أرثوذكسي لا غش فيه

أرثوذكسي لا غش فيه ✧══════•✟❀✟•══════✧

٭╰┊┊┊┊┊╯٭

✟┊┊┊✟

✟┊✟





༺✞༻
Orthodox to the last breath
(1)

  ⁦= النهارده كنت عند مزار بيشوي في دير مارمينا والبابا كيرلس بكينج مريوط وبالصدفه اتقابلت مع احد العمال اللي شغالين في ...
24/05/2026


= النهارده كنت عند مزار بيشوي في دير مارمينا والبابا كيرلس بكينج مريوط وبالصدفه اتقابلت مع احد العمال اللي شغالين في الدير وقال انا عايز احكيلك حاجات بيشوي بيعملها معايا وانا واقف عند مزاره وهو والبابا كيرلس ومارمينا شاهدين اني نش بكدب في كل كلمه ااقولها........
حكي انه كان عنده مشاكل كتير اوووي وتعب كبير وراح يصلي عند مزار الشهدا وبالصدفه لقا صوره للشهيد بيشوي عبد الملاك 👑 كلمه وطلبه منه يحل المشكله ويساعده انه يشفي من مرضه وانه يتشفع من اجله وقاله انا اول مره اطلبك بشفاعتك يا بيشوي مد ايدك .. بيقول هو مكسفنيش واتفاجات بيه بيطلع ايده من المزار وبيحطها علي راسي وانا موطي راسي بصلي صليت ومشيت وانا بقول يمكن بيتهيالي وفعلا مشكلتي اتحلت والحمدلله تعبي خف فعاهدته انه دايما اجي اصلي عنده وفعلا انتظمت اني اروح يومي ااقعد معاه شويه بعد ما بخلص شغل الدير ومن يومين بصلي شوفت ايده طالعه وبيحطها علي راسي والمره دي شوفت ايده فعلا وكانت منوره اوووي 💖 وقولتله ياشهيد بيشوي انا معرفش مين شفيعك بس اكيد هي ماما العدرا وغلاوه الست العدرا عندك تثبتلي اني مش بيتهيالي اللي حصل فبيقول فجاه شوفت بيشوي كامل ولابس تاج وليه جناحاات وقف ثواني عند المزار وبدا يطلع لفوق رشمت الصليب وقولتله شكرا ياشهيد الرب علي وقفتك معايا........ شفاعتك يابيشوي تكون معانا امين 🙏 🙏

امهات ليس لهم ابناء بالجسد لكن لهم ابناء كتيرين بالروح الام  = عيد نياحة امنا سارة وهي تنيحت 25/5/2009 عن عمر يناهز 70 ع...
23/05/2026

امهات ليس لهم ابناء بالجسد لكن لهم ابناء كتيرين بالروح الام

= عيد نياحة امنا سارة وهي تنيحت 25/5/2009 عن عمر يناهز 70 عاما شفيعة الحائرين والمتالمين والمتضايقين،، شفاعتها تكون مع الجميع امين
السيرة العطرة لامنا سارة رئيسه دير الأنبا بضابا بمركز نجع حمادي محافظة قنا

= ولدت القديسة سنـــة 1939 ميلادية من مواليد مدينة طهطا - بسوهاج
وكانت القديسة سالكه في جميع وصايا الربوقررت ذهابها إلى الدير وكانت تبلغ من العمر 15 سنة وخدمة مع سيدنا الأنبا مينا في مدينة نجح حمادي.

= وعند انقسام الايبارشيات لم تكون نجح حمادي من ضمن ايبارشية الأنبا مينا وحزن كثيرا على أمنا سارة لأنه كان أب روحي لها .وكانت القديسة صاحبة رسالة واضحة معينة من الاعالى ,.حملتها على عاتقها بجهاد مضن بكل الأمانة , .وقدمتها كاملة على مذبح الحب الالهى , .فكللها الرب بالمجد والبهاء نظير كل ما قدمته يداها الطاهرتان وجهادها في رحلة حياتها الفاخرة المضيئة .



= لقد عاشت أمنا سارة بثبات في الدير على الرغم من وجود حوالي 23 بيت غير مسيحيين .ولا يوجد سور للدير كانت أمنا تغادر الدير ليلا وسط القصب سيرا على الإقدام حتى وصولها إلى نجح حمادي بحثا عن الأكل عاشت القديسة حياة جهاد وتقشف.والألم من المرض وتعرضت إلى الكثير والكثير من الأزمات



= في مرة من المرات وقفت أمنا سارة إمام صورة القديس الأنبا بضابا وكسرت زجاج الصورةوقالت له الدير لو مش أتعمر هنضيع وهيضيع كل حاجة
لكن سرعان استجاب القديس العظيم الأنبا بضابا لامنا سارة
وتم الاتى:
تم بنا الدير وعدد من الكنائس وهم:
1- كنيسة الأنبا بضابا (الأثرية)
2-كنيسة السيدة العذراء (الأثرية)
3-كنيسة الأنبا أيسيذورس (الأثرية)
4-كنيسة السيدة العذراء الجديدة
5-كنيسة الأنبا بولا والأنبا أنطونيوس الجديدة
6-كنيسة مارمينا و البابا كيرلس السادس ( للراهبات )

= وكانت تحت رعايتها عدد من الراهبات
يوجد بالدير 5 راهبات وهم:
1-إلام صوفيا
٢-إلام دميانة
3-إلام هيلبيس
4-إلام رفقه
٥-إلام ماريا
تعرضت القديسة لضعف في عضلات القلب وانسداد في الشريان التاجي واستمر هذا رحلة علاج طويلة من ١٩٩٦ الي ٢٠٠٩
ثم تنحيت أمنا سارة
يوم25/5/2009
وهى تبلغ من العمر 70 سنة
وانتقلت إلى الأمجاد السماوية
ولقد علمت القديسة بيوم رحيلها يوم 24/5/2009 باليل
استدعت الأنبا كيرلس مطران نجح حمادي
وأعطت له كل متعلقات الدير
وتنحيت أمنا سارة في تمام الساعة 4.30 الفجر
ودفنت الساعة 12 ظهرا في كنيسة العذراء مريم
بالدير الأنبا بضابا شهد حضور الآلاف
من شعب نجع حمادي وقنا وجرجا وغيرها لتوديعها بسلام
في أحضان الملائكة والقديسين بعد سنوات طويلة
من العطاء والشفافية والمشورة للفقراء والمتألمين
تميزت خلالها بالبركات الكثيرة
ومعرفة الآلام داخل الزائرين وإرشادهم
وأصحاب المشكلات والحائرين والمتألمين
فكانت تعطى لهم الراحة بمشورتها التي تستمدها من السماء حيث كانت تتميز بالبساطة والمحبة و احتضان الجميع .بركة شفاعتها وصلوتها تكون مع الجميع امين 🙏

  = العدرا دي بتاعه القضايا الخسرانهانا باتخيل كده كأن المسيح معاه ملفات بتاعة مشاكلنا وبيوزعها وطبعا العدرا زي عادتها ه...
22/05/2026


= العدرا دي بتاعه القضايا الخسرانه
انا باتخيل كده كأن المسيح معاه ملفات بتاعة مشاكلنا وبيوزعها وطبعا العدرا زي عادتها هي دايما تعمل كده اخر واحدة في كل حاجة
وزع علي الملايكة والشهداء والقديسين ييجي رئيس الملايكة ميخائيل ياخد قضايا صعبة

= ومارجرجس ياخد القضايا اللي محتاجة شدة وابوسيفين ومعاه امنا ايريني ياخدوا القضايا اللي محتاجة رقة وحب

= ومارمينا والبابا كيرلس ياخدوا القضايا اللي محتاجة حكمة وتأني.. وهكذا

= في الاخر خالص يبص كده في ايدية علي القضايا الباقية ويبص للعدرا ويقولها مش باقي غير القضايا الخسرانة اللي ماحدش رضي ياخدها
فتقوله انا هاخدها

= هاتعملي بيها ايه دي خسرانة ؟!
عارفين ابو السعد الابوتيجي اكتر واحد كتب مدايح في العدرا ويقال انه اول واحد دخل المدايح العربي لطقوس الكنيسة القبطية ده كان ساحر كبير جدا وكان قضية خسرانة والعدرا من غير سبب منه انقذته مرتين مرة من الموت ومرة من العمي فتحول باقي حياته لمداح العدرا
ياعدرا انتي بتاخدي القضايا الخسرانة وانا قضية خسرانة

انتشار رائحه حنوط جميله كل يوم في مزار ابونا فانوس وتكون قويه جدا في الفجر واشتم الرائحه كثير من اباء رهبان الدير ومجموع...
21/05/2026

انتشار رائحه حنوط جميله كل يوم في مزار ابونا فانوس وتكون قويه جدا في الفجر واشتم الرائحه كثير من اباء رهبان الدير ومجموعه كبيره من زوار الدير ويقول الاخ المسئول عن المزار انه يشتم هذه الرائحه كل يوم من قبل تذكار نياحه ابونا فانوس في اوقات مختلفه وعند دخول ابونا بيشوي الانبا بولا امس المزار واشتمها قال انها مختلفه عن اي رائحه طيب او مسك فهي مميزه وجميله جدا بركه صلواته تكون معانا أطلبوا شفاعته انهردة وهو هيفرحنا بمعجزه تنسينا احزاننا

♥️الراهب دوماديوس المحرقى الملقب بالقديس " الحافي " هذا الراهب الذى لا يرتدى حذاء منذ رهبنته ويسير دائما حافى القدمين حت...
20/05/2026

♥️الراهب دوماديوس المحرقى الملقب بالقديس " الحافي " هذا الراهب الذى لا يرتدى حذاء منذ رهبنته ويسير دائما حافى القدمين حتى في فصل الشتاء وفي الأمطار والبروده القاسيه!!! .

♥️الراهب دوماديوس المحرقي هو أحد رهبان دير السيده العذراء بالمحرق، كان أستاذ أول لغه فرنسيه ووصل لدرجه موجه لغه فرنسيه وسافر الى فرنسا وعندما إتجه للدير من أجل الرهبنه وقبل أن يدخل الدير خلع حذائه وقال : " لايمكن أمشي علي الأرض اللى مشيت عليها العذراء مريم والسيد المسيح بالجزمه " .

♥️ومنذ ذلك الوقت لايرتدى شيئا في قدميه حتى أطلق عليه الراهب الحافى أو القديس الحافى
بركته المقدسه فلتكن مع جميعنا
♥️آآآآميـــــ👏ـــــن♥️

الحجر الذي كان ينام عليه السيد المسيح وهو طفل
19/05/2026

الحجر الذي كان ينام عليه السيد المسيح وهو طفل

اللي في الصورة ده القس اغسطونيوس..  طبيب الغلابة بالقوصية.ظل الدكتور علاء فهمى شاروبيم إسم لامع بين أطباء العظام فى محاف...
18/05/2026

اللي في الصورة ده القس اغسطونيوس.. طبيب الغلابة بالقوصية.

ظل الدكتور علاء فهمى شاروبيم إسم لامع بين أطباء العظام فى محافظة أسيوط عامة ومركز القوصية خاصة لسنوات طويلة، كان يلقب بخليفة الدكتور عصام الشريف ابن أسيوط وأشهر طبيب عظام فى مصر.

ولكن فجأة منذ سنوات تحول الطبيب المشهور لقسيس وتغير أسمه للقس/ اغسطونيوس ويخدم بأحد كنائس القوصية، فرح القليل وحزن الكثير حيث فقدت القوصية أشهر طبيب عظام فى المركز.

ولكن بعد مرور فترة قليلة قام بإنشاء غرفة بسيطة جدا بمزعة بجوار كنيسة قرية بلوط، مكونة من الخشب وارضية ترابية وعدد مقاعد للمرضى وكرسى خشبى بسيط يجلس علية القسيس وترابيزة امامة وتحولت الغرفة المتواضعة لمستشفى مجانية لمساعدة الفقراء.

يستقبل الطبيب سابقا والقسيس حاليا المرضى يومى الأحد والجمعة بداية من التاسعة صباحا حتى أخر كشف الذى يصل احيانا عدد المرضى ل400 حالة فى اليوم بمعدل أكثر من 3000 حالة شهريا يستقبلهم بغرفتة البسيطة، بابتسامة ومعاملة حسنة، لا يفرق بين مسلم او مسيحى بل الأكثرية من المستفيدين من أبناء المسالمون حيث يتوافدون من كافة قرى ومدن القوصية ومنفلوط وديروط.

يعلم الجميع أن تخصص العظام من التخصصات الصعبة والمكلفة على المرضى حيث يصل الكشف عند بعض أطباء أسيوط لأكثر من 500 حالة خلاف الإشعات، ولكن ترك الطبيب الملايين ليصبح رمز للعطاء وقسيس الخير يضرب به المثل فى مساعدة الفقراء بدون مقابل.

تحدث الكثير من المرضى المستفيدين من زيارة الطبيب، ان القس اغسطونيوس مازال متفوقا على أطباء العظام رغم تركة لمهنة الطب منذ سنوات كثيرة، والكثير من المرضى ذهب لأطباء كبار بالقاهرة ولكن علاج اغسطونيوس كان الأنسب لهم.

كل الدعم والتقدير للنماذج المشرفة فى مركز القوصية.

أبونا عبد المسيح المناهرى بركة شفاعته المقدسة تكون معنا امين ♥️🙏
17/05/2026

أبونا عبد المسيح المناهرى
بركة شفاعته المقدسة تكون معنا امين ♥️🙏

مافيش حد اتعشم فيك وأنت كسفته ابدا 💖
15/05/2026

مافيش حد اتعشم فيك وأنت كسفته ابدا 💖

اى مشاكل عندك فى الشغل او عاوز تشتغل وأى مرض مستعصى أطلب انبا مكاريوس قديس عمل معجزات كتير وعظيم لكل إللى يطلب شفاعته ام...
13/05/2026

اى مشاكل عندك فى الشغل او عاوز تشتغل وأى مرض مستعصى أطلب انبا مكاريوس قديس عمل معجزات كتير وعظيم لكل إللى يطلب شفاعته امين🙏

ده اشهر شهيد ايطالى..اسر قلوب الشعب المصرى بشكل غير مسبوق فيه مع انه مش مصرى الجنسية و اجنبى اساسا بس مصر كلها بتموت فيه...
11/05/2026

ده اشهر شهيد ايطالى..
اسر قلوب الشعب المصرى بشكل غير مسبوق فيه مع انه مش مصرى الجنسية و اجنبى اساسا بس مصر كلها بتموت فيه..
مش مصر بالذات لكن شهرته فى دول تانية لكن مصر هى المتصدرة الحب ده..
((( فيلوباتير مرقوريوس )))
الشاب الطموح ..
اللى كان شاطر جدا فى الجيش و طموحاته العسكرية خلته بقى اركان حرب يعنى برتبه وزير دفاع حاليا ...
صحابه فى الجيش كانوا شايفينه الظابط الفلته فيهم شايفينه مختلف كده ليه شخصيه مستقلة ..
نجاحاته عسكرية و بالذات موقعة السيف النار اللى كان معاه ده عمل جدل مش طبيعى فى الاوساط الرومانية العسكرية و قلب الدنيا راسا على عقب ومن هنا الجنود و الظباط صحابه سموه ( مرقوريوس ) يعنى المنتصر ....
الحقيقة حكاية السيف النارى اللى اخده من الملاك ميخائيل كان وراه قوة ايمان .. قوة ثقة ..
صحيح هو رتبه جامدة فى الجيش بس ده مش يمنعه انه يدخل الخيمة بتاعته و يركع و يصلى قدام ربنا و يقول له : ايدك معايا يارب ماعرفش اعمل حاجة من غيرك ...
عشان كده الملاك ميخائيل قال المقولة المشهورة جدا عنه : عندما تغلب .. تذكر الرب الهك ...
شاب عنده حوالى 27 سنة وزير و محل ثقة عند الملك .. و الكل يعمله الف حساب ...
كان ممكن يعيش حياته زى اى شاب فى سنه خصوصا باللى هو وصله ده و مكانته ...
و وقتها ماكنش هانسمع عنه حاجة اصلا !!!
بس هو كان حاسبها صح ...
كل ده فى كفة .. و ربنا و ايمانه و كفة تانية ..
بس لو مكانتى هاتيجى على حساب ربنا لا يبقى كل ده مالوش لازمة ..
و فعلا ده اللى خلاه يخلع النياشين العسكرية اللى لابسها و رماها فى وش الملك .. رماها فى وشه عشان استحالة هاتكون اغلى من نقطة نزلت من دم المسيح... فيلوباتير مرقوريوس هو مشهور ب ابو سيفين لكن مافيش مانع لو قلنا مثلا ( مار فيلوباتير مرقوريوس ) هو اكيد برضه بيفرح لما حد يناديه ب اسمه مش لقبه او شهرته ....
كنيستنا القبطية بتحبه جدا و بتعيد بتذكار دخول جسده مصر و تسمى كنايس على اسمه و اديره و رهبان و كهنة على اسمه و نسمى ولادنا كمان على اسمه و كلنا بلا استثناء بنتشفع بيه دايما فى اى امر..
ابو سيفين دمه حامى جدا على ولاده .. و ينقذ ولاده بسرعة و مش بيتاخر على حد و ده اللى خلاناه نرسمه راسه مايلة فى الصورة كعلامة استجابة مقدما..
من القديسين اللى كان شافعهم ابو سيفين ( الانبا انطونيوس ... الانبا برسوم العريان .. القديسة دميانة ... امنا ايرينى )..
ابو سيفين جدع و بيساعد و بيحل و شفاعته قوية عند المسيح ..
و احنا كلنا بنقوله يا ابو سيفين اذكرنا ب استمرار قدام المسيح..

Address

Cairo

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when أرثوذكسي لا غش فيه posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share