21/11/2025
ابليكشن HaramBlur للاندرويد 🥰
بعض المعلومات عن ابليكشن HaramBlur لقيت الشباب بتسأل عنها:
- الابليكشن مش بيطلب منك اي صلحيات ايان كانت
- الابليكشن مش بيشتغل بطريقة ال overlay يعني مش بيشوف اي حاجة على جهازك
- الابليكشن مش بيحمل اي صور من عندك ولا بيبعت اي حاجة لسيرفرات وانما كل الموديلز بتاعه الذكاء الاصطناعي بتكون عندك على الجهاز وده مجهود جبار من ٣ مهندسين ذكاء اصطناعي و computer vision مسلمين داخل مصر وخارجها اللهم بارك
- الكود بتاع HaramBlur في جزء كبير منه مفتوح المصدر ممكن تبص عليه على جيت هب
- الابليكشن ممكن تبص على المتجر هتلاقي مفيش غير الداتا بتاعة المتجر اللي بتتبعت Anonymous analytics وديه مفيهاش اي حاجة تخصك
ابليكشن HaramBlur في الوقت اللي كل حاجة تانية بتجمع بيانات عنك هو كل همه انك تغض بصرك.
هل الابليكشن فيه مجاني ولا مدفوع؟
الابليكشن مجاني بالكامل وقائم بشكل كامل على التبرعات الا في الاكستنشن بتاع الويب ففي جزء خاصة "بالتوجيه الابوي" وده مدفوع ولكن مش بيأثر خالص على الخدمة الاصلية والابليكشن نفسه ممكن يتحط فيه بعض الخدمات المماثلة لان اللي شغال على الابليكشن تيم كامل اللهم بارك من فريق مهندسين وفريق تسويق وغيره.
ليه مش مخلينه شغال من الابليكشن الاصلية نفسها؟
في الحقيقة ده لسببين اهم من بعض:
١- مشكلة خصوصية لانه هيكون شايف كل حاجة عالجهاز وده بيسبب لناس مشاكل كتيرة وان كنا مبنبعتش اي حاجة للسيرفرات ولله الحمد.
٢- وده الاهم لان بالطريقة ديه البطارية بتاعة الموبايل مش هتقعد معاك ساعة
فده انسب حل عشان نحافظ عالبطارية بتاعة الجهاز. ممكن انك تعمل برا شورت كاتس ليهم زي مانا عامل وعملت لوجين وبقيت باستخدم التطبيقات من برا.
الشباب بتسألني انت ايه علاقتك بيهم؟
انا اللهم لك الحمد مستثمر فيهم وبساعدهم ولا اتقاضى اجر ولله الحمد لاني ارجو من الله ان ده يكون اثر من الاثار التي تبقى في حياة الواحد وبعد مماته واتمنى من الله ان الشركة ديه تكبر وتكون سبب رزق كبير للمسلمين بما فيهم انا والواحد يتفرغ انه ينفع المسلمين في مسألة بقيت من اكبر الاشكاليات في وقتنا الحالي نسأل الله العفو والعافية.
هسيب لنك التحميل في التعليقات وانشره لعلك تنل اجر شخص غض بصره او كنت سبب في انه ترك محرمات سببه اطلاق البصر.
جزاكم الله خيرا ونفع بنا وبكم