† ليقل الضعيف بطل انا †

† ليقل الضعيف بطل انا † " ليقل الضعيف بطل انا " من اراد ان يتمتع بالحياة الاباديه فليعش مع المسيح على الارض

«الَّذِينَ يَزْرَعُونَ بِالدُّمُوعِ يَحْصُدُونَ بِالِابْتِهَاجِ | مزمور 126: 5».❤️✨
13/03/2026

«الَّذِينَ يَزْرَعُونَ بِالدُّمُوعِ يَحْصُدُونَ بِالِابْتِهَاجِ | مزمور 126: 5».❤️✨

ليه بنرشم الصليب كدا؟ البابا شنودة بيشرح السبب 👇في مرة قداسة البابا شنودة الثالث شرح معنى بسيط جدًا… بنعمله كل يوم ويمكن...
11/03/2026

ليه بنرشم الصليب كدا؟ البابا شنودة بيشرح السبب 👇

في مرة قداسة البابا شنودة الثالث شرح معنى بسيط جدًا… بنعمله كل يوم ويمكن ما ناخدش بالنا من عمقه.
وهو رشمة الصليب. ✝️

وقال كلام جميل يخليك تبص للعلامة دي بطريقة مختلفة تمامًا.

البابا شنودة قال:

"إحنا لما بنرشم الصليب بنقول:
باسم الآب والابن والروح القدس… إله واحد آمين."

وببساطة كده…
يبقى أثناء رشمة الصليب إحنا بنعترف بعقيدة التثليث والتوحيد.

لكن المعنى ما بيوقفش هنا…
في عمق أكبر في الحركة نفسها.

وشرح البابا وقال:

"طريقة رشمة الصليب من فوق لتحت…
ومن الشمال لليمين…"

ليه؟

"يعني ربنا نزل من السماء للأرض…"

وهنا البابا كان بيشير لمعنى كبير جدًا:

"كلمة نزل من فوق لتحت فيها عقيدة التجسد."

يعني الله لما تجسد وجاء إلى العالم من أجل الإنسان.

لكن الحركة ما بتقفش هنا…

البابا كمل وقال:

"ومن الشمال لليمين يعني نقلنا من الشمال إلى اليمين…"

وبعدين شرحها بمعاني روحية عميقة:

"نقلنا من الظلمة إلى النور…
ونقلنا من الموت إلى الحياة."

وده المعنى اللي الكنيسة بتسميه الفداء.

وعشان كده البابا لخّص الفكرة كلها بجملة رائعة:

"يبقى إحنا في رشمة الصليب خدنا:
عقيدة التثليث…
والتوحيد…
والتجسد…
والفداء."

يعني حركة صغيرة بنعملها بإيدينا…
لكن جواها إيمان كامل.

عشان كده الكنيسة دايمًا تقول:
ارشم الصليب بإيمان… مش كعادة.

لأن كل مرة بترشم فيها الصليب…
أنت بتعلن إيمانك كله في لحظة واحدة. ✝️

كن مطمئنا جداً جداً ولا تفكر في الأمر كثيراً بل دع الأمر لمن بيده الامر🤍_ عيد نياحة القديس البابا كيرلس السادس *"رجل الم...
09/03/2026

كن مطمئنا جداً جداً ولا تفكر في الأمر كثيراً بل دع الأمر لمن بيده الامر🤍
_ عيد نياحة القديس البابا كيرلس السادس
*"رجل المعجزات"* ٩ مارس❤️✨

اخر نصيحة من البابا شنودة الثالث: الطبع السيء يضيع الذكاء في يوم زي النهارده…7 مارس 2012كانت آخر عظة لقداسةالبابا شنودة ...
07/03/2026

اخر نصيحة من البابا شنودة الثالث: الطبع السيء يضيع الذكاء

في يوم زي النهارده…
7 مارس 2012

كانت آخر عظة لقداسة
البابا شنودة الثالث

وقتها البابا قال نصيحته الأخيرة قبل نياحته بأيام قليلة.

البابا حكى موقف حصل معاه وقال:

"واحد سألني وقال لي: ابني ممتاز جدًا في الدراسة…
دايمًا الأول… وتقاريره كلها امتياز امتياز امتياز…
لكن تصرفاته مش سليمة… أعمل إيه؟"

البابا رد عليه بكلمة ممكن تلخص حياة كاملة:

"ابنك إنسان ذكي… وبذكائه بيطلع الأول…
لكن الذكاء مش كل حاجة."

وسكت لحظة…
وبعدين قال الجملة اللي لحد النهارده ناس كتير بتكررها:

"الطبع السيء يضيع الذكاء."

وابتدى يشرح الفكرة ببساطة:

"في حاجات ممكن تعطل الذكاء…
زي مثلًا إنسان طبعه العصبية."

وقال مثال واضح جدًا:

"ممكن إنسان يكون ذكي جدًا…
لكن وقت ما يتنرفز…
كل ذكاءه يضيع."

وكمل البابا:

"وفي إنسان تاني يحب يكون الأول في كل حاجة…
فيتكلم بسرعة…
ويقرر بسرعة…
ويدخل في أي موضوع قبل ما يفكر…
قبل ما يدرس…
قبل حتى ما يصلي."

وساعتها قال التحذير المهم:

"بالسرعة دي يضيع ذكاؤه…
ويبقى كلامه سطحي…
ومافيش عمق في كلامه."

وفي الآخر ختم النصيحة بكلمة مهمة جدًا:

"الإنسان لازم ينتصر على طبعه."

يعني ببساطة…
ممكن تبقى أذكى واحد في المكان…

لكن لو
العصبية مسيطرة عليك…
أو التسرع…
أو حب الظهور…

ساعتها الذكاء لوحده مش كفاية.

آخر نصيحة من البابا شنودة تقريبًا كانت رسالة واضحة:

مش المهم تكون ذكي…
المهم تعرف تقود نفسك.

هو ليه ربنا اختار الطفل… مثال للملكوت؟ليه ما قالش الحكماء؟ولا الأقوياء؟ولا المتدينين الكبار؟في إنجيل متى 19: 14يسوع قال ...
24/02/2026

هو ليه ربنا اختار الطفل… مثال للملكوت؟
ليه ما قالش الحكماء؟
ولا الأقوياء؟
ولا المتدينين الكبار؟

في إنجيل متى 19: 14
يسوع قال كلمات تقلب الموازين:

«دَعُوا الأَوْلاَدَ يَأْتُونَ إِلَيَّ وَلَا تَمْنَعُوهُمْ، لأَنَّ لِمِثْلِ هَؤُلاَءِ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ».

المشهد بسيط…
أطفال بيقربوا.
تلاميذ شايفين إن ده إزعاج.
ويسوع شايف إن ده جوهر الملكوت.

الطفل مش عنده إنجازات يقدّمها.
مش عنده صوم طويل يفتخر بيه.
مش عنده لاهوت عميق يشرحه.

لكن عنده حاجة أهم:
قلب مفتوح.

الطفل بييجي من غير حسابات.
من غير أقنعة.
من غير خوف إنه يُرفض.

يمكن المشكلة مش إننا مش بنقرب من ربنا…
المشكلة إننا بنقرب بعقل الكبار،
مش بقلب الأطفال.

الكبير يقول: لما أتحسن هاجي.
لما أبطل الخطيئة دي هاقرب.
لما أبقى مستحق.

الطفل ما يفكرش كده.
هو بيجري على حضن أبوه… حتى لو هدومه متبهدلة.

“لا تمنعوهم”
يمكن أحيانًا إحنا اللي بنمنع نفسنا.
بكتر التحليل.
بكتر الشعور بعدم الاستحقاق.
بكتر الخوف.

ملكوت السماوات مش للمعقدين…
مش لللي فاهمين كل حاجة…
لكن لللي واثقين إن ليهم أب.

الطفل يعتمد.
يصدق.
يسلّم.
يحب ببساطة.

يمكن النهاردة الدعوة مش إنك تبقى أقوى…
لكن أبسط.

مش إنك تبقى أعظم…
لكن أصدق.

اسأل نفسك:
أنا آخر مرة جريت على ربنا بقلب طفل كانت إمتى؟

لأن اللي يدخل الملكوت…
مش اللي معاه كل الإجابات…

لكن اللي معاه قلب يقول:
“يا أبانا… أنا جاي.” 🙏✨

معى حتى فى الاتون .. فكيف ينساااانى
22/02/2026

معى حتى فى الاتون .. فكيف ينساااانى

22/02/2026

"لما انضف قلبي الاول من وساخته
أبقي اروح احاكم غيري"♥️✨

«أبونا فلتاؤس السرياني»

  يا رب علمنا  نعيش بنفس الإيمان،ونثبت فيك مهما كانت الظروف 🙏✝️🤍
15/02/2026




يا رب علمنا نعيش بنفس الإيمان،
ونثبت فيك مهما كانت الظروف 🙏✝️🤍

‏ضعيف أنا يارب‏لكنّك تعرفني وتعلم قلبي وترئ داخلي قبل أن أقوللا أعرف كيف تكون الصلاة ولكن ما أعلمه جيداً أنني أعرفك 🫂‏وأ...
10/02/2026

‏ضعيف أنا يارب
‏لكنّك تعرفني وتعلم قلبي وترئ داخلي قبل أن أقول
لا أعرف كيف تكون الصلاة ولكن ما أعلمه جيداً أنني أعرفك 🫂
‏وأنا أؤمن أنك تسمع حتى صمت القلب
‏تعلم حزني ومشاكلي قبل أن أبدأ بالحديث
‏أنا لا أطلب منك أن تُعاملني كما أستحق،
‏لأني أعترف أنني لا أستحق شيئًا
‏أصنع معي حسب صلاحك.🙏♥✨

"الرَّبُّ عِزِّي وَتُرْسِي 🛡️. عَلَيْهِ اتَّكَلَ قَلْبِي ، فَانْتَصَرْتُ 🫂❤️✨(مز 28: 7)
10/02/2026

"الرَّبُّ عِزِّي وَتُرْسِي 🛡️. عَلَيْهِ اتَّكَلَ قَلْبِي ، فَانْتَصَرْتُ 🫂❤️✨
(مز 28: 7)

Address

Cairo

Telephone

01210162341

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when † ليقل الضعيف بطل انا † posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Place Of Worship

Send a message to † ليقل الضعيف بطل انا †:

Share