04/01/2026
حالة تعارف!
لما تيجي تتعرف علي شخص فليكن بنت و تسألها : هل انتي جادة في التعارف او انتي عايزة فعلا تتجوزي بجد لو طلعنا مناسبين لبعض!؟
لو ردت و قالتلك اه فا دا ممتاز
ولكن لو فجأة بقت تختفي و تتاخر ف الرد على الرسايل و فيه اهمال واضح ف التعارف على الرغم من انها قالتلك انها مرتحالك و عايزة تكمل و تتعرف
اللي بيحصل معاك ده اسمه في علم النفس:
عدم تطابق النية مع السلوك.
يعني إيه؟
هي بتقول:
“أنا عايزة أتجوز”
لكن سلوكها بيقول:
أنا غير مهتمة، غير متحمسة، غير مستثمرة نفسيًا.
والعقل ما يحكمش بالكلام… يحكم بالفعل.
⸻
خلّيني أديك 3 إشارات واضحة جدًا في العلاقات الجادة:
1️⃣ الشخص الجاد لا يختفي
حتى لو مشغول، هيبعت:
• “أنا مضغوطة شوية بس هكلمك بعد كذا”
• أو رسالة واحدة تطمّنك.
السكوت التام = عدم أولوية.
⸻
2️⃣ الشخص الجاد بيخلق وقت
حتى أعز الناس شغلاً بيلاقوا دقيقتين يبعتوا فيهم رسالة.
الارتباط مش محتاج وقت… محتاج رغبة.
⸻
3️⃣ الشخص الجاد مش بيسيبك معلّق
اللي يسيبك قلقان، محتار، مستني، ده مش داخل بنية بناء علاقة… ده داخل بنية تجربة أو تسلية أو قتل وقت.
⸻
الاحتمالات الواقعية هنا:
يا إمّا مش مهتمة بيك كفاية
• يا إمّا بتستكشفك بدون نية جدية
• يا إمّا شايفاك خيار احتياطي
• وفي حالات أقل: مترددة ومش ناضجة عاطفيًا
لكن في كل الحالات:
دي مش بداية علاقة محترمة ولا آمنة نفسيًا ليك.
الكلام واضح
هاني