معا الي الجنه

معا الي الجنه خطواتك هي الطريق إلى الجنة، فكن على صراطٍ مستقيم 🤍

تابعنا لنتزوّد بما ينفعنا في الدنيا والآخرة إن شاء الله 🌿

17/01/2026

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
متخليش عينك دايمًا على اللي ناقص، وتنسى اللي موجود وكامل قدامك!
يمكن حياتك يكون فيها حاجات كتير ناقصة أو مش مكتملة، بس في المقابل هتلاقي نعم تانية كتير ربنا أكرمك بيها وأنت مش واخد بالك منها..
فتعلم تبص لنص الكوب المليان، وتستشعر نعم الله عز وجل عليك..
وخلي قلبك دايمًا واقف عند باب الحمد، مش باب الشكوى.

16/01/2026

قرآن كريم

14/01/2026

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير يا شباب
قال الله تعالى: ﴿فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ﴾
اهرب من البُعد إلى القُرب، ومن الغفلة والذنب إلى الطاعة، ومن الاعتماد على نفسك إلى التوكُّل على الله وحده..
فِرّ إلى الله بقلبك قبل خطواتك..
وخليك عارف إن الفرار هنا مش ضعف، ده نجاة وأمان.

10/01/2026

❤❤❤💯

31/12/2025

اللهم صل وسلم وزد وبارك علي سيدنا محمد 💜

26/12/2025

"في وقت التعب،
في وقت الوحدة،
في وقت كل حاجة بتلخبط…
جرب بس تقول: اللهم صلِّ على سيدنا محمد، صل الله عليه وسلم
وهتشوف الفرق… مش بكلامي، دي تجربة ناس كتير سبقتك ✨"
*رساله يوم الجمعه وكل جمعه* ♥

24/12/2025

في مشكلة بتواجهنا دايمًا لما نيجي نتوب، إننا بنحس إن ذنوبنا كتيييير أوي وربنا مش هيقبلنا!
فالواحد مننا يقول لنفسه: لا أنا بعيد أوي، وحتى لو تبت هرجع للذنب تاني!
وساعتها تأجل توبتك، وتكمل في الغلط!!

ودي من أكبر أكاذيب الشيطان؛ عشان يبعدك عن ربنا، ويخوّفك من الرجوع للطريق الصح.

فأول خطوة للتوبة هي هزيمة الشيطان ✌️
وإحسان الظن بالله تعالى وأنه سيقبلك برحمته وفضله..

قال الله عز وجل: {قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ}..

شفت مقدار رحمة ربنا بعباده!
بس إنت خد الخطوة؛ لإن بردو ربنا سبحانه بيقول: {...إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ...}.

23/12/2025

ماتخدعش نفسك.. رمضان مش "عصاية سحرية" هتغيرك بلمسة!

​أيوة، العبادة في رمضان ممتعة والجو العام بيساعد، بس الحقيقة: إن رمضان مش بيصنع "تغيير" من العدم.. رمضان بيكبّر اللي إنت بدأت تزرعه فعلاً.

​ليه بنرجع بعد العيد زي ما كنا؟
لأننا دخلنا رمضان "ضيوف" مش "أصحاب بيت". اللي رمضان بيغيّره بجد، هو اللي رامي أساسه وتعب على قلبه في رجب وشعبان.

​القاعدة بسيطة: اللي ملوش "أوراد" ثابتة وتعب ومجاهدة دلوقتي، هيدخل رمضان يدور على قلبه وممكن ما يلاقيهوش إلا قليلا .. ويكون الوقت سرقه.

​الحل؟
ابني "الأساس" من النهاردة.. استرجل مع نفسك في سجادة الصلاة وصفحات المصحف، عشان لما يهل الهلال، تلاقي قلبك هو اللي بيسحبك للطاعة، مش إنت اللي بتسحبه بالعافية.



Address

Cairo

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when معا الي الجنه posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share