مشورة اونلاين

مشورة اونلاين بدأت خدمة مشورة اونلاين من القاهرة فى مايو 2013 وهي خدمة مجانية تماما بدون مقابل مادي .

صفحة خاصة للمشورة المسيحية.

الصفحة غير تابعة نهائياً لمكتب مشورة كنيسة قصر الدوبارة

04/01/2026

حالة تعارف!

لما تيجي تتعرف علي شخص فليكن بنت و تسألها : هل انتي جادة في التعارف او انتي عايزة فعلا تتجوزي بجد لو طلعنا مناسبين لبعض!؟
لو ردت و قالتلك اه فا دا ممتاز

ولكن لو فجأة بقت تختفي و تتاخر ف الرد على الرسايل و فيه اهمال واضح ف التعارف على الرغم من انها قالتلك انها مرتحالك و عايزة تكمل و تتعرف

اللي بيحصل معاك ده اسمه في علم النفس:
عدم تطابق النية مع السلوك.

يعني إيه؟

هي بتقول:

“أنا عايزة أتجوز”
لكن سلوكها بيقول:
أنا غير مهتمة، غير متحمسة، غير مستثمرة نفسيًا.

والعقل ما يحكمش بالكلام… يحكم بالفعل.



خلّيني أديك 3 إشارات واضحة جدًا في العلاقات الجادة:

1️⃣ الشخص الجاد لا يختفي

حتى لو مشغول، هيبعت:
• “أنا مضغوطة شوية بس هكلمك بعد كذا”
• أو رسالة واحدة تطمّنك.

السكوت التام = عدم أولوية.



2️⃣ الشخص الجاد بيخلق وقت

حتى أعز الناس شغلاً بيلاقوا دقيقتين يبعتوا فيهم رسالة.

الارتباط مش محتاج وقت… محتاج رغبة.



3️⃣ الشخص الجاد مش بيسيبك معلّق

اللي يسيبك قلقان، محتار، مستني، ده مش داخل بنية بناء علاقة… ده داخل بنية تجربة أو تسلية أو قتل وقت.



الاحتمالات الواقعية هنا:

يا إمّا مش مهتمة بيك كفاية
• يا إمّا بتستكشفك بدون نية جدية
• يا إمّا شايفاك خيار احتياطي
• وفي حالات أقل: مترددة ومش ناضجة عاطفيًا

لكن في كل الحالات:

دي مش بداية علاقة محترمة ولا آمنة نفسيًا ليك.

الكلام واضح

هاني

30/10/2025

بوست بسرعة كدة!

النرجسي مش بيتعالج بنسبةتوصل ل99%!

النرجسي مش شايف انه عنده اي مشكلة فا ارجوكم بلاش تعارف و ارتباط من نرجسي!
شخصية مدمرة و علاجها شبة مستحيل و محتاج معجزة!
الحب يصنع المعجزات تمام صح بس مع النرجسي لا
مبيجيبش معاه نتيجة

النرجسي اله نفسه!
يعني بيعبد نفسه حرفيا
مش شايف في الحياة غير نفسة و اي حاجة تدعم حبه لنفسه و لذاته فا اخلع بدري علشان هتتعب

هاني

29/09/2025

اسمع القصة دي قبل النوم علشان اكيد متعرفهاش كاملة😉

ابشالوم ابن داود كان رشدي اباظة بتاع ارض اسرائيل ايام زمان 😀
اه صدقني زي ما بقولك كدة

بيقول عنه الكتاب:

ولم يكن في كل إسرائيل رجل جميل كأبشالوم جدًا، من باطن قدمه حتى هامة رأسه لم يكن فيه عيب.”
(صموئيل الثاني 14:25

للاسف الجمال دا كان معاه عقلية جابت اجله و جزء من سبب موته كان شعره الحلو الطويل الي أتعلق بشجرة و معرفش يخلص نفسه منها!

موقف مؤسف اوي و داود واقف يوصي الجيش على ابنه الي انقلب عليه و يقولهم:🥹

َأَوْصَى ٱلْمَلِكُ يُوآبَ وَأَبِيشَايَ وَإِتَّايَ قَائِلًا: تَرَفَّقُوا لِي بِٱلْفَتَى أَبْشَالُومَ». فَسَمِعَ جَمِيعُ ٱلشَّعْبِ حِينَ أَوْصَى ٱلْمَلِكُ جَمِيعَ ٱلرُّؤَسَاءِ فِي أَمْرِ أَبْشَالُومَ»

للاسف يؤاب قائد الجيش كسر اوامر داود و قتل ابشالوم بس داود معاقبهوش و دي حاجة غريبة اوي

و تعدي الايام و السنين و داود معاقبش يؤاب لكن اسمع معايا في النهاية داود عمل ايه و داود بيوصي ابنه سليمان:

وأنت أيضًا تعلم ما فعل بي يوآب بن صروية… فافعل حسب حكمتك، ولا تدع شيبته تنحدر بسلام إلى الهاوية»
(1 ملوك 2:5–6).

بعدها سليمان حكم على يوأب بالموت لانه قتل أبنير وعماسا أيضًا بغير حق
1 ملوك 2:28–34)

عاش داود كل السنين دي و جواه جرح كبير علي موت ابنه حبببه ابشالوم و منسيش الي عمله يواب🥹

الاب مبينساش

الله بيجيب حق اولاده في الزمان الحالي و الزمان الاتي فا اوعي تعتقد ان حقك ضاع وسط الناس علشان ربنا مش ظالم ومش بينسي حقك

تصبحوا على خير😍

هاني

28/09/2025

ارتباط!

طالما قبلتي تتعرفي على حد صالونات فا انتي مجبرة انك تحترمي الشخص و تحترمي الفرصة كمان حتى لو هو مش مناسب!!

احترام الشخص لكونه انسان و بني ادم جدير بالاحترام حتى لو على قده

و احترام الفرصة انك تحترمي ان فيه انسان قرر يتقدملك و يتعرف عليكي و يدخل بيتك ب كل ادب و شايف فيكي انسانة تصلح للزواج!

فب البوست التريند الي فيه الام المنقبة و بنتها الي اتريقوا على العربي المهندس الي معندهوش شقة ، هما هما احتقروا الشخص و احتقروا الفرصة علشان كدة حال البنت هيعطل فترة طويلة و الي زاد الطينة بلة انهم طلعوا يعتذروا بالكذب علشان الموضوع يهدى و دا كان غلط فظيع يضاف للغلط الاول!!

الشخص الغير مناسب بنقولو: ربنا يوفقك مع حد تاني لاني مش حاسة اننا مناسبين لبعض

سهلة كدة!!؟

نترفع بقى عن التفاصيل الجارحة المتعلقة بالطول و الوزن و السن و الشقة الي ممكن تكون ف مكان مش عاجبك و المرتب الي قد يكون قليل … الخ الخ الخ

مش لازم تشرحي اسباب الرفض ، خلاص ارحمي الشاب علشان اغلب الشباب جاييلك و هو مقطع نفسه و عامل اكتر من الي عليه فا احترمي الفرصة و احترمي الشخص و المشهد ينتهي عند ان مفيش نصيب او حاسة اننا مش مناسبين و بس

شوية حكمة الله يخليكم الشباب مستوى و موجوع

هاني

25/09/2025

لو حاسس انك لوحدك و الشيلة تقلت عليك فا
شيل الي تقدر تشيله
و الباقي ربنا يعينك عليه!
متذلش نفسك لحد!

10/09/2025

البنات الي مبتردش بسرعة علي رسايل الشخص الي بتتعرف عليه مع انها فاضية و التليفون في ايدها!!!

عزيزتي
دا مش اسمه تقل
دا للاسف وقاحة

التقل هو انك متتسرعيش في العلاقة و تاخدي وقتك ف التعارف و متنطيش السلم بسرعة او تهور و يكون فيه احكام للعقل و التروي في العلاقة

التقل الي بجد هو مش انك تتدلئي على بوزك مع اول مكالمة و خروج
و تقولي : هو دا الي انا كنت مستنياه من زمان!؟😂

انما مترديش على الرسايل بالساعة و الساعتين و يمكن لتاني يوم و اكتر تحت
بند اصلي كنت مشغولة و انتي اصلا مش مشغولة ، فا دا عيب و مش مقبول و
اسمها ( وقاحة)

علشان انتي كمان بتتضايقي لما ميردش عليكي بسرعة و عامل فيها الرجل الغامض او الشاب التقيل فا لو المعاملة بالمثل فا اكيد مش هتبقي مبسوطة لو عاملك بالطريقة دي

احترموا بعض شوية علشان علاقات كتيرررر باظت بسبب العك دا
هاني

مش هنخلص بقى!😂😂
30/08/2025

مش هنخلص بقى!😂😂

28/08/2025

كتير اتأملت في مثل و قصة الابن الضال لكن هيفضل احلى و اجمل ما ف القصة هي :

انك لما بترجع
مش بتتأنب و مش بتُلام
و بتكرم و بتاخد مكانك في بيت ابوك😍

انت متخيل ربنا شايفك ازاي و انت راجع له!!؟

تخيل معايا ان ربنا كل يوم بيصرفلك 24 ساعة جديدة علشان تعيشها
بتصحي من النوم و تبدء يومك و تخلص و ترجع بيتك تنام

في يوم ما محدش يعرف امته
هيتصرفلك 24 ساعة تعيشهم لكن مش هتكملهم او هتنام و مش هيتصرفلك 24 ساعة جديدة🥹
علشان وقتك عل الارض هيكون خلص!🥹

لما نزلت مصر اجازة وو حصل اضطرابات ف ضربات القلب عندي لاول مرة، صحيت من النوم في البيت ف مصر و حسيت انه دا الوقت خلاص
كنت حاسس بحاجة مش مفهومة و اول مرة احسها و قلبي بيدق دقات ملخبطة

اول فكرة جاتلي لما ضربات قلبي اختلت هي : ان ربنا عايزيني اموت وسط اهلي بدل ما اموت لوحدي في ارض غريبة و اصلا كان بقالي 7 سنين منزلتش مصر

انا كنت حسيت انه خلاص فا صليت و حسيت انه دا الوقت بس مكانش دا الوقت وبس كانت الفكرة موجودة في راسي بشكل كبير

دايما دايما بفتكر الاية :
فكونوا أنتم إذا مستعدين، لأنه في ساعة لا تظنون يأتي ابن الإنسان».

و مش بس فكرة انه يأتي، لا
دي الفكرة الاقرب اننا نروح له

ابليس بيديلك امان مزيف ان لسه العمر قدامك طويل لكن للاسف الفكرة كلها غلط و مش حقيقية

يا رب نصحي و انا اولكم😊

هاني

28/08/2025

نرتبط بالسوي وله المؤمن??
و فيه قصة حقيقية فى نهاية البوست

فى الكام سنة الاخيرة دى و مع الكم البشع من حالات الطلاق و الى بيقولو اصحابها انهم اختارو ناس مؤمنين , الموضوع بقى محير و انا بقيت احس اننا فى ورطة

لو بنت اتقدملها شخص مؤمن لكن مش سوي او عنده عيوب و اضطرابات نفسية او بخيل او عنيد او او او الخ
و فى نفس الوقت اتقدم للبنت شخص سوي و طيب و دمه خفيف و مع التعارف لقينا انه مش بيمثل لكنه مؤمن على قده او مش عميق فى الايمان زى البنت

نختار مين فيهم؟
الجواب قولا واحدا نختار الشخص التاني
ليه؟؟

البنات تركز معايا اكتر هنا
الكتاب اتكلم عن اننا لا نكون تحت نير مع غير المؤمنين , مش لا تكونو تحت نير مع اقوياء الايمان فا الصح اننا نختار الشخص التاني طبعا بعد ما نصلى و نشوف مشيئة ربنا فين

طيب ليه هنختار التانى ؟
علشان ببساطة التعامل اليومى مع الشخص السوي هيكون ممتع و سهل و مفيهوش كلاكعيع و مشاكل و مع الوقت الايمان بتاع الشخص ده بيكبر , لكن مع المؤمن الغير سوى , انتى كل يوم فى مصيبة
كل موقف و كل قرار و كل خطوة فيها مشاكل و عناد بخل و على حسب هو مشاكله النفسية ايه فا بلاش بلاش ناخد المؤمن الغير سوي و ان كان خادم او شماس او اى كان خدمته ايه علشان احنا شوفنا نتايج الاختيار دى ايه

قصة حقيقية
اعرف شخصين, واحد منهم كان عضو كنيسة و خادم بقالو سنين سنين , لا بيدخن ولا ليه فى العلاقات ولا بتاع قمار ولا خمره لكنه غير سوي , بهدل عياله و مراته و طلعهم مشوهين نفسيا و عاش حياته كلها , يسمع كلمة ربنا و يعمل الى فى دماغه فى الاخر

و اعرف شخص من نفسة كنيسة الشخص الاول , ولا يعرف حاجة فى الانجيل , و بيشرب سجاير 5 علب فى اليوم على الاقل و صحته اتبهدلت و عمل عملية فى القلب , و بيحضر الكنيسة كما لقوم عادة و لو سألته عن حاجة فى الكتاب ممكن ميعرفش, لكن كان دمة خفيف و محبوب من الناس و ربى ولاده حلو , و عامل مراته كويس, و مكانش بيضربهم ولا. بيهينهم , ولا ولا ولا الخ

الزوجة و الاطفال بتوع الاخر المؤمن عاشو حياة بؤس مع ان الاب مؤمن و حتى لم لما مات الاب, لسة الاولاد عايشين بصدمات طفولة و ذكريات مروعة عن الاب
اما زوجة و اطفال الاخ التاني , عاشو حياة مريحة مفيهش شد و عصبية و ضرب و اهانات

الشخصين دول ماتو على مدار كام سنة

الناس كانت زعلانة عل الشخص التاني اوي علشان كان معاملته حلوة مع الناس و مش بتاع مشاكل، مش زي الاه المؤمن الي شادد اعصاب الناس كلها و عنيد و دائم الجدال

فيه مثل بيقول : اسمع كلامك اصدقك, اشوف امورك استعجب
اهو ده المثل الى بينطبق على المؤمن الى مليان مشاكل

الخلاصة
لو جالك مؤمن بمشاكل و نفسية مش سوية , قطعا ارفضي, علشان انتى مش هتحلى المشاكل دى و ده اصلا مش دورك, يروح يتعالج الاول و بعدين نشوف
هل ده رأي طبى وله نفسى وله روحي؟؟
ده رأي الاغلبية و اسئلى الى جرب قبلك هيقولك

بالمناسبة
بالمقارنة بقصة الاتنين دول , فيه واحد تانى خالص مش مسيحي , ربى عياله بالطيبة و الاخلاق و الحب و الحنية و طلع اطفال اسوياء و مكانش ليه علاقة بالانجيل او بالكنيسة

فا هنا الحنية تكسب الايمان الباطن او الكاذب

ابعتولى اسئلتك لو عندكم اسئلة

صباح الفل
هاني

24/08/2025

لو لسة مش واخد بالك!!

جمد قلبك معايا و اقرى الكلمتين دول علشان عيارهم تقيل شوية🥹

كنت بقرا ف بطرس الرسول التانية اصحاح2 و عدد17
بيتكلم عن الخطاة و قال جزء تقيل اوي فقال:

هؤلاء هم ابار بلا ماء، غيوم يسوقها النوء. ا(لذين قد حفظ لهم قتام الظلام الى الابد!!)

انا بس وقفت قدام اخر آية و هي : الذين قد حفظ لهم قتام الظلام الي الابد!!!!🥹🥹

يعني حرفيا كدة ايامك سوداااا و مش اي سواد
قتام يعني سواد حالك! و مش كدة و بس لأ !!

بعض الترجمات بتقول : الذين قد حُفظ لهم ظلام الظلمة إلى الأبد.!؟

دا بيقولك (قد حفظت لهم) يعني قعدالك قعدالك
هيكون ليك و من نصيبك ايام سودا مخصصة ليك انت بسبب خطاياك و دا هيحصل هيحصل لا محالة🥹🥹

و لو كملت لاخر الاصحاح و ارجوك تقراه كله النهاردة فا بيقولك دا ليه هيحصل و لسبب غير خطاياهم فا اسمع:

فقد صارت لهم الاواخر اشر من الاوائل. لانه كان خيرا لهم لو لم يعرفوا طريق البر، من انهم بعدما عرفوا، يرتدون عن الوصية المقدسة المُسلّمة لهم. قد اصابهم ما في المثل الصادق:«كلب قد عاد الى قيئه»، و«خنزيرة مغتسلة الى مراغة الحماة»

دا سبب واضح و مباشر ان ايه حياتك ماشية غلط و مفيهاش بركة و انت محتار!!!؟

التخبيط دا و الكلام دا للمرتدين عن الايمان او الي قبلو المسيح و ارتدوا عنه تحديدا فا ارجوك تقرا البوست تاتي علشان الكلام دا مش سهل ابداااا و خليني اقفل البوست بالكلمتين دول ليك:

( الذين قد حفظ لهم قتام الظلام الي الابد!!!!🥹🥹)

يا رب نلحق نفوق!!

هاني

23/08/2025

مسا الخير
يا ترى حد لسة فاكرنا!؟😉

رجعنا تاني بعد توقف سنة كاملة 😍

مفتقدكم جميعاً و بصلي من قلبي اني اكون بقدر اقدم حاجة جديدة ليكم الوقت الجاي!!

هاني

11/08/2024

عن اطلاق اللعنات و الدعوات!!

لما تقول لواحد : روح ربنا ينتقم منك

فا تأكد ان ربنا مش بيسمع الكلام دا خالص و يت Actie و يروح منتقم لك من الي دعيت عليه! لا لا لا !!؟
ربنا هيجيبلك حقك علشان ربنا عادل و بينصف المظلوم و لكن مش بالدعا!
انما دعوات الغل و الكره و النفسنه دي هي شوية عبط او هبل و حقد نفسي منك و اكيد ربنا مش هسمع لدعوات واحد حقود!😂

اما لاطلاق اللعنات زي: الهي تتشل او جاتك داهية او الدعاء بالمرض او الفقر او الفشل .. الخ
فا للاسف احب اقولك ان الكلمات دي بتسمّع عند ابليس و بيفتح على الشخص التاني ابوب جهنم بالاذيه لكن بيفتح عليك ابواب التأديب و العقاب من ربنا و افتكر الايه:
الموت والحياة في يد اللسان،." (أم 18: 21).

يعني انت مش مستفيد حاجة! هو ( لو مش عليه حماية) فا هيتأذي من ابليس وانت هتتعاقب من ربنا 😂
اذكى اخواتك😂😂

اطلاق لعنات الموت و الفشل و عدم الانجاب و الخسارة الخ الخ فا هي مجرد جعجعه فارغة لا تقدر ان تتجاوز سور حماية ربنا عليك حتى لو دعا عليك دجال او مشعوذ او عراف و يتصل بأرواح
شر مؤذية !!

لكن اسمع !

اطلاق اي لعنة عليك و انت مش تحت حماية ربنا فا تأكد ان باب الشكايه من ابليس هيتفتح عليك و هيشتغل بالدعوة الي دعيت عليك او هيبدء ابليس يأذيك بنفس الدعوى او هيمارس عليك ضغوط و اذية مشابهه لنوع الدعوى!!🥹

افتكر دايما ان عرش الله اعلي بكتيرررررر من اي منصب او قوة شيطانية مطلوقة عليك من شخص او دجال او عراف او مشعوذ او حتى من الشيطان ذات نفسه!!🥰

صباح الفل🌹

هاني

Address

Cairo

Telephone

+32494041462

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when مشورة اونلاين posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share