17/05/2026
في بداية الأجازة ما شاء الله كثير من البيوت بتدعم أولادها في الحفظ والمراجعة
يا ريت لو نركز مع أولادنا على فهم معاني الآيات ومعرفة سبب وقصة نزول السورة والآيه
يا ريت بعد كل سورة نراجعها مع أولادنا نحاول نسأل نفسنا وأولادنا
ربنا نزل السورة دي ليه
إيه الواجب علينا نعمله بعد ما راجعنا السورة دي
إيه الواجب علينا تجنبه
إيه الواجب علينا اعتقاده في قلوبنا
إيه الخلق اللي المفروض نغيره في نفسنا
يكون هدفنا أكثر الارتباط وحب القرآن
يكون هدفنا اتباع القرآن
مش مجرد حفظ فقط
وكذلك أوحينا إليك روحا من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نورا نهدي به من نشاء من عبادنا
القرآن روح ونور وهداية 🤍