16/09/2021
💒 اقراها متفوتهاش
من فترة طويلة كنت بزور إحدى الكنائس
💒 ولقيت ولد صغير مش كبير
جه وقف جنبي وبيولع شمعه ويصلي
وكلامه في الصلاه كان مسموع
💒 كان بيقوله شكراً يارب علي النتيجة
💒 فبعد ماخلص قولتله مبروك يابطل
💒 قالي مبروك علي إيه ؟!
💒 قولتله علي النتيجه . أنا مش قاصد أتطفل عليك لكن أنت صوتك كان عالي وأنا واقف جنبك
💒 قالي بس أنا سقطت
💒 قولتله إزاي أنا سامعك بتقوله شكراً يارب علي النتيجة
💒 قالي أيوه مانا جيت قبل كده صليت إني أنجح وأجيب درجة حلوة لكني سقطت
💒 قولتله مش فاهمك ، يعني أنت جاي تشكر ربنا إنك سقطت
💒 قالي أيوه ، أنا طلبت إللي أنا عايزه لكن ربنا عمل اللي فيه الصالح ليا
💒 قولتله وإيه الصالح في إنك تسقط ! وبعدين عمرك ماتذاكر وتجتهد وربنا يسمح إنك تسقط من الأساس
💒 قالي مانا ماذكرتش أصلاً ، أنا أمي ماتت قبل الإمتحانات بكم يوم
💒 وهي عودتني أشكر ربنا على الصلاة إللي تتحقق واللي ماتتحققش
💒 *إللي يجي منه خير* *وإللي يمنعه عني رحمه*
💒 *كانت تقولي بلاش تساوم ربنا .. وأشكره على كل حال*
💒 *إن حقق الطلبة نقوله شكراً ، وإن ماتحققش نقوله ألف شكر*
💒 مشيت متعلم درس كبير من ولد بسيط
💒 درس زرعته أم عظيمة في قلب إبن نقي
💒 الأم دي علمت أبنها الآيه إللي بتقول ⬇
💒 *"اشْكُرُوا فِي كُلِّ شَيْءٍ، لأَنَّ هذِهِ هِيَ مَشِيئَةُ اللهِ ."* (1 تس 5: 18) .
منقول 🙏🙏🙏⛪📖