09/05/2026
سؤال بنسأله لنفسنا كتير لما بنكون مستنيين حاجة بلهفة..
بس الحقيقة اللي غايبة عننا إن "الدعاء" في حد ذاته مش مجرد وسيلة عشان تاخد اللي إنت عاوزه، الدعاء ده "عبادة" عظيمه أوي عند ربنا.. لدرجة إن النبي ﷺ قال: "الدعاء هو العبادة".طب يعني إيه الكلام ده؟
يعني أول ما بترفع إيدك وتقول "يا رب"، إنت كدة في "مهمة رسمية" مع ربنا.. إنت في اللحظة دي عملت
سبع حاجات من أجمل ما يكون:
١- اعتراف بالحب والفقر: إنت بتقول لربنا أنا ضعيف ومن غيرك ماليش حد، وده قمة الإيمان والتوكل.
٢- تعظيم لربنا: إنك واثق إن خزائن ربنا مليانة، وإن "كن فيكون" هي اللي هتحل العقدة.
٣- طاعة لأمر إلهي: ربنا اللي قالنا "ادعوني أستجب لكم"، فإنت بتنفذ أمره وبتاخد ثواب على كل كلمة بتقولها.
٤- تدريب لقلبك على اليقين:طول ما إنت بتدعي، إنت بتمرن عضلات قلبك على "الثقة في الله". ومع الوقت، بيبطل يهمك "الاستجابة" جت ولا لأ، بيبقى كل همك إنك تفضل "قريب" وبس
٥- عداد حسنات مبيوقفش:تخيل إن كل "يا رب" بتقولها، حتى لو على حاجة بسيطة زي (يا رب اصلحلي الموبايل ده)، بتاخد عليها ثواب صلاة أو صيام أو ذكر، لأنك في حالة "طاعة" واستجابة لأمر ربنا "ادعوني".
٦- كسرة النفس قدام ربنا "عزة":في الدنيا، لما بتطلب من حد بتتحرج وبتحس إنك قليل، لكن مع ربنا، كل ما تظهر فقرك وضعفك وقلة حيلتك، كل ما ربنا يرفعك ويقربك. الدعاء هو العبادة الوحيدة اللي "الذل" فيها هو منتهى "الفخر".
٧- راحة نفسية ببلاش:الدعاء هو "الفضفضة" اللي مفيش وراها لوم ولا معايرة. إنت بتخرج اللي في قلبك للي فاهمك أكتر من نفسك، وده في علم النفس أعظم تفريغ للطاقة السلبية
عارف إيه أجمل حاجة في "عبادة الدعاء"؟
إنك مابتخسرش أبداً.. الدعاء ده عامل زي الحصالة:
• يا إما ربنا يديك اللي إنت عاوزه في وقته الصح.
• يا إما يصرف عنك بيه "مُصيبة" تانية كانت جاية في سكتك وإنت ماتعرفش.
• يا إما يشيلهولك "رصيد" وجنات يوم القيامة لما تلاقي ثواب دعواتك اللي فاكرها منسية.
عشان كدة، متبطلش "تلح" على ربنا.. اللح في الدعاء بيفتح أبواب مقفولة، وبيريح القلب، وبيخليك طول الوقت في حالة اتصال مع اللي بيده ملكوت كل شيء.
اطمن دعائك مش بيضيع في الهوا، دعائك "عبادة" مكتوبة في ميزانك، واستجابة ربنا ليها دايماً بتكون هي الأجمل والأحن عليك.