رياض الصالحين

رياض الصالحين احاديث دينيه

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 💜💜
31/07/2025

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 💜💜

26/06/2025
اللهم امين يارب العالمين 🤲
03/06/2025

اللهم امين يارب العالمين 🤲

26/05/2025
07/05/2025

( شروط الصلاة - أركان الصلاة - واجبات الصلاة -
بيان التشهد الاخير - سنن الصلاة - مبطلات الصلاة )

: وهي تسعة:
1_الإسلام
2_والعقل
3_والتمييز
4_ورفع الحدث
5_و إزالة النجاسة
6_وستر العورة
7_ودخول الوقت
8_واستقبال القبلة
9_والنية

وهي أربعة عشر :
1-القيام مع القدرة
2_وتكبيرة الإحرام
3_وقراءة الفاتحة
4_والركوع
5_والاعتدال بعد الركوع
6_والسجود علي الأعضاء السبعة
7 _والرفع منه
8_والجلسة بين السجدتين
9_والطمأنينة في جميع الأفعال
10_ والترتيب بين الأركان
11_والتشهد الأخير
12_ والجلوس له
13_والصلاة علي النبي صلي الله عليه وسلم
14_ والتسليمتان .

#واجبات الصلاة وهي ثمانيه :
1_جميع التكبيرات غير تكبيرة الأحرام
2_وقول: سمع الله لمن حمده للامام والمنفرد
3_وقول :ربنا ولك الحمد للكل
4- وقول: سبحان ربي العظيم في الركوع
5- وقول: سبحان ربي الأعلي في السجود
6_وقول : ربي اغفر لي، بين
السجدتين
7_والتشهد الأول
8_والجلوس له
#بيان التشهد الاخير :
وهوأن يقول: التحيات لله ،والصلوات والطيبات، السلام عليك أيها النبي ورحمه الله وبركاته ،السلام علينا وعلي عباد الله الصالحين ،أشهد ان لاإله إله الله وأشهد أن محمدا عبده ورسوله * ثم يصلي علي النبي صلى الله عليه وسلم ويبارك عليه فيقول : اللهم صل علي محمد، وعلي آل محمد ،كما صليت علي إبراهيم وعلي آل إبراهيم ،إنك حميد مجيد ،وبارك علي محمد وعلي آل محمد ،كما باركت علي إبراهيم وعلي آل إبراهيم ، إنك حميد مجيد . * ثم يستعيذ بالله في التشهد الأخير من عذاب جهنم ،ومن عذاب القبر، ومن فتنة المحيا والممات، ومن فتنة المسيح الدجال ،ثم يتخير من الدعاء ماشاء ولاسيما المأثور من ذلك ومنه : اللهم أعني علي ذكرك وشكرك وحسن عبادتك ، اللهم إني ظلمت نفسي ظلما كثيرا، ولايغفر الذنوب إلا أنت ، فاغفر لي مغفرة من عندك ، وارحمني إنك أنت الغفور الرحيم .

ومنها :
1_ الاستفتاح
2_ جعل كف اليد اليمني علي اليسري فوق الصدر حين القيام قبل الركوع وبعده.
3_ رفع اليدين مضمومتي الأصابع ممدودة حذو منكبيه أو الأذنين عند التكبير الأول، وعند الركوع ، والرفع منه ، وعند القيام من التشهد الأول إلي الثالثة .
4_ مازاد عن واحدة في تسبيح الركوع والسجود
5_ مازاد علي قول : ربنا ولك الحمد بعد القيام من الركوع ، ومازاد عن واحدة في الدعاء بالمغفرة بين السجدتين.
6 _جعل الرأس حيال الظهر في الركوع .
7_مجافاة العضدين عن الجنبين ،والبطن عن الفخذين والفخذين عن الساقين في السجود .
8_ رفع الذراعين عن الأرض حين السجود
9_ جلوس المصلي علي رجله اليسرى مفروشة ،ونصب اليمني في التشهد الأول وبين السجدتين .
10_ التورك في التشهد الأخير في الرباعية والثلاثية ، وهو الجلوس علي مقعدته وجعل رجله اليسرى تحت اليمني ونصب اليمني
11_ الاشارة بالسبابة في التشهد الاول والثاني من حين يجلس إلي نهاية التشهد وتحريكها عند الدعاء
12_الصلاة والتبريك علي محمد وآل محمد ، وعلي إبراهيم وآل إبراهيم في التشهد الاول
13_الدعاء في التشهد الاخير
14_ الجهر بالقراءة في صلاةالفجر وصلاة الجمعة ،وصلاة العيدين والاستسقاء وفي الركعتين الأوليبن من صلاة المغرب والعشاء
15_ الإسرار بالقراءة في الظهر والعصر وفي الثالثة من المغرب و الاخيرتين من العشاء .
16-قراءة مازاد عن الفاتحة من القرآن مع مرعاة بقية ما ورد من السنن في الصلاة سوى ما ذكرنا ومن ذلك : مازاد على قول المصلي : ربنا ولك الحمد بعد الرفع من الركوع في حق الامام والمأموم والمنفرد فإنه سنة ومن ذلك ايضا : وضع اليدين على الركبتين مفرجتي الاصابع حين الركوع .

وهي ثمانية
1- الكلام العمد مع الذكر والعلم أما الناسي والجاهل فلا تبطل صلاته بذلك.
2- الضحك
3- الاكل
4- الشرب
5- انكشاف العورة
6- الانحراف الكثير عن جهة القبلة .
7- العبث الكثير المتوالي في الصلاة .
8- انتقاض الطهارة.

اللهم امين يارب العالمين 🤲🤲
22/02/2025

اللهم امين يارب العالمين 🤲🤲

26/11/2024

**من هو المحظوظ ؟؟؟*

يتكلم الناس ان فلان حظه طيب .
- عنده بيت
- عنده سيارة
- عنده وظيفة
- عنده زوجة
- عنده أولاد
- صاحب منصب
- عنده علاقات قوية
- عنده واسطة .

هذه كلها حظوظ ، ولكنها من حظوظ الدنيا ولا حسد فيها .

*المحظوظ*
الذي يعلم أن من قرأ الآيتين الاخيرتين من سورة البقرة في ليلة كفتاه، ويقرأها .

*المحظوظ*
الذي يعلم أن من قرأ اية الكرسي بعد كل صلاة لا يمنعه من دخول الجنة إلا أن يموت ..ويقرأها .

*المحظوظ*
الذي يعلم أن من قرأ آية الكرسي عند النوم لا يزال عليه حافظ من الله حتى يصبح ولا يقربنَّه شيطان .. ويقرأها ..

*المحظوظ*
الذي يعلم أن قراءة سورة الاخلاص 3 مرات تعدل ختم القران الكريم ويقرأها ..

*المحظوظ*
الذي يعلم أن من استغفر للمؤمنين والمؤمنات كتب الله له بكل مؤمن ومؤمنة(حسنة) ويقول ذلك ..

*المحظوظ*
الذي يعلم أن قول :
سبحان الله
والحمد لله
ولا إله إلا الله
و الله أكبر .
خير مما طلعت عليه الشمس ويقول ذلك .

*المحظوظ*
الذي يعلم أن قول :
لاإله الا الله وحده لاشريك له ، له الملك وله الحمد يحي ويميت وهو على كل شيءقدير ،
عشر مرات بعد صلاة المغرب
وعشر مرات بعد صلاة الفجر
قبل أن يغير جلسته ، تعدل عتق 4 رقاب من ولد اسماعيل عليه السلام ويقول ذلك .

*المحظوظ*
الذي يعلم أن من قال حين يسمع النداء :
اللهم رب هذه الدعوة التامة والصلاة القائمة آت محمداً الوسيلة والفضيلة ، وابعثه مقاماً محموداً الذي وعدته ..
تحل له شفاعة النبي صلى الله عليه وسلم يوم القيامة ..
ويقولها

*المحظوظ*
الذي يعلم أن اليوم والليلة 24 ساعة؟ ويستطيع أن يقرأ جزء من القرآن
وهو لا يستغرق 20 دقيقة تقريبا .

*المحظوظ*
الذي يعلم أن وقت الضحى يقارب ( 6 ) ساعات ، ويستطيع أن يصلي فيها ركعتي الضحى وهي لا تستغرق ( 5 ) دقائق
و صدقة عن ( 360 ) عضواً في جسده !

*المحظوظ*
الذي يعلم أن الليل مايقارب ( 11 ) ساعة
وهو يستطيع أن يصلي الوتر ركعة واحدة
ربما لا تستغرق ( 3 ) دقائق تقريباً !

*المحظوظ*
الذي يعلم من قال :
سبحان الله وبحمده 100 مرة
تُغفر ذنوبه ولو كانت مثل زبد البحر
ويقول ذلك!!

25/11/2024

#منقول


كان معايا مبلغ ، نويت أروح اتبرع بيه فى مستشفى أبو الريش للأطفال ، وأول ما وصلت بتاع الأمن بقوله: عاوز أتبرع ، جري جابلي كرسي ، وكان ناقص يشيلني ، قعدت على جنب بالكرسي ..

شفت طفل متكفن ، يجى أربع أو خمس سنين من طوله على إيد باباه ، وواحد مستنيه بموتوسيكل ، ومامته بتجرى وراه ومعاها واحدة ، بيقولوا لو ملقناش ميكروباص هنتصرف ونيجى ، وفضلوا يجروا في الشارع ورا الموتوسيكل ، اللى هو مفيش تاكسى ياخدوا ابنهم فيه ، مش معاهم فلوس ..

وأنا اتسمرت مش فاهم حاجة ، وفهمت بعدها من واحدة كانت واقفة جنبى طفلة يجى ١٢ سنة ..

قالتلى: ده كان داخل على رجله ، واتوفى ، مامته كانت بتقول كدة وهى بتصرخ ..

لهجتها صعيدية ، قالتلى أنا من أسوان ، بس لينا قرايبنا قاعدين عندهم ، جه أخوها يجى تلات سنين ، لقيت فى إيده كانيولا يا حبيبى ، وواقف جنبها الولد حافى ..

أى وقت بالليل تعدى جنب سور المستشفى ، هتلاقوا ناس نايمة في الشارع ؛ دول أهل الأطفال اللى جوه مش معاهم إمكانيات يأجروا مكان يباتوا فيه ؛ فبيناموا في الشارع

وكمان ساعات يندهوا على أهل الطفل ، محتاجين لبن .. محتاجين دواء .. يعنى منتهى الذل ..

دخلونا للمدير الإدارى ، الراجل رحب بينا ، وجاب لنا مدير الخدمة الاجتماعية ، طلعنا مكتبه وجاب ملف فيه حالات محتاجة ..

أطفال محتاجة علب لبن ، ومفيش إمكانية ، يعنى ممكن يموتوا عشان مفيش لبن ..

طفله عندها ٨٠ يوم ، عاوزة أنبوبة أكسجين ،، ومفيش إمكانية ، وأهلها بيلفوا يدورا على حد يسلفهم ..

طفل محتاج دوا بألف جنيه ، وحالته خطيرة ، مش مع المستشفى غير ٢٠٠ جنيه ، وكمان تبرعات ..

وحالات كتيييييير مش قادر أوصفها ، بس دول اللى فاكرهم ..

المستشفى فيها أورام وقلب مفتوح وفشل كلوى ،

فبقوله: يا فندم ليه مش عامليين دعايا ؟!

قال لي: احنا مش معانا نصرف على الدعايا ..

التبرع إنك تساهم فى علاج حالة ، أو تتكلف بروشتة ، وهما يبلغوك محتاجين كام ؟؟

أو تعين أسر فقيرة مش لاقية تاكل ، وليها حالات عندهم ..

فيه أسر جاية من أدغال مصر ، وفى أسرة مش معاها موبايل ، متخيليين إنهم قاعدين في الشارع ، عشان لو حصل حاجه محدش هيعرف يوصلهم ..

أى جنيه بتدفعوا بيبعتوا عالواتس صورة بالفاتورة ،

الراجل قال: إحنا هنا بفضل ربنا ، وتبرعاتكم هى اللى ساندانا ..

انا مكنتش ناوي خااااالص أقول لحد ، بس بعد اللى شفته بعينى ، وأد ايه الناس دى محتاجة ومحدش يعرف عنهم حاجة ..

دول أطفال بتموت ، وأطفال فى حضانات ، وأطفال عندها أورام ، واللى عندها أيام وتموت ، وأطفال صمامتها مسدودة ، وعندها أكتر من ثقب ، وأمهات شفتها شايلة عيالها صغيرييييين ، وفى إيديهم الكانيولا ، كنت عاوز أبكي جنبهم ..

حمدت ربنا على كل نعمة مش حاسين بيها ، وإن الحمد لله أولادي كويسين ..

ربنا يجيرهم فى مصائبهم ..

لو كل واحد فينا أقل الايمان ، خد خمسين جنيه وراح هناك ، أقسم بالله ممكن تنقذ طفل ،

احنا بنشترى تفاهات كل يوم ، وكولا وشيبسي وشوكولاته وبناكل بأكتر من كده ، أكننا مش هناكل من بره يوم ..

ممكن كل كام واحد أو واحدة وصحابهم ، يلموا من بعض ويتصدقوا كل شهر هناك ، وخلوا كل مرة نية حلوة للصدقة الجميلة دى ..

مرة تنجح ، مرة تتجوز ، مرة يطول فى عمر أهلك ، مرة لمتوفى، والله والله ربنا اكرم مننا ؟ احنا اللى محتاجين ده مش هما ..

طولت عليكم وياريت تعملوا شير ؛ عشان الكل يشوفوا

إبداء بنفسك وساعد غيرك ..

مستشفى أبو الريش للأطفال ، فيها اطفال بتموت عشان أهلهم مش معاهم ٥٠ جنيه يجيبوا علاج ..

اللي عاوز يتبرع يروح بنفسه، ويجيبلهم علاج أو دم أو يتبرع فى حسابهم فى بنك ناصر الاجتماعي وفيه وسيلة سهلة للتبرع عن طريق خدمة فوري ..

المستشفى معندهاش فلوس ؛ علشان تعمل دعاية زى مستشفى 57 أو مجدي يعقوب ، فخلينا احنا نبقى الدعاية بتاعتها ......

شير فى الخير ..

عايزين نشير علشان الناس تساعد ....

والخير دوار ... شير فى الخير

دعوة للتبرع لمستشفى أبو الريش للأطفال ..

ربنا يتقبل ..

لا تستصغروا فعل الخير .. فربما كانت هي المنجية ..

( علي فكرا احنا نقدر نعمل احسن اعلان للمستشفي دي نحط الكلام دا ف جروبات وع صفحات دا لو مش هتقدر تتبرع ليها غيرك ممكن يشوف الكلام دا وربنا يقدرو ويساعد )
#منقول

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
08/11/2024

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين

Address

Cairo

Telephone

+201224558787

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when رياض الصالحين posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share