عاوزين نبقى مسلمين اسما وفعلا

  • Home
  • Egypt
  • Cairo
  • عاوزين نبقى مسلمين اسما وفعلا

عاوزين نبقى مسلمين اسما وفعلا سبحان الله والحمدلله ولااله الا الله ولاحول ولاقوة الا بالله صفحه دينيه هدفها نشر الدين الصحيح وتعاليمه وتوعيه الناس به

09/05/2026

سؤال بنسأله لنفسنا كتير لما بنكون مستنيين حاجة بلهفة..

بس الحقيقة اللي غايبة عننا إن "الدعاء" في حد ذاته مش مجرد وسيلة عشان تاخد اللي إنت عاوزه، الدعاء ده "عبادة" عظيمه أوي عند ربنا.. لدرجة إن النبي ﷺ قال: "الدعاء هو العبادة".طب يعني إيه الكلام ده؟

يعني أول ما بترفع إيدك وتقول "يا رب"، إنت كدة في "مهمة رسمية" مع ربنا.. إنت في اللحظة دي عملت

سبع حاجات من أجمل ما يكون:

١- اعتراف بالحب والفقر: إنت بتقول لربنا أنا ضعيف ومن غيرك ماليش حد، وده قمة الإيمان والتوكل.

٢- تعظيم لربنا: إنك واثق إن خزائن ربنا مليانة، وإن "كن فيكون" هي اللي هتحل العقدة.

٣- طاعة لأمر إلهي: ربنا اللي قالنا "ادعوني أستجب لكم"، فإنت بتنفذ أمره وبتاخد ثواب على كل كلمة بتقولها.

٤- تدريب لقلبك على اليقين:طول ما إنت بتدعي، إنت بتمرن عضلات قلبك على "الثقة في الله". ومع الوقت، بيبطل يهمك "الاستجابة" جت ولا لأ، بيبقى كل همك إنك تفضل "قريب" وبس

٥- عداد حسنات مبيوقفش:تخيل إن كل "يا رب" بتقولها، حتى لو على حاجة بسيطة زي (يا رب اصلحلي الموبايل ده)، بتاخد عليها ثواب صلاة أو صيام أو ذكر، لأنك في حالة "طاعة" واستجابة لأمر ربنا "ادعوني".

٦- كسرة النفس قدام ربنا "عزة":في الدنيا، لما بتطلب من حد بتتحرج وبتحس إنك قليل، لكن مع ربنا، كل ما تظهر فقرك وضعفك وقلة حيلتك، كل ما ربنا يرفعك ويقربك. الدعاء هو العبادة الوحيدة اللي "الذل" فيها هو منتهى "الفخر".

٧- راحة نفسية ببلاش:الدعاء هو "الفضفضة" اللي مفيش وراها لوم ولا معايرة. إنت بتخرج اللي في قلبك للي فاهمك أكتر من نفسك، وده في علم النفس أعظم تفريغ للطاقة السلبية

عارف إيه أجمل حاجة في "عبادة الدعاء"؟

إنك مابتخسرش أبداً.. الدعاء ده عامل زي الحصالة:

• يا إما ربنا يديك اللي إنت عاوزه في وقته الصح.

• يا إما يصرف عنك بيه "مُصيبة" تانية كانت جاية في سكتك وإنت ماتعرفش.

• يا إما يشيلهولك "رصيد" وجنات يوم القيامة لما تلاقي ثواب دعواتك اللي فاكرها منسية.

عشان كدة، متبطلش "تلح" على ربنا.. اللح في الدعاء بيفتح أبواب مقفولة، وبيريح القلب، وبيخليك طول الوقت في حالة اتصال مع اللي بيده ملكوت كل شيء.

اطمن دعائك مش بيضيع في الهوا، دعائك "عبادة" مكتوبة في ميزانك، واستجابة ربنا ليها دايماً بتكون هي الأجمل والأحن عليك.

21/04/2026
20/04/2026

حكم الإنصات والحركة في خطبة #الجمعة:

17/01/2026

بعض الأسئلة المهمة عن الصلاة.

س1/ ينفع أصلي عند سماع أول الأذان الله أكبر ولا لازم سماع الآذان كله ثم الصلاة؟
ج/يجوز بمجرد سماع أول الأذان طالما المؤذن يؤذن في الوقت الصحيح فالاذان هو الاعلام بدخول الوقت.

س2/ لو عندي مشوار مستعجل ودخلت المسجد ينفع أصلي جماعة مع واحد أو أصلي بمفردي قبل ما يقيم الصلاة في المسجد وأنصرف علشان الظروف اللي معايا؟
ج/الأولى أن تصلى مع جماعة المسجد لكن إن كان الأمر مستعجل والوقت ضيق فيجوز أن تصلى وانصرف سواء صليت جماعة مع أحد أو صليت بمفردك

س3/هل هناك ذكر يقال بين السجدتين؟

ج/نعم يوجد وهو قول "رب اغفر لي رب اغفر لي مرتين" وهو سنة عن النبيﷺ رواه النسائي
👈️وهناك دعاء أخر:( اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَارْحَمْنِي وَاجْبُرْنِي وَاهْدِنِي وَارْزُقْنِي ) رواه الترمذي وصححه الألباني.

س4/ لو فالبيت وسمعت الإقامة فى المسجد ينفع أجرى بسرعه علشان الحق أول ركعه؟
ج/ لا مينفعش لان النبي قال (إذا سمعتم الإقامة فامشوا إلى الصلاة وعليكم بالسكينة والوقار ولا تسرعوا فما ادركتم فصلوا وما فاتكم فاتموا).

س5/ هل لو دخلت المسجد ووجدت الإمام ساجد او يجلس فى التشهد الاول انتظر حتى يبدأ فى ركعة جديدة او ادخل فى الصلاة واجلس معه؟
ج/الجلوس مع الإمام أولى كما قال النبي (فما ادركتم فصلوا وما فاتكم فاتموا)

س6/ فى الصلاة السرية هل قراءة الإمام لسورة الفاتحة تنوب عنى كما فى الصلاة الجهرية ؟
ج/لا ففى الصلاة السرية عليك بقراءة الفاتحة بنفسك.

س7/ إذا دخلت والإمام راكع ماذا افعل حتى لا تفوت الركعة منى؟
ج/ أكبر تكبيرة الإحرام اولا ثم اكبر للركوع واركع مع الإمام.

س8/ إذا كنت اصلى السنة التى قبل الصلاة واقيمت الصلاة هل أكمل السنة ام اقطعها وادخل فى الصلاة مباشرةً ؟
ج/ إذا كنت ترى بتقديرك انك اذا اكملت فى الصلاة ستفوتك تكبيرة الإحرام مع الإمام فاقطع صلاة السنة وادخل فى الصلاة المكتوبة قبل تكبيرة الإحرام واذا كنت تصلى السنة واقيمت الصلاة وانت فى الركعة الثانية او فى آخرها فاسرع وانتهى منها وادخل فى الصلاة المكتوبة قبل تكبيرة الإحرام قال النبي (اذا اقيمت الصلاة فلا صلاة الا المكتوبة).

س9/ هل يلزم اصلى صلاة السنة فى المسجد ؟
ج/ لا يلزم ذلك فمن الممكن أن تصليها فى المنزل قال النبي (اجعلوا من صلاتكم فى بيوتكم ولا تتخذوها قبورا) وهنا المقصود الصلاة النافلة.

س10/ إذا عطست وانا فى الصلاة او تثاءبت او سمعت إسم النبي ماذا افعل ؟
ج/ إذا تثاءبت اثناء الصلاة فاستغذ بالله من الشيطان الرجيم فى سرك.
واذا عطست أثناء الصلاة فقل الحمدلله فى سرك.
واذا سمعت إسم النبي اثناء الصلاة فصلى عليه ايضا فى سرك.
وهذا لا يبطل الصلاة ولكن دون الشوشرة على المصلين.

خليها على صفحتك وفيد غيرك 💚

Address

Cairo

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when عاوزين نبقى مسلمين اسما وفعلا posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share