14/10/2020
☺
ناس كتير سألت السؤال ده " هو ممكن لو انا بدعي ربنا بحاجة تتحقق حتي لو كان مكتوب ليا حاجة تانية " ؟!
الاجابة .. آآآه طبعااا ❤
اولا الدعاء بيرد القضاء :) يعني ايه بيرده !!
هضربلكم مثال بسيط اوي يوضح معني :)
تخيل كده القضاء والدعاء دول #شخصين ؛ وبينهم #حبل بيشدوه قصاد بعض .. كل واحد فيهم ماسك الحبل من طرف !
يعني مثلا قدر ربنا يقتضي #حرمانك من حاجة معينه او ان شئ معين ميكونش من #نصيبك !
وعلي الجانب الاخر انت نفسك في الحاجة دي وبتدعي ربنا #يرزقك بيها ويكتبلك فيها #الخير :) ❤ !
انت بتشد الحبل ناحيتك بالدعاء .. وفـ نفس الوقت القضاء مكتوب !!
طب ومين الاقوي فيهم !! ومين اللي هيكسب في الآخر !!
من جمال ربنا ورحمته البالغة بينا جعل الدعاء هو الأقوي :)
#تصور :) ❤
يعني انت لو دعيت بيقين كإنك بتشد الحبل ناحيتك اوووي :)
ودعوتك بإذن الله هتستجاب :)
لكن لو سيبت الحبل #يفلت منك وقولت انا عمال ادعي وربنا مبيستجيبش !
او بطلت تدعي بيقين وبحماس زي الاول !
او استعجلت ويئست وبطلت تدعي اصلا !!
الحبل هيفلت من ايدك وناحية القضاء هيا اللي هتكسب .
علي عهد سيدنا موسي جاءته امرأة بتقوله انها عقيم ونفسها في الذرية !
سيدنا موسي قالها ده !
مشيت من عنده وقلبها لسه متعلق بالذرية ❤
فضلت تدعي ربنا ليل نهار ونهار وليل ..
وفـ مرة شافها سيدنا موسي معاها طفل شايلاه فاستغرب !
وسأل ربنا عن المرأة دي !!
ربنا قاله .. يا موسي كلما كتبتها #عقيم .. نادتني يا #رحيـــم ❤ فغلبت رحمتي :) !
اوعي تسيب الحبل يمكن فاضلك شدّة صغيرة ودعوتك تتحقق 😊
:)