مصباح الأرثوذكسية

مصباح الأرثوذكسية نحن صفحة تهتم بنشر التعليم الأرثوذكسي السليم ، في زمن ?

صفحة مسيحية قبطية ارثوذكسية تهدف الي نشر الايمان السليم النقي المسلم من الاباء القديسين. إن رسالتنا موجهه الي كل مسيحي في العالم كله لنواجه سويا التيارات الحديثة التي تهدف الي هدم الايمان ومحو العقيدة الارثوذكسية.

الرب يستخدم هذة الخدمة لمجد اسمه ولخلاص النفوس امين.

21/12/2025

يا حنيتك يا سيدنا.....

23/11/2025

🤚هو مش كفايه احتفالات نيقيه دي اللي اتصرف عليها اد كده عشان ، الغلابه كانوا أولى بالفلوس دي

20/11/2025
12/11/2025

يعني اللي طالع يقول ده بيان مش وثيقه، هو فيه بيان بيتصوت عليه ⁉️
بقى كل فرحتها دي ان الكل موافق على حته بيان ⁉️ وبعدين هي بنفسها قالت وثيقتان ❗
انتوا مش شايفين فرحتها وهي بتشكر الفريق اللي عمل الصياغه وخلى المستحيل ممكن❗
وبعدين هما قالوا ان دي قرارات، هو البيان هيتقال على بنوده قرارات ⁉️ وبعدين واضح انه مجلس الكنائس هو الطرف الأعلى واحنا اللي خاضعين لانه بيصدر قرارات واحنا نقول امين 😔
حتى لو ده بيان يا سيدي
مش وثيقه يكفي ان الآباء الاساقفه اللي حضرت صوتت ووافقت على كل الفقرات يعني قدموا الولاء ليهم، وكمان البطرك بعدها راح يبارك وهي قالت ده بنفسها في الفيديو

يا ريت بقى ما تدافع وتقول محصلش حاجه، لا حصل وحصل وحصل لان فيه بطرك وحوالي ٥ اساقفه وافقوا على كل حاجه 😔😔

#الموافقه على بنود الوثيقه في الجلسه الختاميه لمؤتمر الإيمان والنظام لمجلس الكنائس العالمي ،😭😭
ربنا ينقذ كنيسته 🙏🙏

عشنا وشفنا قسيسات واسقفات في برية شيهيت، وايه كمان ومشجعات على زواج الشواz 😠😠😠😠
26/10/2025

عشنا وشفنا قسيسات واسقفات في برية شيهيت، وايه كمان ومشجعات على زواج الشواz 😠😠😠😠

خلاص اخدت اللقطه، افرح بقى شويه بيها ، لأن ربنا مش هيسكت كتير على اللي بتعمله في ولادنا وفي الأجيال الجايه....كنت فرحان ...
24/10/2025

خلاص اخدت اللقطه، افرح بقى شويه بيها ، لأن ربنا مش هيسكت كتير على اللي بتعمله في ولادنا وفي الأجيال الجايه....
كنت فرحان اوي ان مجلس الكنائس العالمي جاي يعمل المؤتمر هنا، اهو حصل وشفت نفسك وسط كل المنحرفين اللي حادوا عن الإيمان واللي سمحوا بالشواz في كنايسهم، َوروح اعمل وحده معاهم براحتك بس عايزه اقولك فيه شعب واعي اتعلم على إيد أعظم بابا ، قداسة البابا شنوده
الشعب ده مش هيفرط في كنيسته وإيمانه
والوحده دي اشبع بيها لوحدك ، محدش فينا هيوافق عليها
🤚🤚🤚

من جروب لؤلؤه ثمينه
19/10/2025

من جروب لؤلؤه ثمينه

🔴ملحوظة :_ حد واخد باله ان الاحتفال اللي، البطرك عامله بمناسبه نيقيه لا يمت بنيقية في شئ ، بالعكس هو تزامنا مع مجمع خلقد...
16/10/2025

🔴ملحوظة :_ حد واخد باله ان الاحتفال اللي، البطرك عامله بمناسبه نيقيه لا يمت بنيقية في شئ ، بالعكس هو تزامنا مع مجمع خلقدونية ، لان خلقدونية كان انعقاده ما بين ٨ أكتوبر الي ١نوفمبر، واللي حضروه حوالي ٥٠٠ أو ازيد شويه ،
والاحتفاليه بذكرى نيقيه ٢٠٢٥ في لوجوس هي خلال شهر أكتوبر كله بردو، والحاضرين ٥٠٠ مشارك

اما مجمع نيقية سنة 325 م. دارت المناقشات فيه من 20 مايو حتى 14 يونيه عندما حضر الملك ووضع قانون الإيمان في 19 يونيه، وختم المجمع أعماله في 25 أغسطس. وتذكاره في السينكسار ١٨ نوفمبر
(في هذا التاريخ سيحتفل فيه بابا روما مع بابا القسطنطينية للروم الارثوذكس بتذكار مجمع نيقية فى تركيا )

إذًا بطركنا لا يحتفل بنيقيه في تذكار نيقيه اللي في السنكسار ١٨ نوفمبر، ولا بيحتفل بيه في تاريخ بدايه انعقاده في مايو ولا في ختام المجمع في أغسطس ، بل يحتفل به طول شهر أكتوبر وهذا هو تذكار مجمع خلقدونية
وهذا شئ غريب 😳😏🤔

15/10/2025

في العصر التواضروسي
نجد افكار جديده ومفردات جديده لم نسمعها من قبل مثل لاهوت البيئة، والطبيعه، وموسم الخليقة ، ولاهوت المحبة،..

Address

Cairo

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when مصباح الأرثوذكسية posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share