08/03/2021
أسوأ عشر أنواع مِن المشاعِر مُمكن تمُرّ بيها في حياتك ....💔💔
1 - لما تعيش أطول فترة مِن عُمرك " حد مِعطاء جداً " فَـِ تُحصد بعد عطاءك ده كُله " إساءة " ، و كأن ذنبك الوحيد إنّك كُنت إنسان أكتر مِن اللازم !
2 - لما تحسّ إن أكبر جريمة عملتها في الحياة إنك " شخص صبور " بتِتحمّل كتير، و قليل الشكوى، وإللي قُدامك بيستغلّ صبرك لِصالحهُ هو !
3 - لمّا تحزن وما تلاقيش الإيَد إللى تطِبطب عليك ، و لو طبطبت النهاردة ما بتكمّلش معاك بقية العُمر نتيجة للظروف ، أو تغيّر النفوس !
4 - لمّا تعجز إنك تنقذ حد قُريب مِنّك مِن الغرق في متاهات الحياة ، أو تعجز إنّك تمنعهُ يكمّل في طريق مسدود، أو تِفشل إنّك تحميه مِن نفسهُ حتى ! (الشعور بالعجز)
5 - لمّا تكون بين أهلك ، وأصحابك ، وأصدقائك ، وناسك ، و رغم كِده تحسّ إنك أكتر حد وحيد في الدُنيا، و إللي حواليك عبارة عن فراغ ، و دي اسمها غُربة الشعور :")؟ !
6 - غُربة النفس ، المُغترب عن نفسهُ ده حد ضايع بين الفواصل ، لا قادر يوصل لِلشئ إللى بيتمناه ، ولا قادر يكمّل مع شخص بيحبّه ، مُش عارف يلاقي حد ولا شئ ، لأنه في الأساس مُش لاقي نِفسهُ محبوس جوّا زنزانتهُ !
7 - لما تعيش قصة حُب ، وتكتشف في نهايتها إنك كُنت مُجرّد كومبارس ، مُش " البطل " ، كُنت مُجرّد مُتفرّج ، و اتلعب عليك دور البراءة بإحتراف ، والحب إللى قدّمتهُ كان " وهم متوّج بالخُذلان " !
8 - لمّا تعيش الظُلم مِن أقرب الناس ليك ، ويموت فيك دِفاعك عِن نِفسك ! (الشعور بالظلم)
9 - لما يسقط يوميا ًقُدامك قناع ورا قناع لأشخاص كُنت فاكرهُم أغلى هدايا وَصلتك مِن القَدَر ، و تِكتشف إنهم عبارة عن كوكبة مِن الزِيف والخِسّة (الشعور بخيبة الأمل)
10- لما يكون نفسك تمسك فى ربنا بإيدك وسنانك وطلبت منه كتير يكون معاك.. وتحس بوجوده.. ورغم كدة مش ماسك الشعور دا جواك ومش حاسس بيه جنبك فى اوقات كتير..
ماتسيبش نفسك فريسة لأحزانك..
لازم تتعلم تتعامل مع مشاعرك إزاى.. وتدير حياتك.. "الذكاء الوجدانى والذكاء الشخصى"