انتي تعرفيها !
قالت له اه دي بنتي وبنت ابني!
في اللحظه دي التوكتوك وصل عند باب الكنيسه وكانت الست اختفت والاخت نزلت من التوكتوك، والتوكتوك اختفي كمان!
وقفت الاخت شويه تستوعب الموضوع الحاصل، راحت الست ظهرت لها تاني ولفت حواليها واعطت لها الصليب "الموجود علي صدر أبونا", وقالت لها اديه لابونا بيجول واحكي له الحكاية، طبعا دي بركه كبيره من الست العدرا وطبعا ابونا لبس الصليب علي طول من ساعتها.
الجديد إن ابونا في التسبحه الشهر الماضي، في ١٢ قبطي، طلب من الاخت تقوم وتحكي لنا عن معجزة الصليب، كانت محرجه تقوم قدام الشعب وتحكي وكانت المناسبه تسبحة العدرا، أبونا قال لازم نذكرها ونمجدها…
المفاجئه إن الاخت قامت وحكت الحكاية، وراحت قالت لابونا اقولك علي حاجه تاني حصلت وانا جايه النهارده؟ ابونا قال لها اتفضلي طبعا، فقالت أنها وهي جايه الكنيسه نزلت من توكتوك علي شارع عمومي قريب من الكنيسه جدا لقيت ست عجوزه قاعده علي الناصيه وكمشانه في نفسها من البرد، قامت الاخت دي قالعة الجاكت اللي كانت لبساه ولبسته للست البردانه دي ومشيت هي وولادها للكنيسه !
وهي داخله من باب الكنيسه بتحط ايدها في جيبها ونسيت انها قلعت الجاكيت لقيت نفسها لابسة جاكيت جديد اسود غير اللي كانت لابساه استغربت! والاغرب انها طلعت الكنيسه ومكان ماهتقعد لقيت الجاكيت اللي سابته مع الست محطوط علي الدكه مكان ما هتقعد… طبعا الست الجميله دي كانت الست العدرا .
ملحوظه:
الاخت كانت قبل التسبحه بتجيب لبس العيد وكان نفسها في جاكيت اسود ومالقتش كانت زعلانه بس العدرا فرحتها والجاكيت جالها اسود .
الاخت دي بركه وعلاقتها جميله بالعدرا، والعدرا سابت الهديه مع ابونا بيجول لاي حد عايز بركة الصليب، ابونا موجود والصليب معاه علي طول
وبنشكر العدرا انها بتقول انا موجوده وهاحافظ علي ولادي واحميهم.
بركة وصلوات الست العذراء المغيثة تشملنا جميعا…اطلبوها ولن تتأخر عنكم…
ياريت كلنا نعمل شير للجروبات
ونعمل متابعه للصفحه
عشان نساعد في نشر المنشورات وتوصل لاكبر عدد ممكن ربنا يباركم
✍️
الحمامة الحسنة مفرحة القلوب